Alberto Contador: “Volgend jaar moet alles wijken voor de Tour”

zaterdag 8 augustus 2015 om 17:16
Alberto Contador: “Volgend jaar moet alles wijken voor de Tour”

Alberto Contador laat er geen onduidelijk over bestaan wat in 2016 zijn hoofddoel wordt. “Volgend jaar is de Tour de spil van mijn seizoen”, meldde de Spanjaard via Twitter, waar hij zaterdag vragen van fans beantwoorde. “De rest is nog niet duidelijk. Maar ja, ik ben er al mee bezig.”

Dit jaar probeerde Contador voor een huzarenstukje te zorgen door de dubbel Giro-Tour te winnen. In Italië was hij succesvol, maar in Frankrijk moest de renner van Tinkoff-Saxo genoegen nemen met de vijfde plaats in het eindklassement.

Voor Contador wordt het volgend jaar zijn laatste kans om de Tour nogmaals op zijn erelijst bij te schrijven. Hij liet eerder al weten na 2016 te stoppen als beroepsrenner.

Dit artikel delen:

26 Reacties

NairoQ 8 augustus 2015 om 17:19

Getuigt toch van durf. Waar velen zeiden dat hij ‘weet dat hij minder is’ en zich dus zou wegstoppen door eerst de Giro te rijden, zegt hij nu gewoon zelf dat hij er alles op zet. Lijkt me dus dat diegenen hem iets minder goed kennen als ze denken.

Petros 8 augustus 2015 om 17:32

@NairoQ, Contador zou zichzelf nooit wegstoppen, dat zit niet in zijn karakter, hij zal altijd voor de winst gaan. Met dat idee ging hij ook de uitdaging aan om zowel de Giro als de Tour in hetzelfde jaar te winnen, daar hij beide al een keer had gewonnen en een extra uitdaging zocht. Helaas bleek dat niet mogelijk voor hem.

NairoQ 8 augustus 2015 om 17:43

Mijn post zegt hetzelfde, dit nieuws geldt dus als bevestiging voor diegenen die dat niet dachten.

Romāns Vainšteins 8 augustus 2015 om 18:18

Giro Tour voluit dubbelen is niet meer van deze tijd, groot gelijk die Contador.

123poetertjes 8 augustus 2015 om 18:29

Ik had hem in zijn laatste seizoen ook nog wel voor de eendagskoersen van de voormalige Wereldbeker willen zien gaan (men neme LBL, San Sebastian en Lombardije), er ontbreekt nog een grote klassieker op zijn erelijst. Misschien valt dit echter wel te combineren met de Tour.

achilles 8 augustus 2015 om 19:02

Hopelijk nog is in zijn allerbeste vorm aan de start en zonder pech onderweg. Mag ook wel is in 2016 zal het 7 jaar (!) geleden zijn dat de zogenoemde beste ronderenner van zijn generatie de Tour won. 2 Tours en amper 3 ritzeges is ook wat magertjes voor zijn status.

En te zeggen dat velen waaronder mezelf dachten dat toen hij in 2007 de Tour won en het jaar erna Giro-Vuelta dat we weer vertrokken waren voor een jarenlange dominantie à la Armstrong. Gek hoe het kan lopen.

Tommyking 8 augustus 2015 om 19:37

Ik had hem liever nog eens Giro-Vuelta zien doen! Kan je Majka als kopman naar de Tour sturen, en ook eens Sagan wat hulp geven! Ben je zeker van 2 ritzeges en de groene trui!

Wim-Theo 8 augustus 2015 om 19:53

Contador won in zijn loopbaan tot nu toe 9 grote rondes. Tot nu toe kwam geen andere renner uit zijn generatie voorbij 3 eindzeges. Bovendien won Contador alle rondes drie keer! Daarmee overklast hij niet alleen Armstrong, daarmee behoort hij met Anquetil, Hinault en Merckx zelfs tot de grootsten aller tijden… Zou mooi zijn als hij er nog een Tour-zege aan kon plakken…

Orakel 8 augustus 2015 om 20:24

Beste ronderenner van de laatste 10 jaar wordt gezegd, maar eigenlijk maar 1 Tour gewonnen (die Rasmussen Tour was hij gewoon 2e). Van Nibali wordt vaak gezegd dat hij andere koersen zoekt waar hij kan uitblinken, maar Contador doet niet veel anders. De Contador na zijn schorsing is menselijker en dat verklaart denk ik zijn mooie (maar net niet op het hoogste niveau) palmares van na zijn schorsing. Contador zal wel terugkomen op zijn uitspraken zoals zo vaak en gewoon willen oogsten in 2016. Enkele rittenkoersen voor de winst en vol voor de Vuelta. De Tour zie ik hem alleen winnen indien hij (omdat het zijn laatste jaar wordt) alles of niets speelt qua voorbereiding (op ieder gebied dan).

Jaizkibel2008 8 augustus 2015 om 20:52

@Orakel Het Orakel raaskalt maar wat. Als je de Tour van 2007 niet als zege meetelt, dan moet je toch juist die van 2010 wel laten meetellen? Maar goed, voor mij heeft Contador drie keer de Tour gewonnen. De renner die in Parijs gehuldigd wordt blijft voor mij de winnaar, al snap ik dat dit voor anderen anders ligt. Ik denk overigens niet dat Contador nog in staat is om de Tour te winnen. Hij heeft mij heel het jaar niet overtuigd, zelfs niet in de Giro. Ik denk nog steeds dat Astana met Landa had kunnen winnen, als men vanaf de eerste week de Bask vrijuit hadden laten koersen.

Orakel 8 augustus 2015 om 21:44

"Als je de Tour van 2007 niet als zege meetelt, dan moet je toch juist die van 2010 wel laten meetellen? Maar goed, voor mij heeft Contador drie keer de Tour gewonnen."

Wanneer je jouw eigen redenatie uit zin 1 doortrekt naar zin 2, dan kom je gewoon op 2 uit en niet op 3. Contador is tweemaal de sterkste geweest. Eenmaal volledig op eigen kracht, eenmaal in de schoot geworpen (niet de sterkste), eenmaal betrapt/geschorst (wel de sterkste, maar na bewezen valsspelen).
Jij telt dit als drie zeges (podium Parijs), ik als 1 onbetwiste. Voor allebei de standpunten is iets te zeggen zonder het op 'raaskallen' te gooien. Er ligt immers een argumentatie aan ten grondslag.
Blijft magertjes hoor, voor 9 jaar op topniveau. 7 grote rondes (officieel) op zijn naam is natuurlijk een dijk van een palmares, maar het draait in zijn niche om de Tour en dan zijn 2 (officiële) zeges gewoon mager voor "de beste ronderenner'. Een renner als Wiggins zet ik zelf hoger in rang: Tour, Wk tijdrit, Wk baan (4x?), Olympisch kampioen weg/baan, Werelduurrecordhouder. Blijven verder appels met peren vergelijken en geen feiten of wiskunde. Het is bekend dat de meningen over het aantal grote rondgezes van Contador sterk uiteenlopen, vanwege de dopingperrikelen in de top van het klassement. Dat onderwerp lijkt mij wel uitgemolken.

Purito 8 augustus 2015 om 22:07

@Wim-Theo
Merck, Hinault en Anquetil wonnen ook meerdere klassiekers. Die staan echt nog een klasse boven hem. Daar komt Bertje bij lange na niet in de buurt.

Zelfs mannen als Moser, Gimondi (die ik zelfs hoger inschat), Coppi (die zeker) en Bartali (en die eigenlijk ook) staan minstens op gelijke voet.

albertooo 8 augustus 2015 om 22:14

@Orakel
Contador heeft zo veel tegenstanders van formaat bevochten en overwonnen, dat je niet om hem heen kunt als een van de beste renners ooit. Net als bij Boonen en Cancellara, van die generatie. Wiggins’ palmares is indrukwekkend, maar het spreekt bij mij niet tot de verbeelding; baanwielrennen is van een lager niveau, en over de esthetisch waarde van zijn Tourzege zullen we het ook maar niet hebben…

Purito 8 augustus 2015 om 22:16

Ik vind het wel interessant eigenlijk, wie zijn de nu de grootste wielrenners aller tijden. Natuurlijk erg subjectief (verschillende tijden, verschillende tegenstanders), maar ik zie deze renners toch hoger eindigen dan Bertje:

Merckx
Hinault
Anquetil
Indurain (vanwege de vele Tour’s en WK tijdrijden/Clasica San Sebastian)
Coppi

Bartali
Rominger
Gimondi
Kelly

En dan heb je denk ik Contador, Moser, De Vlaeminck, Bobet en nog een paar man. En dan heb ik het nog niet eens over de oertijd met Binda, Giradengo, Guerra, Thys enz.

wakkie 8 augustus 2015 om 22:24

Tja die oude mannen vergelijken met nu is hoef je dan ook niet te doen.
Toen reed iedereen pakweg alles en had je overal kansen. Als nu het hele peloton elkaar het hele jaar tegen komt wil ik het nog wel eens zien.

De Tour die Rasmussen ging winnen was dan ook echt wel een klucht. Die man stak zwaar vol, en mijn buikgevoel zegt ‘zwaarder vol dan enkele van zijn tegenstander’ en zou nu niet meer kunnen wat eerder geschorste renners als Contador, Valverde, etc wel nog kunnen.

AndriesW 8 augustus 2015 om 22:44

@Orakel
“Dat onderwerp lijkt mij wel uitgemolken”.
Waarom hou je het dan niet bij de feiten en beweer je in eerste instantie dat een renner die nota bene vier etappes niet heeft gereden een rechtmatige Tourwinnaar was?
Een renner die werd geschorst (en betrapt op liegen / missen dopingcontroles) en dopinggebruik heeft toegegeven.

De erelijst van Wiggins erbij pakken is inderdaad alsof je een peer erbij pakt nadat je zinnen achtereen over de kwaliteit van een appel (‘ronderenner’) sprak.

ProfrondeZevenbergen 8 augustus 2015 om 23:17

@purito
Je vergeet Armstrong te nomineren.

Wim Kruithof 8 augustus 2015 om 23:29

‘is’ is het nieuwe ‘eens…’

Sammysosa 8 augustus 2015 om 23:40

@Wim, pijn aan me (me is het nieuwe mijn, vreselijk) ogen.

MooieMario 9 augustus 2015 om 00:07

Het is moeilijk generaties met elkaar te vergelijken. Bertje is van zijn generatie de beste ronderenner. Hij wint ook Giro’s en Vuelta’s en voor een tour moet je topfit en uitgerust zijn. Hij heeft 7 grote rondes gewonnen (eigenlijk 9) en hij kan er nog wat aan toevoegen. Ik vind dat mensen hem te vroeg afschrijven. Hij won vorig jaar gewoon van Froome in de Vuelta. Het ligt allemaal vrij dichtbij elkaar tussen Froome,Quintana,Nibali,Valverde,Rodriquez en Contador.

Alto de angliru 9 augustus 2015 om 03:47

Sinds 2007 wint Contador ieder jaar een grote ronde behalve 2013, en 2 grote rondes winnen in 1 jaar dat kan in het huidige wielrennen niet meer. Enough said.

Wint hij volgend jaar de Tour dan is hij zeker 1 van de grootsten

Alto de angliru 9 augustus 2015 om 03:50

@ alto de

2 grote rondes achter mekaar hè.

Orakel 9 augustus 2015 om 10:04

"Waarom hou je het dan niet bij de feiten en beweer je in eerste instantie dat een renner die nota bene vier etappes niet heeft gereden een rechtmatige Tourwinnaar was"?

Misschien iets beter lezen? Waar noem in Rasmussen een rechtmatige Tourwinnaar?

Ik zal het nogmaals opschrijven wat ik bedoelde: in 9 jaar op topniveau, was Contador 1x "op eerlijke wijze" de sterkste renner in de Tour. In 2007 was Rasmussen sterker in de Tour (volgens mij net zo volgestopt als Contador, echter doorstonden ze de controles beiden vlekkeloos). In 2009 was Contador de sterkste (winnaar in Parijs, geen bewezen dopinggebruik). In 2010 was Contador onreglementair (gepakt) de sterkste, dus wordt deze overwinning geschrapt.

In de Tour van 2008 werden de controles aangescherpt en werden er mannen gepakt die de dans in het voorseizoen ontliepen (Kohl, Beltran, Ricco, Duenas, Fofonov, Piepoli, Schumacher). Ik sluit niet uit dat Contador (lid van Astana in 2009) hier de dans ontsprongen heeft. Insinueren op deze site is niet gewenst, maar een renner die in 2006 in het Fuentes rapport genoemd wordt, in 2007 met Rasmussen de strijd aan kon en in 2010 betrapt wordt en geschorst wordt, heeft in de tussenliggende jaren naar alle waarschijnlijkheid niet schoon gereden.

Voor mij was Contador tussen 2007-2011 de beste ronderenner, echter met doping. Na zijn schorsing is hij menselijker en steekt hij er in de grootste wedstrijden niet meer bovenuit. De Tour is 'ineens' andere koek, dus richt hij zijn pijlen op de Giro/Vuelta waar de toppers zich niet 100% op focussen. Van een fitte Froome en Quintana lijkt Contador het niet meer te kunnen winnen en dat is eigenlijk al zo sinds 2012-2013.

Wim-Theo 9 augustus 2015 om 13:38

@ purito… ik bedoelde als ronderenner. Had gaaf geweest als Alberto naast Milaan-Turijn nog een paar klassiekers zou hebben gewonnen. In 2010 had hij bijna de Waalse Pijl. Wie weet lukt het volgend seizoen. Olympisch goud is dan trouwens naast de Tour ook een doel van ‘m.

Wat 2010 betreft: als we het over picogrammetjes gaan hebben, dan komt Merckx ook niet aan 11 eindzeges.

Wat 2007 betreft: dat is een andere discussie, die ging er om of ze Rasmussen er wel of niet uit gehaald had moeten worden, of dat ze ‘m überhaupt wel hadden moeten laten starten. Over wie er sterker was heb ik tot gisteren niemand meer gehoord.

AndriesW 9 augustus 2015 om 15:47

@Orakel
Je eerste zin van gisteren 20: 24. Daarna heb je wél het onderscheid gemaakt tussen winnen en ‘de sterkste zijn’. Je kunt bijv. Evans ook niet zomaar de Tourzege van 2007 toeschrijven als je eventueel zou denken dat hij misschien wel de sterkste ‘schone’ renner was.
Dat terzijde… ik ga er vanuit dat Contador inderdaad niet al die jaren schoon heeft gereden, en in 2007 waarschijnlijk ook niet. Of hij net zo volgepropt was als Rasmussen kun je een mening over hebben op basis van speculatie en ‘gevoel’ bij een renner. Of kijken naar de uitslagen vooraf en nadien. In aanloop naar de Tour van 2007 had Rasmussen zich (vanwege leeftijd en fase is zijn carriere) duidelijk meer bewezen dan de op dat moment verrassend sterke Contador. Maar daarna en zelfs sinds 2012 haalde Contador nog steeds een duidelijk hoger niveau als klassementsrenner dan Rasmussen in de meeste van zijn jaren. In 2007 had Rasmussen al 9 jaar ervaring met dopinggebruik en hij heeft heel duidelijk gegokt (o.a. met missen dopingcontroles) en verloren. Hoe groot de gok van Contador is geweest weet ik niet maar hij heeft wel gewoon gewonnen. In tegenstelling tot 2010 en toen won Andy die wellicht een even grote gokker was, wie zal het zeggen.

  • 1
  • 2

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone