Antoine Demoitié (25) overleden

maandag 28 maart 2016 om 01:26
Antoine Demoitié (25) overleden

foto: Sirotti

Antoine Demoitié is niet meer. De 25-jarige Belgische wielrenner van Wanty-Groupe Gobert is overleden na een ongeluk met een motor tijdens Gent-Wevelgem. Dat bevestigt de Franse politie van de regio Nord-Pas-de-Calais tegenover persbureau AFP.

Demoitié kwam na ongeveer 150 kilometer ten val samen met vier andere renners. Een motorrijder die er vlak achter reed probeerde hen nog te ontwijken, maar kwam daarbij eveneens ten val waarna de motor op Demoitié landde.

De renner uit Luik was bezig aan zijn eerste profseizoen. Afgelopen winter maakte hij de overstap van Wallonie-Bruxelles. In 2014 boekte Demoitié zijn enige profzege uit zijn carrière door de Tour de Finistère (1.1) op zijn naam te schrijven.

Dit artikel delen:

64 Reacties

LutsenkoFan 28 maart 2016 om 11:32

@Gebruikersnaam

Zonder die aanslagen in Brussel waren er gewoon het normale aantal motoren wat nog vrij veel is. Maar nu was het ongeveer het dubbele als normaal.. Ik snap eigenlijk ook niet waarom meer motoren het veiliger zouden moeten maken. Die kunnen toch ook niks doen behalve meerijden (in het geval van kans op aanslagen).

0
Romāns Vainšteins 28 maart 2016 om 11:33

Eens met degenen die stellen dat er te veel motoren (gisteren 10 rondom Kuznetsov bijv.) rondrijden maar eveneens eens met degenen die stellen dat het hele schuldvraagstuk mbt dit specifieke ongeluk hier eigenlijk niet gevoerd dient te worden.

0
ValverdeBassoNibali 28 maart 2016 om 11:43

Pff vreselijk nieuws.

0
Viktrodriguez 28 maart 2016 om 12:12

Ik ben ook van mening dat de schuldvraag hier niet zo relevant is. Het grootste probleem is dat dit hele ongeluk geen incident is, maar wel een ongeluk met de ergste resultaat mogelijk (een dode). Er zijn alleen al het laatste jaar veel te veel ongelukken met de volgers van de koers, zoals Avermaet, Sagan, Broeckx en nu dus Demoitié. Ook nog eens in de grootste koersen, zoals CSS, Vuelta en nu dus Gent. Allemaal ongelukken, maar wel duidelijk makend dat er iets moet gebeuren. Zijn deze motoren echt allemaal nodig en moet het echt allemaal op een hoge snelheid passeren langs fragiele wielrenners die misschien net de helft van de motorsnelheid halen in sommige gevallen. UCI en de organisatoren zijn nu aan zet.

0
Purito 28 maart 2016 om 12:13

Vreselijk nieuws. Je bent als renner al zo kwetsbaar, en zeker in het geval van Antoine.

Ik hoop ook dat de motard goed opgevangen wordt. Ook voor die man is het een ware nachtmerrie. Wie schuld heeft, is echt een zaak voor later.

0
Covadonga 28 maart 2016 om 12:19

Dit is echt verschrikkelijk nieuws. Sterkte aan familie en vrienden.

0
thorsen 28 maart 2016 om 12:25

pfff…dit is niet lekker wakker worden…

RIP

0
assen 28 maart 2016 om 12:56

Alleen nog motoren voor televisie, en paar neutrale motoren?

0
sven241 28 maart 2016 om 13:47

Vreselijk nieuws. Condoleance aan de nabestaanden.

De oorzaak weten we niet, maar dat er in de Belgische koersen en de Tour teveel motoren aanwezig zijn, is en blijft een feit en dat zal echt moeten veranderen.

0
Viktrodriguez 28 maart 2016 om 14:13

assen – 28 maart 2016 om 12:56 >>> Wel iets meer, maar met een snelle schets leert dat de helft van die dozijn motoren rondom de koploper wel weg kan, ja: 1 tv, 1 politie (vrijhouden parcours/veiligheid en zo), 1/2 neutrale (wielen/drinken), 1/2 jury/commissaris en dan heb je het wel ver gehad. Organisatie en doktoren rijden sowieso bij dat soort koersen in een auto, net als de ploeg erachter. Plus snelheidsbeperkingen. Kennelijk, afgaande op de coureurs zelf, is er geen max snelheid voor motoren, dus ze kunnen 2-3 keer de snelheid van de renners halen. Qua remweg, reactiesnelheid en natuurkundige impact qua kracht/energie levensgevaarlijk.

0
Koel 28 maart 2016 om 14:42

Het zal je kind maar overkomen.
Alle sterkte bij het verwerken van dit drama en het gemis.

0
AOVV 28 maart 2016 om 15:58

Bijzonder triest nieuws. R.I.P. Antoine Demoitié..

0
SolerEritrean 28 maart 2016 om 16:23

@Viktrodriguez

Het aantal motoren dat werkelijk nodig is, is veel uitgebreider dan dat aantal. Zo heb je ook nog de seingevers die telkens voorbij het peloton moeten en zijn er ook nog fotografen etc. Betere regels zijn natuurlijk welkom, maar zomaar motoren afschaffen kan de veiligheid van de renners zelfs in het gevaar brengen.

0
oscarito1908 28 maart 2016 om 16:34

Eerst moet er een renner sterven, dan pas wordt er ingegrepen. Zeer triest nieuws dit.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone