fbpx

Ambitieuze Mathieu van der Poel: geen E3 en Gent-Wevelgem, wel Catalonië

zaterdag 4 januari 2020 om 19:00

2020 belooft wederom een druk jaar te worden voor Mathieu van der Poel. Na het crossseizoen duikt hij direct het klassieke voorjaar op de weg in en daarna volgt een drukke mountainbikecampagne op weg naar zijn grootste doel van het jaar: de cross-country op de Olympische Spelen van Tokio. Tijdens de presentatie van zijn ploeg Alpecin-Fenix sprak WielerFlits uitgebreid met het Nederlandse multitalent. “Ik denk dat we vrij veel hooi op de vork mogen nemen.”

Van der Poel weet nog niet precies wanneer hij zijn rentree op de weg zal maken: “Ik ben nog heel druk met het crossen, dus daar ben ik nog niet mee bezig.” De Ronde van Catalonië staat alvast wel op zijn kalender, waardoor deelname aan de E3 BinckBank Classic en Gent-Wevelgem er dit jaar niet in zit. “Dat weet ik ook nog maar net, dus ik moet nog eens bekijken wat er daar mogelijk is.”

Het zou zomaar kunnen dat MvdP tot aan de Waalse Pijl actief blijft op de weg, om daarna al snel weer op de mountainbike te stappen in opbouw naar de Olympische Spelen. “Ik had vorig jaar niet het gevoel dat ik na de Amstel al uitgedoofd was. Dus ik denk dat we vrij veel hooi op de vork mogen nemen.”

Net na het klassieke voorjaar staan de eerste wedstrijden op de terreinfiets op het programma. Dit onder meer met het oog op een gunstige startplek bij de olympische cross-country-wedstrijd. “De startpositie is heel belangrijk, dus die eerste rij ga ik sowieso proberen aan te houden. Normaal zal ik een vrij druk mountainbikeseizoen rijden.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

34 Reacties

Rawolf 3 januari 2020 om 16:21

@Wielerflits kunnen jullie binnenkort weereens zo’n mooi overzichtje maken hoe mathieus programma eruit ziet voor 2020? Dat moet toch overvol zitten ondertussen? Als hij de Vuelta rijd zit hij al zo aan 40 dagen op de weg, dan nog 20 op de veldritfiets en 10 op de mtb ofzo?

madeinstars 3 januari 2020 om 16:25

De Vuelta is nog allerminst een zekerheid, dus dat zal al een hoop schelen. Verder rijdt hij aan het eind van het seizoen ook nauwleijks wegkoersen meer denk ik, dus het zal allemaal wel meevallen.

Rawolf 3 januari 2020 om 16:27

Ja inderdaad maar als de Vuelta het niet word gaat hij dat wel opvullen met de Binckbancktour en nog wat koersen waarschijnlijk.

hartstikkebedankt 3 januari 2020 om 16:28

Voorlopig op zijn kalender volgens mij 22 koersdagen:

– Strade Bianche
– Tirreno – Adriatico (7 etappes)
– Milaan – San Remo
– Catalunya (7 etappes)
– Dwars door Vlaanderen
– Ronde van Vlaanderen
– Parijs – Roubaix
– Brabantse Pijl
– Amstel Gold Race
– Waalse Pijl

En dan wellicht de Vuelta.

-Stijn- 3 januari 2020 om 16:22

Kan inderdaad veel wegkoersen gaan rijden, aangezien hij door afwezigheid van van Aert pas tegen het wk echt goed moet zijn in het veld en momenteel gewoon 10% minder is dan vorig jaar.

Voorgeborchte 3 januari 2020 om 16:52

Laat ons eerlijk zijn, dit jaar moet hij zelfs tegen het WK niet 100% zijn.

ChefSpijker 3 januari 2020 om 17:18

Hij is niet per se minder, hij heeft anders getraind. Het explosieve is er wat vanaf en het duurvermogen is omhoog gegaan. Daardoor flitst hij nu minder snel weg in ’t veld, maar kan ie wel langer hetzelfde tempo aanhouden. Dat heeft ie zelf al meermaals uitgelegd. Qua resultaten zie je die 10 procent ook niet echt. Ronse was tegenvaller, maar kwam toen terug van stage. En Namen had ie zonder harde val Toon wellicht niet gewonnen. Maar dat was meer door een goede Toon dan door een zwakke Mathieu. Verder kwam niemand in de buurt en wint ie bijna alles alsnog met twee vingers in de neus.

Theo Smits 4 januari 2020 om 20:23

Mathieu zou er verstandig aan doen om zijn management te wijzen op zijn super knecht tijdens het WK 2019 . Pieter Weening
Deze man kan een hele goede versterking zijn voor deze ploeg
Zowel als superknecht en als rittenkaper ( zeker als ik dit schema zie )

HSV 3 januari 2020 om 16:29

Goed dit zo voorbij te zien komen. Is gewoon de meest spraakmakende renner van dit moment vanwege zijn ongekende veelzijdigheid en klasse.

KnightBiker 3 januari 2020 om 16:29

Hm, het kan natuurlijk goed gaan en de ronde van Catalonië geeft nog een bredere basis voor vooral wat er aan klim werk bij komt: in het teken van de OS etc is het verleggen van de accenten op de heuvels wellicht erg goed, maar er was ook dit jaar een transitie nodig om van de weg naar de MTB te gaan om te winnen…
Ik vind het maar riskant om steeds meer in dat programma te willen stoppen, en ook zie ik MVDP liever in de kasseiklassiekers. (Persoonlijke voorkeur)

HSV 3 januari 2020 om 16:53

Met Vlaanderen en PR rijdt hij toch ook de grootste kasseikoersen? Snap de keuzes wel. Nokere is een gevaarlijke rotkoers en Dwars heeft hij al gewonnen. Mathieu kiest duidelijk voor wat aangenamere temperaturen en heuvels, de logica erachter lijken mij voorkeur en Olympische Spelen.

superfcdb 3 januari 2020 om 16:41

Ik vermoed dat MvdP liever Gent-Wevelgem en E3 rijdt. Echter, Catalonië wordt georganiseerd door de ASO, net als de Vuelta. Ik denk dat dit een test is voor de ploeg. Ze mogen wellicht alleen starten in de Vuelta als ze Catalonië rijden met MvdP.

hartstikkebedankt 3 januari 2020 om 16:44

Vermoedelijk wil de ASO inderdaad kijken hoe gecommitteerd de ploeg zelf aan hen is

maartensnijders 3 januari 2020 om 17:26

En die combi is dan weer een goede voorbereiding op de TdF volgend jaar ;-)

Samlambeej 3 januari 2020 om 18:03

Hij wist het nog maar zelf pas dat hij Catalonië zal rijden. Dus inderdaad waarschijnlijk op aanvraag van de organisatie. Lijkt voorlopig geen grote rust te hebben tot na alle WB's XC en de OS. Dan nog een Vuelta? Gek.
Startie nog voor Strade (5 weken na het veldritseizoen)? Weet hij nog niet.
Maar Strade Bianche lijkt mij niet de makkelijkste wedstrijden om in te komen.

Die zwaardere rittenkoersen worden erg interessant met hem en voor hem.

platteprijs 3 januari 2020 om 18:45

@ Sam of de Strade makkelijk is ligt aan het weer. Met zijn 190 km valt de afstand mee. Stel dat het de dagen vooraf flink regent en het parcours modderig is, dan is het maar de vraag wie er meer klaar voor is: Van der Poel of de niet-crossende wegrenners.

Samlambeej 3 januari 2020 om 18:48

@platteprijs
Er wordt daar nauwelijks in strak peloton gereden. Dwz. zelf wattages duwen, dan zijn het 5 lange harde uren daar in de Toscaanse heuvels.

Niels22 3 januari 2020 om 16:44

Voor die Italiaanse koersen zijn de wildcards nog niet binnen toch?

platteprijs 3 januari 2020 om 18:37

Volgens Roodhooft Milaan-San Remo en Strade Bianchi wel (bron Sporza).

assen 3 januari 2020 om 18:39

Ja, MSR en Strade zijn zeker! :-)

yo-eddy 3 januari 2020 om 18:35

Nuchter, zelfverzekerd maar toch bescheiden, hoop van harte dat ie fit en blessure vrij blijft.

Gelei 3 januari 2020 om 19:26

Niet echt duidelijk welke richting ze uit willen met dit programma. Binnen dit uiteenlopende spectrum van wedstrijden gaan ze/hij toch keuzes moeten maken.

roeleur 3 januari 2020 om 19:31

Ronde van Catalonië ? Daar rijden toch vooral klimmers die zich voorbereiden op de Waalse klassiekers? En dat een week voor de RVV. Het schiet nu echt alle kanten op. De ploeg lijkt wat op een kind losgelaten in een snoepwinkel dat alles bij mekaar graait.

Lance4eva 3 januari 2020 om 19:38

Ik begrijp hier ook geen moer van.

ChefSpijker 3 januari 2020 om 19:38

Die rijden in het Baskenland. Valverde reed vorig jaar ook gewoon Catalonië voor Dwars door Vlaanderen en de Ronde. Ging 'm prima af toch? Meesprintend voor het podium. Matthews idem dito. Waarom zou de E3 en GW per se een betere voorbereiding zijn? Kans op valpartijen en verrot weer misschien nog wel groter.

Wheely 3 januari 2020 om 20:52

Interessant, volgens mij komt het zelden tot nooit voor dat de winnaar van de Ronde of Roubaix als voorbereiding Catalonië heeft gereden. Tirreno Adriatico is wel vaste prik geweest bij de mannen die uiteindelijk wonnen.

Ik zou er nog een paar nachtjes over slapen Matje! Aan de andere kant, fuck statistieken.

Lalsacien 4 januari 2020 om 19:50

Gilbert Duclos-Lassale won ooit eens PR na ook de eerste etappe in de ronde van het Baskenland te hebben gewonnen.

Gilberto 3 januari 2020 om 21:12

Wij kennen zo hoop vermoeden en van alles vinden, maar denk dat Mathieu het toch het best zelf zal weten

Pietspeed 3 januari 2020 om 22:20

Kerel, pak af en toe rust en vakantie. Topsport is op zichzelf al niet echt gezond,en dan nog ns een heel jaar de beste willen en kunnen zijn. Draai de gaskraan ns dicht man ;-)

dani 3 januari 2020 om 22:43

De Baas van de Vuelta heeft toch al aan geven dat de kans zeer klein is….. omdat de spaanse ploegen voor gaan. Dus ik ga er vanuit geen vuelta voor Mathieu.

Jean Dumas 4 januari 2020 om 01:44

Het is wel een kleine paradigmashift: van koershonger naar kiezen. Ook dat past bij Mathieu, hij heeft uitdagingen nodig. Niet fysiek maar mentaal. Er ligt wel heel veel druk van een ploeg op zijn schouders.

Jooop 4 januari 2020 om 07:39

Kan niet goed gaan, zou je zeggen.

Al Phila 4 januari 2020 om 08:32

Sunweb heeft nu een behoorlijke ploeg weten samen te stellen. Daarbij willen ze ook punten pakken zonder MvdP, bijv. met Merlier en andere snelle of goede gasten. Als ze op die manier 1e worden in ‘hun’ competitie, kunnen ze volgend jaar aan alle WT wedstrijden meedoen. Nu zijn ze steeds afhankelijk van wildcards en het afzeggen van WT-teams. Maar het zal moeilijk worden tegen de ploeg van Barguil, Terpstra, Quintana en die (ex)bokser…..