Van Vleuten: “Gemiste kans dat Waalse Pijl en Luik niet worden uitgezonden”

woensdag 24 april 2019 om 10:57

Annemiek van Vleuten, die afgelopen zondag één van de smaakmakers was in de Amstel Gold Race, baalt dat de andere Ardennenklassiekers niet op televisie worden uitgezonden: “Je koerst uiteindelijk ook om mensen te vermaken en daarom vind ik het echt een gemiste kans dat de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik niet worden uitgezonden.”


“Ik ben erop gebrand om iets te laten zien in de komende koersen, maar het is jammer dat de mensen er niet van kunnen meegenieten. Zij kunnen nu alleen het uitslagenlijstje zien. De roep om vrouwenwielrennen op televisie te krijgen wordt steeds groter en ik denk niet dat ze daar aan kunnen ontkomen”, aldus Van Vleuten.

Vrouwenwielrennen vanaf 2020 op televisie?
Van Vleuten krijgt bijval van de voorzitter van de UCI, David Lappartient. In november vertelde hij in gesprek met de NOS: “We willen dat er livebeelden zijn, maar dat moet wel geproduceerd worden en dat kost geld. Mogelijk moeten we het vrouwenwielrennen dus als pakket verkopen. De Waalse Pijl heeft bijvoorbeeld nu geen livebeelden. Ik heb tegen de ASO gezegd dat ze nu niet voldoen aan de eisen die we voor de WorldTour stellen en dat ze hun best moeten doen om de wedstrijd wel op televisie uit te zenden.”

Volgens de reglementen van de UCI moeten WorldTour-koersen bij de vrouwen vanaf 2020 minstens voor 45 minuten aan livebeelden beschikbaar stellen. “Het is net als het maken van een huis, je bouwt eerst de muren en dan pas het dak. Het moet stap voor stap gaan. Daarom beginnen we pas vanaf 2020 en stellen we beetje bij beetje meer eisen. De WorldTour is niet verplicht, maar erbinnen moet je je aan de regels houden”, aldus Lappartient.

Dit artikel delen:

20 Reacties

Bonifazio 24 april 2019 om 11:24

Ben zeker voorstander om vrouwenwielrennen als apart pakket te verkopen. Ook gewoon hun eigen kalender rijden en niet parralel aan de mannen. Dan kan deze sport zich zelfstandig ontwikkelen tot volwaardige sport mits er inderdaad interesse is. Als de kijkers en sponsoren er niet in geinteresseerd zijn zullen ze klein en semi-amateuristisch blijven en dat is dan ook terecht m.i.

Romāns Vainšteins 24 april 2019 om 11:33

Itt rittenkoersen is het bij klassiekers juist handig om de damesvariant op dezelfde dag te doen omdat het hele parcours er dan toch al klaar voor ligt en dit bakken kosten bespaart. Het zal in de toekomst gewoon van 2e schermen en wellicht een kleine onderbreking in de directe van de finish moeten komen. De dag voordien, zoals het WK = uitgesloten vanwege de toertochten.

josemanuelfuente 24 april 2019 om 11:53

Sluit me aan bij RV.
En bij de volgtopics van vrouwenkoersen is er bij WF toch ook niet echt veel enthousiasme te bespeuren ….

ikbenprocycling 24 april 2019 om 12:02

wel zo efficient idd

Viktrodriguez 24 april 2019 om 13:35

Waarom moet men bij vrouwenwielrennen het wiel opnieuw uitvinden qua organisatie en professionalisering met nieuwe wedstrijden? Ik zie juist een voordeel in die overlap, want ze kunnen nu gebruik maken van de kennis die er bij het mannenwielrennen al is. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon goedkoper om min of meer tegelijkertijd op dezelfde wegen dezelfde koersen te hebben, terwijl menig wielerorganisator geen professioneel bedrijf is. Verder is lang niet iedere topwedstrijd bij de vrouwen gekoppeld aan een grote mannenkoers, waaronder de Giro en andere.

Daarnaast is het niet zo heel vreemd dat vrouwensport qua professionalisme ver achterloopt op de mannen. Vrouwensport is pas de laatste 30-40 jaar een echt volwaardige sport in onze contreien, terwijl de positie van de vrouw in menig andere delen van de wereld nog gewoon dat van een tweederangsburger is. Die lopen dus gewoon tot 100+ jaar achter op de sportieve ontwikkeling.

Overigens is het niet ongewoon om een overlap te hebben tussen beide categorieën en absoluut niet alleen bij kleine vrouwensporten. Bij tennis zijn de Grand Slams lang niet de enige tennistoernooien met tegelijkertijd of achter elkaar een mannen- en vrouweneditie. Dat is wellicht wel de grootste vrouwensport ter wereld. WNBA, belangrijkste vrouwenbasketbalcompetitie, is opgericht door de mannenversie (NBA), terwijl de Eredivisie voor vrouwenvoetbal goeddeels bestaat clubs van het mannenvoetbal en check voor de gein de hoofdklassen bij het hockey.

Marszzz 24 april 2019 om 11:40

Voor ASO is vrouwenwielrennen duidelijk van secundair belang. Geen Tour geen Parijs-Roubaix en geen uitzendingen deze week. Als je ziet dat de Giro voor vrouwen verworden is tot de belangrijkste wedstrijd van het jaar missen ze duidelijk de boot. De Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold Race waren erg leuke wedstrijden om naar te kijken in afwachting van de koers voor de mannen. La Course is maar een doekje voor het bloeden.

ikbenprocycling 24 april 2019 om 12:06

kan die slotzin nog wel anno 2019 ? ;-)

dikkechaap 24 april 2019 om 12:56

Welke boot missen ze precies? Die van veel geld uitgeven en er weinig voor terug krijgen? Ik denk dat de ASO die boot zo lang mogelijk mist, zeker zolang ze hun handen vol hebben aan alle lucratieve mannenkoersen die ze organiseren.

Zodra het vrouwenwielrennen echt populair wordt, is de ASO in staat om in zeer korte tijd de belangrijkste koers op poten te zetten, daar hoef je niet bang voor te zijn.

Mwielerfan 24 april 2019 om 21:27

Ja aso is wel bereid om dikke winsten in het levend houden van ontzettend veel kleine Franse koersen te stoppen. Maar niet bereid om een beetje van die winsten in te zetten voor ontwikkeling van vrouwen wielrennen.
Ik hoop dat de uci ze daartoe dwingt.

ChefSpijker 25 april 2019 om 01:32

Welke kleine Fransen koersen zijn van de ASO dan? Of sponsoren ze koersen? Als organiserende bond hebben ze toch louter topkoersen in Frankrijk en investeren ze juist in rondjes in andere landen (denk aan Yorkshire, Arctic Race, Deutschland Tour). Van de 19 koersen die ze organiseren zijn er toch 5 voor de dames. Da’s een flink percentage.

bart12 24 april 2019 om 12:41

Vraag mij af voor wie het een gemiste kans is. Ik zie mezelf toch als groot sportliefhebber en kijk het liefst elke mannenwielrenwedstrijd die er is. Ik zit echter totaal niet te wachten op een uitzending van de waalse pijl voor vrouwen (of welke vrouwenwedstrijd dan ook, anders dan de OS). Mijn punt: ik kan mij niet voorstellen dat er genoeg animo is dat de kosten van de productie rechtvaardigt

Merlinappa 24 april 2019 om 12:46

U ziet uzelf dus als groot mannensport-liefhebber. Toch wel net wat anders. Vrouwenkoersen zijn net zo goed fantastisch om naar te kijken; de finish van La Course vorig jaar vergeten?

dikkechaap 24 april 2019 om 12:53

@Merlinappa

De finales bij de vrouwen zijn inderdaad vaak zeer spannend, en de moeite waard voor de liefhebber. Persoonlijk vind ik een kwartiertje uitzending echter meer dan genoeg, vijf minuten een samenvatting van de koers tot dan toe, en de laatste 10 minuten live.

De finales in de junioren, beloften en amateurkoersen zijn vaak ook heel spannend.

bart12 24 april 2019 om 13:00

@merlinappa niet per se mannensport, maar je hebt inderdaad wel gelijk dat het bij wielrennen vooral om de mannen gaat voor mij. De finish van la course vorig jaar was inderdaad fantastisch. Maar wat ik bedoel, als ik dus al niks geef om het vrouwenwielrennen, kan ik mij haast niet voorstellen dat het draagvlak voor uitzendingen van vrouwenwielrennen verder wel groot genoeg is..

Emergo 24 april 2019 om 13:50

“Als ik dus al niks geef etc” Ik begrijp hier uit dat de norm voor het kijken naar vrouwenwielrennen Bart12 is. Wat een belachelijke redenering.

Mwielerfan 24 april 2019 om 21:30

Mensen geven om hun helden, om renners die ze kennen. Vrouwen schaatsen is ook nog veel kleiner dan mannen schaatsen. Maar iedereen in nl kent Irene wust. Als mensen de wielrensters leren kennen komt de interesse vanzelf. De interesse hier in vrouwen wielrennen is ook enorm toegenomen. Er zijn wel weinig discussies maar er zijn steeds meer mannen wielren liefhebbers die verklaren graag de vrouwenkoers ook te kijken

josemanuelfuente 24 april 2019 om 13:06

Hoeveel vrouwen zitten er eigenlijk op de volgtopics?

ikbenprocycling 24 april 2019 om 13:17

genant weinig sowieso. erg jammer want ik zie best veel dames op de racefiets rondrijden . Ze helpen de vrouwenzaak niet m.i. (maar dat is gelukkig niet mijn zaak)

fietsvriend 24 april 2019 om 17:48

We waren natuurlijk al allemaal fan van haar maar dit doet van Vleuten echt goed, zondag bij AGR sprak ze hier ook al over. Welbespraakt en met veel flair en charisma neemt ze het stokje van Vos, die in haar topjaren veel deed voor exposure vrouwenwielrennen, over.

Nu nog een mooie zege dit voorjaar!

Brabander 24 april 2019 om 20:12

Bij Karl Vannieuwkerke aan tafel toonde ze zich ook al een waar ambassadrice. Naar zulke mensen moet je gewoon luisteren. Wat ze ook zei over dat prijzengeld (dat dat absoluut het laatste was, wat aangepast moet worden) bijvoorbeeld

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.