‘ASO schrijft vrouwenwedstrijden niet in voor Women’s WorldTour 2020′

maandag 29 april 2019 om 17:01

foto: Cor Vos

De ASO heeft volgens Thijs Rondhuis (de organisator van onder meer de Boels Ladies Tour) de vrouwenwedstrijden niet ingeschreven voor de Women’s WorldTour. Dit heeft mede te maken met de eis dat WWT-koersen vanaf 2020 minimaal 45 minuten live-uitzending moeten verzorgen.


Er was de nodige consternatie: na de live-uitzending van de Amstel Gold Race door de NOS was duidelijk dat de ASO en Waalse zender RTBF géén live-registratie verzorgden voor de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Annemiek van Vleuten noemde het ‘een gemiste kans’.

Kostbaar
Volgens Rondhuis is het niet zo makkelijk om die uitzendingen te verzorgen. De vraag is of de nationale omroep of commerciële zender bereid is om zendtijd beschikbaar te stellen en te investeren. “Een live uitzending produceren is erg kostbaar, een kwalitatieve (minimale) live productie maakt men met al gauw 20-25 mensen. Kortom: bij het produceren van één wielerwedstrijd gaat het om enorme bedragen. In de Waalse wedstrijden lijkt de RTBF niet bereid die investering te doen”, zegt Rondhuis tegen CyclingOnline.

Geen investering vanuit UCI
Rondhuis vindt het een ongezonde situatie dat de UCI minimaal 45 minuten uitzending eist van de organisatoren. “Deze verantwoordelijkheid wordt voor de volle honderd procent bij de organisatoren neergelegd, bij de UCI is niet de bereidheid om hier in (mee) te investeren”, aldus de organisator. “Daarom heeft de ASO hun wedstrijden, ook La Course en de Madrid Challenge, niet aangemeld voor de Women’s WorldTour. Er wordt in de kritiek op deze organisatie voorbij gegaan aan het feit dat men de afgelopen jaren wel vier grote wedstrijden voor vrouwen heeft willen organiseren.”


Dit artikel delen:

72 Reacties

FDJ 29 april 2019 om 17:12

Heel pijnlijk hoe de ASO met dameswielrennen omgaat. De koersen zijn bijna altijd erg aanvallend en attractief. Zeker in koersen als de Waalse Pijl en LBL die relatief laat worden beslist ligt daar een perfecte kans om al vroeg je kijkers te binden.

De Amstel heeft daarin echt een heel mooi concept neergezet dat werkt. Eerst de dames en vervolgens de heren live op tv. Het is in zowel LBL als Waalse Pijl voldoende om de live uitzending van de heren vanaf een km of 80 op te pikken.

Ik vind het onbegrijpelijk dat de ASO zo met deze koersen omgaat. Er wordt eindelijk een minimumloon ingevoerd en tv uitzendingen ingevoerd waardoor een nog groter publiek kan genieten van hele mooie koersen en dan gaat de grootste organisatie in de sport een stap terugdoen. Echt onbegrijpelijk en beschamend.

Marcel1112 29 april 2019 om 18:05

Zeer mee eens!

Vlinder 29 april 2019 om 18:32

@FDJ Goed gezegd, helemaal met je eens.

KnightBiker 29 april 2019 om 19:53

Op zich gelijk, kanttekenning daarbij is dat de ASO wel al jaren consistent zo wel LBL als De Waalse Pijl organiseert, waarbij De Gold Race pas onlangs weer uberhaupt een dames wedstrijd organiseert. (De Gold Race springt op Het momentum, maar is zeker geen voorloper, De NOS heeft idem boter op Het hoofd, maar beter laat dan nooit…)

Ik ben bang dat er In 2020 Ook nog steeds geen dames editie zal zijn van ParijsRoubaix. #ASOfail

FDJ 29 april 2019 om 23:01

@Knightbiker Luik Bastenaken Luik voor vrouwen is pas voor de derde keer verreden. Nieuwe koers dus nog.

De Waalse Pijl is er wel langer inderdaad.

john 29 april 2019 om 23:13

Dat de Nos eens een voorbeeld neemt aan de belgen de RvV voor mannen op een en de vrouwen op canvas

sooike 29 april 2019 om 17:13

De ASO heeft niets met het vrouwenwielrennen. Bulken van het geld maar leggen het accent volledig op de mannen. Schandalig ! RTBF laat zien hoe weinig Wallonië op heeft met de wielersport. Desolate regio zonder wielerhart ! Sorry Phil !

Kelder is de Man 29 april 2019 om 20:16

Idd Sooike

Tpinotfan 29 april 2019 om 17:14

Ik snap van de UCI dat ze willen dat grote koersen worden uitgezonden. Ik zou ze zelf ook graag live kijken/dan wel on demand terugkijken.

Ik snap wel dat de ASO het niet ziet zitten, maar aan de andere kant, hoeveel verdienen die lui jaarlijks wel niet met de tour? Een koe die je makkelijk nog iets meer kunt uitmelken om zo aandacht te creëren voor de overige koersen.

En daarbovenop, al die kleine italiaanse en franse 1.1 koersen worden ook uitgezonden, dat zal toch niet teveel opbrengen?

En als het nou allemaal echt niet lukt, waarom steekt de uci er dan niet gewoon ook wat geld in? Misschien omdat ze zelf weten dat hun eigen regie tamelijk beroerd is, maar toch krijg je vooral het idee dat het een stel wereldvreemde hotemetoten zijn in Aigle.

Hollow Knight 29 april 2019 om 18:05

Bedrijven investeren hun geld daar waar ze het meeste ROI verwachten.

Dat is heel normaal en ik begrijp volkomen waarom ASO niet veel geld wint investeren in het dames wielrennen.

ASO is geen non-profit organisatie hé.

Als de UCI het dames wielrennen wilt promoten dan zullen ze dat toch echt zelf moeten subsidiëren.

Vlinder 29 april 2019 om 18:24

@Hollow Knight Maar als het alleen maar geld zou kosten ipv dat het wat oplevert,hoe krijgen dan bijvoorbeeld de Amstel Gold Race en Flanders Classics het dan wel voor elkaar? Dat zijn toch ook geen non-profit organisaties? De kijkcijfers waren volgens mij heel goed.

Gilberto 29 april 2019 om 19:44

Wat betekent ROI?

EddyB1958 29 april 2019 om 19:57

@ Gilberto Roi is Frans voor koning! Neen serieus het staat voor Return on investment.https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Return_on_investment

Jean Dumas 29 april 2019 om 17:15

ASO is veel machtiger dan de UCI. Die kunnen zelfs de regels afdwingen achter de schermen.

opdekant1 29 april 2019 om 17:30

Met al die eisen aan organisatoren (tv registratie) en ploegen (minimumloon) zijn ze goed bezig om alle sponsors uit het vrouwenwielrennen te verjagen.

Pat McQuaid 29 april 2019 om 17:31

De vrouwenploegen hebben nu een goede reden om die koersen op hun beurt dan ook te mijden.

n92 29 april 2019 om 18:01

Bij het lezen van dit bericht moest ik meteen aan de Volta Limburg Classic denken. Zij brengen de heren (1.1) en de dames (niet eens onderdeel van de UCI kalender!) in één uitzending in beeld in samenwerking met de lokale omroep. Dan kun je mij niet wijsmaken dat dit voor de organisatoren van WT/WWT een onmogelijke opgave is.

Overigens vind ik de eis van zendtijd wel goed. Als jij de WWT status hebt als organisatie dan betekent dit ook dat je gegarandeerd alle grote teams aan de start hebt staan. Daar mag best wat tegenover staan. Ik hoop dat er enige concurrentie zal ontstaan tussen verschillende organisatoren en dat er organisatoren de kans zien om toe te treden tot de WWT kalender. Zolang dat niet het geval is zul je ook weinig kunnen inbrengen tegen de ASO.

dikkechaap 29 april 2019 om 18:23

De uitzending van de Volta Limburg classic wordt inderdaad verzorgd door Omroep Limburg, die zenden deze koers blijkbaar graag uit, en met groot materieel. Dit betekent wel dat de uitzending uiteindelijk dus (groten)deels van belastinggeld wordt betaald. Die luxe is niet voor iedere koers weggelegd.

sooike 29 april 2019 om 22:30

L1 is geen lokale, maar een regionale omroep. En vergeet niet dat die deze dure uitzendingen alleen kunnen maken als er sponsors zijn die fors bijdragen aan deze eenmalige programma’s.

dikkechaap 29 april 2019 om 18:17

Volkomen logische beslissing van de ASO natuurlijk, en het is nog maar een voorproefje van wat je gaat krijgen als de gelijktrekking geforceerd doorgevoerd blijft worden. Volgende stap is dat vrouwenploegen een stapje terug doen, geen WWT meer willen/kunnen zijn vanwege de minimumlooneisen.

Ik hoop van harte dat het vrouwenwielrennen blijft doorgroeien, hopelijk nog sneller dan nu het geval is. Maar de groei faciliteren door aan het infuus van de mannensport en organisatoren te hangen is geen duurzame oplossing. Net zo min als het verplicht op hoge kosten jagen van sponsoren. Hup onafhankelijke vrouwensport!

Pol 29 april 2019 om 18:48

@dikkechaap
U zit er helemaal naast met u reactie, het wordt door sponsoren op gehoest. Als je niet weet hoe de vork in de steel zit moet je niet reageren.

Mwielerfan 30 april 2019 om 00:30

Duizend kleine Franse koersen hangen aan het infuus van de tour is wel een oplossing? En zo kunstmatig de Franse pct teams veel Europe tour punten laten pakken zodat ze die altijd winnen. En binnenkort dus ook kunstmatig startrecht in de tour daarmee. Daar ben je zeker wel een groot voorstander van?

dikkechaap 30 april 2019 om 08:11

@mwielerfan
Nee daar ben ik ook geen voorstander van.

Pol 29 april 2019 om 18:23

Ik vraag mij af,Thijs Rondhuis hoe komt de Limburgse lokale omroep dan aan zo veel geld ????? Ik kijk elk jaar met heel veel plezier naar de Volta Limburg Classic zowel van de dames als de heren.Altijd een geweldige middag.

dikkechaap 29 april 2019 om 18:25

Heb je dit jaar je belastingaangifte al ingediend?

FDJ 29 april 2019 om 18:32

L1 wordt mbt wielrennen ook gigantisch gesponsord. Ik denk dat het geld dat zij er zelf in steken relatief meevalt, als ze er al op moeten bij leggen. Kijk de aftiteling maar eens na een koers die zij uitzenden.

Pol 29 april 2019 om 18:44

@dikkechaap
Ja en ik krijg heel veel geld terug.

sooike 29 april 2019 om 22:33

Omroep Limburg wordt deels gefinancierd door de overheid, deels door eigen reclame-inkomsten en deels door sponsoring. Vooral dit wielerprogramma wordt eenmalig gesponsord door Limburgse bedrijven, zoals b.v. bij Omroep Brabant het Zundertse Bloemencorso, de live-uitzendingen met carnaval en speciale programma’s incidenteel en eenmalig worden gesponsord.

dneddy 29 april 2019 om 18:31

Mmm, hoe lang is het nog maar geleden dat Wielerflits zelf niet eens de moeite nam om te berichten over dameswielrennen!!

sooike 29 april 2019 om 22:36

dneddy +1

We hebben er zelfs enkele jaren geleden om moeten smeken de uitslagen van grote vrouwenkoersen hier te kunnen lezen. Altijd kregen we nul op het rekest, totdat de wijze heren van WF eindelijk inzagen dat ze journalistiek gezien verkeerd bezig waren.

SjiekeKost 30 april 2019 om 01:45

dneddy +1

Ik kan me nog wel wat ergerlijke momenten herinneren na consequent negeren van belangrijke overwinningen van met name Marianne Vos

Fietsman 29 april 2019 om 18:31

Jammer maar begrijpelijk. Als de ASO hier geen geld in wil steken is dat natuurlijk hun goed recht. Wel zonde dat het nu nog steeds niet wordt uitgezonden. Ik vind de finale van zo'n damesrace toch leuker een mannenrace waar de finale nog lang niet is begonnen. Kan iemand anders deze wedstrijden niet organiseren ofzo? Iemand die er wel geld in wil steken.

Kosmonaut 29 april 2019 om 18:46

Gewoon een kwestie van vraag en aanbod. De ASO is bovendien geen liefdadigheidsinstelling.
Ben ook erg benieuwd wat de reacties (en poll uitslag) zouden zijn als de Bulgaarse vrouwen het vrouwenwielrennen zouden domineren ipv de Nederlandse. Persoonlijk denk ik dat hier niemand dan het vrouwenwielrennen iets zou boeien, een situatie die in alle landen op NL en Vlaanderen na waarschijnlijk speelt.

Gewoon logisch dat ASO niet wil investeren in iets wat niet rendabel is. Dat doet namelijk geen enkel commercieel bedrijf.

Vlinder 29 april 2019 om 19:10

Zover ik kon achterhalen via Daan Van Reeth waren de Franse kijkcijfers tijdens de AGR vrouwen zelfs hoger dan de Vlaamse. En bijna net zo hoog als de Nederlandse kijkcijfers. Ik weet niet of dit een uitzondering was maar AGR vrouwen werd goed bekeken in Frankrijk.

sooike 29 april 2019 om 22:38

Een onzinnige reactie. Vraag de kijkcijfers eens op bij NOS, Sporza en France 1 ! En ook de Amerikanen zijn dankzij de tv helemaal idolaat van het vrouwenwielrennen. En van “Matje” natuurlijk !

Groningen 29 april 2019 om 18:47

Jaarlijkse machtstrijd tussen UCI en ASO, helaas dit keer over de rug van het dameswielrennen.
Al snap ik in deze beide kanten wel.

Koers 29 april 2019 om 18:56

Kan iemand mij vertellen waarom de uci de koersen niet zelf organiseert? Of waarom niet gaat doen?

Verweggistan 29 april 2019 om 19:31

Als er een organisatie in staat is die investeringen te doen is het ASO.

JaBo 29 april 2019 om 19:39

Misschien kan Sky de productie van de TV beelden wel op zich nemen en de uitzendrechten verkopen aan andere geïnteresseerde. Tenslotte houden zij nu geld over nu zij Froome en zijn maten niet meer hoeven te betalen.

evos01 29 april 2019 om 20:02

Dat zou inderdaad wat zijn.
Maar wat een ASO-gedoe,UCI-gedoe.
TIJDROVEND allemaal.

west 29 april 2019 om 20:40

4 grote wedstrijden my ass. The bare minimum. Hopen dat RCS en de Nederlandse organisaties hun kans grijpen.

oscarito1908 29 april 2019 om 20:40

Misschien moeten de grote ploegen die wedstrijden dan maar boycotten.

Ik geniet er altijd van in ieder geval.

Uppsala 29 april 2019 om 20:54

wel helicopeters om vip´s mee rond te vliegen maar geen materieel om ff het vrouwenpeleton van uit de lucht in beeld te brengen

Haanaf 29 april 2019 om 20:59

Voor mijn beeldvorming.

De NOS verzorgde (en droeg ook de kosten?) de beelden van de AGR. Of ligt die verantwoordelijkheid bij de organisatie?

De ASO is toch geen televisie omroep? Waarom zouden ze dan de beelden moeten verzorgen. Als ze dat in Frankrijk zou belangrijk vinden, is dat dan niet iets voor de Franse staatsomroep?

Kan het zo zijn dat de uefa of de fifa kan verplichten dat de knvb verplicht 45 minuten per week damesvoetbal op tv moet uitzenden.

Raar. Het is toch niet aan een organisator om te bepalen wat er op de nationale tv komt?

Mwielerfan 30 april 2019 om 00:33

Op tv uitzenden wordt lastig, maar een bond kan natuurlijk wel verplichten om live beeldmateriaal te leveren dat een omroep dan al dan niet uit kan zenden. Mits de knvb onderdeel van de fifa champions league Ed Wi blijven natuurlijk

RiGHT 29 april 2019 om 20:59

Puur een geld ding. Begrijpelijk, maar wel helaas.

Brabander 29 april 2019 om 21:23

Lijkt ook wel iets te hebben van de zoveelste strijd tussen ASO en UCI. Als het bij De Ronde en de Amstel tot veler tevredenheid wel kan, waarom bij de ASO-koersen dan niet?

Haanaf 29 april 2019 om 21:40

Omdat de Franse staatsomroep niet geïnteresseerd misschien?

Waarom zou je veel geld uitgeven aan opnames als je geen klanten hebt.

Brabander 29 april 2019 om 21:49

Dat geld aan opnames zit nu toch gewoon bij de mannen, die nu eerder in beeld komen? Ik geloof niet dat er door de vrouwenkoers mensen later inschakelen ofzo. Zou voor mij juist een reden zijn om eerder af te stemmen, zodat ik 2 finales kan zien

oscarito1908 29 april 2019 om 22:21

De staatsomroep moet niet kijken naar klandizie. Dat gebeurt nooit tot zelden. Je hebt ook een plicht.

Brabander 29 april 2019 om 22:29

Precies. Daar betaal je belasting voor. En zoals gezegd: het materieel is er al.

Haanaf 29 april 2019 om 22:46

De sleutel ligt bij de RBTF en TV France en niet bij de ASO.

Lalsacien 29 april 2019 om 22:30

Volgens mij moeten de uitzendingen verzorgd worden door de omroep die daar rechtsgeldig is. Dat is blijkbaar de Waalse omroep. Of ligt het nog ingewikkelder? La Course heeft wel een uitgebreid verslag. Maar dat is dan weer in Frankrijk.

Polleke 29 april 2019 om 22:33

De bittere waarheid is dat er niet genoeg interesse is voor dameswielrennen…dat kunstmatig inpompen van gender-gelijkheid door de UCI zal eerder averechts werken.. zoals nu dus blijkt…

Brabander 29 april 2019 om 22:40

Dit verkondig jij te pas en te onpas. Maar waar baseer je dat nou op?

  • 1
  • 2