Adrie van der Poel: “Denk niet dat Mathieu klaar is om te strijden met de besten op WK”

zaterdag 24 september 2022 om 12:42
Adrie van der Poel: “Denk niet dat Mathieu klaar is om te strijden met de besten op WK”

foto: Cor Vos

Adrie van der Poel ziet zijn zoon Mathieu van der Poel niet als een van dé favorieten voor het WK wielrennen in Australië. In Extra Time Koers sprak Van der Poel senior zijn twijfel uit. “Veel zal ook afhangen van het koersverloop op het WK.”

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Als Mathieu in orde is, maakt hij wel kans. Het verschil met zijn vorm in de Tour was al gigantisch groot. Maar of hij klaar is om de strijden tegen de renners die al een heel jaar goed zijn geweest, dan zeg ik nee”, vertelde Van der Poel senior in de Belgische talkshow. “Zijn voorbereiding is wel beter dan vorig jaar, toen hij achtste werd op het WK in Leuven. Dat heeft hij zelf ook gezegd. Mathieu kennende, hij zou nooit naar Australië gegaan zijn, mocht hij geen kansen zien.”

Van der Poel gaf zijn zoon ook raad, mocht Remco Evenepoel voor een vroege aanval kiezen. “Ik zou hem laten rijden, je moet durven gokken. Er zijn ook nog andere landen. Je gaat niet voor een ander land de kastanjes uit het vuur halen, tenzij je 100% zeker bent dat je de anderen kan kloppen.”

Bakelants: “Wel kansen in een sprint”
Jan Bakelants, een andere gast aan de tafel, gaf ook zijn mening over de kansen van Van der Poel. “Ik denk dat als we een harde koers gaan krijgen, hij tekort zal schieten. Aan de andere kant, als er minder hard wordt gekoerst, heeft hij wel een kans in een sprint van een man of dertig. Denk maar aan het WK in Geelong in 2010 (het vorige WK in Australië, red.).”

Dit artikel delen:

40 Reacties

Wieler-Joke 24 september 2022 om 13:01

Matje gaat er gewoon staan en als het koersverloop hem wat past is de kans zelfs groot dat hij het gewoon afmaakt hij heeft volgens mij het grootste killerinstinct van het peloton.

4
Romāns Vainšteins 24 september 2022 om 13:09

Toch heeft Adri er wel wat zicht op qua conditie van zoonlief. MvdP zal een beetje mazzel moeten hebben zoals in de Amstel 19 en ook van Vleuten vandaag dat de voorsten niet draaien, denk dat ie poogt te zeggen. Ik denk ook dat dat het zal zijn.

3
Murcia 24 september 2022 om 13:00

Mathieu zal altijd een topfavoriet zijn ondanks het downplayen van A3. Zeeman doet hetzelfde bij Wout maar de heren zelf weten wel beter. Die gaan voor goud.

2
jkjustin 24 september 2022 om 13:11

Mathieu is zeer wss gwn in goede vorm. Het probleem is dat we hem een tijdje niet tegen de wereldtop hebben zien koersen, dus wordt het lastig om de waarde van zn vorm in te schatten.

2
fietsvriend 24 september 2022 om 13:14

Ik wist niet dat het nationale indekdag was. Er wordt flink uitgepakt met eerst Zeeman, nu vdp sr..
We gaan het zien.

2
chasse patat 24 september 2022 om 18:25

Dit is een speciaal parcours. Bij een harde koers zie ik Mathieu geen kans maken. Bij een afwachtende koers kan hij zelfs na de laatste klim nog weer terugkeren bij de kop. Zelf denk ik daarom dat hij ook geen favoriet is maar gewoon kanshebber.

2
ken dcq 24 september 2022 om 19:13

Die Adrie toch, als hij ‘elke’ keer niet goed is komt het niet meer zo geloofwaardig over :-D

Mathieu is een topfavoriet, zo niet DE topfavoriet. Dit WK gaat volgens mij ook gewoon zijn eerste regenboogtrui op de weg opleveren…

2
Reusjen 24 september 2022 om 19:59

Heb je ook bijgehouden hoevaak hij gelijk had? Volgens mij is hij meestal best wel realistisch. Ik hoop voor je dat je verwachting/hoop niet te sterk is. Hoop is uitgestelde teleurstelling.

1
ken dcq 24 september 2022 om 20:20

Een klok die stuk is geeft ook twee keer per dag het juiste uur aan reisjen. Niet dat Adrie kapot is of zo, maar hij praat wel veel en graag ;-)

Het zou me niet verbazen als Mathieu wereldkampioen wordt met een lange ontsnapping of zo

1
Zwarte panter 24 september 2022 om 13:19

Hoe vaak hebben we dit al gehoord hij is er nooit klaar voor kijk maar na….vaders en kinderen zijn nooit objectief…..

1
Jachtluipaard van de Baroniese vlakke wegen 24 september 2022 om 16:39

Pa houdt ‘m in ieder geval goed uit de wind.

-2
Jumbo 24 september 2022 om 13:52

Ik sluit niet uit dat de toppers (Aert, Poel, Evenepoel, Ala, Pogi, Girmay) in de finale alleen naar elkaar gaan kijken. Als zij dan bovendien geen teamgenoten meer hebben is het wijs voor ieder ander om op het einde van de koers weg te springen. Van Baarle geloof ik wel in. Als die wegspringt gaat een Van Aert of Pogi daar echt niet zelf achteraan. Die hebben het al druk genoeg met alle topfavorieten in de gaten te houden. Bovendien gunnen die mannen elkaar niet de overwinning. Ja, ik zie morgen wel een outsider winnen.

1
DeGroteMolen 24 september 2022 om 13:57

Van Baarle, dat zou wat zijn!

4
Boomie1 24 september 2022 om 14:25

Wel Laporte

1
Boomie1 24 september 2022 om 14:24

Flip is volgens mij op dit parcours niet de gevaarlijkste Fransman…

0
gerrit-1963 24 september 2022 om 18:31

Whatabout Hirschi?

-1
Pedalo 24 september 2022 om 14:44

Iedereen vergeet Hayter en Foss….hoeven niets te doen en zijn in topvorm.

1
Bulcke 24 september 2022 om 15:14

Ja, dat is bijna met zo belachelijk als Foss die wereldkampioen tijdrijden wordt.

2
Man met de hamer 24 september 2022 om 14:55

Foss gaat nu opeens het wiel van Pogacar houden op de klim? Ik dacht het niet.

1
11 na 11 24 september 2022 om 15:52

Hayter, de man die nog nooit podium reed in koersen van over de 200km.

1
Man met de hamer 24 september 2022 om 15:20

Haha, we gaan het zien. Heb er nu toch wel veel zin an.

-1
De Dikbilgorgel van Dorestad 24 september 2022 om 15:21

Foss gaat Pogi ook niet kloppen in een sprint met twee. Gelukkig zijn er andere manieren, zodat het allebei niet per se hoeft.

-2
Pietspeed 24 september 2022 om 14:51

Eens met Bakelants. Harde koers en Mathieu ligt er in de finale af op the Pleasant en dat geldt wellicht ook voor Van an Aert, zoals in Montreal te zien was. Geloof niet dat Adrie hier echt aan het downplayen is.

1
jwkroon 24 september 2022 om 17:39

Strade= 3400 hoogtemeters.

1
Panache 24 september 2022 om 18:21

De Strade die Mathieu won bevatte 3072 hoogtemeters. De Amstel 2019 bevatte 3489 hoogtemeters. Morgen het wk is 4133 hoogtemeters.

0
Ouwe Taaie Bask 24 september 2022 om 13:32

Ben bang voor een enorme deceptie voor zowel België als NL… renners die te veel bluffen en niet willen rijden…
Wva kan zowel Evenenpoel als Laporte laten rijden en daarmee de druk bij Pogi en Wva leggen.
Hopelijk is Mollema dan degene die vertrokken is!

0
Pizzi 24 september 2022 om 14:47

Ja, WvA legt de druk bij WvA :)

6
De Dikbilgorgel van Dorestad 24 september 2022 om 13:59

Desondanks kan hij een factor zijn. We weten immers hoe hij koerst als hij net niet top is.

Net wat zuiniger cq tactischer – en als het erop aan komt op het wiel van Wout. Wegraken in een groepje met Evenepoel en een Fransman naar keuze zou voor Mathieu een uitkomst zijn. REV zal meerijden zoals met Colbrelli, maar krijgt in de sprint eenvoudig klop.

0
Dikke Kater 24 september 2022 om 15:28

Het is maar wat er op wf verschijnt. We doen het ermee.

0
Arie den Blanken 24 september 2022 om 20:11

Gisteren Extratime koers gemist maar vanmiddag even terug gekeken. Wat een leuk wielerpraatprogramma is dit telkens weer. Deze keer met vier fantastische gasten met Jan Bakelants als de topgast.

0
Cycling 24 september 2022 om 20:31

Klopt, vooral het stukje over reactie snelheid van Van Vleuten en dat ze van Kopecky en overige aanwezigen hierom niet zou mogen starten, omdat ze andere renster in gevaar kan brengen. Het is wel gebleken wie vandaag geen reactie snelheid had. Het 'ziek' starten van een teamgenoot en het doorrijden van een Belgische als ze op haar hoofd valt kan dan weer wel. Rensters en renners moeten dit gewoon overlaten aan de doktoren. Elke situatie is weer anders en dient ook elke keer apart door deskundigen beoordeeld te worden. Niet door collega rensters

0
Koersmaniak 24 september 2022 om 22:37

Vanderpoel zal wel top zijn, hij is al van na de Giro bezig met het WK. De Tour interesseerde hem niet.

0
NCK17 24 september 2022 om 12:59

Het bekende downplayen van Adrie. Vaak als hij zoiets zegt is Mathieu gewoon goed.

-1
Poeksel 24 september 2022 om 13:28

Wat zei hij eigenlijk voor de Tour?

0
Promiz Rigloc 24 september 2022 om 14:15

@Poeksel .. >

https://www.youtube.com/watch?v=f7IOQDp7Bps

Uitslag Mathieu 81e

En ook hier sprak Adrie al uit dat de tijdrit van een paar dagen eerder eigenlijk niet goed was gezien de wattages.

Maar uiteindelijk zegt het allemaal niets natuurlijk.

0
Panache 24 september 2022 om 16:40

Volgens mij heeft Mathieu nog nooit een koers met 4000 hoogtemeters weten te winnen. De klassieke heuvelrenners lijken mij veel meer favoriet dan de klassieke Vlaamse renners. Ik vrees dat zowel van Baarle als Mathieu bij het ingaan van de laatste ronde gelost zijn (maar hoop zeer dat mijn inschatting morgen waardeloos blijkt te zijn). Die 100 km extra t.o.v. de U23 wedstrijd maakt gewoon een groot verschil. Ik verwacht Pogacar, Evenepoel en toch ook Alaphilippe op het podium.

-1
Romāns Vainšteins 24 september 2022 om 17:56

Strade weliswaar veel hoogtemeters maar een goed stuk korter en veel gravel. Niet echt vergelijkbaar. In Luik is hij behoorlijk dicht geweest tijdens de coronauitgave, dat lijkt me een beter aanhaakpunt. En de Amstel 19 natuurlijk.

Maar de laatste lange heuvelkoers waar hij om de knikkers meedeed? Idd even zoeken.

2
Asje Menou 24 september 2022 om 17:26

Hij heeft de Strade Bianchi gewonnen. Dat is een koers met meer dan 3000 hoogtemeters. Hij versloeg daar Alaphilippe.

0
Ron de Hoep 24 september 2022 om 14:08

Go van Evenepoels!

-2
tramontana 24 september 2022 om 14:43

De druk op Matthieu om goud binnen te halen wordt met deze artikels alleen maar groter. Adri blaast koud en warm. Met Pogacar, Wout en Remco als powerhorses zal het een 260km lange, harde koers worden. Niet meteen iets voor MvdP, die gaat afhaken in de finale.

-4

Headlines

Populair

Materiaalzone