Almeida voorziet geen problemen met Pogacar: “We kunnen elkaar helpen”

dinsdag 9 november 2021 om 10:44
Almeida voorziet geen problemen met Pogacar: “We kunnen elkaar helpen”

foto: Cor Vos

João Almeida zal volgend seizoen zijn geluk beproeven bij UAE Emirates. De 23-jarige renner uit Portugal hoopt bij zijn nieuwe ploeg te schitteren in het rondewerk, maar is zeker niet de enige kapitein op het schip. Tweevoudig Tourwinnaar Tadej Pogačar zwaait de scepter bij UAE Emirates, maar Almeida voorziet geen problemen met zijn toekomstige ploeggenoot.

In een uitgebreid interview met Cyclingnews kijkt Almeida alvast vooruit naar het komende wielerseizoen. Het seizoensdebuut van de Portugees staat gepland voor de UAE Tour in februari, een wedstrijd waar thuisploeg UAE Emirates vaak met een sterrenensemble aan de start staat. Daarna zal Almeida zijn focus waarschijnlijk verleggen naar de Giro d’Italia, waarin hij het kopmanschap zal dragen. Almeida is echter ambitieus en hoopt ook in andere wedstrijden uit te blinken.

“Ik hoop ook aan de start te staan van andere rittenkoersen, wedstrijden van één week. Ik ben nieuwsgierig hoe ver ik kan geraken en welke resultaten ik kan boeken met een ploeg om me heen”, aldus Almeida, die niet bang is voor een interne concurrentiestrijd met Pogačar. “Ik denk dat er genoeg ruimte is voor ons beiden, maar ook voor andere renners. Ik wil de komende jaren niet alleen maar mikken op de Giro, maar ik weet zeker dat we daar een oplossing voor kunnen vinden.”

Balans 
“Misschien kunnen we (doelt op zichzelf en Pogačar, red.) een keer van ronde wisselen of samen een grote ronde betwisten. Waarom niet? Ik weet zeker dat er altijd een goede strategie zal worden uitgestippeld en ik zal het ook altijd volgen. Ik kijk ernaar uit om samen met Tadej te koersen. We kunnen elkaar helpen, in plaats van elkaar in de weg te lopen. Ik vind het bovendien ook leuk om voor andere renners te werken. Ik ben geen egoïstische kopman.”

Volgens het Portugese Record heeft Almeida voor volgend seizoen twee doelen opgesteld: de Giro en de Vuelta a España. In gesprek met Cyclingnews lijkt de nieuwe aanwinst van UAE Emirates dit idee echter naar het rijk der fabelen te verwijzen. “Je moet een balans vinden tussen koersen en het normale leven, anders ben je over vier jaar opgebrand. Het is een fysieke en mentale uitdaging om in twee grote rondes voor een klassement te gaan. Ik ga liever niet over de grens.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Romāns Vainšteins 9 november 2021 om 11:29

Die gaat denk ik full-force in de giro om in ieder geval niet als slaaf te hoeven opdraven in de tour. Het enig jammere aan deze focus zou het niet maximaal aanvangen van de heuvelklassiekers kunnen zijn wat toch ook koersen voor zijn type renner moeten zijn.

Michelangelo 9 november 2021 om 12:52

Deze jongen moet inderdaad niet als slaaf van Pogi gaan rondrijden, zeker niet op de leeftijd die hij nu heeft en de dingen die hij heeft laten zien. Mocht hij over 2-3 jaar niet verder zijn dan nu, wordt het een ander verhaal.

Giro lijkt hem goed te passen, maar dat zal vrees ik ten koste gaan van succes in AGR, LBL en WP. Ach ja, keuzes….
Laat Pogi die eendagskoersen maar lekker als kopman rijden, ook niet verkeerd voor UAE.

Reiger 9 november 2021 om 12:40

Almeida hoeft zich helemaal geen zorgen te maken over problemen met Pogacar. Zodra ze samen aan de start staan speelt Almeida de tweede viool. Gewoon een groot verschil in klasse. Misschien een etappe in een grote ronde waar ze samen in uitkomen en voor de rest de luxe-knecht spelen. Maar wel voor een kopman die levert.

Alfons Haavers 9 november 2021 om 13:22

Een kopman die ‘levert’… Ik lees dat hier wel vaker, wellicht afgeleid van het Engelse ‘delivers’ dat inderdaad in die betekenis wordt gebruikt (doen wat van je verwacht wordt als kopman).

