Alpecin-Fenix zet Mathieu van der Poel op startlijst Parijs-Roubaix

woensdag 15 september 2021 om 09:14
Alpecin-Fenix zet Mathieu van der Poel op startlijst Parijs-Roubaix

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel is door Alpecin-Fenix op de startlijst van Parijs-Roubaix gezet. De Nederlandse kopman is door het Belgische ProTeam bevestigd voor de Helleklassieker in Noord-Frankrijk die op 3 oktober verreden wordt.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan Parijs-Roubaix en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Peter Sagan. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Dinsdagavond bevestigde bondscoach Koos Moerenhout al dat Van der Poel in de selectie zit voor het WK wielrennen in Vlaanderen, ondanks dat er nog wat twijfel is over de rugblessure van de alleskunner. Of hij rijdt, beslist hij na komend weekend.

In aanloop naar het wereldkampioenschap rijdt ‘MVDP’ nog drie koersen, bevestigt Alpecin-Fenix. Het gaat om de Primus Classic (zaterdag 18 september), de Gooikse Pijl (zondag 19 september) en de GP de Denain (21 september). En dan wacht – waarschijnlijk – eerst het WK en dan op 3 oktober dus het debuut van Van der Poel in Parijs-Roubaix.

Merlier en Philipsen
Ook sprinters Tim Merlier en Jasper Philipsen gaan van start in Parijs-Roubaix namens Alpecin-Fenix. Merlier rijdt in aanloop het Kampioenschap van Vlaanderen (17 september), de GP d’Isbergues (19 september) en de Omloop van het Houtland (23 september).

Philipsen heeft op zijn beurt het Kampioenschap van Vlaanderen (17 september), Eschborn-Frankfurt (19 september), GP de Denain (21 september) en Parijs-Chauny (26 september) op zijn programma staan op weg naar de Hel van het Noorden.

Dit artikel delen:

65 Reacties

toerist 15 september 2021 om 09:22

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

Reiger 15 september 2021 om 09:22

Die gaat dus gewoon in orde zijn komende weken. Komend weekeinde nog een soort van 3-daagse en dan moet het goed zijn.

toerist 15 september 2021 om 09:25

Dat denk/hoop ik ook!

hjjanssen1973 15 september 2021 om 09:26

Ik hoop eigenlijk dat ie afzegt straks. Volledig rusten lijkt me veel beter voor het komende seizoen. Ik vrees dat commerciële belangen hier de overhand hebben.

Yeez 15 september 2021 om 09:44

Jij weet zijn fysieke gesteldheid niet

hjjanssen1973 15 september 2021 om 09:49

Nou… zijn rugproblemen zijn nu bekend. Die waren er ook al voor Tokyo. Hij overstrekt zich nu. Ook zijn vader heeft al gezegd dat ie beter rust kan nemen.

Barry Batsbak 15 september 2021 om 10:00

Vader Adrie heeft ook al vaker gezegd dat Mathieu in koers beter zijn krachten kan sparen tot diep in de finale… Zoonlief is soms echter een beetje eigenwijs. Levert hem vaak succes op. En soms een deksel op zijn neus. Vaders advies is dus verre van bindend.

mackie 15 september 2021 om 10:07

@hjjanssen
Adri heeft gezegd dat hij niet tegen beter weten/advies van de dokters in toch moet gaan rijden.
en volgens mij heeft MvdP duidelijk voor de Antwerp Port Epic duidelijk aangegeven dat hem verteld is dat hij verder niks kapot kan maken in zijn rug.

Wheely 15 september 2021 om 10:39

Vreemde hoop meneer janssen, ik hoop persoonlijk een dat ie een mooie strijd levert in Roubaix en dat de beste moge winnen.

hjjanssen1973 15 september 2021 om 10:53

Tja ik maak me zorgen over zijn gezondheid voor de seizoenen hierna.

Wheely 15 september 2021 om 11:09

Wat mij betreft mag hij dan het cross seizoen een keertje overslaan om te herstellen.

Barry Batsbak 15 september 2021 om 11:26

Eind januari wel even heen en weer om die trui op te halen.

Reiger 15 september 2021 om 11:35

@Barry. Adrie heeft eens gezegd dat het totaal niet uitmaakt wat hij tegen Mathieu zegt,
hij doet dan toch het tegenovergestelde.
En ja, eind januari wel even in de vlieger naar Amerika om die 5de titel op te halen.

Merlinappa 15 september 2021 om 10:01

HeT wAs AlLeMaAl ToNeEl ZiJn RuG iS gEwOoN iN oRdE

Handige Harry 15 september 2021 om 10:07

Dit moet gelezen worden met een Vlaams accent toch.

Beer 15 september 2021 om 10:12

Je kan in elke geval niet anders dan concluderen dat de woorden (rug doet pijn, kan niet ‘echt’ trainen, etcetera…) en de daden (in zijn eerste wedstrijd meteen alles bij elkaar vegen) niet met elkaar in overeenstemming zijn. En dat steekt heel wat mensen tegen.

Marik 15 september 2021 om 10:25

Ach laat het lekker steken, er zijn andere renners die ook weer andere mensen steken.

BozeVogel 15 september 2021 om 10:51

@Beer: Mij steekt het niet hoor. Ik geloof oprecht dat hij last had / heeft van z’n rug. Trainingskamp heeft hij niet voor niets afgebroken. Ik denk dat Mathieu in het najaar nog wat wil koersen en dat hij daarom deze koers als test zag. Ik heb er weer van genoten. Wat een klasbak is het toch.

Maillot à Pois 15 september 2021 om 11:10

Laat ik er even for the record met mijn Vlaams accent aan toevoegen dat het mij ook niet steekt. En ook niet tegensteekt (wat betekent ‘ergert, vermoeit’).

Hopelijk wordt het volgende week een wielerfeest hier in Leuven met zoveel mogelijk tenoren er in topvorm bij.

Hup Mathieu! Allez Wout!
Ja zelfs Forza Sonny!

#liefdevoordekoers

Beer 15 september 2021 om 11:11

Tja, mooi dat jij het gelooft. Ik lees gisteren ook dat het zonder trainingen van 6u ook wel moet lukken. Wat zijn al die andere toppers dan mee bezig als ze zich op trainingskampen zitten af te beulen. Je kan het als fan plaatsen onder de noemer ‘wat een klasbak is het toch’. Of je kan het allemaal met een korreltje zout nemen. En dan zie ik een wereldtopper op de fiets, maar niet er naast.

Romāns Vainšteins 15 september 2021 om 11:20

MvdPs eigen rol als coureur naast de fiets: niet veel je kop laten zien en dan vooral op de momenten dat het goed gaat en daarin de rol van ‘het komt me relatief aanwaaien en ik vind zoveel andere dingen ook leuk’ ‘steekt’ me niet, iedereen zijn ding. Al het gedoe vanuit zijn omkadering om zowel het beeld bij falen (het blijft een mens, eentje met een rug die niet wil) als bij slagen (wat een held, en dan met een zere rug ook nog!) is wel wat irritant doch vernuftig gekozen. Ze zullen vast marketing en dat soort shit gestudeerd hebben, de brand blijft zo wel goed in de market staan.

Merlinappa 15 september 2021 om 11:22

Ik hoop inderdaad vooral dat het een mooie koers wordt, het parcours is er in ieder geval naar.

@Beer
Denk jij serieus dat hij zijn trainingskamp en het WK MTB afzegt als het nep/gespeeld is? Hij heeft dit jaar zowel een MTB-parcours op zijn maat als en wegparcours op zijn maat, en een serieuze kans om de eerste man ooit te worden die zowel de CX, MTB, als weg-regenboogtrui binnen 1 jaar kan pakken. Maar hey, een beetje schimmig doen om wel of geen rugblessure is natuurlijk veel belangrijker dus zeg je het WK MTB af.

Beer 15 september 2021 om 11:29

Merlinappa, tja, iets zal er wel aan de hand zijn, anders zou hij idd dat WK MTB niet afzeggen, daar ga ik in mee. Maar dat het wat wordt aangedikt, lijkt me ook duidelijk. En als hij zonder 6-uurs-trainingen toch vlotjes wereldkampioen wordt, is het helemaal niet meer serieus te nemen.

Maillot à Pois 15 september 2021 om 11:46

@Beer
De vraag is dan wie het aandikt.
Mijn indruk is dat het probleem net heel lang uit de aandacht werd gehouden, tot er moest afgezegd worden voor koersen. Sindsdien zijn pers en supporters er constant mee bezig, wat ook niet onlogisch is. Er wordt constant geanalyseerd en gespeculeerd, en er wordt constant gejaagd op verklaringen van de ploeg en Van der Poel zelve om dat alles te onderbouwen. Zo onstaat die impressie van ‘aandikken’ volgens mij.

Marik 15 september 2021 om 11:56

Maillot, ik vermoed dat je dicht bij de waarheid zit. Vergeet niet dat sommigen het hier extra aandikken vanuit hun antipathie voor de betreffende renner.

Merlinappa 15 september 2021 om 12:07

Dat hernia-verhaal is ook niet vanuit de ploeg gekomen he, dus dat zal ongetwijfeld ook niet waar zijn. We gaan zien of ie WK wordt, ik denk zelf eigenlijk van niet. Van Aert in deze vorm is onklopbaar, evenals Colbrelli eigenlijk.

Maillot à Pois 15 september 2021 om 12:30

@Merlinappa
Als Van Aert en Colbrelli beiden onklopbaar zijn, dan krijgen we wel een heel bijzonder WK ;-)
Zelf denk ik dat het op dit parcours vele richtingen uit kan, en dat er velen wereldkampioen kunnen worden afhankelijk van hoe de koers verloopt

@Marik
De sympathie of antipathie voor VDP zal wel meespelen in hoe reageerders de zaken percipiëren, of er dan moedwillig aangedikt wordt is iets heel anders, die conclusie laat ik voor jouw rekening.

Romāns Vainšteins 15 september 2021 om 12:38

Het lijkt me wel dat er verschillende stadia zijn :

Auw in rug 1 : Een auw in rug die begon op te spelen na heen- en weer wisselen tussen weg en MTB, vooral op steilklimmende parcours.
Auw in rug 2 : De fantoomplankcrash die ironisch genoeg eindige met een impact op de toch al auw doende rug
Auw in rug 3 : De daaropvolgende, waarschijnlijk best bestaande auw in rug die zeer waarschijnlijk gepaard ging met auw in ziel vanwege kolderieke afgang op een manier die je avn tevoren niet bedenken kan.

Maar nu

Zitten we in Auw in rug 4 : Deze auw is door kunde en wijsheid achter de schermen goed verholpen maar naar buiten toe is het voor iedereen handiger om fase 3 te blijven uitstralen, zowel om de druk te temperen als je boegbeeld pas ten tonele te brengen op het moment dat zelfs grondrollen tot de opties behoort. Elke dag aandacht zonder dat je kopman iets hoeft te doen of zeggen, getemperde verwachtingen. Slim.

despaak 15 september 2021 om 12:43

Beer begrijpt kennelijk niet dat een blessure, na een periode van (relatieve) rust, in heftigheid kan afnemen. En dat intensievere belasting daardoor mogelijk wordt. En dat vervolgens wordt gemonitord in welke mate er kan worden belast en wat daar de gevolgen van zijn. En dat op basis van de bevindingen besluiten genomen kunnen worden.

Ik zou zeggen: kijk het interview (van de NOS) met Mathieu na de Antwerp Port Epic (nog) eens terug. En probeer daarbij, hoe lastig ook, in te denken dat hij misschien echt last van zijn rug heeft gehad. Dan klinken zijn woorden mijns inziens helemaal niet zo gek en zeker niet als iemand die verstoppertje speelt.

Beer 15 september 2021 om 14:08

Mooie uiteenzetting spaak! Het stapje dat je hier mist, is dat er tussen de intensievere belasting en het leveren van een topprestatie (peloton bij elkaar vegen) ook toch echt enkele stevige trainingsblokken moeten geweest zijn. Volgens Alpecin is er die niet geweest. Tja…

Maartensmits 15 september 2021 om 15:09

Vlaams accent. Spreek gewoon ABN, zeg.

despaak 15 september 2021 om 15:18

(“…ook toch echt enkele stevige trainingsblokken moeten geweest zijn. Volgens Alpecin is er die niet geweest. Tja…”)

Beer, lees op je gemak het artikel op deze site van zondag 12 september 14:45 uur (titel: Mathieu van der Poel hervat de competitie: “Na een lange training is de rug vaak nog stijf”) eens terug zou ik zeggen. En dan met name de eerste alinea. Weet je wat? Die voeg ik hier wel even toe. Scheelt je zoeken.
—————–
Mathieu, hoe gaat het momenteel met de rug?
“Het gaat de goede kant uit. Ik heb afgelopen week redelijk goed kunnen trainen en ik moet zeggen dat ik tevreden ben met de progressie. Vooral als ik nog echt moet doorrijden op training of wanneer ik lange trainingsblokken doe, dan speelt de rug nog op. Dan is de rug de volgende dag redelijk stijf, dus het is zeker niet dat alle problemen van de baan zijn.”

Beer 15 september 2021 om 16:22

Ja, ok, bedankt spaak. Fijn dat je wat ik schrijf even verduidelijkt. VDP heeft het in je quote over ‘een week’ waarin hij ‘redelijk’ goed heeft kunnen trainen, ondanks dat de rug nog opspeelt. Staat in schril contrast met de wekenlange hoogtestages en trainingsblokken van de concurrentie. Dat klopt.

despaak 15 september 2021 om 17:05

Haal uit de tekst wat je eruit wilt halen Beer. Maar jouw antipathie tegen Mathieu komt op mij in ieder geval vrij ongezond over.

Nonkel Jef 15 september 2021 om 21:03

@spaak afgaande op de narrative doe gevoerd werd was ik allesinds wel verbaasd dat hij meteen de koers domineerde en won. Volgens wat we in de media konden volgen heeft hij allesinds toch een aantal weken enkel kunnen fietsen zonder echt te trainen. Om dan na een week behoorlijk trainen meteen de beste man in koers te zijn… VDP heeft waarschijnlijk samen met Pogacar het meeste talent meegekregen van moeder natuur, maar het lijkt er toch wel sterk op dat de ernst van de blessure nogal wat opgeblazen werd en dat de communicatie over zijn trainingen ook niet helemaal correct werd weergegeven.

despaak 16 september 2021 om 08:05

Als Messi, Neymar en Mbappé twee weken niks doen, vervolgens drie weken licht trainen en dan één week redelijk goed trainen, blazen ze de verdediging van Vitesse (of Standard Liège) ook omver. Uitzonderlijk talent noemt men dat.

Motta 15 september 2021 om 10:07

Merlinappa, werk jij bij het toneel?

Pietspeed 15 september 2021 om 10:17

Wil je eventueel mee kunnen doen, zul je wel ingeschreven moeten staan.

xistnc 15 september 2021 om 10:23

Precies – en wil je eventueel afzeggen, dan zal je een legitieme reden moeten hebben.

Maillot à Pois 15 september 2021 om 10:42

@xistnc
dat laatste niet denk ik
volgens mij moeten ploegen voorlopige startlijsten indienen, maar staan daar altijd méér renners op dan uiteindelijk starten, een aantal effectieven en een aantal reserven.

Om te mogen starten moet je op die voorlopige lijst staan, maar moeten ploegen geen verantwoording afleggen als ze uiteindelijk één van de reserven laat starten

Groetjesaandevoetjes 15 september 2021 om 11:59

Dat dacht ik ook. Eigenlijk zegt het bar weinig dat hij op de lijst staat, want dat is gewoon een noodzakelijk administratief zaakje.

Quintenri 15 september 2021 om 10:24

Gelukkig hebben we niet lang moeten wachten op de volgende aflevering van de soap!

Turtlehead 15 september 2021 om 10:31

Ja, die Roodhooft weet van niets iets te maken. Publicitair heel slim.

Net als Matje af laten stappen op het NK met een slap kletsverhaal, uiteraard alleen maar omdat hij hem in dat retrotruitje wilde laten starten in de Tour en absoluut niet in een nieuwe kampioenstrui.

Beekman 15 september 2021 om 11:54

Quintenri, een Belg gezien je reacties?

LeBlaireau 15 september 2021 om 10:30

Drink nog maar allemaal een bak koffie in de baas z’n tijd. Wereldrenner met dito staf weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Es klappt oder es klappt nicht!

Turtlehead 15 september 2021 om 10:31

Geeft hij er een klap op, of maakt hij een klapper?

Quintenri 15 september 2021 om 10:35

@Turtlehead

Hangt ervan af of dat plankje nog ligt op carrefour de l’arbre!

Dr op en dr over 15 september 2021 om 10:37

Mag een bak koffie in m’n eigen tijd ook ? Ik denk niet dat veel werkgevers nog op mij zitten te wachten met m’n 70+. ;)

Beekman 15 september 2021 om 11:50

@Quintenry, nee geen plankjes maar wel dranghekken!

Reiger 15 september 2021 om 12:52

@Beekman Deze is sterk. We kunnen ook nog muurtjes ergens in Lombardije gebruiken in bepaalde gevallen.

Quintenri 15 september 2021 om 13:25

@Beekman

Oke, gelukkig rijdt Jakobsen niet mee in Roubaix!

Bankzitter 15 september 2021 om 14:48

@Dr op en dr over: Lekker van genieten ouwe reus! Hard voor gewerkt.

André Hilgersom 15 september 2021 om 10:40

Kreeg het op mijn 27e ook in mijn rug. Heb er altijd goed mee kunnen werken! (Installateur) Wist en weet wel dat ik een rug heb.

Maillot à Pois 15 september 2021 om 10:50

Als ik het goed heb moet elke ploeg een lijst indienen met x renners + een aantal reserven. Om te mogen starten moet je op die lijst staan.
Het lijkt me vrij logisch dat Alpecin Van Der Poel in de lijst opneemt, en de enige conclusie die je dan ook uit dit bericht kan trekken is dat Parijs-Roubaix nog niet uitgesloten is.

@redactie, heb ik dat goed?

hjjanssen1973 15 september 2021 om 10:55

Ja dat heb je goed. ;-)

Maillot à Pois 15 september 2021 om 11:00

business as usual dus, tot zover de “soap” ;-)

Maartensmits 15 september 2021 om 15:10

Je fist naar een compliment, Marjo.

Maillot à Pois 15 september 2021 om 15:24

Welk accent dàt is weet ik niet, maar het is alleszins geen ‘ABN’.

Klein Verzet 15 september 2021 om 11:04

Zijn er nog tips voor MvdP? Ik heb er zelf enkele, in het oud Keltisch:
1. An apple a day keeps the doctor away.
2. Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise.
3. No pain, no gain.
5. My name is Sue, how do you do?
4. No matter what, shit happens.

Maillot à Pois 15 september 2021 om 11:11

Pijn is fijn met een p!

Reiger 15 september 2021 om 11:13

Ik heb er nog eentje van Jeugdheld Clint die van toepassing is op ons allemaal hier op WF.
Opinions are just like assholes, everybody has one

Barry Batsbak 15 september 2021 om 11:24

Yeah? Well, you know…. that’s just like uh… your opinion man

Feyerabend 15 september 2021 om 11:25

Pain is temporary, memories last forever

Merlinappa 15 september 2021 om 11:25

De beste, ontfutseld door Nederlands beste influencer en professioneel van der Vaart troller:
Mand.

Romāns Vainšteins 15 september 2021 om 11:55

#DNF>DNS

Lekker kort ook, 8 tekens.