Alaphilippe sprint naar verrassende zege in Tirreno-Adriatico

maandag 18 maart 2019 om 16:27
Alaphilippe sprint naar verrassende zege in Tirreno-Adriatico

foto: Tim De Waele / Getty Images

Niet Elia Viviani, Fernando Gaviria of Peter Sagan wist naar de zege te sprinten in de voorlaatste etappe van Tirreno-Adriatico. Het was Julian Alaphilippe die de topsprinters wist te verrassen. De Fransman van Deceuninck Quick-Step won voor Davide Cimolai en zijn ploeggenoot Viviani.


Jakob Fuglsang droeg zondag zijn zege op aan zijn verongelukte ex-ploeggenoot Michele Scarponi. Vandaag bracht het gehele peloton een eresaluut aan de Italiaan, aangezien de voorlaatste etappe finishte in Jesi, de geboorteplaats van Scarpa. De finale bestond uit tien lokale rondes. Welke sprinter mocht zijn armen ten hemel spreiden?

Het tempo ligt bijzonder hoog – foto: Cor Vos

Controle in het peloton 
Want dat er een snelheidsduivel zou zegevieren, dan stond wel vast. De renners reden in de finale namelijk over relatief vlakke wegen. Welke ploegen er op kop reden van het peloton? Deceuninck Quick-Step en BORA-hansgrohe, de formaties van Elia Viviani en Peter Sagan.

Hierdoor bleef de voorsprong van vroege vluchters Gijs Van Hoecke, Igor Boev, Mirco Maestri, Ben King, Dayer Quintana, Davide Ballerini en José Joaquín Rojas beperkt tot drie minuten. De ingrediënten waren er voor een geschiedenisloze etappe, maar in de finale begon het – voor het eerst in deze Tirreno – zachtjes te regenen. 

De vluchters werken goed samen – foto: Cor Vos

Van zonnestralen naar regendruppels 
Dit zorgde voor de nodige nervositeit in het peloton. De sprintersploegen begonnen zich helemaal druk te maken, toen de voorsprong van de koplopers bleef schommelen rond de anderhalve minuut. En dat met nog twintig kilometer te gaan. Vooraan ging het nog niet snel genoeg voor Rojas en Ballerini.

Dit tweetal reed dan ook weg van de rest, in de hoop uit de greep te blijven van het peloton. Dat laatste lukte echter niet, aangezien de dappere vluchters werden ingerekend op drie kilometer van de streep. We kregen dan ook een (verwachte) massasprint. BORA-hansgrohe probeerde Sagan zo goed mogelijk te piloteren.

Julian de sprinter! 
De Duitse formatie werd echter overvleugeld door Deceuninck Quick-Step, dat de rode loper leek uit te rollen voor Viviani. De Italiaanse kampioen kwam er echter niet aan te pas. Net als Fernando Gaviria. En Peter Sagan. Het was namelijk Julian Alaphilippe die zijn snelle benen toonde. De Fransman won verrassend voor Davide Cimolai.

Julian Alaphilippe verrast de sprinters in Jesi – foto: Cor Vos

Klassement 
In het klassement zijn er nauwelijks wijzigingen. Dit betekent dat Adam Yates als leider aan de slottijdrit begint. Het verschil met uitdager Primož Roglič bedraagt 25 seconden. Jakob Fuglsang, Tom Dumoulin en ritwinnaar Alaphilippe beginnen als nummers drie, vier én vijf aan de tien kilometer lange tijdrit.

Dit artikel delen:

60 Reacties

kelderfan 18 maart 2019 om 16:30

Het was voor de sprinters? En wie gaat met de winst er vandoor Julian Alaphilippe.

Dolfy 18 maart 2019 om 16:40

Met dank aan Richeze,, wat ging die hard. Van Avermaet kon het wiel niet houden..

hartstikkebedankt 18 maart 2019 om 17:17

Richeze sowieso de beste lead out in het peloton

lander luypaert 18 maart 2019 om 16:31

sorry alle respect maar wat deze gast doet is gewoon niet te geloven dit kan toch echt gewoon niet dat ie nu ook sprinters gaat kloppen let op men woorden misschien nu niet maar binnen zovele jaren gaat er iets aan het licht komen niet alleen bij hem maar bij de ploeg Deceuninck- Quick Step…

Van nen Belg

PeterSelie 18 maart 2019 om 16:39

Zielige reactie, gewoon mooi gebruik gemaakt van de licht hellende aankomst en de verschroeiende aanzet van Richeze.

HSV 18 maart 2019 om 16:39

ik begin ook die kant op te denken. het wordt verdacht.

lander luypaert 18 maart 2019 om 16:43

peterselie kijk jij vindt het misschien een zielige reactie maar dat ie eens hier en daar een mooie rit wint geen probleem maar dat ie nu ook hier wint en sorry licht hellende aankomst das bullshit he 2% das vals plat dat voelt een Viviani of Sagan niet eens. Wa ist volgende Milaan-Sanremo? kijk ieder een mening ik vind het gewoon super verdacht

koos verrek 18 maart 2019 om 16:47

Ik zie niks verdacht in de groeicurve van Ala.

LucasR 18 maart 2019 om 17:05

Wat een slap geouwehoer joh, al helemaal zonder leestekens.

Peter Lippens 18 maart 2019 om 17:06

Wat een domme en zielige reactie, Alaphilippe is altijd al snel geweest, zat perfect in het wiel bij Richese en het ging licht bergop. Tja, nu begin ik te begrijpen waarom sommige Nederlanders ons Belgen dom vinden. Plezant vond ik dan weer dat Van Avermaet het wiel niet kon houden van 'springveer' Alaphilippe in een 'massasprint' al was dat vooral
de verdienste van Richese die zelf nog een ereplaats uit de wacht wist te slepen.

Mwielerfan 18 maart 2019 om 17:24

Valverde en bettini wonnen eerder ook dit soort sprints. Het zou juist gek zijn als alle sprinters op zware aankomsten alles maar winnen

assen 18 maart 2019 om 18:09

Respect mensen!
Als iemand dit verdacht vindt, mag dat. En dat is niet zielig. Je bent er mee eens, of niet.

Mijns inziens kan dit gewoon een keer gebeuren. Hoeft niet verdacht te zijn.

DQS was vorig jaar ook al goed als ploeg, is/wat dat verdacht? Ik zie eigenlijk geen verschil met vorig jaar… wel presteert vooral Astana als ploeg veel beter dan vorig jaar, en Michelton-Scott ook over de gehele breedte. DAT vind ik persoonlijk meer verdacht, maar is allicht verre van bewijs.

platteprijs 18 maart 2019 om 18:21

@Assen +1

koos verrek 18 maart 2019 om 16:31

Ala wint massasprint? Man man man schitterend

vlek 18 maart 2019 om 16:38

Schitterend? Weet je het zeker dat je niet liever een andere winnaar had gezien?

koos verrek 18 maart 2019 om 16:41

Jawel nu moet ik betalen.. Maar OK, Ala die e massasprint wint is ook machtig

kielabokki 18 maart 2019 om 16:32

Leuke sport dat Vlaams-Kazachs stuivertje wisselen.

koos verrek 18 maart 2019 om 16:37

En QS met 3 in de eerste 6. Wat een weelde

Schollekop 18 maart 2019 om 16:37

Te mooi om waar te zijn?

lander luypaert 18 maart 2019 om 16:38

denk ik er ook van

Mwielerfan 18 maart 2019 om 17:25

Grappig dat bij jumbo vorig jaar niemand dat vroeg, terwijl het zoveel beter was dan alle voorgaande jaren.

froomey 18 maart 2019 om 16:38

Had ook geweldige lead out, je Kon duidelijk zien dat hij niet de snelste was.

Melkzuur 18 maart 2019 om 16:39

Quickstep wint 95% van zijn koersen in de sprint, en zit op hetzelfde schema als vorig jaar.
Al de kopmannen van Astana rijden hun beste seizoen ooit (immens verschil met vorig seizoen), en ze winnen 75% van hun koersen met enorme overmacht.

Groot verschil in geloofwaardigheid me dunkt.

vlek 18 maart 2019 om 16:43

Precies! Dit is met zo'n treintje geen uitzonderlijke uitslag.

Ik zou het vanuit Astana wel interessant vinden om te horen wat ze daar deze winter hebben veranderd aan hun voorbereiding, of wat er vorig jaar fout is gegaan (kwaliteit van de renners is natuurlijk aanzienlijk). Waardoor lukt opeens alles? Nieuwe trainers, trainingsmethode of andere veranderingen in de omkadering? Ik zou daar vanuit de ploeg ook mee uit willen pakken.

Mwielerfan 18 maart 2019 om 17:28

Vorig jaar had Astana ook een periode waarin het opeens goed ging, nadat de grote kopmannen de twee jaar ervoor weg gegaan waren. Dit jaar hebben ze versterking en gaat het weer iets beter.
Maar heel gek is het niet dat izaguirres en andere kopmannen winnen. Ze doen allemaal al jaren mee aan de top.

vlek 18 maart 2019 om 17:37

Vorig jaar was toch niet zo ploeg breed op zo’n hoog niveau? Je zou niet benieuwd zijn naar hun verklaring van het huidige succes?

NDI22 18 maart 2019 om 17:39

Tja, vorig jaar had QS al de beschikking over een bepaalde team dokter. Kunt het beter vergelijken met een periode daar voor.

Daan 18 maart 2019 om 18:10

@vlek ze zijn beginnen rappen

JochemV92 18 maart 2019 om 16:40

Benieuwd in welke Zwitserse kluis Astana en Quickstep hun bloedzakken bewaren?

Mwielerfan 18 maart 2019 om 17:29

En iets over dekker zeggen mag niet wielerflits?

JochemV92 18 maart 2019 om 17:33

Van mij wel ;) of spreek ik dan een oude uitspraak van mezelf tegen?

jooprioolpijp 18 maart 2019 om 16:40

3 DQS bij de eerste 6. Dat rijmt. Het is ook opmerkelijk.

FritsvanHoefelen 18 maart 2019 om 16:41

Er gebeuren dingen

malinwa 18 maart 2019 om 16:42

Rit wordt eigenlijk gewonnen door Richeze. Geweldige lead-out.

Ligthning 18 maart 2019 om 16:44

Wat een zure reacties weer. In tegenstelling met de reacties na de (bijna) onwaarschijnlijke prestaties van Astana de voorbije weken en dagen.

Alaphilippe is altijd al heel snel geweest, vooral bij lastige aankomsten. Tot nu toe nam hij zelden of nooit deel aan een massasprint. Omdat hij iets snellere ploegmaats had, of omdat hij een klassement te verdedigen had enz. Indien hij regelmatig aan massasprinten zou deelnemen, dan zou hij steevast in de top 10 eindigen. Nu is hij ook nog eens in de vorm van zijn leven, en dan nog eens in de laatste rechte lijn omringd door snelle ploegmaats. Dan krijg je af en toe zo’n uitslag.

jonglins 18 maart 2019 om 16:48

Gaviria 63e en laatste van de eerste groep. Teruggezet?

lander luypaert 18 maart 2019 om 16:48

zijn vorm is ook niet meer wat het in het begin was..

Stofzuigert 18 maart 2019 om 17:02

Volgens mij was het of Polanc of Mohoric die voor Sagan zat en zelfs het wiel van Greg niet kon houden. Dit was precies het gaatje dat Alaphilippe nodig had om Sagan en Viviani achter zich te houden.

LucasR 18 maart 2019 om 17:08

Viviani was er niet blij mee. :-D

Ivanoviclover 18 maart 2019 om 17:29

Richeze deed de langste sprint. Bleef gewoon doorsprinten tot op de meet! Lefevere niet blij met Viviani zijn gebaartjes denk ik. Vincere insieme!

Mwielerfan 18 maart 2019 om 17:30

Wat gebaarde hij dan?

Ivanoviclover 18 maart 2019 om 18:33

Het Italiaanse handgebaartje, u weet wel.

Gerben 18 maart 2019 om 17:30

Het wordt tijd voor een grootschalige infiltratie-actie in het peloton.

Baukema Tomoulin 18 maart 2019 om 17:42

Flip is de nieuwe Valverde. Alleen heeft ie wat meer koersinzicht, ADHD en de gekke bekken van Voeckler.
Alles dus om de komende 10 jaar altijd in beeld te rijden.

Lennimator 18 maart 2019 om 17:46

Een poef-poef-weg springveer van misschien 60 kilo wint een massasprint. Leg mij het maar uit. Wel een fenomeen die jongen. Dat moet gezegd.

Ivanoviclover 18 maart 2019 om 18:34

Simpel; een licht hellende aankomst en een lead oud van wereldklasse?

fudd 18 maart 2019 om 17:58

Viviani niet eens op de foto!

Vlinder 18 maart 2019 om 18:01

Hahaha die Alaphilippe… Volgens mij niks verdachts aan, gewoon door de ijzersterke lead-out van Richeze slaan ze een aardig gaatje en het was mijn inziens overduidelijk dat de ‘echte’ sprinters echt wel sneller waren maar ze moesten dat gaatje nog overbruggen. En Alaphilippe heeft sowieso toch een goede punch? Gewoon een zeer vermakelijke en verrassende sprint!

Romāns Vainšteins 18 maart 2019 om 18:01

Wat hier gebeurt is dat de sprinters niet helemaal jofel meer er bij rijden na 2 dagen Astana-koersles en Flippie daar wat lekkerder doorkwam. Grote klasse van die laatste dat hij het aanvoelt om dit te doen.

Djoop 18 maart 2019 om 18:07

Wederom 3 DQS in de top10. Het is opvallend, dat moet gezegd worden. Of het is echt razend knap en gewoon een kwestie van voorbereiden met focus op het voorjaar, van een geweldige begeleiding met een superieur tactisch inzicht. Of nie.
Licht omhoog, Flip in vorm.. je ziet wel gekkere dingen in het wielrennen. Alhoewel ze geen lid zijn van de MPCC hebben ze volgens mij wel een deel van de (no needle) policies overgenomen. Buiten dat Gilbert met gescheurde nieren nog koersen wint moet je echt 10 jaar terug gaan voor het laatste gerucht uit deze ploeg. Das bij sommige ploegen wel anders!

NDI22 18 maart 2019 om 19:02

Of op hun website kijken, ze hebben een vrij befaamde doping dokter in dienst.

dikkechaap 18 maart 2019 om 23:38

2 stuks zelfs.

skylimit 18 maart 2019 om 18:23

Misschien enigszins verrassend dat Alaphilippe met Viviani in de ploeg ook een massasprint wint. Ik heb de beelden nog niet gezien, maar als ik zo naar de uitslag kijk, lijkt erop dat de sprintvoorbereiding bij andere ploegen verre van goed was, en die bij DQS weer uitmuntend. Cimolai wordt hier 2e, die heb ik al tijden niet meer zo’ n uitslag zien rijden, dus zal de aankomst toch niet helemaal voor geschikt zijn geweest voor de topsprintern, maar meer voor punchers, waarvan Ala momenteel wel de beste is en waarom Cimolai hier ook kan scoren. Normaal zijn deze sprints voor Sagan, maar die blijkt dus nog niet top te zijn.
Dus al dat gezinspeel op dubieuze praktijken lijkt mij toch momenteel een brug te ver.

  • 1
  • 2