Toch klinkt het vreemd in het Nederlands, vind ik. Is het in Nederland wel een courante term (in België namelijk totaal niet)?

Murcia 9 november 2021 om 13:37

@Alfons
Is mede afgeleid van het Engels en wordt vaak gebruikt nu in Nederland. Komt ook door het spreekwoord: Waar voor je geld leveren. Zal nog niet in de Dikke Van Dale staan met deze betekenis maar dat is een kwestie van tijd.

Marco 9 november 2021 om 14:23

Het is “waar voor zijn geld krijgen” Dus een kopman die levert is een manager van een distributiebedrijf.

In andere termen dan iets afleveren, aanreiken enz.. gebruiken we het woord leveren niet.

Tegenwoordig heb je ook uitspraken als “ziek vet gaaf” allemaal straattaal die nergens erkend is.

hartstikkebedankt 9 november 2021 om 14:26

le·ve·ren (leverde, heeft geleverd)
1
bezorgen, laten toekomen; = verschaffen: waren leveren
2
laten plaatsvinden: slag leveren
3
produceren: keurig werk leveren; hoe lever je 'm dat toch? hoe krijg je zoiets voor elkaar?
4
aandoen
5
doen wat je beloofd hebt: nu moet je ook leveren

Volgens de Van Dale, het is meer zoals in nummer 3 en 5 van bovenstaande wordt geschetst. Wat dan weer totaal niet gangbaar is in Nederland, is het gebruik van de term 'courant'.

Marco 9 november 2021 om 14:29

Een hoekhuis in Nederland is een courante woning

harryjohan71 9 november 2021 om 13:12

Er is toch geen discussie wie de absolute kopman is bij UAE. Als Pogacar voor het klassement gaat in dezelfde ronde, is Almeida luxe knecht. Almeida heeft namelijk nog niet bewezen een grote ronde te kunnen winnen. Pogacar wel. DE situatie bij DQS en UAE is dan ook niet met elkaar te vergelijken.

lo squalo dello Stretto 9 november 2021 om 13:18

Goede transfer gedaan; mag zich gaan bewijzen als kopman in de Giro. En Pogacar zal ooit wel eens de Giro willen winnen en de Tour skippen; dan zou Almeida zijn kans kunnen gaan (als hij bewijst dat hij dat waardig is natuurlijk).

Chaba Jimenez 9 november 2021 om 14:23

Die gaan ze waarschijnlijk uitmelken en 2 grote rondes laten rijden. Dit op voorhand wetende geef je sneller op in een Giro om dan na een Tour helemaal uitgeblust te zijn.

Lalsacien 9 november 2021 om 18:09

Proef ik hier wat vooringenomenheid?

LaDoyenne 9 november 2021 om 16:41

Almeida nam een verstandige beslissing. Op Pogacar moet ie tenminste niet wachten.

Maillot à Pois 9 november 2021 om 19:03

Wees er maar zeker van dat ie wél moet wachten als hij zelf al op 5 minuten staat en Pogacar valt of pech heeft.

LaDoyenne 9 november 2021 om 19:39

@Maillot à Pois

Was Evenepoel gevallen of had ie pech had toen Almeida op hem moest wachten?

Maillot à Pois 9 november 2021 om 20:03

@LaDoyenne
Neen. Maar ik had het dan ook over Pogacar, niet Evenepoel.

LaDoyenne 9 november 2021 om 20:48

@Maillot à Pois

Toch wel. De enige keer dat Almeida namelijk ooit heeft moeten wachten, was op Evenepoel. Op welke andere basis kan men immers zeggen “wees er maar zeker van dat ie wél moet wachten” op Pogacar?

Maillot à Pois 9 november 2021 om 21:14

@LaDoyenne
Op basis van je statement “Op Pogacar moet ie niet wachten” uiteraard.
Dat statement spreek ik tegen, niets meer en niets minder.

Mystieke_Monnik 10 november 2021 om 13:19

Nou… Vooral zijn eerste tourwinst was er om de haverklap gedoe met Poga. Elke tweede etappe stond hij weer langs de kant of was er een ander euvel.

Jean Dumas 10 november 2021 om 14:16

Verstandige jongen.

Headlines

Materiaalzone

Populair