Alejandro Valverde wint eerste bergrit in Critérium du Dauphiné, Alexey Lutsenko nieuwe leider

vrijdag 4 juni 2021 om 15:33
Alejandro Valverde wint eerste bergrit in Critérium du Dauphiné, Alexey Lutsenko nieuwe leider

foto: Cor Vos

De zesde etappe in het Critérium du Dauphiné is gewonnen door Alejandro Valverde. De Movistar-renner pareerde in de laatste honderden meters een aanval van Tao Geoghegan Hart en ging er met de zege vandoor. Alexey Lutsenko nam de leiderstrui over van Lukas Pöstlberger.

Met de wind in de rug vertrok het peloton in het Critérium du Dauphiné vrijdag aan de eerste bergrit in een serie van drie, die ze onder meer over de Col de Porte voerde. De aankomst lag op een beklimming van derde categorie in Le Sappey-en-Chartreuse (3,3 km aan 6,2%).

Bakelants en Van Avermaet mee in vroege vlucht
In de openingsfase duurde het even voor we een kopgroep van veertien renners kregen. Pas na 43 kilometer reden Lawson Craddock, Olivier Le Gac, Anthony Perez, Omer Goldstein, Laurent Pichon, Matthew Holmes, Sven Erik Bystrom, Josef Cerny, Julien Bernard, Barnabas Peak, Martin Salmon, Franck Bonnamour, Greg Van Avermaet, en Jan Bakelants weg.

De kopgroep – foto: Cor Vos

Het peloton liet de kopgroep nooit verder dan drie minuten wegrijden en toen de vlucht begon aan de Col de Porte wisten zij dat ze voer voor de haaien zouden zijn met een voorsprong van slechts anderhalve minuut. Even daarvoor had Holmes wel nog goede zaken gedaan op de Col de la Placette door vijf bergpunten te pakken. Daardoor behield hij de bergtrui.

Pöstlberger lost, Astana-Premier Tech maakt tempo
Toch daalde de voorsprong aanvankelijk niet op de Col de Porte. Dat kwam door een vroege aanval van de Fransman Bernard, die daarmee de vroege vlucht flink uitdunde. Met Tony Martin op kop van het peloton bleef het verschil intact. Pas in de laatste kilometers begon Astana-Premier Tech met tempo rijden. Leider Lukas Pöstlberger moest op dat moment lossen. Hij zou zijn leiderstrui na vandaag verliezen.

Tony Martin namens Jumbo-Visma – foto: Cor Vos

Craddock in laatste drie kilometer bijgehaald
Door het tempo van de ploeg van Lutsenko werden ook alle vluchters na de afdaling van de beklimming, behalve Craddock, bijgehaald. De Amerikaan was op anderhalf kilometer van de top weggesprongen en begon met een voorsprong van een halve minuut aan de laatste tien kilometer.

Daarin kreeg Craddock nog twee beklimmingen voor de kiezen: de Côte de la Frette en de slotklim naar Le Sappey-en-Chartreuse. De eerste overleefde hij nog, maar de tweede niet meer. En dus moesten we gaan kijken naar de klassementsrenners.

Favorieten tonen zich op slotklim
Van hen probeerde Louis Meintjes het als eerste. Nadat Carlos Verona op kop van het peloton moest afgeven gingen een aantal klassementsrenners in de aanval waaronder Sepp Kuss en Miguel Ángel López. INEOS Grenadiers reed het gat echter snel weer dicht.

Daarna was het de beurt aan David Gaudu, die kon rekenen op een gewiekste tegenaanval van Tao Geogehgan Hart. De Brit en de Fransman leken daarna weg te zijn tot Steven Kruijswijk het gat dichtreed. Ploeggenoot Kuss maakte er handig gebruik van door daarna een aanval te plaatsen, maar ook hij kon niet voorkomen dat een groep van ongeveer twintig renners aan de slotkilometer begon.

Valverde wint, Lutsenko nieuwe leider
Hart leek in de laatste meters alsnog te winnen na een vinnige aanval, maar hij werd in de slotmeters nog gepasseerd door Alejandro Valverde, die zijn eerste zege in de WorldTour boekte sinds 2019. Patrick Konrad werd derde, Wilco Kelderman vierde. Alexey Lutsenko is na een zevende plaats de nieuwe leider.

Dit artikel delen:

59 Reacties

vevie 4 juni 2021 om 15:33

Sterk van de onverslaanbare!

Thomas niet de sterkste, hier. Doet hoop leven voor Richie Carapaz om bergop te vliegen in de Tour. Go Richie!

Le Blaireau FR 4 juni 2021 om 15:36

Vintage Valverde. Grootmeester.

josi 4 juni 2021 om 15:37

Hij doet het gewoon toch weer. Kelderman goed, maar natuurlijk net weer vierde. Kruijkswijk zag er hoopgevend uit, lijkt iig beter dan in de voorgaande rondjes. Thomas zakte flink weg in de laatste honderden meters.

A.M.M. Jonkers 4 juni 2021 om 15:37

Zo, daar gaf een 41-jarige eventjes les……
Puik ook van Kelderman & Kruiswijk!

Gebruikersnaam 4 juni 2021 om 15:38

Valverde met veel gemak. Weinig kunnen beslissen om die laatste 15/20 meter nog niet dicht te rijden en te wachten tot de laatste 100 meter om het dan toch maar even te doen.

Murcia 4 juni 2021 om 15:38

Na een moordend tempo de hele etappe maakt Piti het werk van zijn ploeg uitstekend af. Verona en daarna Superman offeren zich op en hij pakt de improviserende Hart op de streep. Lutsenko nu Geel en een zeer goede Kuss en Kruijswijk gezien. Normaal gesproken is G. beter met een finish als deze maar die had vandaag niks over. Morgen de echte beslissing over de verhouding bergop met de echte lange klimmen zoals La Plagne.

adelaarvanantwerpen 4 juni 2021 om 15:43

Ik vond Kruiswijk er eigenlijk niet zo goed uitzien. Hij reageerde wel goed op de aanval van Hart, maar toen Kuss overnam had hij het wel heel lastig. Het is natuurlijk wel geen aankomst voor hem.

Murcia 4 juni 2021 om 15:48

@adelaar
Na zijn eigen reactie op Hart had hij het inderdaad even moeilijk maar daarna bij de finish is hij als de tegenpool van een explosief renner 10e van 20 man en voor G. en Porte. Dat is al veel beter dan Catalonië, al is de werkelijke test morgen. Ik houd bij Steven ook rekening met het feit dat hij niet de absolute kopman is straks maar gewoon een luitenant van Primoz.

harryjohan71 4 juni 2021 om 15:49

Kruijswijk reed prima in de laatste 200 meter gaat hij nog renners voorbij. Hij is echt niet stilgevallen, anders kom je op deze klim niet als 10e boven

rennerske 4 juni 2021 om 15:55

@harryjohan: goed gezien!

Nul verstand 4 juni 2021 om 17:12

Hoezo knechten? INEOS zal wel op kop rijden in de Tour en dan moet Kruijswijk er gewoon zo lang mogelijk aan blijven hangen. Er valt dan niet zoveel te knechten. Sowieso heeft Kruijswijk nog wel AK ambities.

rennerske 4 juni 2021 om 15:38

Smullen weer! Weergaloze Valverde, knappe Kelderman en Kuss, steady Kruijswijk en veelbelovende van Wilder. Heerlijke dag voor mijn wielerhart.

klootje kriekeljon 4 juni 2021 om 15:38

Toch gewoon ook een grote held, Valverde. Blij als een 41-jarig kind.

Westland95 4 juni 2021 om 15:39

Hoogtepunt: zingende José de Cauwer in de finale

rennerske 4 juni 2021 om 15:42

… en nog niet eens zo heel slecht

Westland95 4 juni 2021 om 15:45

@rennerske Klopt, klonk best aardig

Aerosolo 4 juni 2021 om 15:46

Klonk goed.

Reiger 4 juni 2021 om 15:49

Wat zong hij ook alweer?

rennerske 4 juni 2021 om 15:52

Only the lonely van Roy Orbison

Reiger 4 juni 2021 om 16:09

O ja. Dankjewel!

Derallleur 4 juni 2021 om 15:44

Zeer sterk van Valverde! Snap niet dat ze allemaal in de zelfde tijd worden gezet. Er zaten toch wel wat gaatjes tussen.

Reiger 4 juni 2021 om 15:49

Snap ik ook vaak niet. Ze kunnen toch alles meten? En een halve seconde verschil rondt je af naar een hele verschil. Niet zo lastig in deze gps tijd.

Derierre de la course 4 juni 2021 om 15:58

Is het niet minimaal 1 seconde verschil?

Derallleur 4 juni 2021 om 16:03

Ja, je hebt gelijk inderdaad. Maar een Thomas zat echt niet zo ver van achter omdat er geen ruimte was. Hij kon niet beter en dus snap ik niet dat hij dezelfde tijd als Valverde krijgt

nasibal 4 juni 2021 om 16:35

Heel simpel, er zijn daar namelijk gewoon regels en richtlijnen voor. En die zijn gebaseerd op tijdsverschillen tussen individuele renners. Niet op of het op TV lijkt of iemand wel of niet beter kan :)

Als er nergens tussen 2 fietsen een groter tijdsverschil zat dan x (1?) seconden dan geldt het als zelfde groep. Ook als degene die vooraan de groep eindigt overschot heeft terwijl degene die achteraan de groep eindigt op z’n tandvlees zit.

Kannibaal van Schepdaal 4 juni 2021 om 20:39

Maar waarom krijgt iedereen in dezelfde groep nog steeds dezelfde tijd? Met de GPS kan je tegenwoordig toch perfect aflezen wanneer een renner exact over de streep is gekomen?

debarreman 4 juni 2021 om 15:47

Astana 1 en 2 in AK maar niet echt een sterke ploeg. Ineos ook nog niet overtuigend berg op. Morgen hopelijk een ongecontroleerde koers.

Veloburto 4 juni 2021 om 15:51

Oudste renner ooit met een World Tour zege

Kopinkas 4 juni 2021 om 16:39

Leuk weetje… wie gaat daar (behalve hijzelf) ooit overheen?
Zoetemelk voorbijsteken voor de titel van oudste wereldkampioen lukte hem niet, maar dit is ook een mooie.

SolitaryShell 4 juni 2021 om 16:49

Chris Horner?

Kopinkas 4 juni 2021 om 16:55

@solitaryshell
Je hebt gelijk! Valverde heeft al een doel voor volgend seizoen!

lo squalo dello Stretto 4 juni 2021 om 15:53

Fe-no-me-naal!

FritsvanHoefelen 4 juni 2021 om 16:00

van Wilder hing er nog weer aan. Top-5 na 6 etappes; nu komen de zware etappes

Reiger 4 juni 2021 om 16:14

Wel mooi voor zo’n jonge renner. Ook al moet hij er morgen vanaf kan hij toch met een heel goed gevoel terugkijken op deze week. Hij weet nu dat hij op dit niveau met de besten mee kan doen.

Klein verzet 4 juni 2021 om 16:17

Knap en ook vooral genoten van het werk van MAL.

F4L 4 juni 2021 om 16:38

Zeker :-), was mooi om te zien. Movistar gaat ook met een sterke ploeg naar de Tour, hopelijk veel oorlog van hun

Davide Lappartiente 4 juni 2021 om 16:25

Nog mooier zou zijn dat hij eens voor zijn misstapjes uit het verleden gaat bekennen!

Dion 4 juni 2021 om 16:30

Ga weg met je gezeur.

horsm 4 juni 2021 om 16:46

Ik denk er ook liever niet aan & vind het verder een prachtige renner, maar ik ben het met Davide eens dat het altijd aan hem zal blijven kleven, zolang hij blijft zwijgen…

Michelangelo 4 juni 2021 om 16:50

edit wf: niet doen

Valverde heeft zijn fouten gemaakt, heeft zijn straf daarvoor gehad, en is daarna terug gekomen. Voor mij dikke prima. Jij maakt je druk over de bloedzakjes voor zijn hond. Ik zie vooral ook het beeld voor me van de renner Valverde die vlak voor de start van een Giro-etappe (in Arnhem) nog een kleine fan ziet staan, zich geen moment bedenkt en in de remmen knijpt om met dat knaapje op de foto te gaan. Het gezicht van dat ventje… onbetaalbaar!!

Westfalen 4 juni 2021 om 18:39

Hij is geschorst geweest. Meer dan 10 jaar geleden. Waar hebben we het over. Het leven gaat verder.

Davide Lappartiente 4 juni 2021 om 20:14

@Dione Het is niet verplicht om zo onbeschoft te reageren…

Hij is dus met iemand op de foto gegaan? Je hebt me overtuigd Michel. Ik word meteen ook fan!

ProfrondeZevenbergen 4 juni 2021 om 20:47

Verstandig. Met dat gezeur bereik je helemaal niets, behalve negatieve reacties. Maar misschien is het je daar juist om te doen.

Romāns Vainšteins 4 juni 2021 om 20:54

Valverde : boehoe doping. Kelderman : boehoe crashen. REV : boehoe grote bek. Moscon : boehoe racist. Roglic : boehoe saai.

Het probleem is nooit de renner en wat hij doet maar altijd de boehoe.

Coureurs du Courage 4 juni 2021 om 21:05

Ik vind dit echt een treurige reactie. Jammer dat je het verleden niet los kan laten. Het feit dat deze man steeds uitbundiger gaat juichen naarmate hij ouder wordt, toont wel aan dat hij echt een liefhebber van de sport is en er van geniet. Net zoals Robben geniet van een potje voetballen. Moet die van jou dan ook verantwoording afleggen na afloop van die wedstrijd voor het missen van die kans in de WK finale van 2010? (Super slechte vergelijking, maar mijn punt is: beleef sport waar het voor bedoelt is – om te genieten).

Chris 4 juni 2021 om 18:10

Gesink is in goeden doen! Hij was de 3e jumbo renner in de groep en niet vingegaard.
Komt als 7e renner ofzo achter de groep favo’s.
Vingegaard zorgelijk voor de tour.

Tinus1984 4 juni 2021 om 18:20

Denk vingegaard morgen en zondag vol aan de bak. Hoefde vandaag ook nog niet veel van waarde te zijn toch

assen 4 juni 2021 om 19:25

@Chris
Ja! Gesink moest heeel snel lossen op dag 1, maar nu al veeeel beter!
Vingegaard ook al veel beter dan op dag 1 hoor.

rennerske 4 juni 2021 om 19:35

Chris, geen zorgen om Vingegaard. Wordt rustig naar een topvorm geloodst.

Verweggistan 4 juni 2021 om 18:23

Ik heb het helaas niet kunnen zien, maar ik lees dat Louis Meintjes heeft aangevallen, dus het lijkt er op dat ik een uniek moment heb gemist.

Murcia 4 juni 2021 om 18:47

+1, Dat is het effect van Hilario die van volgers aanvallers maakt.

TeamNL 4 juni 2021 om 20:14

Konrad die bonificatieseconden weghaalt voor Kelderman.. niet heel erg slim.

Kannibaal van Schepdaal 4 juni 2021 om 20:41

Die rijdt ook gewoon voor een klassement volgens mij.

iLLan 4 juni 2021 om 20:46

Viel mij ook op. Ik snap dat hij ook voor een klassement rijdt, maar voor de ploeg lijkt het me verstandiger om het andersom te hebben.

ProfrondeZevenbergen 4 juni 2021 om 20:48

Want Konrad is geen Nederlander?

Viktrodriguez 5 juni 2021 om 00:23

Ik denk eerlijk gezegd dat men liever de Oostenrijker Konrad bovenaan ziet eindigen dan de Nederlander Kelderman, vanuit commercieel oogpunt. De ploeg rijdt op een Duitse licentie, maar zit gevestigd qua contactadres in Oostenrijk op het kantoor van Bora zelf.

Dus nee, niet echt slim is niet de juiste bewoording.

FlecheWallonne 4 juni 2021 om 20:15

PRACHTIG! Dank aan Alejandro Valverde voor een mooi moment. Het zoveelste. De nummer 2 van vandaag is amper 26, geloof ik. De dertigers bakken er niet veel van. De veertigers -nu ja eentje- daarentegen…

Panter 4 juni 2021 om 21:54

ij heeft ons (zijn fans) weer blij gemaakt. Had het niet meer verwacht dat hij op dit niveau nog kon winnen. Een dikke proficiat voor deze hard werkende sportman!!

En iedereen die over zijn doping verleden spreekt moet maar eens kijken wat hij nog allemaal heeft gewonnen na het invoeren van het bloedpaspoort!! Het is zelfs heel duidelijk dat hij er een nadeel aan heeft gehad om op zijn sterkste jaren altijd tegen andere gedopeerde renners te moeten koersen! Wss had hij dan wel een tour winst op zak gehad!

Carlo12 5 juni 2021 om 08:36

Wat een held die Valverde, hij versloeg ze allemaal.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair