Alvarado pakt twee op twee in DVV Trofee-cross in Brussel

Alvarado pakt twee op twee in DVV Trofee-cross in Brussel

foto: Cor Vos

zondag 5 januari 2020 om 14:36

De zevende en voorlaatste manche in de DVV Verzekeringen Trofee 2019-2020 was een kolfje naar de hand van Ceylin del Carmen Alvarado. De 21-jarige Rotterdamse van Alpecin-Fenix was in Brussel de betere van Annemarie Worst en Sanne Cant. Door haar zege breidde Alvarado haar voorsprong in het klassement uit. De beslissing daarin valt op 8 februari in de Krawatencross in Lille.

De kopstart was voor Annemarie Worst, die voor Sanne Cant als eerste het veld in dook. Nog voor de eerste passage aan de finishlijn, nam Alvarado de kop van de wedstrijd over. Alleen Worst en Anna Kay hadden op het technische parcours van Brussel een antwoord op de krachtige pedaalslagen van de Alpecin-Fenix-renster. Opvallend ook: Yara Kastelijn reed haar ketting kapot net voorbij het ingaan van de materiaalpost. Ze besloot om te draaien, maar daarbij bracht ze wel Laura Verdonschot – die veel misbaar maakte – ten val.

Aan het einde van de eerste ronde nam Worst de regie over en ging Alvarado in de afdaling van het amfitheater tegen de grond. Kay zat toen al op een gaatje. Cant kwam net na het ingaan van de tweede ronde aansluiten bij de Britse, in de strijd om plek drie. Voor Europees kampioene Kastelijn zat het totaal niet mee, want ze gleed weer onderuit. Dit keer hield ze Italiaans kampioene Eva Lechner, Hongaars kampioen Kata Blanka Vas en Ellen Van Loy op. Vooraan had Alvarado intussen weer de aansluiting gevonden met Worst.

foto: Cor Vos

Technisch rondje
Veel draaien en keren, veel lopen, schuine kantjes, steile afdalingen en een spiraal in het parcours; de meest technisch begaafde veldrijdsters waren dus in het voordeel. Bij het ingaan van de derde ronde was de voorsprong van het leidende duo op Cant en Kay een kleine halve minuut, waardoor het al snel duidelijk was dat de strijd om de zege tussen de twee Nederlandse rensters ging. In de strijd om plek drie zette wereldkampioene Cant de Britse onder druk, terwijl Katie Compton achter hen hard kwam opzetten.

In de voorlaatste ronde probeerde Worst haar concurrente af te schudden, maar dat lukte niet. De twee doken vervolgens ook samen de slotronde in. Op een van de schuine kantjes maakte Worst een foutje en trok Alvarado stevig door. Daarachter gebeurde hetzelfde voor Cant, waardoor Kay de gashendel vol opentrok. Toch bleek dat niet de beslissing, want in beide gevallen kwamen de duo’s weer bij elkaar. In de afdaling van het amfitheater maakte Worst een tuimeling, waardoor Alvarado ribbedebie was.

Het verschil tussen de twee was daarna gemaakt en daarmee ook de beslissing, waardoor Alvarado voor het tweede jaar op rij de overwinning voor zichzelf opeiste op het parcours rondom de Universiteit van Brussel. Worst strandde uiteindelijk op een handvol secondes, terwijl Cant zich verzekerde van plek drie.

DVV Verzekeringen Trofee 2019-2020
Uitslag manche 7: flag-be Brussel

1. flag-nl Ceylin del Carmen Alvarado (Alpecin-Fenix) in 44m10s
2. flag-nl Annemarie Worst (777.be) + 9s
3. flag-be Sanne Cant (IKO-Crelan) +1m12s
4. flag-gb Anna Kay (Experza-Footlogix) + 1m21s
5. flag-us Katie Compton (Trek) + 1m35s
6. flag-nl Manon Bakker (Experza-Footlogix) + 2m21s
7. flag-fr Marion Riberolle (Experza-Footlogix) + 2m31s
8. flag-nl Yara Kastelijn (777.be) + 2m34s
9. flag-it Eva Lechner (Creafin-Fristads) + 2m38s
10. flag-be Ellen Van Loy (Telenet-Baloise) + 2m41

Dit artikel delen:

44 Reacties

Wheely 5 januari 2020 om 14:54

Mooie race tussen de twee besten van het moment. Alvarado mentaal net ff wat sterker, maakt het ijskoud af.

Franco Ballerini 5 januari 2020 om 14:58

Zal Cant er toch weer staan op het WK? Haar lachje over haar plan belooft weinig goeds…

tendam 5 januari 2020 om 15:00

Vorig jaar deed ze het veel slechter in Brussel. Ze zal er vast weer staan. Het is zaak voor de Nederlandse vrouwen om het tactisch wat slimmer te doen op het WK.

Gilberto 5 januari 2020 om 15:08

Die gaat gewoon weer winnen

Michelangelo 5 januari 2020 om 16:11

Edit redactie: niet doen.

Thijs E 5 januari 2020 om 16:22

Alvarado rijdt bij de beloften, dus dat is al 1 minder. Worst en Brand zouden normaal op basis van dit seizoen inderdaad voor Cant eindigen.

Samlambeej 5 januari 2020 om 20:41

aaaaah Michelangelo, de nog foutere versie van Maikel Vennix, Cant-kakker bij uitstek.
Hij die zich (naar eigen zeggen) 'louter uitspreekt over prestaties', laat zich dan toch vangen aan op niets gebaseerde dopinginsinuaties. Je beschikt over geen enkele informatie, NIKS!
Niks – nada – NOPPES. En als je 't dan toch via grote prestaties wil bekijken. Er rijden er momenteel vooraan rond die er een meer rakketachtige groeicurve op hebben zitten.
Neem je die ook even onder de loep?

Michelangelo 5 januari 2020 om 22:17

@sambal bij,
Misschien moet je de rust even pakken en lezen wat er staat. En dan kom je tot de conclusie dat ik niemand beschuldig van dopinggebruik.

Ik zou het wél vreemd vinden als iemand die het hele seizoen op 1 of 2 minuten gereden wordt, ineens tijdens die éne wedstrijd wel iedereen zou kloppen. Jij niet soms? Of denk je dat cant de enige is die probeert om juist dán in topvorm te zijn. ?

Mocht ze het inderdaad voor elkaar krijgen dan hoop ik echt dat ze haar goed controleren. En dat ze dan schoon blijkt. Want de wielersport zit niet te wachten op valsspelers uit welk land dan ook.

En mocht ze winnen dan raad ik haar aan om de voorbereiding op het wk te kopiëren naar eerder in het seizoen. Zodat ze meteen vanaf het begin kan meedoen voor de prijzen.

Samlambeej 5 januari 2020 om 22:52

Nee, jij moet lezen wat er staat. Er staat: dopinginsinuatie niet beschuldiging… en insinueren, dat doe je zeker.

Quote:
Mocht ze toch het WK winnen dan valt dat op geen enkele manier te rijmen met..

behalve dan:

Quote:
Mocht ze toch het WK winnen… bla bla… dan hoop ik dat ze haar plasje grondig bekijken…
Dolfy 5 januari 2020 om 15:17

Kastelijn gediskwalificeerd inmiddels.

Gilberto 5 januari 2020 om 15:22

Terecht hoor

Wheely 5 januari 2020 om 15:25

Onvermijdelijk, al was het nooit opzettelijk natuurlijk, je hindert hiermee enorm. Vandaar de traantjes. Arm schapie.

Dolfy 5 januari 2020 om 15:41

Dat huilen op het eind was omdat ze net na de laatste materiaalpost lek reed. Dus superpechdag.

Wheely 5 januari 2020 om 16:51

@Dolfy
Dan kon ze toch omkeren…

;)

platteprijs 5 januari 2020 om 17:53

Verdonschot reed toch tegen Kastelijn op …

Oblomov 5 januari 2020 om 18:20

Bizarre beslissing…

Teruglopen als je voor het passeren van het einde van de materiaalpost alsnog de post in wil, is niet alleen toegestaan, maar verplicht. Het zou veel sneller en veiliger zijn om gewoon je fiets over de afscheiding te tillen en er achteraan te klimmen, maar dat mag dus niet.

Dat het vervolgens tot een botsing komt heeft er ook mee te maken dat die strook te smal leek. Misschien moet die corrupte UCI-bende eens wat strenger op dat soort zaken letten in plaats van alle onzin die organisatoren bedenken klakkeloos goed te keuren.

Erik33 5 januari 2020 om 16:27

Yara moet snel op haar techniek gaan trainen want het gaat nu al in jaar hoofd zitten.

Franco Ballerini 5 januari 2020 om 17:34

Zou ze met zoveel power en zo weinig techniek zich niet beter op het wegwielrennen richten? Natuurlijk met veldrijden als niche, vergelijkbaar met Brand.

Deel Koeper 5 januari 2020 om 17:40

Kastelijn wordt ook gewoon technisch slechter. In ’t begin van het seizoen was dat nog acceptabel, daarna ging het via matig en slecht naar erbarmelijk. Bart moet er eens een mental coach op zetten.

ChefSpijker 5 januari 2020 om 17:59

De parcoursen zijn vaak ook een stuk technischer dan in het begin van het seizoen, wanneer het vaak nog halve wegritten zijn met harde ondergrond. De Koppenberg en het EK waar ze won waren geloof ik ook zo droog als wat.

Oblomov 5 januari 2020 om 18:41

Moet inderdaad een sportpsycholoog of mental coach aan te pas komen. Het is overduidelijk de angst om te vallen die maakt dat ze keer op keer valt.

We hebben het over iemand die op haar 9e haar eerste veldritten won en op haar 16e haar eerste WK reed. Onmogelijk dat zo iemand technisch één van de minderen is.

john 5 januari 2020 om 17:47

Edit redactie: Niet doen.

jibi verboort 5 januari 2020 om 18:04

@Sebas (i.v.m je reactie op mijn opmerking in voorbeschouwing)
Ik stel dat Sanne Cant niet op een podium komt in een drukbezette top cross. Vandaag waren nogal wat toppers afwezig en niet iedereen durft risico’s te nemen op blessures met het oog op de kampioenschappen. Géén Brand,Vos,Nash,Evie Richards etc.

Na het WK is te zien in hoeverre mijn stelling dicht bij de waarheid komt,omdat daar én elke topper aanwezig zal zijn,alsook dat die daar alles in de strijd zal gooien..inclusief dus het nemen van risico’s. De uitslagen van Cant in 2019 geven een verval aan ten opzichte van die van 2018..
Ik waardeer je kritische opmerking zeer ( Beetje jammer dat ze dan nu DIRECT podium rijdt, Sebas),omdat je die correct formuleert.

jibi verboort 5 januari 2020 om 18:14

Yara is véél meer dan alleen veldrijdster!

Toen Yara goud greep in Silvelle kwam ze met veel, vreugde over de finish. Na de kussen van haar broer..vroeg ze midden in de menigte direct 'Waar is papa en het interview na de ceremonie blijft onvergetelijk mooi.

Vandaag komt Yara met tranen over de meet. Heel begrijpelijk, maar het toont ook dat zij een (jonge) vrouw is die méér dan uitstekend haar emoties uit. Daar heb ik enorm veel respect voor en dat is mogelijk de hoofdreden dat het veldrijden van de dames zo populair is geworden. Veldrijden is topsport(soms tobsport) die ook gepaard gaat met gevoelens. Samen met Annemarie Worst,Ceylin del Carmen Alvarado en ook Lucinda Brand is het veldrijden hierdoorveel aantrekkelijker geworden. Nu Yara zo goed en snel haar gevoelens weet te uiten,zal ze ook snel haar evenwicht weer hervinden. Ik wens Yara dat van harte toe.

Alle goeds Yara
Wolken gaan voorbij
De hemel..die blijft.

Voor de wat agressieve formulering van Sporza (Kastelijn ramt etc) heb ik weinig waardering. Met het gebruik van het werkwoord ramt legt men er een betekenis in die geen recht doet aan Yara.

Ligthning 5 januari 2020 om 18:16

Waar zitten de pestkoppen die dit seizoen Sanne Cant en later ook Iserbyt op een schandalige manier en zeer denigrerend behandeld hebben ? Omdat de ene een minder seizoen rijdt, de andere te kort komt tegen VDP. In de twee voorbije jaren maakten we al hetzelfde mee met Van Aert. Voordurend denigrerende verwijten zoals huilie, huilie, zuurpruim, ettertje, onsympathiek enz. Ik vermoed dat individuen zoals Michelangelo en enkele anderen vroeger pestkoppen waren op school, en dit nu verder zetten in de sportwereld. Totaal onvolwassen pubers, lijken het me. Geen enkel respect voor topsporters die toevallig een iets mindere periode hebben, en (toevallig) geen Nederlander zijn.
Als er iemand "huilie, huilie" geweest is tijdens deze cross, en in veel andere crossen met technische parcoursen, dan was het wel (de Nederlandse) Yana Castelijn. Telkens ze een schuiver maakte, begon ze te huilen. En haar dom maneuver na de materiaalpost, waarbij ze Verdonshot de grond inboorde, was er ver over.
Ik geef maar dit voorbeeld over Castelijn om aan te tonen hoe het niet moet. Ik ga me nooit tot dat niveau verlagen. Of is het de bedoeling dat renners en rensters van een andere nationaliteit die je niet moet, dan maar belachelijk moet gemaakt worden ?
Laat dit een les wezen voor de pesters en "zuurpruimen" op deze site. We kunnen enkel hopen dat ze zich voortaan gedragen, of anders moeten ze zich maar registreren op een of andere pestsite.

Romāns Vainšteins 5 januari 2020 om 18:23

Dat nare ondertoontje is inherent aan veldrijden, over 20 jaar wanneer Sipma en Vanachelaer de dienst uitmaken nog. Modderrijden, moddersmijten.

Maik 5 januari 2020 om 18:25

Het is Kastelijn.

Oblomov 5 januari 2020 om 18:35

Cant, Van Aert en Iserbyt zijn nu eenmaal geen heel sympathieke figuren. Over Van Loy, Aerts of Meeusen zul je geen spot of leedvermaak aantreffen als het wat minder gaat. Dat het met nationaliteit niets te maken heeft, blijkt uit de bejegening van Boom alhier.

Drogreden dus….

Franco Ballerini 5 januari 2020 om 18:55

@Oblomov: ik twijfel na al die jaren nog steeds over Cant. Ik zag vanmiddag voor de podiumceremonie drie vrouwen die ontzettend veel lol onder elkaar hadden. Misschien verstijft ze wel totaal als ze een camera op haar gericht heeft en daardoor zeer onsympathiek overkomt? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar gelukkig heb ik dat niet aan de hand gehad.

Thijs E 5 januari 2020 om 19:04

"Ik ga me nooit tot dat niveau verlagen"
Niet? Je scheert in een moeite alle Nederlanders over 1 kam.

Maar je poging om er een NL-BE strijd van te maken past geheel in de WK-traditie :)

Inhoudelijk:
Cant draait onmiskenbaar tot nu toe een veel slechter seizoen dan haar afgelopen 2 seizoenen. Ze is ongeveer verplicht het BK te winnen en alleen het WK zou haar seizoen kunnen redden. De vooruitzichten zijn niet goed.

Iserbyt won toen MvdP er niet was en zou nog wel zien of Mathieu hem er af kon rijden. Sinds die tijd is het 19-0? En dat wordt hem voorgehouden. Aerts stelt zich anders op en is de enige die tot nu toe won van Mathieu. Je hoort zelden een onvertogen woord over Aerts, ook niet van je landgenoten.

Michelangelo 5 januari 2020 om 19:43

Oei… op de teentjes getrapt? En het idee dat het een NL-BE dingetje is..?

In tegenstelling tot veel Vlamingen op de cross maakt het land van herkomst mij eigenlijk niets uit. Ik heb niet staan boehh-en toen Stybar kampioen werd. Misschien de beelden van dat WK nog eens terugkijken…

Wat ik wel ben, is kritisch op wat ik hoor en zie in het veldrijden. En wat ik ook zie, is een wereldkampioene die dit jaar op geen enkele manier haar trui in de verf heeft gezet (maar waarschijnlijk vanwege deze trui wel hogere startgelden krijgt dan haar collega’s). Maar als dat gezegd wordt, dan zijn er blijkbaar diverse mensen die “op tilt” gaan. Omdat ze liever de zalvende woorden horen van Wuyts, over haar fluwelen techniek en het plannetje richting WK.

En bij de mannen zie ik een klein menneke, die zich niet respectvol gedraagt richting zijn eigen ploeggenoten. Hij zou heel intelligent zijn, maar zijn uitspraken durf ik gerust als “dom” te categoriseren. Maar ik denk dat dit hem ook al is ingefluisterd door zijn ploegleiders en collega’s, gezien de gematigde (en in mijn ogen veel betere) toon in de laatste interviews.

En nee, ik heb het niet zo met Cant of Iserbyt. Maar dat heeft niets te maken met het vlaggetje achter hun naam, maar met hun uitstraling. Zuur (Cant) of zelfingenomen (Iserbyt) wekken bij mij weinig sympathie op.

Want ik heb wel heel veel bewondering voor bijvoorbeeld Ellen van Loy. Ik ben altijd fan geweest van Nys. En Meeusen zie ik graag fietsen. En ook Toon Aerts is veel bescheidener in zijn uitspraken. Hem zie ik graag fietsen, en ook in de interviewtent. Geen grote mond, maar wel de enige die VdP echt heeft kunnen kietelen dit seizoen.

En WvA: ik denk dat hij er heel goed aan gedaan heeft om naar TJV te gaan. Sinds die tijd is hij een stuk aangenamer geworden in zijn interviews. Het driftkikkertje uit zijn jongere jaren is verdwenen, en hij is zich meer bewust van het feit dat het niet enkel om hem draait. Hij is onderdeel geworden van een team, en dat doet hem in mijn ogen heel veel goeds. In zijn prestaties, maar ook in zijn uitstraling naar buiten. En dat heeft voor mij niets te maken met het feit dat hij nu voor een Nederlandse ploeg rijdt.

Tot zover mijn mening. Niks NL-BE (dat is iets wat meer in Belgie leeft dan in Nederland), maar gewoon persoonlijke voorkeuren in combinatie met de geleverde prestaties…

tendam 5 januari 2020 om 19:51

@lightning
Het maakt echt niet uit dat die renners Belgen zijn hoor, Nederlanders zijn net zo hard voor hun landgenoten. Als Cant een Nederlandse was kreeg ze er waarschijnlijk nog harder van langs, dat is niet het type renster wat Nederlanders aanspreekt.

Chippen 5 januari 2020 om 22:43

@michelangelo

een betoog proberen eindigen als de vleesgeworden objectiviteit, boven alle NL-BE discussies verheven, is niet geheel overtuigend als hetzelfde verhaal begint met een handvol dommige veralgemeningen over vlamingen

Andreotti 5 januari 2020 om 23:39

@lightning serieus ?…….

Mensen verwijten kritisch te zijn op de mindere prestatie’s van Cant ( kan je niet ontkennen, prestatie’s zijn toch wat flets voor een wereldkampioene) en niet altijd positief reageren op Iserbyt (wat hij door sommige actie’s en reactie’s ook wel een beetje zelf in de hand werkt) en vervolgens enorm tekeer te gaan over Yara Kastelijn (check de naam volgende keer ook even zodat je het wel goed spelt)….. iets van pot verwijt ketel ?

Echt, dit raakt kant nog wal.

Michelangelo 6 januari 2020 om 10:42

@Chippen,
Ik heb als Nederlander in Belgie gewoond, en heel veel Vlamingen van dichtbij meegemaakt. En geloof het of niet: Vlamingen zijn in het algemeen nationalistischer dan Nederlanders. En geloof het of niet: de afkeer / jaloezie / hekel / haat (of een mix van deze gevoelens) die Vlamingen hebben richting Nederland, is omgekeerd niet aanwezig. Dezelfde gevoelens hebben wij Nederlanders richting Duitsland (maar dat is langzaam maar zeker ook aan het veranderen).

Als Nederland het WK voetbal niet haalt, dan staan de Belgen vaak klaar met hun grappen. Maar omgekeerd is dat nauwelijks het geval.

Ik denk dat Nederlanders de Belgen eerder zien als het “lieve kleine broertje”, terwijl Belgen de Nederlanders eerder zien als “dat volk met die grote bekken en dikke nekken”. Dus dat NL-BE, dat is iets wat veel meer leeft in Belgie dan in Nederland.

En ja, nú ben ik aan het generaliseren….

jibi verboort 5 januari 2020 om 18:31

@Ligthning

Sanne Cant rijdt in het lopende seizoen mindere resultaten als in 2018. Het voor-of tegenstander zijn van haar zou eigenlijk niet blind mogen maken voor de werkelijke uitslagen.

jibi verboort 5 januari 2020 om 18:41

@Romāns Vainšteins

Ik vind het veldrijden overwegend een sportief gebeuren. Aanwezigheid van politie en Me blijkt niet nodig;zoals bij het voetballen. Dus ook niet als er bij een cross eens veel meer publiek is dan bij een voetbalmatch. Ik heb ook nooit gehoord dat er na en cross vandalisme plaatsvond. En gelukkig lijkt ook het gooien met bier voorbij. Richard Groenendaal en Lars Boom moesten zich dat gedrag nogal eens laten welgevallen. Dat tal van emoties opkomen is begrijpelijk. Het kunnen scheiden van emoties en de feitelijke resultaten blijft wenselijk.
Veldrijden is een prachtige sport.

Romāns Vainšteins 5 januari 2020 om 19:28

Het is best vermakelijk en met name wanneer er meerderen kunnen winnen.
Doch is het natuurlijk wel een dermate Klein wereldje dat het bol staat van de afgunst en achterklap, wat er ook goed bij past.

jibi verboort 5 januari 2020 om 18:47

@Oblomov

Lars boom is naar mijn oordeel nog nooit onheus bejegend. Het weergeven van zijn feitelijk behaalde resultaten in verhouding tot wat met hem toedichtte in de toekomst van destijds richtte zich meer op de media;dan op Lars zelf. Bij bejegenen denk ik aan onheus gedrag.

salb 5 januari 2020 om 20:06

Aangezien er een grote weelde is in Nederlandse cross dames hoor je hier niemand klagen maar wat is er aan de hand met een Sophie de Boer en Maud Kaptheijns?

jibi verboort 5 januari 2020 om 21:32

@ salb
Beste prestaties van Maud Kaptheijns in lopend seizoen
1e Ethias Cross in Eeklo
4e Berencross Eeklo
1e Nacht van Woerden
4e Europees Kampioenschap Silvelle.

Sophie de Boer:
3x DNF
Beste uitslag: 10e Ethias cross Eeklo
Vandaag eindigde Maud Kaptheijns in Brussel op een 17e plek op 4'25" en Sophie de Boer werd 19e op 4'49"
Bron: wvcycling.com

Wielerflits voor verslagen en voor-en nabeschouwingen
Wvcycling.com voor alle cijfers op een rijtje.

salb 6 januari 2020 om 10:01

Die cijfers kan ik ook wel opzoeken. Mijn vraag was of iemand weet waarom deze dames slecht presteren?

Theo Bovengemiddelkamp 6 januari 2020 om 12:21

Sophie de Boer is vorig jaar overtraind geweest en hiervan nog altijd niet volledig hersteld. Waarom Maud Kaptheijns minder presteert weet ik eigenlijk niet.

Ligthning 7 januari 2020 om 10:07

Sommigen antwoorden volledig naast de kwestie. Anderen hebben het wel begrepen. Begrijpend lezen is o zo moeilijk voor sommigen. Het gaat er helemaal niet om dat je niet kritisch mag zijn t.o.v. prestaties van sporters. Dat ben ik ook. Zolang dat op een genuanceerde en vooral niet selectieve manier gebeurt. Ik lees inderdaad niets over de bedroevende prestaties van De Boer en Kaptheijns. Of, om de gestoorde gedachtengang van Michelangelo te volgen, over hun ongetwijfeld vieze karaktertrekken die de dames dus ongetwijfeld hebben. Het waren ooit toppers in wording. Dat sommigen vergeten lelijke commentaren over deze dames te plaatsen, zal ook wel niets te maken hebben met het feit dat het Nederlandse sporters zijn? Waarom lees ik ook niets over Betsema ? Dat was wel ooit anders toen een jonge veldrijdster op een elektrisch fiets fraudeerde.
Wat helemaal niet kan zijn de aanvallen op personen zelf. Karakter, uitstraling, uitzicht enz. worden persoonlijk geïnterpreteerd en op een walgelijke manier op een hoopje gegooid. Ik vind persoonlijk de dames Alvarado en Worst maar lichte giecheltrutten. Maar dat doet niets ter zake in de sportieve context. Daarom breng ik dat ook niet en gebruik ik dat niet als argument om eventueel mindere prestaties te duiden. Of om als reden op te geven waarom ze vorig jaar de mist ingingen op het WK.
Ik heb mij lange tijd onthouden. Maar voortaan zal ik onmiddellijk reageren als gestoorde geesten als Michelangelo en co menen sporters (of volgers op deze site) persoonlijk te moeten aanvallen. En als ze niet in staat zijn zichzelf in de hand te houden, kunnen ze nog professionele (psychologische) ondersteuning inroepen.

Headlines

Materiaalzone

Populair