ASO verwacht afgelasting Parijs-Roubaix: “Volkomen logisch”

zondag 15 maart 2020 om 08:19
ASO verwacht afgelasting Parijs-Roubaix: “Volkomen logisch”

foto: Cor Vos (archief)

Kan Parijs-Roubaix doorgaan op zondag 12 april? Christian Prudhomme wil als baas van koersorganisator ASO geen valse hoop geven. “Op dit moment worden alle sporten geannuleerd. Ik denk dat er weinig zal veranderen in de maand april. En dat is volkomen logisch”, zo vertelt de Fransman in gesprek met radiozender RMC.

De zevende etappe van Parijs-Nice – gewonnen door de Colombiaanse klimmer Nairo Quintana – is voorlopig de laatste wielerwedstrijd op Europese bodem, nu de maatregelen verder zijn aangescherpt met betrekking tot het coronavirus en vrijwel alle sportevenementen zijn afgelast. De grote vraag is nu wanneer de renners weer mogen koersen.

Zo maakte de Belgische federale overheid afgelopen donderdag bekend dat er niet gekoerst zal worden tot 3 april. De Ronde van Vlaanderen staat gepland voor 5 april en blijft vooralsnog gehandhaafd, maar Vlaams minister van Sport Ben Weyts liet al doorschemeren dat na Milaan-San Remo ook het tweede monument mogelijk niet doorgaat.

Tour de France 
“Laat ons eerlijk zijn: ik denk niet dat dat haalbaar wordt. Er is een waterkansje, maar we moeten toch ook verantwoordelijkheidszin tonen.” Een week na ‘Vlaanderens Mooiste’ staat traditioneel Parijs-Roubaix op het programma, maar Prudhomme is net als Weyts realistisch. “Wielrennen is niet anders dan de rest…”

Over de Tour de France (27 juni-19 juli) is Prudhomme optimistischer, zo blijkt uit de volgende passage. “Het is nog meer dan honderd dagen tot de start van de Tour. De honger naar de koers zal immens zijn, eenmaal de activiteiten zullen worden hernomen.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

Panache 15 maart 2020 om 09:07

Gelooft de Franse regering tzt nog steeds in eliminatie van het virus, dan gaan de koersen niet door. Is het beleid tzt om te rekken en besmettingen uit te smeren (virus als onderdeel van het toekomstig leven – de Duits/Nederlandse visie) dan kunnen koersen vanaf april/mei best weer aangevangen worden.

wiebipedia 15 maart 2020 om 09:40

Niemand is bezig met uitroeien van dit virus. Er staat een mooi filmpje op NOS waar het goed wordt uitgelegd. Quarantaine is om de besmetting te vertragen om zo de zorgdruk laag te houden en het dodental laag (relatief).

koos verrek 15 maart 2020 om 09:18

Zet m in ’t najaar jonges, moet te doen zijn!

Sjoerd102 15 maart 2020 om 09:26

Zal je zien dat het 12 april regent

john 16 maart 2020 om 10:01

Ja de kans op sneeuw is toch heel klein ,maar toch mogelijk

Sylvia 15 maart 2020 om 09:30

Alle koersen op een ander moment rijden is helaas onmogelijk, maar ik hoop wel dat de grootste wedstrijden zoals de monumenten in het najaar alsnog worden gereden. Voor die paar koersen moet er dan nog wel een datum gevonden kunnen worden.

skylimit 15 maart 2020 om 09:45

Ze hebben nog tijd om voldoende maatregelen te treffen. je kan niet voor eeuwig je blijven verschuilen voor een virus en het dagelijkse leven blijven ontregelen.
Het aantal besmettingen zal in de komende week(weken) toch in bepaalde landen zoals Italie, Frankrijk, Spanje en Nederland af moeten gaan nemen, anders gaat er toch iets fout met alle maatregelen die genomen zijn….
Misschien zouden de media ook wat minder eenzijdig moeten gaan berichten, en naast het aantal nieuwe besmettingen en aantal eventuele doden per dag, ook dienen te melden hoeveel mensen er hersteld zijn…

UrbanSteel 15 maart 2020 om 10:12

Helaas, zolang de curve van het aantal besmettingen omhoog gaat heb je niets aan het nieuws dat er mensen genezen zijn.

Merlinappa 15 maart 2020 om 10:33

In principe zou je na 2 weken effect van de maatregelen moeten gaan zien. Ben benieuwd.

Wheely 15 maart 2020 om 10:49

Deze maatregelen zouden de groeicurve moeten afvlakken maar de groei zal blijven. Ik bespeur hier in Amsterdam een trend van sub 100 eventjes en mensen die toch verkouden op het werk verschijnen, ik vraag me serieus af of we dit kunnen volhouden.

Arie den Blanken 15 maart 2020 om 10:23

Tegen, in het najaar gaat het veldrijden wat mij betreft voor. Zoals al eerder aangegeven gaat voor mij het veldrijden boven het inhalen van de monumenten op de weg. Die gewoon een jaar overslaan.

vevie 15 maart 2020 om 10:40

Begrijp me niet verkeerd, hoor: veldrijders zijn ook fantastische atleten. Maar, veldrijden gaat wat mij betreft nooit boven wielrennen. En dan echt met de nadruk op nooit. Veldrijden is en blijft een sport waar maar enkele landen zich om druk maken, met ook coureurs uit maar enkele landen.

Arry1337 15 maart 2020 om 14:57

Wat een rare opmerking, het één kan toch gewoon naast het ander?

Arie den Blanken 15 maart 2020 om 11:06

Vevie, van uit jouw optiek heb je gelijk maar mijn voorkeur voor het veldrijden boven wegwielrennen heeft als reden dat het voor mij als TV – kijksport een veel hogere amusementswaarde heeft. Bij slecht weer hier kijk ik ook vaak wegwedstrijden op TV maar val dan vaak in slaap voor de TV. Bij het veldrijden nooit.

Panache 15 maart 2020 om 11:20

Er is nauwelijks overlap qua deelnemers, het kan prima allebei.

Romāns Vainšteins 15 maart 2020 om 12:35

God, daar heb je hem weer zeg. Dat is eventjes geleden.

Hoe heette jij op de prik alweer?

Viktrodriguez 15 maart 2020 om 14:47

Veldrijden heeft zoveel meer amusementswaarde voor de tv-kijker dat het veel minder populair is dan het wegwielrennen.

DeLuiaardVanLimburg 16 maart 2020 om 07:34

Goed bezig, lekker subjectieve meningen door elkaars strot duwen. Hoop dat de ISU short track en langebaanschaatsen niet meer in dezelfde weekenden plant, dat is pas verwarrend en keuzestress.

Dries Tys 15 maart 2020 om 11:23

Ja, najaar zou toch moeten lukken? Idem voor Ronde, Gent-Wevelgem, de belangrijkste quoi. Nu heb jetoch wel “opvulling” in aanloop naar WK. En alle wielerploegen werken toch met twee tot drie parallele teams. Wat is belangrijker, een Putte-kapelle, of soortgelijke, of een verplaatste parijs-roubaix of Gent-Wevelgem?
trws; tip voor de redacties van sporza en nos: geef heruitzending van de mooiste versies van rode, R-R, G-W, Amstel etc uit de laatste 30 jaar? Kost niets en hej, wij hebben tijd en zin in koers :)

Dolfy 15 maart 2020 om 11:35

Ook die van Parijs-Camembert verwacht dat hun koers niet doorgaat op 14 april en zoekt al een nieuwe datum voor 2020: https://www.directvelo.com/actualite/81283/paris-camembert-cherche-une-autre-date

Wordt toch schier onmogelijk om voor alle of zelfs maar 50% van die koersen een nieuwe plek te vinden later dit jaar.

Wheely 15 maart 2020 om 11:44

Je zou best in de zomer hier en daar een koers kunnen inhalen, misschien wel juist tijdens de Tour dat is toch een iets ander peloton namelijk. Ik denk echter dat zodra er weer gekoerst wordt dat we allang blij zijn. Dan is die behoefte er waarschijnlijk niet meer zo en kunnen we net zo goed wachten tot het volgende voorjaar.

Samlambeej 15 maart 2020 om 12:18

Waar ik 3 weken terug voorstander was van drastische maatregelen vind ik nu nogal wat mensen té negatief. Ik zei toen dat die nodig waren om de medische capaciteit niet in een mum van tijd uit te putten. Vooral voor de gevaarlijke longcomponent van dit virus.

Nu verwacht ik over enkele weken afvlakking van de curves, eventueel remedies en uiteindelijk relativering van de ernst van dit virus.

Dit laatste zal afhangen van de medische capaciteit tegen dan. (En de economische malaise.) Een les die we zeker niet mogen vergeten. Ik zal er ook een trekken over mijn medemens. Met name de Colruytgangers, de paniekeurs, de hamsteraars bij uitstek. Ik wil met jullie niet naar de oorlog.

Romāns Vainšteins 15 maart 2020 om 12:36

Precies dit verwacht ik eveneens, zoals nagenoeg altijd het middenscenario.

Gilberto 15 maart 2020 om 15:11

Maar, hebben afgezanten van verschillende landen zo langzamerhand jou, en alle andere kenners hier en op andere internet fora, al geraadpleegt over jullie verwachtingen en bevindingen? :)

Schollekop 15 maart 2020 om 13:07

Ben bang dat de maatregelen zwaardere gevolgen zullen hebben dan het virus. Bedrijven op de fles, ZZP’ers zonder inkomen, Italië failliet, enorme stijging van zelfmoorden etc.
Erg moeilijk om een balans in alles te vinden.

Merlinappa 15 maart 2020 om 15:12

Klopt. Ik ben zelf ook zzper en klussen worden snel afgezegd nu. De regering geeft helaas ook geen fuck om ons.

Gilberto 15 maart 2020 om 15:14

Ik ben er veel banger voor dat terroristische groeperingen nu pas echt goed aan het zien zijn hoe makkelijk en erg je de (westerse) maatschappij ken treffen met een virus, ipv een bomaanslag, en daar dus echt vol op gaan inzetten in de toekomst…

Gilberto 15 maart 2020 om 15:33

Vind je het niet een beetje makkelijk en onzinnig schieten op de regering zo op deze manier?

Bikeage 15 maart 2020 om 20:17

Weet niet of jij Wiebes’ zijn opmerkingen vandaag gehoord hebt? De overheid geeft inderdaad geen fuck op ZZP’ers en doet alsof het een vrije keus is van allemaal en ze voor risico’s kiezen, terwijl de flexibilisering van de arbeidsmarkt waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn hier natuurlijk de boosdoener is.

Wheely 15 maart 2020 om 15:51

Wat moet er nu eigenlijk met deze site gaan gebeuren? Die moeten ook met een plannetje komen anders kan die ook een paar maanden op zwart.

De Siepel 15 maart 2020 om 19:12

Als er in de herfst nog geen remedie is gevonden ( vaccin en/of medicijn) komt corona gewoon weer terug. Als is ie dan al verdwenen is in de zomer.. Want de R komt dan in de maand.
Dus ik verwacht eerlijk gezegd nog helemaal geen koersen in het najaar. Ik hoop natuurlijk dat ik het mis ga krijgen. Je merkt nu pas wat je mist .. Volk wil toch brood en spelen.

DeLuiaardVanLimburg 16 maart 2020 om 07:38

Misschien de R niet terug in de maand laten?

Headlines

Materiaalzone

Populair