AG Insurance-NXTG dient aanvraag in voor toetreding Women’s WorldTour in 2023

zondag 31 juli 2022 om 10:40
AG Insurance-NXTG dient aanvraag in voor toetreding Women’s WorldTour in 2023

foto: Cor Vos

AG Insurance-NXTG wil volgend jaar de stap omhoog maken. De formatie, die momenteel uitkomt op continentaal niveau, heeft een aanvraag ingediend bij de UCI om in 2023 toe te treden tot de Women’s WorldTour.

“We hebben officieel een aanvraag ingediend om een Women’s WorldTeam te worden”, laat Natascha Knaven-den Ouden, die de dagelijkse leiding in handen heeft, weten via een persbericht. Het team wil volgend jaar dus al deel uitmaken van de Women’s WorldTour en zal acht rensters van de huidige kern ‘overhevelen’ naar de WorldTour-ploeg. Het gaat om Julia Borgström, Ilse Pluimers, Lone Meertens, Gaia Masetti, Anya Louw, Ally Wollaston, Britt Knaven en Maud Rijnbeek.

De ploeg is verder ook naarstig op zoek naar versterkingen en zal op korte termijn enkele ‘ervaren rensters’ verwelkomen. Patrick Lefevere, die sinds dit jaar betrokken is bij het project van NXTG, ziet Lotte Kopecky graag de overstap maken naar zijn vrouwenploeg AG Insurance-NXTG.

‘Opleidingspyramide’
Het team wil volgend jaar dus al deel uitmaken van de Women’s WorldTour, maar de ploeg werkt vanaf 2023 ook met een junioren- en beloftenploeg. “Dit maakt het een uniek project. We hopen niet dat we de laatste ploeg zijn. We hopen dat we een inspiratiebron zijn voor andere topteams om in de toekomst ook een development-team te creëren. Dat is denk ik de sleutel in dit hele project”, schetst Den Ouden.

“Zo moet het naar mijn mening ook zijn binnen het vrouwenwielrennen: dat jonge en ambitieuze rensters de kans krijgen om vanuit de junioren- en U23-formatie de stap te zetten naar de Women’s WorldTour. Dat we de helft van onze huidige U23-rensters opnemen in ons eliteteam, getuigt van onze visie om rensters te laten groeien en te ontwikkelen.”

Dit artikel delen:

7 Reacties

Poeksel 31 juli 2022 om 10:58

Erg jong team: gemiddeld nog geen 21 jaar. Het is me ook niet duidelijk wat 'via U23' dan inhoudt.
Vraag me ook af of Worldtour niet een jaartje te vroeg is als je kijkt naar de resultaten in de vrouwentour: https://www.procyclingstats.com/team/ag-insurance-nxtg-team-2022/results

Verweggistan 31 juli 2022 om 11:04

Als ik het zo lees nemen ze 8 jonge rensters mee naar het WT team en komt de rest in een (continental?) U23 ploeg. En zullen ze dus nog 6 ervaren rensters toevoegen aan hun team. Ze hopen daarbij op Kopecky.

Poeksel 31 juli 2022 om 11:18

Het artikel was ook behoorlijk aangepast na mijn reactie, nu is het een stuk duidelijker.

Jowinho 31 juli 2022 om 16:57

Ally Woollaston, hun kopvrouw, wel moeten na een valpartij.

Thoin 31 juli 2022 om 11:05

Patje ging investeren om met de wereldtop te concurreren. Ben benieuwd!

Gijsbert Van Beers 31 juli 2022 om 12:20

Ik vraag me af of “een zak geld” genoeg is om enkele toppers bij dit project te halen.

Marianne Vos is destijds naar TJV gegaan: de centen zullen er voor iets tussen gezeten hebben, maar ik denk eerlijk gezegd dat het hele plaatje (sportieve ambities van de ploeg, koppeling aan de mannen, het doorgeven van haar erfenis aan jongere meiden) een rol hebben gespeeld. Net als dat ook Annemiek naar Movistar is gegaan.

Lefevere praat vooralsnog vooral in termen als “verdienmodel”, “aangeboren goudader” of “de boot niet missen”. Maar niet in sportieve ambities. Sterker nog, zijn uitlatingen van een jaartje of 2 geleden waren vooral in termen als “niet interessant” als het ging om vrouwenwielrennen.

Zal mij dus benieuwen welke toppers daar aan boord willen stappen.

Steven_E 31 juli 2022 om 21:43

Sportieve ambities: check Connectie met de mannen: check Focus op de jeugd: check Dat jij er iets anders van maakt ligt aan jou. Als je spreekt over Soudal dat mee de kar op springt, het onderhouden van 3 teams (junioren, beloften, profs), het verhuizen van de zetel van het team naar Vlaanderen bij de mannen, en het willen binnen halen van enkele kopvrouwen van wereldklasse, dan lijkt me dat niets anders dan wat Jumbo of Movistar gedaan hebben.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone