André Greipel stopt na het seizoen 2022

dinsdag 13 april 2021 om 16:39
André Greipel stopt na het seizoen 2022

foto: Cor Vos

André Greipel is bezig aan het voorlaatste seizoen van zijn carrière. De Duitse sprinter, inmiddels 38 jaar oud, zit zijn huidige contract bij Israel Start-Up Nation uit en zet daarna een punt achter zijn loopbaan. Dat is na het seizoen 2022.

Greipel maakt dat bekend in de documentaire ‘Der Tanz des Gorilla’ op de Saarländische Rundfunk. “Ik heb als doel om niet meer op de fiets te hoeven zitten als mijn leeftijd begint met een 4”, geeft hij aan. “Ik wil dat graag duidelijk communiceren, zodat iedereen weet dat ik geen ander contract aangeboden zal krijgen.”

“Als ik toch een nieuw contract aangeboden krijg, zal ik dat niet aannemen. Definitief niet”, aldus Greipel, die vorig jaar tot zijn verrassing een tweejarig contract kreeg van Israel Start-Up Nation. Momenteel is de sprinter uit Rostock actief in de Ronde van Turkije en dat doet hij niet onverdienstelijk, met drie top-6-plaatsen in de eerste drie dagen.

De Gorilla weet ook al wat hij wil doen na zijn carrière. “Ik zou graag iets in het wielrennen doen, en mijn ervaring doorgeven aan jonge talenten”, kondigt hij aan.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Murcia 13 april 2021 om 16:49

Dus Sylvan, André wil geen nieuw contract. Hij was al verrast over die vorige verbintenis maar genoeg is genoeg nu.

Greipel is een geweldig mens en hij was een absolute topper maar qua prestaties is hij volgens mij een jaar of twee/drie te lang doorgegaan. Maar de man was dan ook altijd een liefhebber en waarom stoppen als je al zo lang van je hobby een beroep hebt kunnen maken.

Turtlehead 13 april 2021 om 17:19

Helaas geen transformatie kunnen maken naar meesterknecht, jammer.
Als kopman echt twee jaar te lang doorgegaan.
Maar: liefhebber en ongetwijfeld goed verdiend, dus wel te begrijpen.

Peter Lippens 13 april 2021 om 17:24

klopt, had zich beter toch omgeschoold tot meesterknecht, herinner me dat hij de laatste jaren bij Lotto niet onverdienstelijk was in de kasseiklassiekers

LB108 13 april 2021 om 17:54

omscholen tot meesterknecht zonder betere renner in de ploeg lijkt niet zo eenvoudig voorbije jaren

bartp25 13 april 2021 om 17:13

Samen met Cavendish een topsprinter van weleer die te lang is doorgegaan, stoppen op je hoogtepunt is toch veel beter dan wat beide nu aan het doen zijn. Natuurlijk leuk dat Cavendish nu 2 etappes wint in de Ronde van Turkije maar dat is nou niet iets waar je als topsprinter zo blij om moet zijn. Ik zie zowel Cavendish als Greipel geen top massasprint meer winnen. Dat er nu zo een jubelstemming is dat hij 2 ritjes wint toont aan dat deze mannen eerder hadden moeten stoppen, nu gaan de carrières als een nachtkaars uit

Poeksel 13 april 2021 om 17:28

Stel dat je gelijk hebt: wat is het probleem van een carriere die als een nachtkaars uitgaat?

bartp25 13 april 2021 om 17:38

Dat is toch jammer, ze worden nu een stuk minder herinnerd als de grote sprinters, en eerder om het feit dat ze te lang wilde doorgaan.

Poeksel 13 april 2021 om 18:34

Is dat dan belangrijker dan dat ze kunnen doen wat ze leuk vinden om te doen?

bartp25 13 april 2021 om 18:36

Doen wat ze leuk vinden kan ook op andere manieren, op een ander niveau. Maar goed jij hebt jou mening dat het laten uitgaan van een nachtkaars prima is, ik zie het als jammer. Had liever gezien dat ze gestopt waren als koningen van de sprint en niet zoals nu als een nobody.

chiller87 13 april 2021 om 18:55

Een wielercarriere is kort. Als je nog twee jaar goed geld kan incasseren, waarom zou je het dan laten. Er zijn nog wel enkele voorbeelden die maar een schim zijn van hun topperiode. Froome, Gilbert, visconti, langeveld,… maar ik geef hun geen ongelijk om door te gaan tot ze geen contract meer krijgen.

bartp25 13 april 2021 om 19:23

De namen die jij noemt hoeven het echt niet meer voor het geld te doen, zelfde geldt voor Greipel en Cavendish. Daarnaast zie ik toch een aantal verschillen tussen een aantal mannen, Froome is knetterhard ten val gekomen en die probeert terug te komen, misschien tegen beter weten in maar niet geschoten altijd mis. Gilbert heeft dit jaar (nog) niets gepresteerd maar de afgelopen jaren toch zeker wel in tegenstelling tot beide sprinters. Langeveld wint misschien niet maar speelt nog altijd een belangrijke rol binnen zijn ploeg (iets wat je van Cavendish niet kan zeggen, en van Greipel in iets mindere mate ook niet). Visconti heeft de keuze gemaakt op een lager niveau te gaan acteren en kun je mijn inziens niet vergelijken met veelwinnaars als beide sprinters, Viconti was een aanvaller en doet dit nog altijd, alleen minder effectief omdat nu vaker andere renners sterker zijn. Maar goed het is ieder zijn mening, ik had veel liever gezien dat beide heren 2 a 3 jaar geleden gestopt waren of een andere rol hadden aangenomen binnen de ploeg om zodoende toch nog van waarde te zijn.

Ornor 13 april 2021 om 19:55

Dat je Cav en Greipel wegzet als nobodies zegt niet zoveel over deze renners maar meer over jouw wereldbeeld.

bartp25 14 april 2021 om 08:45

Oké akkoord misschien verkeerd verwoord het zijn natuurlijk nog steeds bikkelharde kerels. Wielrenner nobody’s. Het valt niet te ontkennen dat beide heren diep gezonken zijn als wielrenner, het zijn niet meer de kampioenen van weleer dat is misschien hard maar wel de waarheid en dat heeft niks te maken met wereldbeeld. Veel mensen zullen nu niet naar hun kijken als groot kampioenen maar als renners die geen afscheid konden nemen, hierdoor geen schim meer zijn van wat ze ooit waren. Gaan ze bij het grote publiek herinnerd worden als spurtbom of als zielig hoopje renner van de afgelopen jaren? Ik weet het niet maar dat ze dat risico nemen vind ik spijtig.

Kelder is de Man 14 april 2021 om 09:07

Ik weet niet op wat voor enquete je dit baseert Bartp25. Klinkt vooral als veel natte vingerwerk mbt de mening/ het beeld van het publiek. Ik kijk er in ieder geval niet zo tegen aan en je woorden zijn ook vrij extreem en doen geen eer aan de beide renners.

CechRepublic 13 april 2021 om 17:17

Stoppen op je hoogtepunt is een overschat idee. De neergang heeft ook iets moois. Tot het echt niet meer gaat, wat eigenlijk bij zowel Cav en Greipel al een tijdje het geval is.

Peter Lippens 13 april 2021 om 17:29

Het mag duidelijk zijn dat Greipel ondanks perfecte lead outs gewoon snelheid te kort komt. Bij Cav ligt de zaken toch ietsie pietsie anders, is een jaar of 3 jonger dan Greipel, heeft 3 barslechte jaren achter de rug mede door ziekte en valpartijen maar nu haalt hij toch een redelijk hoog niveau wat weinigen nog van hem hadden gedacht (behalve misschien P.L.). Wellicht zal hij niet meer het niveau halen van zijn gloriejaren maar kan toch nog mooie wedstrijden en ritten winnen, zelfs in rondjes van WT niveau en waarom niet in de Vuelta bvb. Schrijf de Manxman niet te snel af, maarja hier zitten dan ook de echte kenners.

monsieur soixante pourcent 13 april 2021 om 17:31

Ik vraag me eigenlijk af hoe dit ‘kan’.

