Alpecin-Fenix met Mathieu van der Poel naar Ronde van Catalonië

vrijdag 3 januari 2020 om 16:00
Alpecin-Fenix met Mathieu van der Poel naar Ronde van Catalonië

foto: Cor Vos

Alpecin-Fenix – de ploeg van Mathieu van der Poel – zal dit jaar deelnemen aan de Ronde van Catalonië. De Belgische formatie heeft namelijk een wildcard ontvangen van de organisatie. De overige tickets gaan naar Arkéa-Samsic, Burgos-BH, Caja Rural-Seguros RGA, Circus-Wanty Gobert en Fundación Euskadi.

Gisteren ontvingen de gebroeders Christoph en Philip Roodhooft ook al een uitnodiging voor Kuurne-Brussel-Kuurne. De Belgische ploeg – rijdend op een ProTeam-licentie – mag zich dit seizoen dus ook bewijzen in een WorldTour-koers als de Volta Ciclista a Catalunya, zoals de wedstrijd voluit heet.

Verder heeft de organisatie een uitnodiging gestuurd naar Arkéa-Samsic, de ploeg van oud-winnaar Nairo Quintana, Nacer Bouhanni en Warren Barguil. De Ronde van Catalonië denkt verder aan de Spaanse ploegen Burgos-BH, Caja Rural-Seguros RGA en Fundación Euskadi, terwijl met Circus Wanty Gobert ook een Belgische ploeg is geselecteerd.

De Ronde van Catalonië wordt verreden van 23 tot en met 29 maart. De organisatie zoekt naar een opvolger van Miguel Ángel López, die vorig jaar het eindklassement wist te winnen.

Update – 16.30

Mathieu van der Poel zal van start gaan in de Ronde van Catalonië. Dat heeft hij laten weten op de presentatie van zijn ploeg Alpecin-Fenix. Deelname aan de Spaanse WorldTour-ronde betekent dat MvdP niet zal deelnemen aan de E3 BinckBank Classic en Gent-Wevelgem. Deze Belgische eendagskoersen vallen tegelijkertijd met de etappekoers.

Voor Mathieu van der Poel zou deelname aan de Catalaanse rittenkoers zijn eerste optreden in een WorldTour-meerdaagse kunnen betekenen, maar dit zou ook al in Tirreno-Adriatico kunnen gebeuren.

https://www.youtube.com/watch?v=gITlKHofOBU

Dit artikel delen:

30 Reacties

Voorgeborchte 3 januari 2020 om 10:32

Mooi, maar ik vermoed niet dat ze op MvdP gaan moeten hopen dan? Ik veronderstel dat de aanloop naar de Ronde er Vlaamser zal uitzien?

Of is dit een test voor dat Vuelta ticket?

Fieldbird 3 januari 2020 om 10:40

Nee hij rijdt Gent-Wevelgem 29 maart

zipp404 3 januari 2020 om 10:41

Dat zou inderdaad goed kunnen.
Als dit inderdaad een test is voor het Vuelta ticket, dan zal MVDP andermaal zijn programma moeten herzien. Zonder hem lijkt Vuelta deelname uitgesloten.

Krul 3 januari 2020 om 11:20

Beide rondes hebben toch een andere organisatie? Wat is het belang van Baskenland om te ‘testen’ of vd Poel dit kan?

Andere vraag – waarom mogen dit soort rondes 6 wildcards uitsturen vergeleken met een grote ronde die er 3 uitstuurt. Rijden er zoveel world tour ploegen dit soort rondes niet waardoor er plekken vrijkomen? Of mag elke organisatie zelf beslissen hoeveel ploegen er mee doen aan een ronde?

Doswielos 3 januari 2020 om 12:13

In grote rondes zijn er 8 renners per team en alle andere wedstrijden over het algemeen 6/7, dus kan je meer ploegen laten meedoen.

Samlambeej 3 januari 2020 om 11:36

Een foto van De Tier en Vervaeke of gisteren De Bondt en Roy Jans zou wel een keer verfrissend zijn… urghh

ChefSpijker 3 januari 2020 om 12:30

Op foto’s zitten rechten. Die kun je niet zomaar van het internet plukken. Waarschijnlijk heeft Cor Vos (waar WF waarschijnlijk een deal mee heeft) nog niet eens foto’s van die gasten in Alpecin-outfit.

Samlambeej 3 januari 2020 om 13:20

Edit: Graag on-topic

Graag meer variatie in de foto's boven de Corendon C./ Alpecin Fenix-topics.

Derierre de la course 3 januari 2020 om 14:19

Als je gaat betalen kan dat allemaal. Zolang het van de sponsorinkomsten moet komen zullen ze creatief met het budget moeten zijn. Het is in ieder geval een wielerfoto. Ze hadden ook het logo van de wedstrijd er boven kunnen knallen.

Jalabertje 3 januari 2020 om 16:10

Leven voor de ideeenbus!

Thoin 3 januari 2020 om 12:45

Ik bekeek even hun selectie:
Catalonië: De Tier-Vervaeke-Vakoc-Riesebeek-Twaites-Janssens-Sbaragli (voor spurts)
Vlaams voorjaar: MVDP-Modolo-De Bondt-Merlier-Jans-Hansen-Rickaert-Vergaerde-Leysen-Vermeersch
Dan blijven nog over: Krieger-Richardson
Crossers/MTB: Rouiller-Tulett-Gaze-Fagerhaug-Meisen-Walsleben-DVDP-Benoist
Eventueel kan Walsleben nog naar Catalonië. Die klimt niet slecht..
Dan krijg je toch het gevoel dat het moeilijk wordt wanneer er blessures komen…

Steven_E 3 januari 2020 om 13:03

Je kan ook gerust Gaze of Modolo naar Catalonië sturen, en Janssens in Vlaanderen houden.

Samlambeej 3 januari 2020 om 13:17

Die Gaze zal misschien toch al in Girona zitten.
Ik verwacht dat die Richardson wel sterk voor de dag gaat komen.

ChefSpijker 3 januari 2020 om 13:18

Thwaites zal toch juist wel in de ‘Vlaamse’ ploeg zitten. Meisen won vorig jaar nog bijna de proloog in Luxemburg, die kan ook prima een wegprogramma afwerken.

Thoin 3 januari 2020 om 16:51

Tuurlijk kan iedereen, maar met de MTB’ers en Crossers lijkt mij gewoon het voorjaar moeilijk te combineren, er komen ook OS aan.
Niet iedereen is een MVDP qua intensiteit
Dat bedoelde ik :)

Rawolf 3 januari 2020 om 17:01

Sbaragli zal niet worden uitgespeeld als spurter. Hij is de beste knecht voor Mathieu in wedstrijden als Milaan san Remo, Amstel en Waalse pijl.

Shinzawai 3 januari 2020 om 13:28

Is dit de ronde waarin deze ploeg gaat bewijzen geen meerwaarde voor de Vuelta te zijn?

Jean Dumas 3 januari 2020 om 13:40

Zou Mathieu de E3 overslaan voor een paar dagen Catalonië? Denk het niet.

Rom 3 januari 2020 om 15:46

Bron: HLN
Mathieu van der Poel gaat E3 en G-W overslaan en deelnemen aan de Ronde van Catalonië.

ChefSpijker 3 januari 2020 om 15:57

De E3 reed ie vorig jaar ook al niet.

Jean Dumas 3 januari 2020 om 16:01

Zo te zien is het waar, geen E3 en GW. Hij gaat voor een dipje tussen Sanremo en Vlaanderen.

FDJ 3 januari 2020 om 13:59

Ik snap de opmerkingen over de Vuelta hier niet. Andere organisatie dan de Vuelta en Roompot heeft hier zelfs een paar keer een wildcard gehad. Die zijn nooit een serieuze optie voor de Vuelta geweest.

rosencrantz 3 januari 2020 om 15:27

en toch slaat hij nu blijkbaar E3 en GW over.

Samlambeej 3 januari 2020 om 17:12

E3 ging hij nooit rijden denk ik, het is ook geen wedstrijd van Flanders Classics.
GW vind hij meer sprinterskoers en minder een koers voor punchers zoals hij.

Samlambeej 3 januari 2020 om 17:14

@redactie
Top! Wel nog even de namen bijzetten.

(v.l.n.r.) Senne Leysen (toch?), Oscar Riesebeek, Floris De Tier en Louis Vervaeke

mightymert 3 januari 2020 om 19:28

Het budget is verdrievoudigd en er is nu €9.000.000 beschikbaar. Dan vind ik de selectie toch wel vrij mager als je het vergelijkt met andere procontiploegen die minder te besteden hebben en de armere worldtourploegen. Kan iemand mij uitleggen waar het extra budget precies in gaan zitten is?

Verweggistan 3 januari 2020 om 20:12

De kosten zijn met meer renners natuurlijk groter, dus ik denk dat het vooral kwantitatieve kosten zijn. Dus meer omkaderend personeel nodig (behalve voor de PR, die is wegbezuinigd naar WF :)), meer trainingskampen, meer materiaal. MvdP zal ook ieder jaar wel wat meer krijgen. Wellicht zijn er enkele grote aankopen gedaan, zoals een teambus, een materiaalopslag, een soort van hoofdkantoor.
Maar ik had ook het idee dat ze qua renners vooral op koopjesjacht waren. En dat alleen Vakoc, Sbaragli en wellicht Modolo ergens anders hadden kunnen tekenen.

En tot slot zijn in het totaalbudget wellicht ook de niet-UCI geregistreerde renners en omkadering meegeteld (de vrouwenveldrijders, wat mannenU23 coureurs, MTB'ers)

HSV 3 januari 2020 om 20:32

een extra touringcar en een ploegleider ook erbij. Verder idd niet de duurste renners aangekocht. Zowel Modolo als Vakoc en Vervaecken hebben om verschillende redenen slechte seizoenen gedraaid en daar zit een zeker risico in. Toch denk ik dat het goed gaat werken. Vorig jaar hebben alleen van Trijp en Stallaert niet aan de verwachtingen voldaan dus de broers hebben er zeker wel kijk op. Otto Vergaerde, Dries de Bondt en Jimmy Janssens hebben erg goed gereden. Dries schurkt tegen subtop aan nu. Hansen en Rickaert ook degelijk werk verzet, ondanks de blessure van Rickaert. Ik verheug me op het wegseizoen. Hoop dat de groei vibe doorzet!

Barry Batsbak 3 januari 2020 om 19:35

Als Fabio Jakobsen nou eens voor Nederlands succes zorgt in die voorjaarskoersen terwijl Van de Poel in Catalonië flink tekeer gaat heb ik er wel vrede mee…

Deel Koeper 3 januari 2020 om 23:42

Kans op deelname aan de Vuelta is vrijwel onbestaande. Ze rijden Catalunya omdat ze Catalunya willen rijden.

Headlines

Materiaalzone

Populair