Adriano Malori zet noodgedwongen punt achter loopbaan

Adriano Malori zet noodgedwongen punt achter loopbaan
maandag 10 juli 2017 om 13:55

Adriano Malori stopt met het bedrijven van professioneel wielrennen. De Italiaan van Movistar maakte dit nieuws bekend op een speciaal belegde persconferentie.

De 29-jarige tijdritspecialist is naar eigen zeggen nooit volledig hersteld van zijn zware val in de Ronde van San Luis in het voorjaar van 2016. Bij een massale valpartij, veroorzaakt door een gat in de weg, liep de drievoudig Italiaans kampioen tegen de klok traumatisch hersenletsel en een gebroken sleutelbeen op. Na een revalidatie van bijna één jaar probeerde Malori het dit jaar nog in de Volta a Alentejo en Ronde van Castilla y Leon. In beide koersen moest hij echter al op de openingsdag opgeven.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Jean Dumas 10 juli 2017 om 14:00

Zeer spijtig, beste tijdrijder van zijn generatie in Italië.

Romāns Vainšteins 10 juli 2017 om 14:20

Tering, dat vind ik jammer zeg.

Fast Freddy 10 juli 2017 om 14:22

Ai, da’s slecht nieuws.
Ik heb me altijd afgevraagd of hij zijn handen aan het stuur had of er met z’n armen, in tijdrit stijl, op lag. Niet dat het nu ook maar iets uitmaakt. Het zou wel een verklaring kunnen zijn voor z’n val.

52voor11achter 10 juli 2017 om 14:28

@FF
Er staat duidelijk 'bij een massale valpartij' en een 'gat in de weg'. Lijkt me helaas genoeg reden voor een val.

Verder is dit wel erg dat Malori om deze reden moet stoppen. Zou je je kind nog laten wielrennen als je al die valpartijen en hun nasleep ziet?

sprintgeit 10 juli 2017 om 14:29

Noodgedwongen stoppen met je passie, het lijkt me verschrikkelijk. Balen voor Malori, herinner ‘m vooral als een begenadigd tijdrijder. Ook opnieuw een domper voor Movistar trouwens, een terugkeer van Malori had eventueel het naderende vertrek van Castroviejo op kunnen vangen.

Lammert 10 juli 2017 om 14:37

Was echt een hororcrash. https://youtu.be/rXNYONLZtj8

nederbelg 10 juli 2017 om 14:40

@52.11
De vraag stellen is ze beantwoorden. Ik zou mijn kinderen eerder richting looppiste of zwembad dirigeren.
Een vraag die ik hier al eens eerder opgeworpen heb (na de RvV van dit jaar): hoe veel vaker dan vroeger wordt er de voorbije 10 à 5 jaar niet gevallen, en dan ook nog eens met zwaardere gevolgen? (uiteraard waren er altijd al valpartijen, en vroeger ook al een Casartelli, helaas) Er werd toen over mijn vraag behoorlijk lacherig gedaan. Maar als je het deze Tour weer eens op een rijtje ziet…

Pietertje2 10 juli 2017 om 14:45

Zonde dat hij moet stoppen.

@nederbelg

Zullen toch wel statistieken van zijn.

Daarnaast is het nog maar de vraag of het klopt, nu krijgen we gewoon zoveel meer informatie.

HoofdIsVrij 10 juli 2017 om 14:51

Pff… Erg zuur voor hem. Hopelijk haalt hij meer geluk uit zijn maatschappelijke carriere.

Laatste man 10 juli 2017 om 14:53

Heel spijtig. Nare manier om zo te stoppen, juist op zn hoogtepunt.

Kosmonaut 10 juli 2017 om 14:54

Wat sneu voor die jongen. Bovendien erg zonde, één van de meest getalenteerde tijdrijders van zijn generatie….

girardengo 10 juli 2017 om 14:55

@nederbelg
Je krijgt inderdaad de indruk, maar zonder statistieken valt er weinig te bewijzen. Zelf ging ik vroeger ook luchtig om met het gevaar op de fiets, ondanks ettelijke valpartijen, maar ik was later wel blij dat mijn kinderen niet zo veel met wielrennen hadden.

josi 10 juli 2017 om 14:55

Erg jammer dat er op deze manier een einde komt aan zijn carrière, waar zeker nog meer moois in had gezeten.

nederbelg 10 juli 2017 om 15:07

En welke instantie zou zich bezighouden met het bijhouden van dergelijke statistieken?
Uiteraard gaan links als deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Valpartijen_in_de_Ronde_van_Frankrijk
een gevoelige stijging vertonen vanaf het internettijdperk.
Heb helaas zelf de tijd niet om me hierin te verdiepen, dus blijft het bij een ‘hunch’

52voor11achter 10 juli 2017 om 15:17

@nederbelg
En los van de stijging (of niet) zijn er gewoon teveel valpartijen met breuken en ernstiger letsel tot gevolg. Daar moet iets aan gedaan worden, maar omdat de wielerwereld de oplossingen niet heeft valt men terug in ‘zo is het altijd geweest’-modus. Helmen werden pas in 2003 verplicht gesteld in het peloton!

Dumoulinke 10 juli 2017 om 15:28

Deze man was hard op weg de beste tijdrijder ter wereld te worden. Werd al 2e op het WK 2015 en versloeg kort ervoor in een andere tijdrit die hij won Tony Martin.
Dit zegt denk ik al genoeg. Jammer, jammer, jammer.

nederbelg 10 juli 2017 om 18:43

52.11
Een soort exoharnas? Een wieleroutfit met strategische airbags?

Rondo 10 juli 2017 om 18:52

Erg triest, een gat in de weg. (?)
Daar waar alle sporten proviteren van verbeterde omstandigheden blijven de sukkels van de weg onveilige parcoursen accepteren.
Atletiek heeft Tartan, schaatsen doen we indoors met wind in de rug, en de wielrenners vakbond doet zo goed als niets wat betreft de veiligheid van de renners.
Wie van de gevallen toppers in de tour van 2017 komt nooit weer op niveau? Of moeten het zijn, hoeveel?

Samus_Aran 10 juli 2017 om 19:02

Een aanzienlijk deel van die valpartijen zal wel te wijten zijn aan pijnstillers zoals tramadal. Niet in dit geval natuurlijk, tegen een gat in de weg kan je weinig doen als je er met zo’n groot peloton over rijdt.

Headlines

Materiaalzone

Populair