In de huidige tijden waar alles meetbaar is kan je toch precies zien waar André staat?
Het lijkt me onmogelijk dat hij nog waardes haalt die een topsprinter zou moeten halen. Als je piekvermogen op 1, 3 en 5 seconden daalt dan is het gewoon over en uit. Dat is klaar als een klontje. Als je in de best mogelijke omstandigheden (op stage/labotest) niet de waarden van weleer trapt, dan gaat het ook nooit meer komen. Dus in hemelsnaam, waarom jezelf zo pijnigen? Zoals hierboven gezegd, beter een transitie maken en jezelf om-/bijscholen.

Het verhaal Cavendish is voor mij niet gelijk aan dat van Greipel. André lijkt me op en top prof en lijkt me steeds in de best mogelijke conditie. Bij Cavendish lijkt het een ander verhaal, door allerhande ‘problemen’ heeft die al een jaar of 4 niet zijn -op dat moment- best mogelijke vorm te pakken. Die krijgt nu een soort herkansing, waaruit nog zal moeten blijken of hij zich nog met de subtop kan meten.

KnightBiker 13 april 2021 om 18:24

Labo testen zijn geen wedstrijden: Greipel zegt al jaren in training nog dezelfde waardes te halen als voorheen en dat geloof ik best, maar een echte wedstrijd is niet 100% te simuleren: een wedstrijdje op Zwift is bijvoorbeeld meestal maar een half uurtje en dan heb je nog geen invloed van positioneren en goed in het wiel zitten: Greipel was sowieso al geen renner die zich door een peloton kon wurmen.
Bovendien zijn pure kracht en explosiviteit niet per se hetzelfde: Greipel kan waarschijnlijk meer vermogen over 30 seconden kwijt dat Cav, maar die -10 seconden dat Cav net zo hard aanzet en meer aero is maken het verschil.

monsieur soixante pourcent 13 april 2021 om 20:15

Eerlijk waar, dat geloof ik niet.

Ik ben zelf nogal druk in de wattages en die liegen simpelweg niet.
Als ik Greipel gisteren zag sprinten, dat is echt alsof die net een zware klassieker gereden heeft. Gisteren is z’n piek 1545w en vandaag 1713w.
Slecht is dat uiteraard niet maar volgens mij is dat minstens 10% minder dan in zijn topjaren. Met 1545w win je -met zijn body- mi. nooit een sprint na een vlakke etappe.

(Ik heb ook even op z’n strava rond gekeken en meen te zien dat de piekwattages na 2018 echt steil bergaf gaan, voor de topjaren zijn er helaas geen vermogensdata)

SpeedyLegs 13 april 2021 om 19:12

Gelukkig voor toppers baseren tot op heden ploegleiders een renner op in het verleden geleverde pretaties en niet op de verwachte toekomstige. Hun sponsors doen dat wel bij hun belangrijke andere financiele beslissingen; anders gaan ze geheid failliet.

Maenhout 14 april 2021 om 08:17

Misschien hebben de twee nog een mooi aantal UCI-punten op zak. En in ieder geval Greipel wil jongere renners beter maken, en wellicht doet hij dat ook.

re-cycle 13 april 2021 om 20:42

Nachtkaars is vaak mooier en gezelliger dan de spotlights.

bartp25 14 april 2021 om 10:51

Sorry maar wat is er extreem aan om te zeggen dat beide topsprinters waren die al jaren geen knikker raken? Is toch gewoon de waarheid. En ik ben zeker niet de enige die aangeeft dat beide te lang zijn doorgegaan.

Kelder is de Man 14 april 2021 om 13:04

Bartp25
Diep gezonken als wielrenner/zielig hoopje/geen schim meer..
Om maar wat van je woorden te gebruiken. Zo zie ik het helemaal niet als een voorheen veelwinnaar in z’n nadagen nog een aantal jaar in de luwte meepeddelt, wat de reden ook moge zijn. Ik denk vooral liefhebberij, nog niet klaar om het gat in te duiken. Mocht Marianne Vos nog 5 jaar doorgaan zonder iets te winnen, zal ik haar toch altijd blijven herinneren als 1 van de beste rensters ooit. Meer, met alle respect, dan Anna van der Breggen die stopt op haar hoogtepunt maar erg jong.

Headlines

Materiaalzone

Populair