Amstel Gold Race wil met smallere wegen finale spannender maken
donderdag 15 februari 2018 om 10:51

Amstel Gold Race wil met smallere wegen finale spannender maken

De finale van de Amstel Gold Race wordt dit jaar wederom aangepast. In de 16 kilometer lange finalelus gaat de wedstrijd smallere wegen opzoeken. Koersdireceur Leo van Vliet hoopt dat hierdoor de wedstrijd lastiger te controleren wordt.

“In 2017 hebben we gezien dat we door een simpele wijziging aan te brengen een attractievere wedstrijd tot gevolg hebben gekregen. Met deze nieuwe wijziging zullen de kanshebbers op de overwinning zich ruim voor dat de finale begint goed moeten positioneren of al ten aanval moeten zijn getrokken”, aldus Van Vliet.

Net als vorig jaar ontbreekt de Cauberg in de laatste lus. De Geulhemmerberg en Bemelerberg zijn hier wel in opgenomen. Na de beklimming van de Geulhemmerberg volgt er nu een afdaling over de Kuitenbergweg. Hierna steekt het peloton op weg naar Bemelen de Rasberg over. Na de Bemelerberg slaan de renners nu linksaf naar Terblijt. Via de de Rijnsbergerweg komt men op de Sibberweg voor de slotkilometer.

De Amstel Gold Race wordt dit jaar verreden op zondag 15 april. Na de start in Maastricht krijgen de renners in 260 kilometer 35 beklimmingen voorgeschoteld.

RIDE Magazine
31 Reacties
Sorteer op:
15 februari 2018 10:58
Maakt niet uit hoe de finale is.. Gilbert wint hier gewoon opnieuw :)
15 februari 2018 11:00
Goed dat ze die brede baan naar Maastricht en die lus door de stad eruit hebben gehaald.
15 februari 2018 11:19
Klinkt wel logisch. Moet zeggen dat het vorig jaar ook best een leuke editie was!
15 februari 2018 11:23
Fianle met Eyserebosweg, Keutenberg > kleine wegen > Cauberg ideaal.

Maar dit is iig beter dan die edities met 3 x draaien en afknallen.
15 februari 2018 11:28
Zeker moeilijker te controleren, maar dit zijn wel echt smalle, bochtige, zelfs gevaarlijke weggetjes. Ik mag echt hopen dat er in de finale geen volledig peloton over is.
15 februari 2018 11:30
Maak de koers 30/40 km korter en je zal zien of het spannender wordt. Dat Roubaix en Milaan-SR lang zijn kan ik begrijpen, maar 260 km voor AGR. Dan maak je een koers kapot. Denk je dat er werkelijk toppers zijn die denken ohh lekker 200 km gereden nou vroeg aanvallen.
Maak de koers 220/225 km.
15 februari 2018 11:31
edit wf: correct, aangepast
15 februari 2018 11:38
Smallere wegen, met meer geparkeerde auto's!
15 februari 2018 11:42
@mollemarijden: Is minimaal 250 km geen vereiste voor een wielerklassieker?
15 februari 2018 11:48
Zullen we even ophouden om het inkorten van koersen overal als oplossing aan te dragen?
15 februari 2018 11:49
Tussen Terblijt en Vilt zijn de weggetjes niet meer dan 4 meter breed. Peloton(netje) op een lint, en dat is altijd lekker!
15 februari 2018 12:00
Wordt meer Vlaams, zoals finale E3-prijs
15 februari 2018 12:51
Niet standaard lusje die ze er nu inleggen. Benieuwd of het beter wordt
15 februari 2018 13:12
Terwijl overal inspanningen gedaan worden om het voor de renners veiliger te maken krijgen we plots deze maatregel, dat mag iemand me eens uitleggen.
15 februari 2018 13:12
Gewoon de finale pre-2012 dus met finish op de Cauberg, klaar. De organisatie devalueert hun eigen koers door om de haverklap het parcours te veranderen.

De Cauberg had iets mythisch en dat hebben ze onbegrijpelijk gewoon weggegooid.
15 februari 2018 13:36
Klassiekers moeten +250km zijn. Basta, geen discussie.

Het verschil tussen een gewone race en de klassieker is uithoudingsvermogen. Taaiheid.
15 februari 2018 14:05
uitstekende wijziging. Goed voor de koers!

@delgado de cauberg heeft niets mythisch. lelijkste heuvel van Limburg.
15 februari 2018 14:39
@Brummel
Nu in elk geval niet meer nee, maar was toch alom bekend geworden en wie de Amstel zei, zei de Cauberg en vice versa.

Gewoon dom dat ze een andere weg zijn ingeslagen. De Amstel heeft nu totaal geen identiteit.
15 februari 2018 15:03
Stom. Vorig jaar viel de vorentscheidung door een smalle passage voorafgaand aan het klimmetje waar de groep met Gilbert wegreed. Ok, Kwiatkowski kon later nog aansluiten en het is niet puur toeval wie er vooraan rijdt, maar je zoekt oneerlijke koers, drummen en mogelijke valpartijen wel op met zo'n parcours.
15 februari 2018 15:09
Het lijkt aantrekkelijk maar is dit wel veilig. Je zou zoiets toch moeten overleggen met een rennersbond.
15 februari 2018 15:16
My friend told me about this when we went for Dubai Bus tour.
15 februari 2018 15:26
Veilig? Waarom zou dit specifiek zo onveilig zijn, met alle afdalingen, kasseien en smalle wegen die ze het hele voorjaar al gehad hebben zie ik niet waarom deze vraag bij deze aanpassing specifiek gesteld moet worden.

De voornaamste reden waarom de kasseien koersen zo spectaculair zijn is omdat op die smalle wegen en de kasseien organisatie van een peloton bijna onmogelijk is. Dit is daar niks bij.

Ik vind het wel een goed idee.
15 februari 2018 15:29
Slopend deze koers met almaar draaien en keren, mag best wat korter met evt 4
rondjes van 55km, aantrekkelijker, veiliger, minder vrijwilligers/kosten en meer publiek ipv dorpskernen te doorkruisen.
15 februari 2018 15:54
@Guushovd,
Klopt, daar kan ook de factor geluk nog een rol spelen. Maar in de laatste 50km kun je meestal niet meer door een peloton worden ingesloten in RVV of PR. In AGR nog wel.
15 februari 2018 16:24
Fiets regelmatig op deze weggetjes, zijn inderdaad lekker smal en je kan er lekker hard naar onder scheuren wel oppassen geblazen aangezien er vaak nog soort van modder en kleine steentjes op de weg naar onder na de geulhemerberg, benieuwd of het iets gaat opleveren voor de spanning.

Reacties zijn gesloten.