Adrie van der Poel: “Ik ga ervan uit dat Mathieu in Roubaix iets beter is dan op het WK”

donderdag 30 september 2021 om 11:32
Adrie van der Poel: “Ik ga ervan uit dat Mathieu in Roubaix iets beter is dan op het WK”

foto: Cor Vos

Adrie van der Poel verwacht dat Mathieu van der Poel zondag een rol van betekenis kan spelen in Parijs-Roubaix. De kopman van Alpecin-Fenix werd afgelopen weekend nog achtste op het WK wielrennen. “En ik ga ervan uit dat hij aanstaande zondag toch iets beter is”, zegt Adrie in Extra Time Koers.

Van der Poel senior zag Mathieu aan het begin van de wegrit van het WK afzien. “De eerste drie uur was het niet te doen, maar toen ze eenmaal weg waren kwam hij er doorheen. Maar hij was niet zoals altijd op de klimmetjes, dat zag je ook aan zijn positionering. Hij mist dat beetje”, vindt Adrie. Uiteindelijk werd de kopman van de Nederlandse ploeg achtste. “Maar hetgeen wat hij gedaan heeft, vind ik super. Dat zeg ik niet omdat het mijn zoon is, want van een ander zou ik dat ook vinden.”

De rugblessure van Mathieu van der Poel is al wekenlang het gesprek van de dag. Vader Adrie stelde eind augustus nog de vraag of zijn zoon niet beter een punt kon zetten achter zijn seizoen en de blessure kon laten herstellen. Daar komt hij nu op terug. “Als je ziet wat hij op het WK doet… En ik ga ervan uit dat hij aanstaande zondag toch iets beter is, dan kan hij misschien meedoen voor de overwinning. Dan moet de koers ook meezitten”, stelt Adrie.

‘Tot zover een goede week achter de rug’
Oud-wielrenner Dirk De Wolf denkt dat MVDP het lastig gaat krijgen in Roubaix. “De laatste twintig kilometer gaat hij normaal gesproken wat tekort komen, denk ik”, aldus De Wolf. Adrie vult hem aan: “Je moet dat niet onderschatten. Kasseien is net hetzelfde als bergop rijden. Als het vat leeg is, dan is het leeg en sta je gewoon stil. Maar hij heeft tot zover een goede week achter de rug.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

Barry Batsbak 30 september 2021 om 11:38

Kiek'n wat wordt… Eerst maar eens heelhuids aan de finish geraken en dan zien we wel in welke positie dat is. Het wordt een veldslag van heb ik jou daar.

De Siepel 30 september 2021 om 11:45

Ald ie maar op tijd eet…wordt een heroïsche editie met de voorspelde weersverwachting.

chasse patat 30 september 2021 om 11:50

Kasseien rijden lijkt mij per definitie al niet zo lekker voor je rug. ik moet het nog zien hoe hij er door komt.

HSV 30 september 2021 om 11:54

Denk dat het gaat meevallen

notriple 30 september 2021 om 12:02

Niks verwachten van v.d.P., dan valt het mee. Net als afgelopen zondag. 8e worden na zoveel afzien.

Ward 30 september 2021 om 12:26

Er werd wel meer besproken aan die tafel gisteren ;)

Melkzuur 30 september 2021 om 13:25

Inderdaad, WielerFlits is de hoofdbrok nog een beetje aan het opsparen. Komt er zo dadelijk aan, wees gerust. :-)
Wel opvallend hoe hard De Wolf en Van der Poel waren voor Sven Vanthourenhout en WvA hé?

adelaarvanantwerpen 30 september 2021 om 14:22

Ik vond A.VDP echt nog mild voor Wout. Hij zei ook dat WVA met druk rondreed die bijna niet te dragen was. De Wolf was inderdaad heel hard.

Harrogate19 30 september 2021 om 15:06

zoonlief keek vooral weer veel naar Van Aert. Van Aert had Evenepoel moeten intomen maar dan nog was Colbrelli beter en Alaphilippe stukken beter.

lo squalo dello Stretto 30 september 2021 om 15:18

Amai, ik snap niet dat hier nog geen artikel is gemaakt daarover. Waren toch heel opmerkelijke uitspraken, ook van Evenepoel zelf. En De Wolf ja, die ging er soms wel heel fel over eigenlijk maar er zijn wel fouten gebeurd zondag.

Ward 30 september 2021 om 15:26

Hier was het zelfs een hoofdpunt bij het ochtendnieuws op de radio :). Het wordt dan ook weer groter gemaakt dan het is. Inhoudelijk is er ook niets verkeerd gezegd lijkt me, al is de controverse gegarandeerd.

Emergo 30 september 2021 om 15:26

Och, Jose de Cauwer gaf Sven ook maar een 5 op 10.

Marco 30 september 2021 om 15:39

En dan was er nog het Belgisch kampioenschap bidon werpen

Alfons Haavers 30 september 2021 om 15:39

Ik vond het wel een geweldige uitzending. De Wolf en Adrie 2 topgasten voor zo’n programma.

Kritiek op WvA viel wel mee, ze zeiden bijna voor elke zin wat voor een wereldcoureur hij toch wel niet was. Enige puntje was dat hij al vroeger had moeten aangeven niet super te zijn i.p.v. REV kilometerslang op kop te doen beuken.

Lijkt me overigens terecht, maar als topfavoriet op een WK in eigen land is het ook niet makkelijk om voor jezelf toe te geven dat het je dag toch niet helemaal is. In de RVV had hij eigenlijk onderweg ook al gevoeld dat MvdP beter was maar toch verandert hij daar ook het geweer niet van schouder en blijft hij vol meerijden. Toen zag je ook al dat ze hem eraf gingen rijden. Jezelf niet helemaal juist inschatten of hopen dat je er toch nog doorkomt om het in de sprint af te maken, het is geen schande.

Evenepoel zelf had wel veel vertrouwen in zijn eigen kansen, maar ik had het toch ook nog moeten zien. Heeft weinig explosiviteit en ze laten hem ook niet zo snel rijden denk ik.

Leek er wel op dat hij en WvA nog gaan clashen als ze een WK met veel klimmen voor de kiezen krijgen. Zie ook het Twitter-account van Wout.

Handige Harry 30 september 2021 om 12:40

De regen zondag lijkt mij een voordeel voor de meer technische renners in het peloton.

Wheely 30 september 2021 om 12:44

Wie weet schiet de rug wel weer goed na wat schudden op de eerste stroken.

jooprioolpijp 30 september 2021 om 14:18

Die poging om de rug los te krijgen met een koprol op de OS bracht niet helemaal wat ervan gehoopt werd, maar 70+ km stuiteren op kasseien gaat het zeker doen.

VerstandOpNul 30 september 2021 om 14:27

Haha, ja waarom zou je nog naar de fysio gaan.. een rondje over de kasseien is effectiever..

Turtlehead 30 september 2021 om 12:56

Lalala, t zal n beetje beter gaan.

Ja, koekoek Pannekoek. Natuurlijk gaat t beter. Zijn rug is geen probleem, zijn onzekere topvorm wel.
Als hij solo in Roubaix aankomt zal ik niet verbaasd zijn.
Als hij onzichtbaar 10e wordt wel.

Johnny7 30 september 2021 om 12:57

Het lijkt op bij MVDP, niet zo gek ook. Tijd voor vakantie. Wijze les voor de komende jaren is het indelen van het wegseizoen en tevens niet meer ‘ff’ tussendoor MTB.

Verweggistan 30 september 2021 om 13:45

Mooie zevende plek dan :)

MarcoB 30 september 2021 om 14:21

Lijkt mij overigens leuk als ze P&R weer in de Poulidor-shirts gaan fietsen, net als de 1e dag van de Tour :-)

Harrogate19 30 september 2021 om 14:34

wij ook Adrie

Melkzuur 30 september 2021 om 14:35

MvdP wint volgens mij gemiddeld 3 seconden per (natte) bocht, zelfs t.o.v. WvA en Stybar. Als hij een (redelijk) goede dag heeft, en recht blijft, wint hij denk ik. Ik verwacht een valpartij van WvA, die zal veel te fel staan na het WK, en de negatieve commentaren op zijn persoon.

Harrogate19 30 september 2021 om 15:08

Denk je? Als hij 3 sec. wint per natte bocht dan komt hij met 5 minuten voorsprong op Stybar en Van Aert binnen.

lo squalo dello Stretto 30 september 2021 om 15:19

Negatieve commentaren op Van Aert vallen mee toch? Of heb ik iets gemist?

Melkzuur 30 september 2021 om 15:32

Allez, 2 seconden per technische, natte bocht dan. :-)

Er is momenteel een strijd bezig op Twitter tussen “fans” van WvA en Evenepoel, waarbij voor het eerst niet het merendeel de kant van WvA kiest. Dat zagen er toch niet veel aankomen denk ik, WvA misschien nog het minst.

Harrogate19 30 september 2021 om 15:39

Twitter? Dat is toch het grootste butthurt betweter forum wat de wereld ooit gekend heeft.

Niks van aan trekken.

Harrogate19 30 september 2021 om 15:39

Twitter? Dat is toch het grootste butthurt betweter forum wat de wereld ooit gekend heeft. Mensen die daar serieus in op gaan zijn vooral fan van zichzelf dan van WVA of REV.

Niks van aan trekken.

Melkzuur 30 september 2021 om 15:50

Ware het niet dat WvA zich, door zelf likes uit te delen, tegen Evenepoel keert. En nogal wat mensen blijken de verklaringen van Evenepoel (en Adri Van der Poel en Dirk De Wolf en Iljo Keisse) in Extra Time koers net te steunen, en veroordelen de tactiek van Vanthourenhout, en het gebrek aan communicatie (“Ik heb slechte benen.”) van WvA.

Marco 30 september 2021 om 16:07

Kan iemand mij aan dit twitter gevecht helpen? of mag je dat hier niet delen die link?

Murcia 30 september 2021 om 16:20

Iljo Keisse die kritiek had op Wout en de bondscoach vind ik geweldig geestig, die is compleet meegegaan in de Giro met Remco om Almeida te kakken te zetten met die boni sprints waar het hele peloton dat hoofdschuddend aankeek en die het ook nodig vond om Nibali wat extra sneren te geven. En ‘veelwinnaar’ De Wolf met opmerkingen over tactiek is als Bonnie St. Claire die gaat vertellen over verantwoord omgaan met alcohol.
Het antwoord geef je beter met de benen, maar een tikkie terug mag van mij best.

adelaarvanantwerpen 30 september 2021 om 16:40

@ Melkzuur
Wva is de poll aan het winnen van Evenepoel met 55% – 45% die Le flamme Rouge had opgesteld op twitter. Dus het lijkt dat de reageerders op twitter aan de kant staan van evenepoel, maar dat er nog veel mensen die niets zeggen op twitter aan de kant van WVA staan.

Melkzuur 30 september 2021 om 16:43

Ja, mij verwondert het ook wel, Murcia. Tot nu toe stonden immers alle wielerkenners achter de tactiek van de Belgen en de uitvoer ervan. Goed ook dat WvA ondanks slechte benen in zijn kansen bleef geloven en niet communiceerde. Toprenners kunnen immers altijd winnen, en storen zich niet aan zulke details.

Amio1998 30 september 2021 om 15:26

Teunissen, Asgreen, Kung, Stybar niet onderschatten. Dit wordt echt niet zomaar een 1-2’tje voor MVDP en WVA

Solkanar 30 september 2021 om 16:10

Valgren ook goed bezig!

Kenbev 30 september 2021 om 16:11

Waar blijft het WF artikel ivm de Remco-Wout saga? Toch meer nieuwsaarde dan pakweg de net-geen-driepunter-gooiende Mvdp, me dunkt.

Romāns Vainšteins 30 september 2021 om 16:16

Hebben REVKET en WvA mot?

Alfons Haavers 30 september 2021 om 16:27

Neu. REV zat nogal te blinken toen Dirk De Wolf en vdP Sr. zeiden dat hij beter als medekopman pas in de finale werd uitgespeeld en Vanthourenhout tactisch had gefaald. Hij zei zelf dat hij wel benen had om wereldkampioen te worden.

En nu liket WvA een tweet (van Thijs Zonneveld) die benadrukt dat ze Evenepoel vooraf duidelijk hadden gezegd dat van Aert kopman was en dat hij zich toen ook in een rol als helper schikte, en eentje van ‘Sorry Hans’ Vandeweghe dat Eddy Merckx dan toch gelijk had.

Bij het eerstvolgende WK met genoeg hoogtemeters zit het er natuurlijk bovenarms op, compleet met Patje L. als olie op het vuur gooier en 2 lijnrecht tegenover elkaar staande supportersclans.

Barry Batsbak 30 september 2021 om 16:34

Is het WK volgend jaar daar al geschikt voor of moeten we nog lang wachten op die fittie?

Murcia 30 september 2021 om 16:35

Bij de OS is het wel degelijk scheef gelopen, Remco zijn optreden daar in de wegwedstrijd heeft het wantrouwen gezaaid bij Wout. Overigens vond ik die opmerking om Remco als tweede kopman in de finale uit te spelen op zich niet zo erg raar maar feit blijft dat hij alleen moet aankomen. In elk groepje is hij kansloos door zijn waardeloze sprint. Lijkt mij gerechtvaardigd om dan aan Remco te vragen wat hij anders zou doen in die situatie dan het als slachtvee meerijden met sprinter Colbrelli.

Alfons Haavers 30 september 2021 om 16:39

@Barry: Ik denk niet dat het parcours voor volgend jaar al bekend is, maar met lokale held Ewan kan dat misschien wel een wat vlakkere omloop worden.

Het jaar daarna is het in Glasgow, maar misschien dat we pas in Zürich echt hommeles krijgen.

Hoewel, REV en Patje kennende is het de eerstvolgende keer al prijs.

Marco 30 september 2021 om 16:40

Van Aert haalt uit naar kritische Evenepoel: 'Hij heeft meer verteld dan in de teammeeting'

Ik begrijp deze commotie niet, dat zegt Evenepoel toch Ik ben zaterdag (dat was dus na de team bespreking) nog naar Sven Vanthourenhout en Serge Pauwels gegaan en heb gezegd: "Ik denk dat ik in een bepaald scenario wereldkampioen kan worden''', Daarna zegt hij "Ik moest me beperken tot knechten en daar heb ik me bij neergelegd"

Als dit niet klopt moet Vanthourenhout zeggen dat Remco uit zijn nek kletst.

Wat is nu het punt met Van Aert?

'Ik denk dat Remco in Extra Time koers veel meer verteld heeft dan hij in de teammeeting gezegd heeft. Volgens mij waren er nooit problemen en is het wel heel makkelijk om achteraf zo te praten. Ik denk dat hij diegene is geweest die akkoord is gegaan met de tactiek, die akkoord is gegaan met de selectie. Hij heeft weken aan een stuk verkondigd hoe hij ernaar uitkeek, dus ik vind het heel raar om nu 180 graden te draaien', vervolgt Van Aert, die veelzeggend antwoordt op de vraag waarom hij in aanloop naar het WK zo positief was over Evenepoel als knecht.
'Ja, ik kon moeilijk anders.'

Ik zie die 180 graden draaien helemaal niet, hij heeft Vanthourenhout voor het WK gevraagd of hij in een bepaalde situatie zelf mocht gaan, dat mocht niet van Vanthourenhout.. dus waarom is Van Aert nu beledigd? de kritiek aan het adres van Van Aert heb ik alleen gehoord van de rest van de tafel en heel opvallend niet van Remco.. Bovendien is de enige kritiek die ik gehoord heb op Van Aert dat hij had moeten zeggen dat hij de benen niet had..

De kritiek op de tactiek van de complete Belgische ploeg hoor je overal, ook buiten België

thorsen 30 september 2021 om 16:51

Ik vond ook niet dat Evenepoel nou zoveel gekke dingen zei, tenzij er vóór de selectie al 100% duidelijk was gemaakt dat hij geen enkele kans had om voor zich zelf te mogen rijden. Maar als dat het geval was dan was dat in ieder geval niet geland bij Evenepoel. Dat lijkt me, aangezien hij zich uiteindelijk gewoon als knecht heeft opgesteld, niet heel aannemelijk, maar dat zullen zij zelf beter weten.

Het enige wat je zou kunnen aanmerken is dat hij wel heeft uitgesproken zelf kansen te zien, en dat dat misschien niet super handig is om achteraf te zeggen als je als knecht hebt gereden. Maar het kan wel gewoon de waarheid zijn.

Ach ja, wielrennen in België, er is altijd wel wat :)

Reiger 30 september 2021 om 16:45

De uitzending gister was er gewoon één met redelijk realistische uitspraken. Evenepoel was dik in orde op het WK. Als hij niet vanaf het begin in de knechtenrol was geduwd had hij óf iets kunnen ondernemen óf hij had Wout veel beter af kunnen zetten dan nu.
Wout leek in mijn ogen zeker te willen weten dat hij zonder REV in de finale zou belanden om zijn eigen absolute kopmanschap te kunnen uitspelen. Hij heeft iig te laat gemeld dat hij niet in orde was. Dat Van der Poel veel naar Wout keek ben ik het ook niet mee eens. Mathieu was niet goed genoeg en onderging de koers gewoon zoals bijna alle renners in de kopgroep. De Belgische ploeg als geheel was heel sterk maar liet dat ook veel te veel zien. Vanaf 180 km van de streep de koers in handen nemen kan natuurlijk niet goed aflopen. De suggestie van Adrie dat er een goede koerskapitein ontbrak is de waarheid. Iemand die overwicht heeft op iedereen maar geen kopman is die de lijnen uitzet en bijstelt tijdens de koers. Was een leuke uitzending!

Headlines

Materiaalzone

Populair