Asgreen: “Verkeersobstakels gebruikt om afstand te nemen”

vrijdag 26 maart 2021 om 17:52
Asgreen: “Verkeersobstakels gebruikt om afstand te nemen”

foto: Cor Vos

Kasper Asgreen wist na een knappe koers de E3 Saxo Bank Classic te winnen. Nadat hij al een lange solo van meer dan vijftig kilometer uit de benen had geschud, had hij nog energie over om op vijf kilometer van het einde weg te springen uit een elitegroep.

“In de slotfase stond er wat wind schuin van voren. Ik wist na mijn eerdere inspanning dat ik in de laatste kilometer geen kans had. Ik moest weg zien te komen en alleen proberen aan te komen, als ik nog een kans wilde maken. Vanaf dat moment was het alles of niets”, zei Asgreen na afloop. “Of ik de anderen verraste? Dat weet ik niet. Ik probeerde de verkeersobstakels te gebruiken om wat afstand te nemen. Zo kon ik een gaatje pakken. Ik weet niet of dat het verschil heeft gemaakt. Ik denk dat het voor iedereen een zware dag was en we reden allemaal op de limiet.”

Dat hij zich de afgelopen weken al goed voelde, vertelde de Deen. “Ik was dan ook gemotiveerd vandaag om ervoor te gaan. Ik zorgde voor een harde wedstrijd en dat is ook wel mijn kracht. Ik was niet bang om de koers vroeg te openen. Maar om zo lang solo voorop te rijden, was niet echt gepland. Aan het eind moet je gewoon je hoofd naar beneden doen om het maximale eruit te halen. We hadden een geweldige, sterke ploeg. Ik hoorde dat de jongens me aanmoedigden. Ze konden de andere mannen afstoppen. Ik moet ze bedanken. Dit was geweldig teamwork.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Murcia 26 maart 2021 om 17:57

Teamwork was geweldig, maar deze man was zelf ook echt groots en slim. Die moet me toch een partij longen hebben!

Dion 26 maart 2021 om 18:06

Het is wel verbazingwekkend hoeveel motoren die jongen uit de wind hebben gehouden.

Peter Lippens 26 maart 2021 om 19:28

het is toch wel verbazingwekkend hoe een verbazingwekkende prestatie met verbazingwekkende onzin wordt onderuit gehaald, hebben ze in Nederland nog nooit van het begrip zoomlens gehoord, gelukkig reageren Wout en Matje wel sportiever dan would be wielerfans

Romāns Vainšteins 26 maart 2021 om 19:38

Persoonlijk vind ik dat je de motor verdient die je als koploper zit te filmen, en helemaal wanneer je dat solo doet. Ze zijn een constant element in de koers en hier en daar heb je even kans om het zog te pakken ja, part of the game.

Dion 26 maart 2021 om 20:21

Ik vind dat we een eerlijke wedstrijd verdienen. Als je er voor kiest om in de aanval te gaan moet dat niet beloond worden met een windscherm

Michelangelo 26 maart 2021 om 18:10

Knappe zege, sterke ploeg.

Maar als je het mij vraagt wint hij de koers in de afdaling van de Nieuwe Kwaremont. Achter hem draaien ze in de afdaling met trappen vol rond, en toch loopt hij op dat stuk bijna 10 seconden uit door op zijn bovenbuis te gaan zitten.

Als hij daar niet die steun krijgt van de motoren, halen ze hem daar beneden waarschijnlijk in. En dan moet DQS ineens de koers mee dragen, kunnen Senechal en Stybie niet meer freewheelen maar moeten ze mee trappen.

Nogmaals, ik wil niks afdoen van zijn hele knappe solo's. Maar dit soort details zijn heel bepalend in de koers.

Elvs 26 maart 2021 om 18:12

Niet alleen dat stuk. Hij heeft heel veel steun van de motoren gehad.

josi 26 maart 2021 om 18:15

Patrick Lefevere zal dat ook vast ruimhartig toegeven.

Murcia 26 maart 2021 om 18:16

Zullen de motoren een rol hebben gespeeld? Misschien, maar minstens zo belangrijk was het laffe overnamewerk van Greg en Ollie en het feit dat Vermeersch als ploegmaat van Matthieu werkelijk niks meer kon. Dan heb je een ploegmaat bij je en die kan geen meter meer op kop rijden. De mannen van DQS konden dit lachend aanschouwen. Asgreen nam tot twee keer toe het initiatief, bleef ook voldoende voorsprong houden op de klimmetjes en dan zijn voor mij die motoren en hun rol als windbreker een verdiende bonus maar ik weet dat anderen daar anders over denken.

Merlinappa 26 maart 2021 om 18:40

Motards zijn nooit een ‘verdiende bonus’. Raar om dat zo te stellen Murcia.

xistnc 26 maart 2021 om 18:43

De kwalijke rol van motards wordt keer op keer betwist door Renaat. En hoe harder hij bezwaar maakt, des te zekerder kun je zijn van de koersvervalsing.

Murcia 26 maart 2021 om 18:51

Als men consequent is in het aankaarten van deze “koersvervalsing” heb ik er geen moeite mee maar te vaak maak je mee dat als de favoriet van deze of gene hiervan profiteert dit argument plotseling niet meetelt. En dat is voor mij nogal storend. Stel Matthieu of Wout zou in het zog hier kunnen rijden en iemand had dit als hulpmiddel genoemd voor de zege dan was die persoon weggehoond. In elke koers en heus niet alleen in Vlaanderen spelen de motards een rol en om het voordeel te verkrijgen moet je eerst wel aanvallen en dat deed Asgreen.

Michelangelo 26 maart 2021 om 19:22

Laten we voorop stellen dat asgreen gewoon een knappe koers heeft gereden. En ik heb ook niet echt moeite als aanvallers net wat meer voordeel hebben van motoren dan volgers.

Maar hier was het er wat mij betreft over. Het was nu koersbepalend. Je zag steeds asgreen in het zog van de cameraman, en op de achtergrond de achtervolgers vol in de wind met de motoren erachter.

Hopelijk wordt dit in de evaluatie richting komende koersen meegenomen.

Peter Lippens 26 maart 2021 om 19:24

Rol van de motoren wordt hier sterk overdreven, blijkbaar nooit van een zoomlens geweest, uit luchtshots bleek toch altijd ruim voldoende afstand al valt een klein voordeel nooit uit te sluiten. In Spanje en vooral Italië zie je toch nog andere toestanden met motoren.

Romāns Vainšteins 26 maart 2021 om 19:40

Je wil wel wat er van af doen, het lukt alleen niet al te best.

In de Tirreno etappe zat MvdP even goed met een privé motor, omdat ie net als Asgreen hier vandaag de dapperste man in koers was.

Daarnaast is je zogenaamde nuance lukraak giswerk, onnarekenbare aannames.

Michelangelo 26 maart 2021 om 20:11

@Peter,
Ik heb wel degelijk van het fenomeen zoomlens gehoord. Die hadden ze op sommige punten beter ook gebruikt (zowel de fotografen als de cameraman).

Maar kijk vooral even de afdaling van de nieuwe kwaremont even terug. Wind op kop, en Asgreen die zonder trappen secondes wint ipv verliest op een groep die daarachter ronddraait, waarbij iedereen trapt en waarbij de ene steeds uit het zog van de ander komt.

En dan mag jij me uitleggen hoe dat kan…

En ja, Asgreen heeft een heel knappe koers gereden. En ja, ik gun hem de zege, is zeker niet gestolen. Maar op dat stuk is de weg recht en breed genoeg voor alle motoren om voldoende afstand te nemen van de koploper.

Peter Lippens 26 maart 2021 om 21:27

gewoon omdat die gps secondes alles behalve betrouwbaar waren, enkel beelden vanuit de helicopter geeft een correct beeld van de afstand tussen de motoren en de renners maar het is al jaren zo dat Ollanders over motoren beginnen te zanniken bij de Vlaemsche koersen, we zullen maar zedig zwijgen over de AGR zekers

guyremgabdel 26 maart 2021 om 18:51

De titel zegt veel over ons onnoemelijk straatmeubilair. Ik heb nog de tijd gekend dat er geen gele vlaggen nodig waren. Nu zijn de wegen precies flipperkasten geworden.

Peter Lippens 26 maart 2021 om 19:25

Maar duidelijk wel een stuk veiliger, relatief weinig valpartijen en over de onverwachte obstakels in de AGR zullen we maar zedig onze mond houden.

Peter Lippens 26 maart 2021 om 19:22

Wat een wedstrijd, wat een winnaar, meer van dattem.

Merlinappa 27 maart 2021 om 07:20

Maar over de motards zullen we maar zedig zwijgen zekers

Jean Dumas 27 maart 2021 om 05:33

Het was nog een geluk dat Van Aert al het werk deed, anders hadden ze hem nooit meer teruggezien. De E3 heeft vele vlakke stukken, er stond wind en VDP was niet super. Dan gaan de anderen ook in de wachtstand.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair