Aleksandr Vlasov slaat dubbelslag op monsterklim in Valencia

vrijdag 4 februari 2022 om 17:21
Aleksandr Vlasov slaat dubbelslag op monsterklim in Valencia

foto: Cor Vos

Aleksandr Vlasov heeft de derde etappe van de Ronde van Valencia achter zijn naam gezet. De Rus reed op de onverharde wegen van de Alto Antenas del Maigmó weg uit de favorietengroep, waarna hij solo de overwinning binnenhaalde. Vlasov nam tevens de gele leiderstrui over van Remco Evenepoel, die op achterstand over de streep kwam.

Het peloton stond een zware etappe te wachten in de derde etappe van de Ronde van Valencia: met meer dan 3600 meter hoogteverschil, twee beklimmingen van de tweede categorie en twee van de derde, en een aankomst bergop op de gedeeltelijk onverharde Alto Antenas del Maigmó moesten de renners aan de bak. Heel wat renners verschenen niet meer aan de start, onder wie Wilco Kelderman en Ryan Gibbons. Ook de renners van BikeExchange stapten niet meer op de fiets. De ploeg had te maken met twee coronagevallen en besloot zich terug te trekken.

Evenepoel moest op de Alto Antenas del Maigmó het geel afstaan – foto: Cor Vos

Even na een uur werd het startsein gegeven voor de derde etappe en het was meteen koers. De lange aanloop naar de eerste beklimming werd door verschillende renners aangegrepen om te proberen weg te komen, maar de snelheid lag hoog en het duurde een hele poos vooraleer een kopgroep daadwerkelijk losraakte. Uiteindelijk kwam een vlucht met elf man tot stand, met Lars van den Berg, Attila Valter, Jan Polanc, Jan Tratnik, Nicolas Prodhomme, Valentin Paret-Peintre, Sven Erik Bystrøm, Dimitri Claeys, Fernando Barceló, Daniel Navarro en Kenny Molly.

Van deze elf vluchters waren Van den Berg en Bystrøm het best geklasseerd, op 1:52 minuut van leider Remco Evenepoel. Op de Fageca, na 81 kilometer, lag de kopgroep twee minuten voor op het peloton. De voorsprong van de ontsnapping bleef lang stabiel, tot het peloton op weg naar de Tibi begon te versnellen. Daar demarreerde Tratnik en de renner van Bahrain Victorious kreeg in eerste instantie Valter, Bystrøm en Barceló mee. Trantik was echter de sterkste van voren en reed alleen door op weg naar de laatste klim.

Aftellen tot de onverharde wegen
UAE Emirates en Movistar zorgden op de Alto Antenas del Maigmó ervoor dat het peloton flink werd uitgedund en raapten de overgebleven vluchters een voor een op. Op 2,8 kilometer van de finish, net op de onverharde wegen, werd Tratnik ingerekend. Jakob Fuglsang voerde de groep favorieten aanvankelijk aan, met het Movistar-duo Alejandro Valverde en Enric Mas, Aleksandr Vlasov, Remco Evenepoel en Giulio Ciccone in het wiel. Met nog anderhalve kilometer te gaan viel Vlasov aan en de Rus pakte een gaatje.

Vlasov wist zich op de onverharde wegen van alle concurrenten te ontdoen – foto: Cor Vos

Vlasov draaide als eerste de onverharde wegen af, met achter zich Mas, Evenepoel en Carlos Rodriguez. Vlasov viel niet meer stil op de steile klim en verzekerde zich van de zege. Veertien seconden later eindigde Rodriguez als tweede, Mas werd derde. Evenepoel kwam op 41 tellen achterstand over de streep en moest het geel afstaan.

Dit artikel delen:

153 Reacties

peter s 4 februari 2022 om 17:23

Sterk staaltje,maar echte toppers zijn hier niet aanwezig

0
Tuubke 4 februari 2022 om 17:24

Je bedoelt: Vlasov klopt Janneke en Mieke?

0
LaDoyenne 4 februari 2022 om 17:29

@peter s

Toch wel één topper, Remco Evenepoel.

0
La Bicicleta 4 februari 2022 om 17:34

Klopt. Iedereen is kog in opbouw naar andere doelen ook natuurlijk. Mooi nummer van Vlasov, niet meer en zeker niet minder.

0
Baukema Tomoulin 4 februari 2022 om 19:09

Er rijden gewoon ’top 5 in de tour’ renners of nog beter dan dat in de Giro en/of Vuelta. Dus stellen dat de tegenstand zonder Pog, Rog, Bernal & Carapaz hetzelfde is als Janneke en Mieke vind ik behoorlijk denigrerend. Noem mij maar eens 10 betere klassementsrenners dan dat hier rond rijdt.

0
peter s 7 februari 2022 om 07:52

Dumoulin Porte Kruijswijk, Uran Yates Thomas Buchman Vingegaard Martinez

0
tvm 4 februari 2022 om 17:25

Streep door de klassementsambities van Evenepoel als je het mij vraagt. En niet alleen voor dit rondje, maar voor alle rondes met daarin meerdere bergen.

0
Marik 4 februari 2022 om 17:28

Veeeeels te vroeg om te concluderen. Evenepoel krijgt juist nu de kans om zichzelf als renner uit te vinden.

0
Anketieletje 4 februari 2022 om 17:28

Ik hoop dat hij het ten boven komt. Maar het is toch niet te laat voor zijn ooit ingezette voetbalcarrière…

0
Wheely 4 februari 2022 om 17:31

De Vuelta wordt wel een uitdaging ja.

0
Alucard 4 februari 2022 om 17:34

Wanneer weinig wind vangen op glooiende asfalt wegen de sleutel is tot succes, dan kan Remco oogsten.

Ronde van Polen, Ronde van San Juan, Ronde van Belgie.

Met de grote rondes heeft dat echter niets te maken.

0
Kannibaal van Schepdaal 4 februari 2022 om 17:38

Tot hij op kop ging op de gravelstrook zag hij er nochtans prima uit. En hij staat nu ook nog 2de in het klassement. En dat ondanks een inzinking in de laatste kilometers. Niet zo dramatisch doen. Bij Evenepoel is het al nieuws als hij tweede wordt in plaats van 1ste. Ja, het was veel minder dan eergisteren. We kunnen allemaal oorzaken zoeken (gravel, gisteren onnodig energie verspild, op de gravelstrook niet op kop mogen rijden, etc.), maar de feiten zijn gewoon dat hij eergisteren super was, vandaag op het einde erdoor zat, en hij in het klassement nu 2de staat. Buitenaards is dat niet, maar slecht toch ook niet, want anders kunnen er heel wat renners stoppen met koersen.

0
LaDoyenne 4 februari 2022 om 17:41

@Kannibaal van Schepdaal

“Bij Evenepoel is het al nieuws als hij tweede wordt in plaats van 1ste.”

Hoezo? Werd Remco vandaag tweede?

0
Kannibaal van Schepdaal 4 februari 2022 om 17:45

Hij wordt afgeschreven als klassementsrenner maar staat tweede in het klassement.

0
Dr.Watt 4 februari 2022 om 17:51

Hoop doet leven.

0
Erik33 4 februari 2022 om 17:51

Remco heeft het postuur van een klimmer maar is gewoon een tijdrijder en geen klimmer.

0
Olly 4 februari 2022 om 18:04

@Erik, ik verwonderde mijzelf juist over het tegenovergestelde imo. Ik vindt hem wat zwaar gebouwd voor een echte klimmer. Kijk eens naar Mas en Vlasov, dat zijn hele tengere mannetjes terwijl RvE dikke benen en dito achterkant heeft voor een rasklimmer.

0
klootje kriekeljon 4 februari 2022 om 18:13

En het karakter van een spits.

0
djerkson 4 februari 2022 om 19:13

Jij mag ook bijleggen aan die haak voor zijn fiets. Nog een tent erbij afhuren en het feest is compleet.

0
Fenno de Groot 4 februari 2022 om 20:28

Hoewel ik zeker niet denk dat Evenepoel op het niveau van bv rog, pog , bernal en carapaz gaat komen wat betreft klassementen. Vind ik hem nu afschrijven te vroeg. Hij kan nog steeds top 10 rijden mss. Zie hem alleen geen grote ronde winnen. Verder zag je het ook in de giro. Gravel ligt hem gwn niet. Dat komt niet super vaak voor, dus dat scheelt voor hem

0
Dr. Pozzo 4 februari 2022 om 17:27

Het was Ciccone

0
bellevue 4 februari 2022 om 17:28

Heerlijk linke en aanvallende slangenmensrenner die Vlasov.
Stap gezet?
Protagonist erbij? Laten we ’t hopen.
Met z’n talenkennis beetje atypische Rus. Hij heeft m’n zegen.

Kwa uiterlijk wel ultraRus.

0
Marik 4 februari 2022 om 17:29

Eehm gaat het wel?

0
bellevue 4 februari 2022 om 17:30

Ja, prima.
Waarom?

0
lo squalo dello Stretto 4 februari 2022 om 17:58

“Hij heeft m’n zegen”
walgelijk

0
kleomantre 4 februari 2022 om 22:58

kriekske teveel op?

0
Xevar 4 februari 2022 om 17:28

Oomen en Vader 12e en 13e op +1:18

Zeker van Vader heel behoorlijk voor zijn 3e wedstrijddag op de weg ooit.

0
dit is mijn voorwiel 4 februari 2022 om 19:18

Heel behoorlijk? Wat mij betreft uitmuntend!

0
Japiejo 4 februari 2022 om 19:25

Wel meer dan ‘heel behoorlijk’… gewoon even snel als kopman Oomen. En als MTBer in je derde koers even tussen deze namen eindigen, heel knap.

0
Dr. Pozzo 4 februari 2022 om 17:28

Jammer van Remco, niet verwacht.

0
Anketieletje 4 februari 2022 om 17:31

Is helemaal niet jammer. Hij heeft prima gepresteerd, maar jij , wij en ook hijzelf verwachten teveel RE.

0
Klaas Foppen 4 februari 2022 om 17:52

dat hij zo hoog nog eindigde bedoel je ?

0
Grobbel 4 februari 2022 om 17:28

Milan Vader 13e vandaag, netjes hoor.

0
Borsje 4 februari 2022 om 17:42

…. en nu 15e in AK..

0
Turtlehead 4 februari 2022 om 18:31

Dat is in de MTB ook ongeveer zijn plek.

0
dit is mijn voorwiel 4 februari 2022 om 19:19

Rijdt meestal 8-12.

0
IlPirata 4 februari 2022 om 17:29

Mooie steile klim met een ijzersterke Vlasov.Talent Rodriguez ook op de afspraak. Remco Evenepoel heeft qua klimmen op steile colls nog wel wat werk te doen of misschien gewoon niet AK man genoeg mbt steile colls. Maar wel nog vroeg in het seizoen natuurlijk.

Ayuso duidelijk nog niet in vorm trouwens.

0
La Bicicleta 4 februari 2022 om 17:40

Hij heeft al voldoende bewezen dat kleine rondjes te winnen zijn. Maar op die steile puisten is er best nog wat werk aan.

0
YogiBear 4 februari 2022 om 17:30

Oomen, Vader en Leemreize nog voor Tolhoek? Is Tolhoek over zijn limiet gegaan?

0
Xevar 4 februari 2022 om 17:31

Tolhoek heeft nooit van voren gezeten, dat was Ciccone.
Die prutsers op Eurosport moet je sowieso nooit vertrouwen als het op namen aankomt.

0
YogiBear 4 februari 2022 om 17:47

@Xevar Ah, duidelijk. 480p op de mobiel via Tiz maakt dat ik zelf niet zo heel veel detail kon zien.

0
klootje kriekeljon 4 februari 2022 om 17:31

Doe mij maar 5 euro op 147 reacties.

0
Merlinappa 4 februari 2022 om 17:34

ik zet €10 op 98

0
klootje kriekeljon 4 februari 2022 om 17:36

98 totaal of 98 Michelangelo?

0
Wheely 4 februari 2022 om 17:37

Doe eens gek, tientje op 175

0
harryjohan71 4 februari 2022 om 17:40

De Evenepoel fans laten zich weinig horen. Of het hoge aantal van 2 dagen geleden gehaald wordt, is dan ook maar afwachten. Mooi in ieder geval dat de knechten van JV op plek 12 en 13 zijn binnengekomen

0
Deel Koeper 4 februari 2022 om 17:46

@harryjohan71

Gelukkig gaat de "tegenstand" dan wel even los, opgelucht als ze zijn.

0
Merlinappa 4 februari 2022 om 18:34

oef dat gaat hard

0
Wheely 4 februari 2022 om 18:54

114 reacties inmiddels :)

0
Wildebert 4 februari 2022 om 17:32

Vond Evenepoel zeker niet tegenvallen, trapte aardig over dat gravel. Leek even overmoedig, dat laatste steile stukkie was net te veel voor hem.
Vader samen met Sam best netjes nog over de meet, had van Tolhoek meer verwacht op dit steile kreng.

0
Deel Koeper 4 februari 2022 om 17:38

Kraakte toch net iets te had, om goed/acceptabel te zijn had hij toch ergens tussen Mas en Bilbao moeten kunnen blijven hangen.

0
Turtlehead 4 februari 2022 om 18:32

Ja, ik dacht hij met Fuglsang op plek 4-5-6 hing, maar dat pakte anders uit.

0
AnderJ 4 februari 2022 om 17:32

PCS geeft Oomen op 1:18, Vader op 1:19, Leemhijze op 2:25 en Tolhoek op 2:30. Best netjes van de TJV’s. Kennelijk werden Tolhoek en Ciccone in de verslaggeving op tv omgedraaid…

0
Jean Dumas 4 februari 2022 om 17:32

Die kletsmajoor van Engelse Eurosport riep dat Remco de trui had behouden.

0
Franco Ballerini 4 februari 2022 om 17:35

Allemaal kletsmajoren bij Eurosport. Op Orla na dan, natuurlijk.

0
Wheely 4 februari 2022 om 17:38

Goed toevoeging Franco.

0
Roeleboelie 4 februari 2022 om 17:33

Om een grote ronde te winnen moet je dit soort bergen aankunnen en er ook de ploeg voor hebben. Ik weet niet of dit bij qs haalbaar is.
Vlasov… deftige overwinning, heel knap

0
Dr.Watt 4 februari 2022 om 17:53

Rome was niet op 1 dag gebouwd.

0
Roeleboelie 4 februari 2022 om 22:25

Klopt(denk ik)

Maar het ronde werk zit niet in het dna van de ploeg. Vraag me af of ze die switch kunnen en willen maken.

0
Franco Ballerini 4 februari 2022 om 17:33

Niet slecht van die Vlasov. Lijkt me een goede meesterknecht voor Kelderman in de Giro.

0
kleomantre 4 februari 2022 om 23:02

Kelderman, das eerder een schaduwkopman en Vlasov is van datzelfde niveau geweest tot dusver.

0
Fenno de Groot 5 februari 2022 om 13:40

Vlasov gaat voor de tour en niet giro.

0
TIO 4 februari 2022 om 17:33

Nou dit was pittig , te pittig voor Remco wellicht. De hogere percentages zullen niet voor hem besteed zijn, Jam

0
martini151 4 februari 2022 om 17:33

Zeer knap van Vlasov en een speciale vermelding voor Vader.

Evenepoel is heel goed op de bergen tot 10%. Gelukkig voor hem zijn er in de Tour niet van deze achterlijke bergen. En gelukkig voor hem dat hij soms met beide beentjes op de grond gezet wordt.

0
Dr. Pozzo 4 februari 2022 om 17:34

Bobbie, de mannen van, Traksel

0
Franco Ballerini 4 februari 2022 om 17:41

Afschuwelijk. En die Jan nogwat is bijna net zo ergelijk. Rijdt er één mannetje van ploeg X voorop: daar zijn de mannen van ploeg X.

0
Dikke Man 4 februari 2022 om 17:44

Bobbie, Zit! Stil! Blijf!

0
Wheely 4 februari 2022 om 17:44

Haha ik ga stuk om je deze week Franco. Net zo’n oude muppet in het theater. :)

0
S'mon 4 februari 2022 om 17:34

Leuke rit, ik dacht dat het geitenpaadje het ergste ging zijn, maar daarna was minstens even erg. Zeer sterk van Vlasov, was gewoon de beste vandaag. Mooi hoe hij het probeerde en erin slaagde. Rodriguez ook beter dan ik had gedacht.
Remco wou zich misschien wat teveel bewijzen op de gravel (?), en komt daardoor zichzelf wat tegen op het steile vervolg denk ik (al leek hij het daarvoor met momenten ook al moeilijk te hebben, maar toen kwam hij wel vrij indrukwekkend terug). Of misschien is hij gewoon niet zo voor het steilere, ook geen schande natuurlijk. Maar als het zo is gaat hij daarin nog moeten groeien wilt hij ooit een grote ronde winnen. Gelukkig heeft hij nog tijd.

0
Alfons Haavers 4 februari 2022 om 17:36

Heerlijke moordende slotklim. Vlasov sterk, Evenepoel nog vrij goed door de gravelstrook gekomen maar laatste km erdoor gezakt. Zullen er wel weer veel klaar staan om hem af te schrijven als klassementsman, maar dat vind ik wat vroeg (op het seizoen en in zijn carrière).

Anderzijds is Vlasov geen Pogi of Roglic dus mag je er nog wel een 45s bijrekenen wellicht. Vraag me af of de Vuelta dan een goede volgende grote ronde is, die steile ondingen liggen hem niet echt en zijn daar legio aanwezig.

Mooie koers wel zo vroeg op het seizoen. Kan me niet heugen ooit live naar de Ronde van Valencia te hebben gekeken. Komt er nog wat leuks in de volgende etappes?

0
Dr.Watt 4 februari 2022 om 17:38

Weinig echt steile bergen in de Vuelta dit jaar.

0
Dintergold 4 februari 2022 om 17:36

Zeer knappe prestatie van Milan Vader. Ik ben heel benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen bij JV

0
Har77 4 februari 2022 om 17:38

Hopelijk tot vaste podiumklant in de xco

0
Dr.Watt 4 februari 2022 om 17:36

Mooi stuk. Genoten van je vrije dagje gisteren?

0
xistnc 4 februari 2022 om 17:38

Gokje, 'nachtmerrie'?

Oh – en dit soort gravel kan wat mij betreft echt niet in een wegkoers.

0
Wheely 4 februari 2022 om 17:41

De vraag is wel waar deze trend eindigt.

0
Franco Ballerini 4 februari 2022 om 17:42

Slaat inderdaad nergens op.

0
martini151 4 februari 2022 om 17:43

Ik ben het hiermee eens. Hier stuur je iemand op een mountainbike nog niet overheen

0
S'mon 4 februari 2022 om 17:47

Ik geef je gelijk, dit was teveel van het goeie.

0
Romāns Vainšteins 4 februari 2022 om 17:49

Ik elke ronde 1 of 2 van dit soort beproevingen standaard maken, het is de toekomst.

0
xistnc 4 februari 2022 om 17:52

Dit ‘soort’ mag best. Maar niet dit.

0
Romāns Vainšteins 4 februari 2022 om 18:07

Het was wel echt Letse gravel ja, flinke brokken er bij.

0
klootje kriekeljon 4 februari 2022 om 18:14

ROMMVEE terrein.

0
Wheely 4 februari 2022 om 17:40

Het seizoen is amper begonnen en we worden al de hele week op vuurwerk getrakteerd, wat een finale was dit zeg!

0
Dikke Vrouw 4 februari 2022 om 17:41

Wanneer is de tijdrit??

0
Wheely 4 februari 2022 om 17:42

Komt niet meer, Remco heeft zijn kans gehad wat dat betreft.

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone