Adrie van der Poel: “Misschien moet Mathieu in 2024 niet op de weg rijden”

dinsdag 31 mei 2022 om 15:49
Adrie van der Poel: “Misschien moet Mathieu in 2024 niet op de weg rijden”

foto: Cor Vos

Adrie van der Poel heeft zijn zoon Mathieu van der Poel dit jaar nog niet over het mountainbiken horen praten. In een interview met Helden Magazine, dat WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs met hem maakte, geeft vader Van der Poel aan dat het misschien verstandig is om het mountainbiken in 2022 en 2023 te laten schieten. “Om vervolgens in het jaar van de Olympische Spelen niet op de weg te rijden maar zich enkel op het mountainbiken te richten”, aldus Van der Poel senior.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

“Het combineren van de drie disciplines (mountainbike, veldrijden en de weg) zorgde de laatste jaren voor een druk programma. Niet qua wedstrijddagen, maar qua voorbereiding. In een beperktere trainingsperiode moest hij dan de overstap van de ene naar de andere discipline maken, wat toch de nodige aanpassingen vergde. Toch lukte dat altijd vrij goed. Ik denk dat hij zonder die val op de Olympische Spelen in Tokio ook ver was gekomen”, aldus Adrie van der Poel.

Adrie van der Poel – foto: Raymond Kerckhoffs

Vader Van der Poel staat stil bij de moeilijkere overstap van de wegfiets naar de mountainbike. “De overstap van de weg- naar de crossfiets is goed te doen, maar op de mountainbike heb je toch een andere houding. Die combinatie is best lastig. Ook omdat je voor de belangrijkste mountainbikeraces altijd moet knokken voor je startpositie. Rij je weinig wedstrijden, dan start je zodanig van achteren dat je al voor de start kansloos bent. Ik denk dat de Olympische Spelen nog door Mathieus hoofd spoken, maar ik hoor hem daar nu niet over. Laat staan dat hij over een aanpak richting Parijs denkt. Toch sluit ik het niet uit dat hij hier toch weer voor wil gaan.”

WielerFlits vroeg Mathieu van der Poel bij de Giro-start in Boedapest naar zijn plannen op de mountainbike. Hij bevestigde dat hij dit seizoen een sabbatical op de mountainbike neemt. “In 2023 is het wel weer de bedoeling om terug in de mountainbike-routine te komen”, vertelde Mathieu van der Poel aan WielerFlits. “In 2023 wil ik al gaan toewerken naar de Olympische Spelen in Parijs in 2024.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

Zadelpen 31 mei 2022 om 16:01

Hij kan toch ook goud op de weg winnen? Als het parkoers een beetje mee zit.

Fifty 31 mei 2022 om 16:24

én in de cross. Voor de triplete, Mathieu kan alles!

KnightBiker 31 mei 2022 om 17:05

+1 de kans op olympisch goud op de weg laten ze echt niet liggen
Maar met een heel beperkt weg programma waarin de MTB planning primeert moet toch kunnen? Een kort klassieker seizoen bleek dit jaar al geen probleem. Daarna enkel een ronde van Zwitserland OID en de rest op de MTB en je hebt het beste van beide.

Fifty 31 mei 2022 om 21:07

misschien eens vragen aan Panache

Hij kan je haarfijn uitleggen of Mathieu VdP 27 jaar, 75 kg et cetera

zomaar eventjes kan switchen van 'piek' 1,5 uur prestatie (mtb)
naar 'piek' olympische wegrit prestatie (6,5uur)

Koers 31 mei 2022 om 16:05

Hij heeft nog een appeltje te schillen. Ik zie het hem graag op de mtb proberen. Dit keer wel beter naar Vader luisteren.

Is dat plankje eigenlijk al ontvreemd? Zal vast een verzamelaar zijn die juist dat plankje wil hebben en dat dan over 30 jaar opduikt in een aflevering van Andere tijden sport.

Turtlehead 31 mei 2022 om 17:21

Ik hoop dat dat plankje is bewaard en verheug me al op Andere Tijden. Inclusief mannen als Pidcock en Vader die dan reageren: ‘Mathieu van der Poel, Van der Poel…. Nee, sorry, doesn’t ring a bell’.

Romāns Vainšteins 31 mei 2022 om 16:15

Lijkt me een uitermate slecht plan. Hij is een topcoureur in de hoofdklasse van de wielersport en inderdaad zal er vast een wegparcours komen waar hij gerede kans op de winst maakt.

Koers 31 mei 2022 om 16:36

Maar de kans dat ie wint op de mtb is ws veel hoger. Ook daar is een parcours op maat mogelijk. Hij heeft aan het einde van zn carriere genoeg koersen gewonnen, daar maakt zo’n weg-os niet veel verschil in. Eenzelfde klasse tonen op de mtb maakt hem, in mijn ogen, een nog grotere baas. Zelf al is het wellicht de makkelijkere weg kiezen. Voor de mtb is de os ook het hoogste, dat is het voor de (eendaagse)koers mijn inziens lang niet. Ik win liever PR dan OS. En ik rij liever het hele jaar rond in de regenboog dan met een gouden helm. Uiteraard heeft het mtb ook een regenboog, maar die zie je maar een aantal keer in het jaar.

KnightBiker 31 mei 2022 om 17:17

@koers – je benadert het wel heel erg van uit wat jezelf zou doen, niet heel erg interessant. Wat wel interessant is is waar Mathieu de beste kansen heeft. Gezien het Napels Parcours in de Giro jongstleden denk ik dat de kansen voor goud in beide disciplines groot zijn.
In het MTB heeft Mathieu immers ook af te rekenen met Pidcock en andere talenten aldaar.
Het verschil? In het MTB als een kip zonder kop aanvallen wordt wellicht wat minder afgestraft dan op de weg.

Brabander 31 mei 2022 om 19:02

@Knightbiker: dat doet iedereen hier toch nu?
Vaders idem trouwens

Fifty 31 mei 2022 om 16:24

kan me wel vinden het plan van Adrie.

KnightBiker 31 mei 2022 om 17:07

Ik niet, en zeker niet zolang Parijs Roubaix nog niet op het palmares staat.

Brabander 31 mei 2022 om 19:04

@Knightbiker: je benadert het wel heel erg van wat je uit jezelf zou doen
Kijk. Doe je het zelf ook ;)

Kopinkas 31 mei 2022 om 16:51

Altijd bijzonder wanneer een quote uit de titel die ook nog in de header daaronder terug te vinden is, in het eigenlijke ‘artikel’ niet meer boven water komt.
Ik neem aan dat net die passage dan enkel in het Helden stuk te vinden is.
Het lijkt me dan ook weinig zinvol om hier inhoudelijk te reageren.

evelineroos 31 mei 2022 om 17:01

De redenen om eventueel één jaar te focussen op alleen de mountainbike worden toch beargumenteerd in het stuk? Ik zie het probleem niet.

Zwarte Panter 31 mei 2022 om 17:23

Zou heel jammer zijn

evelineroos 31 mei 2022 om 18:08

Denk niet dat de sponsoren van de ploeg hier heel blij mee zouden zijn.

FDJ 31 mei 2022 om 18:08

Ik begin een beetje Adrie moe te worden. Een beetje een betwetertje waar ik nu alles wel van gezien en gehoord heb.

Merlinappa 31 mei 2022 om 18:11

Goed plan. Een mooie crosswinter rijden, daarna even rust en door op de mountainbike.

Comments 31 mei 2022 om 18:11

De afdeling communicatie van Roodhooft b.v. heeft het kennelijk weer laten lopen…

Kosmonaut 31 mei 2022 om 18:40

Zal Deceuninck blij mee zijn als hij de Vlaamse wedstrijden overslaat.

Je zal wel gek zijn als sponsor om dat toe te staan. Je grootste blikvanger die zich niet op de weg vertoond om vervolgens misschien te gaan schitteren in een sponsorloos NOC/NSF tenuetje. Dergelijke kleding die hij vervolgens bij eventuele persmomenten en huldigingen na afloop ook verplicht aan moet.

Barry Batsbak 1 juni 2022 om 08:47

Tegen voorjaar 2024 mag je hopen dat dit (dan) WT-team inmiddels wel wat kwaliteitsversterkingen heeft aangetrokken waardoor ze in het voorjaar niet meer volledig op Van der Poel hoeven te leunen.

Romāns Vainšteins 1 juni 2022 om 08:55

Ik zit er niet heel diep in maar wat nou als je MvdP puur klaarstoomt voor RvV en PR om daarna onder te duiken en alles op de Overschatte Spelen MTB te zetten? Of gaat dat dan helemaal fout qua inspanningsspieren, intensiteitsblokken, en wattagetrapperij?

Barry Batsbak 1 juni 2022 om 12:03

Je moet al eerder voorsorteren op mtb-specifieke training om vroeg in het seizoen in de wereldbekers ook al te kunnen scoren vanwege de startposities later in het jaar. De UCI-ranking is bindend voor de startplek op de OS geloof ik.

Monsieur Bendy 31 mei 2022 om 18:40

Ik neem aan dat dergelijke ‘vrijpostigheden’ tot het verleden behoren nu Alpecin naar de WT promoveert. Aan het einde vd rit moeten er gewoon punten gehaald worden om degradatie tegen te gaan en vdP haalt het leeuwendeel van die punten binnen. Een spits van Ajax kan ook niet zeggen dat hij een jaartje niet mee wil doen in de CL omdat hij het zo leuk om te korfballen…

makkelijk 31 mei 2022 om 19:18

Als hij dat zelf wil moet hij dat lekker doen, en dan lekker een jaartje wat minder vangen bij Alpecin.

Denk dat hij tegen de huidige Pidcock bijna geen kans maakt though. Met het groter en extremer worden van XC zullen er nog meer kleine lichte explosieve figuren boven komen drijven. Klimmetjes worden elk jaar steiler daar…

Maillot à Pois 31 mei 2022 om 22:50

Ik weet nog zo niet of Alpecin er iets op tegen zou hebben. De meeste mensen op dit forum hebben een grote voorkeur voor het wegwielrennen, ik ook, maar Alpecin kijkt er volgens mij anders tegen aan. Ze geven nu ook een plek in hun team aan een MTB’er (Gaze) en een gravelrijder (Anderson). Ze bereiken hiermee een ander publiek, verruiming van de exposure dus.

Shinzawai 1 juni 2022 om 00:24

Best wel riskant om een heel seizoen alles opzij te zetten voor de OS. Een valpartij op een slecht moment en je staat het hele jaar met lege handen.

Merlinappa 1 juni 2022 om 06:40

Ook in het mountainbiken zijn er genoeg andere prestigieuze wedstrijden zoals onder andere een EK en WK.

Adorni 1 juni 2022 om 09:07

Als hij mtb 2jaar laat schieten, start hij in 2024 toch achteraan? Gaat hij die startpositie op enkele wedstrijden goedmaken + voldoende punten scoren om zich te kwalificeren? Bij Pidcock hing dat vorig jaar ook aan een zijden draadje.

Er wordt hierboven gesproken over de grootste kans in die of die discipline. Misschien kan hij best wegrit en tijdrit combineren, dit lijkt me de makkelijkste combinatie. Als je ziet dat Vanderpoel met slechts 1 keer op die tijdritfiets te zitten al podium rijdt in tijdritten in een grote ronde.. Nog ietsje meer tijd in investeren en hij knalt naar Olympisch goud tegen de klok.
Geen gedoe met plankjes.

Bart 1 juni 2022 om 11:16

Mathieu zelf zegt dat hij in 2023 terug aan het MTB’en begint met oog op de Olympische spelen, wat ze uit de mond van zijn pa trekken tijdens interviews is dus niet zo relevant ;-)

Enkel dat gedoe over amper specifiek voorbereiden is erg ongeloofwaardig en haalt toch wat van de gunfactor voor Mathieu en AF weg voor mij en anderen. Niet dat ze daar van wakker moeten liggen overigens :-) Maar het heeft wat van hetzelfde als de beste van de klas die voor een examen ‘een slechte voorbereiding’ en nadien ineens ‘schijt hoge punten’ hadden.

@zijn fans, zijn vroegere stevens tijdritfiets van bij de nieuwelingen staat online te koop sinds enkele dagen. Als je een goedkoop stukje memorabilia wil waarop hij NK is geworden :-)

Gebruikersnaam 1 juni 2022 om 17:01
Quote:
Als je ziet dat Vanderpoel met slechts 1 keer op die tijdritfiets te zitten al podium rijdt in tijdritten in een grote ronde..

De term grote ronde suggereert daar wel een hogere kwaliteit van tijdrijders dan nu het geval was. Ik denk dat er van de 15 beste tijdrijders uit het peloton een stuk of 2 meereden, dat is op de OS wel lichtjes anders.

En hij blinkt vooralsnog uit in explosieve tijdritten die niet heel lang zijn, een WK of OS gaat over 45 kilometer, dat is een heel groot verschil. Denk dat hij de profs nog geen tijdrit van langer dan 30 kilometer heeft gereden.

Pietspeed 1 juni 2022 om 12:52

Altijd prettig om een eigen praatpaal te hebben. Hoeft Mathieu het tenminste niet zelf te zeggen.

mauri 1 juni 2022 om 13:21

Op naar de volgende twist.

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone