Alpecin-Deceuninck reageert op hotelincident: “Willen dit op gepaste manier opvolgen”

maandag 26 september 2022 om 19:27
Alpecin-Deceuninck reageert op hotelincident: “Willen dit op gepaste manier opvolgen”

foto: Cor Vos

Alpecin-Deceuninck heeft maandagavond in een persbericht gereageerd op de veroordeling van zijn renner Mathieu van der Poel na het inmiddels veelbesproken hotelincident in Australië. De Belgische wielerploeg wil eerst “een zo volledig mogelijk beeld van het verloop van het incident krijgen” vooraleer er eventuele vervolgstappen worden ondernomen.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Mathieu van der Poel kende een desastreus WK in Australië, waar hij in de nacht voorafgaand aan de wegwedstrijd in de cel was beland. Hij werd gearresteerd na een incident waarbij hij twee pubermeisjes geduwd zou hebben. De rechter in Sutherland Local Court achtte ‘common assault’ bewezen en legde Van der Poel een boete op van 1500 dollar. Wel goed nieuws: Van der Poel kreeg zijn paspoort terug en zit inmiddels in het vliegtuig naar huis.

Christoph Roodhooft, de sportief manager van Alpecin-Deceuninck en vertrouwenspersoon van Van der Poel, reageerde al op het incident. Nu heeft de Belgische formatie via een officiële verklaring meer tekst en uitleg gegeven. “We hebben akte genomen van de gebeurtenissen van de afgelopen 48 uur in Wollongong. Het is duidelijk dat dit een verhaal is met enkel verliezers, en dat kunnen wij alleen maar betreuren.”

“We willen een zo volledig mogelijk beeld krijgen van het verloop van het incident”
“In eerste instantie lag onze focus op het voorzien van juridische bijstand ter plaatse en het mogelijk maken van een snelle terugkeer van Mathieu van der Poel. Nu dat is gebeurd, willen wij een zo volledig mogelijk beeld krijgen van het verloop van het incident. Onder meer door inzage van het complete dossier (de documenten van de rechtbank ontbreken nog) en een gesprek met Mathieu van der Poel en betrokkenen bij Team NL. Op basis daarvan zullen wij bepalen welke stappen er genomen worden.”

“Wij willen stellig benadrukken dat respect voor anderen binnen en buiten het peloton te allen tijde een basiswaarde is van Alpecin-Deceuninck. Daarom ook dat wij dit op een gepaste manier willen opvolgen. Pas daarna zullen renner en team verder communiceren en desgevallend vragen van de media hierover beantwoorden.”

Dit artikel delen:

57 Reacties

Chekie 26 september 2022 om 19:46

Ik werk op een VO school en als meisjes iets verklaren zal in eerste instantie altijd dit voor waarheid worden aangenomen. Echter en dat kan nu best zo gaan bij het hoger beroep trekken ze de verklaring weer in. Zeg niet dat dat zo is maar daar is grote kans op. En dan kan papa de portemonnee trekken denk ik.

12
Onie 26 september 2022 om 19:37

Als de kinderen en ouders nog in het hotel verblijven dan ieder uur ’s nachts even aankloppen. Wel passend, niet chique.

9
Pietspeed 26 september 2022 om 22:53

Aankloppen is wel chique, bonken niet.

0
Het Luipaard van Lent 26 september 2022 om 20:00

@REDACTIE

Quote:
Hij werd gearresteerd na een incident waarbij hij twee pubermeisjes geduwd zou hebben. De rechter in Sutherland Local Court achtte dat bewezen en legde Van der Poel een boete op van 1500 dollar.

Nogmaals, de rechter achtte het niet bewezen dat hij heeft geduwd. Hij acht 'common assault' bewezen, maar dat kan ook alleen een verbale uitschieter zijn geweest.

EDIT: Thanks voor het aanpassen

7
Handige Harry 26 september 2022 om 20:18

Het hele verhaal vertellen is natuurlijk niet goed voor de clicks.

2
Cornelius 26 september 2022 om 20:27

Nou ja, “een verbale uitschieter” verkoopt niet zo goed. Het moet wel iets spectaculairder dan dat. Over een paar dagen lezen we in de media dat MvdP hen afgetuigd heeft — of iets van die strekking. :-7

2
Grote Plateau 26 september 2022 om 21:13

Je gelooft natuurlijk wat je graag wilt geloven.

Feit is dat een van de meisjes gewond was.

-11
Evlojami 26 september 2022 om 22:43

Tja..wat moet je er van zeggen. Als je vroeger als kind iets mispeuterde en je kreeg een paar petsen van een volwassene zei mn pa dat we het er wel naar gemaakt zouden hebben. Als je pech had kreeg je bij thuiskomst nog even je portie. Nou ga ik niet zeggen dat je er maar op los moet slaan, maar dit slaat volledig de tegenovergestelde kant op. Als je tegenwoordig als volwassene een kind aanspreekt op zn gedrag kun je er prat op gaan dat er een schuimbekkende ouder op de stoep staat, laat staan dat je ze een duwtje geeft. Tis gebeurd helaas. Streep eronder en boek dicht.

4
Barry Batsbak 27 september 2022 om 11:20

Ja, dat zou mooi zijn. Ergens wel logisch ook. Maar dat werkt anno 2022 met beroepsgekwetsten, een cancelcultuur en doodsbange sponsors niet meer zo. Nu gaat elke scheet op een weegschaaltje dus dit verhaal is nog niet ten einde.

Vroeger, dat waren nog eens tijden. Kon je gewoon rondemissen in hun reet knijpen, aan de andere kant van de wereld tegen vrouwelijke fans oprijen, contractbreuk plegen, mensen de hekken inrijden, racistische uitlatingen binnen het peloton doen, maar die tijden liggen achter ons.

0
Pietspeed 26 september 2022 om 23:12

Één grote soap van het niveau Libelle, Story, Margriet en tokkie tv programma's. Matthieu was een beetje dom om niet ff de receptie te bellen, maar heeft wellicht getracht corrigerend, vermanend op te treden. Heeft boe geroepen en wellicht de Australische? tienermeisjes een duwtje gegeven in de juiste richting, ergo wegwezen. Gewoon sprake van bewust treiteren, waarschijnlijk wetend dat het Mathieu himself is. Helaas valt het kwartje verkeerd en de hele wielerwereld staat op z'n achterste benen. Die mogelijk Australische ouders zijn er verantwoordelijk voor dat het WK voor heel wielerminnend Nederland naar de kl.te is uitgezonderd de dames. Aardige kostenpost ook voor de KNWU.

4
Ted de la Course 26 september 2022 om 23:39

Precies, niet zelf meisjes gaan duwen. Gewoon de receptie bellen of desnoods de Chef de Mission. Over deze disciplinaire zaken zal het toch gaan? Maar ik begrijp het wel van Matthieu, daarom ook ben ik fan.

2
Marcus Aurelius 26 september 2022 om 23:26

Blijkbaar zijn er die heel goed tussen de lijnen kunnen lezen, die zelfs van alles lezen wat er niet staat. Alpecin wil duidelijkheid en dat lijkt me maar normaal. Zij spreken zich op geen enkel moment uit over de maatregelen, daar deze afhankelijk zijn van het totale verhaal. Dat ze als ploeg Mathieu zullen afvallen, daar acht ik geen enkele kans toe. Dat een sponsor zoiets zou aangrijpen om zich te profileren acht ik ook wel klein, niet onbestaande want opportunisme heeft altijd al bestaan. In casu zou het de sponsor zelf wel met een zeer grote schade opzadelen, en daar zit niemand op te wachten.

3
mattje123 26 september 2022 om 19:32

Ik heb een beetje het gevoel dat Alpecin de komende tijd koersen in Australië gaat boycotten en dat ze daar met dit bericht al op het voorsorteren zijn. De eerste reactie van Christophe Roodthoofd richting de autoriteiten was ook al niet bepaald mals.

2
DeGroteMolen 26 september 2022 om 19:45

De vraag is of dat kan als world tour ploeg. Als ik het goed zie is dat de ambitie.

0
makkelijk 26 september 2022 om 22:14

Matje krijgt sowieso geen visum meer, dus ze zullen er niet meer met hem koersen…

0
Sean Kelly 26 september 2022 om 19:43

Dit wijst eerder op een straf / berisping voor Mathieu dan dat ze de schuld ergens anders zoeken…

-1
ursusMaritimus 26 september 2022 om 19:37

Bij welke andere ploeg zou Mathieu beter tot zijn recht komen? Met strakkere begeleiding.
UAE? Met Pogi kan ie het goed vinden.

2
Jan 26 september 2022 om 21:43

Precies mijn gedachten
Leuk om na een koers 60km extra te trainen. Maar wie bepaalde dat eigenlijk?
Zn rugblessure wie begeleidde dat traject?
Late arrival Tokyo met alle gevolgen
Slechte tour dit jaar
Durft iemand deze gast (familie) nog tegen te spreken?

3
Pietspeed 26 september 2022 om 22:51

Bij Movistar in dat geval. Rijdt al canyon met persoonlijk contact / ambassadeur, verblijft graag in Spanje, en Movistar kan wel een klassieke topper voor de monumenten en met grote ronde aspiraties voor etappes gebruiken.

0
Marcel de Gendt 27 september 2022 om 08:56

Alsof het gras bij de buren altijd groener is…

Ik denk dat VdP op zich bij een prima ploeg zit die past bij zijn wensen en ambities. De vrijheid om te crossen (en ondersteuning daarbij), een ploeg die geen klassementsambities heeft, een prima clubje renners voor ritten en klassiekers, goede sprinter. En intussen echt wel meer dan alleen maar MvdP.

Dan kun je nog discussieren over de omkadering. En die moet bij je passen. Het is in het peloton bekend dat TJV eigenlijk op dat vlak voorop loopt. Maar is dat ook een stramien dat past bij VdP? Dat vraag ik me af. Al zou ik het wel een interessant experiment vinden, want de teugels bij Alpecin zijn gewoon een stukje losser.

En de ploeg Lefevere als heilige graal? Iedereen staat nu te juichen dankzij Evenepoel. Maar denk die jongen eens weg uit de uitslagen, en vraag je dan af wat er nog overblijft dit jaar. Enkel Jakobsen op niveau, en de uitschieter van Lampaert. Voor de rest was het wat mij betreft echt matig voor een topploeg als Quickstep.

Ik denk dus dat hij lekker zijn contract moet uitdoen, leren van wat er niet goed gaat (TdF, hotelkamer) en dat gebruiken om beter en sterker terug te komen.

0
Arie den Blanken 26 september 2022 om 20:45

Geen enkele.

-1
Jean Dumas 27 september 2022 om 07:29

Mathieu zou onder Lefevere kunnen opereren, mits die in de voorjaarkoersen voor eenzelfde aanpak kiest als met Remco: een ploeg rond VDP.

-1
De Dikbilgorgel van Dorestad 26 september 2022 om 19:54

Nietszeggend statement om het statement. Maar daarom niet per se onverstandig.

De term ‘respect’ wijst volgens mij vooral naar het treiterende gedrag van de meiden en de keuze van het hotel om de politie in te schakelen, want Mathieu was niet zo zeer onrespectvol maar vooral dom.

2
Brent Verpaelst 26 september 2022 om 20:42

Huh? Ik lees dit eerder als ‘we moeten er het fijne van weten voor we Mathieu straffen’. Ik kan ook verkeerd zijn, maar dat is wel hoe ik het interpreteer.

Als het zeker is dat Mathieu die meisjes heeft geduwd, kan je daar als ploeg natuurlijk niet niet op reageren. Al zeker niet als zoiets gebeurt met hét boegbeeld van de ploeg.

6
Gebruikersnaam 26 september 2022 om 23:47

@Brent

Zeker. Als Alpecin stelt dat respect een basiswaarde is, dan heb je 't altijd over degenen die deel uitmaken van je eigen organisatie/team, over wat je zelf kan uitdragen. Niet over buitenstaanders waar je geen invloed over hebt.

Waarmee ze niet zeggen dat ze vermoeden dat Mathieu een fout heeft gemaakt, wel dat ze 't niet zo gaan laten, mocht dat toch blijken.

-2
MarcoPantani 26 september 2022 om 22:07

Onverstandig van Alpecin. Spreek eerst met je renner en plaats dan een statement. Nu ligt er nog meer druk op het gesprek en het volgende statement. Communicatie is een vak….

2
Polleke 26 september 2022 om 23:25

Er gaat ondertussen meer aandacht naar MVDP en zijn hotel-gate dan naar de winnaar van het WK…

2
Lars Maden 27 september 2022 om 00:21

Ik weet niet eens meer wie er wereldkampioen is geworden.

4
Gr.R. 27 september 2022 om 09:51

Is natuurlijk ook niet zo heel gek, op een Nederlandse wielersite.

0
EricV 26 september 2022 om 21:16

De roodhoofdjes kussen z’n kont. Willen ze dit nu voor straf 1 dag niet meer doen?

0
Romāns Vainšteins 26 september 2022 om 19:40

Kan iemand me helpen met wat ze nu eigenlijk (proberen te) zeggen?

-1
ursusMaritimus 26 september 2022 om 19:41

Volgens mij moet Matje op het matje komen.

8
Promiz Rigloc 27 september 2022 om 00:35

@ Romāns Vainšteins ..>

Dit bericht is om te zeggen dat ze niets zeggen, en dus slechts het zoveelste nietszeggende clickbait artikel over “De avonturen van Thieu de verschrikkelijke in Down Under land”

2
Blackcanyon 26 september 2022 om 20:08

Desgevallend wil Alpecin daar wel op antwoorden. Dat dus.

0
re-cycle 26 september 2022 om 20:28

Tijd voor de mattenklopper

0
Pietspeed 26 september 2022 om 22:54

Dat ze voor politieke correctheid staan.

-1
ursusMaritimus 26 september 2022 om 21:24

Straks Lübach kijken, met een item over over de nacht voor het WK. Zal wel goedkoop scoren worden.

-1
Wildebert 26 september 2022 om 20:49

Een hoger beroep lijkt mij voor de advocaat van Mathieu wat te hoog gegrepen, gezien de verergerde aandacht en het verliezen van de case voor zijn cliënt. Dacht even dat hij daarom maar wolkenkrabbers ging schoonmaken of windmolens onderhouden. Mis! Verlenging van zijn diensten maakt een hoger beroep op zijn bankrekening mogelijk.

-2
speervanger 26 september 2022 om 22:53

Zouden ook gewoon een stel kinderen van iemand die daar toevallig in het hotel waren om de wedstrijd te kijken die toevallig MvdP zagen en hun kinderen opdracht gaven om herrie te maken, denk aan psv fans bij het hotel van de rangers, Schotse fans! Of Ajax fans die het hotel van Juventus snachts trakteren op een vuurwerk show, alles om de concurrent te storen denken ze dan.

-2
Romāns Vainšteins 26 september 2022 om 23:06

Haha, tuurlijk joh.

-2
Grote Plateau 26 september 2022 om 22:17

Wat wil Alpecin bereiken?

Willen ze de schuld in de schoenen van de KNWU schuiven?
om Mathieu zijn imago te redden?
of om eventuele sponsorverliezen op de KNWU te verhalen? Nou succes, de kas is leeg.
Dan koerst hij wellicht niet meer voor Nederland.
Wellicht denkt Roodhooft aan koersen voor Frankrijk.

Een wilde gok.
Ik snap er niks van.

Uiterst roekeloos van Roodhooft, dit statement.

-3
Posterix 26 september 2022 om 22:40

Hoe heet zo’n vogeltje die uit een klok komt ook alweer? Volgens mij roept hij zijn eigen naam…

4
Grote Plateau 26 september 2022 om 21:11

Alpecin kennende betekent dit doodzwijgen.

Dat probeerden ze ook zondagmorgen, maar het lekte uit.

-4
ursusMaritimus 26 september 2022 om 19:35

Wat zal Deceuninck er ziek van zijn dat ze van ploeg die ze sponsoren zijn gewisseld.

-9
Cochise 26 september 2022 om 19:43

Deceuninck had gewoon te weinig geld om mee te gaan in de door Lefevere gevraagde budgetverhoging. Ze waren aanvankelijk vrij goedkoop op de kar kunnen springen toen Lefevere krap bij kas zat en wilden geen boter bij de vis geven.
Beetje belachelijk van hen om daarna de kaart te spelen van het betere imago van de Alpecin-ploeg dat beter bij hen zou passen. Niet dat ze bij Deceuninck een raam minder zullen verkopen na dit incident maar ik durf te denken dat ze er wel een of twee méér zouden verkocht hebben als ze nog op Remco z’n broek waren gebleven.

3
mattje123 27 september 2022 om 06:10

Ze mogen dan wel goed presteren met Evenepoel, ik kan me goed voorstellen dat ze zich ondanks dat toch niet graag koppelen aan het karakter en gedrag van zowel renner als ploegleider.

1
zietemgaan 27 september 2022 om 04:39

Goh .. het team heeft het toch aardig gedaan na de Giro? Niets exceptioneel misschien maar ook nog steeds beter dan heel wat anderen, met dank aan Jasper en Jay. De verbreding heeft goed gewerkt. Ende versterkingen zijn de moeite. En Mathieu s motor slaat wel weer aan. Ook hij gaat zijn WK wel eens winnen.

0
zietemgaan 27 september 2022 om 12:12

Mattje123, één: je plaat blijft hangen en twee: Kom de sfeer in België rond Remco en QS eens proeven:)

0
de nieuweMerckx 26 september 2022 om 23:15

Er is toch wel stilaan een patroon (van verregaand amateurisme) merkbaar. Er was ook al die Tokyo-droom (ging eerst nog even de tour rijden en dan snel snel snel naar Tokyo).
Maar, hij is toch dé kermiscoureur bij uitstek, dus zolang hij elk jaar de ronde van Vlaanderen wint doet hij feitelijk niks verkeerd.

-10
Sean Kelly 26 september 2022 om 19:47

Dit kan nog wel eens vervelende gevolgen gaan hebben voor de ploeg. Geen enkele sponsor wil geassocieerd worden met iemand die kinderen iets aandoet. Hoe onrechtvaardig de hele zaak misschien ook is, in de huidige cancel cultuur zou ik er ook niet gek van op kijken als opeens het merk Alpecin geen sponsor meer wil zijn van MvdP

-19
De Siepel 26 september 2022 om 20:10

@ sean kelly…waar hebben we het over. Paar vervelende pubers die iets geduwd zijn. Wordt allemaal zo opgeblazen. Laat ze de ouders aanpakken. Kinderen zijn tegenwoordig prinsessen….

6
DeGroteMolen 26 september 2022 om 19:51

Een mooie gelegenheid dan voor MvdP om te verkassen, zonder contractbreuk ala WvA. Het zal z’on vaart niet lopen schat ik.

5
Sean Kelly 26 september 2022 om 20:48

@De Siepel. Eens hoor. Maar de laatste jaren wordt alles toch enorm opgeblazen…

3
Barry Batsbak 26 september 2022 om 22:15

Een poging tot helpen met de opvoeding (want pa en ma zijn de kunst blijkbaar niet machtig) is tegenwoordig al “kinderen iets aandoen”? Dan wordt het tijd dat we wat definities moeten gaan herschrijven.

3
schlunzi 26 september 2022 om 21:49

Kindern iets aandoet? Insinuaties kun je achterwegen laten.

-1
Sean Kelly 26 september 2022 om 22:47

@schlunzi je begrijpt mijn post duidelijk niet. Ik bedoel daarmee dat dit is hoe het hele verhaal door de (social) media opgepikt kan worden. Bedrijven zijn hier benauwd voor en schieten in paniek modus. Ik zeg niet dat Alpecin dit doet, maar het zou zo maar kunnen. Voorbeeld: Johan Derksen maakt een (verkeerd) grapje op tv en 90% van de sponsors van het programma trekt zich terug.

-3

Headlines

Populair

Materiaalzone