Adam Hansen pareert kritiek: “Het was een collectief besluit”

zaterdag 24 oktober 2020 om 09:30
Adam Hansen pareert kritiek: “Het was een collectief besluit”

Adam Hansen in overleg met de organisatie - foto: Cor Vos

Adam Hansen kreeg veel kritiek te verduren na de negentiende etappe van de Giro d’Italia. De Australiër werd als de kwade genius gezien achter de rennersstaking, die ertoe leidde dat het parcours met meer dan 130 kilometer werd ingekort. “Het was een collectief besluit.”

Hansen, die namens rennersvakbond CPA had overlegd met de organisatie, verstuurde vrijdag een bericht via zijn social media, waarin hij enkele zaken wilde verduidelijken. “Dat er enkele aanvallen tegen mij zijn, is prima. Velen van jullie weten niet dat zestien ploegen hebben gevraagd om de etappe in te korten wegens de vele vroege ochtenden en de lange transfers. Dit wisten we niet maanden van tevoren zoals iedereen denkt, maar pas enkele dagen vooraf.”

“Gezien ook de vermoeidheid en de aanslag van de ronde op ons immuunsysteem, vonden de renners het onnodig om een etappe van 260 kilometer, die in de regen begint, te rijden met een pandemie aan de gang. Hoewel de keuze om de rit in te korten niet door die zestien ploegen is genomen, waren bij de start maar vier renners aanwezig. Alle anderen waren in een tent aan het schuilen tegen de regen.”

Collectief besluit
De Australiër werd naar binnen geroepen. “Iedereen in de tent vond dat de etappe moest worden ingekort. Ik, Adam Hansen, sprak als individu namens de renners die niet aan de startlijn stonden, niet als de Adam Hansen van Lotto Soudal. Het was een collectief besluit van alle renners die niet aan de start stonden. Renners die wilden rijden, waren daar vrij in. Maar ze kozen er allemaal voor om dat niet te doen en bleven in de tent tot voorbij de officiële starttijd.”

Volgens Hansen accepteerden organisator RCS Sport en wedstrijddirecteur Mauro Vegni dat. “In eerste instantie was er wat verwarring, maar uiteindelijk heeft iedereen voluit gereden.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

flipper 24 oktober 2020 om 09:50

Zand erover.

Nieuwe dag, nieuwe kansen!

Verweggistan 24 oktober 2020 om 10:03

Ik vind dat de UCI het aantal etappes dat boven de 200 km gaat ook wel (meer) aan banden mag leggen en boven de 250 in een etappekoers helemaal verbieden. Het zouden er deze Giro maar liefst 9 geweest zijn boven de 200. Stuk of 5 lijkt mij een mooie max. En ook geen twee etappes achter elkaar van 200.

JumbowintdeVuelta 24 oktober 2020 om 10:08

Met zijn allen in de tent uit angst voor Corona.

platteprijs 24 oktober 2020 om 10:14

Het was een bubbeltent.

JumbowintdeVuelta 24 oktober 2020 om 10:31

Oja, laten we met heel de wereld in 1 bubbel gaan zitten. Probleem opgelost.

platteprijs 24 oktober 2020 om 12:38

Dat wordt een grote tent.

JumbowintdeVuelta 24 oktober 2020 om 10:30
Quote:
Velen van jullie weten niet dat zestien ploegen hebben gevraagd om de etappe in te korten (…)

Jumbo en Michelton zijn er al uit, dus dan zijn er 20 ploegen over. Androni, Bardiani en Vini willen komende jaren ook nog worden uitgenodigd. Trek is ook Italiaans, dus op de hand van Vegni? Maar Ineos schijnt ook tegen inkorting geweest te zijn, dus klopt die 16 ploegen?
Daarnaast zei Lelangue dat het niet de ploegen waren, maar de renners.
Dit interview met Dibben, ploegmaat van Hansen, is ook apart: https://nos.nl/video/2353543-dibben-over-rennersstaking-ik-weet-ook-niet-wie-ermee-begon.html
Hij lijkt verrast, net alsof alles pas in het laatste kwartier beslist is. En hij noemt niet de lange verplaatsingen met de bus, maar vooral factoren die ze al meer dan een half jaar kennen.

xistnc 24 oktober 2020 om 11:06

Twaalf ploegen waren voor, twee tegen. De vier andere ploegen hebben zich bij de meerderheid aangesloten. Waarbij het volgens mij gaat om de renners van die ploegen, niet om de ploegen zelf. Zie bijvoorbeeld het sneue statement van Lotto-Soudal.

Haanaf 24 oktober 2020 om 13:00

Het ging om de CPA vertegenwoordiger bij de ploeg.

Ik vind het overigens prima dat de rijders voor zich zelf opkomen. We leven niet meer in de middeleeuwen waar graven over de ruggen van mensen beslissingen kunnen nemen omdat het ze zelf goed uitkomt.

Polleke 24 oktober 2020 om 10:39

Er zijn zo en zo te veel etappes in elke GT, of ze nu 200 plus zijn of niet…inkorten tot max 15 dagen, opgelost…

Romāns Vainšteins 24 oktober 2020 om 10:46

Een soort van protest tegen de lange transfers kan ik wel begrijpen, wat mij betreft wordt er veel te veel gesleurd- en pleurd op dat gebied. Laat de rondes maar creatiever nadenken hoe een ronde sluitend kan maken zodat de aankomst plaatsen meteen als vertrekpunt de volgende dag fungeren. Lange etappes binnen een ronde vind ik wel kunnen en zelfs moeten zolang deze goed geplaatst zijn en identiteit hebben, compenseer dat dan met kortere ritten.

Dolfy 24 oktober 2020 om 10:49

Even ter verduidelijking, de presiese afstanden van en naar de start, en na de finish wordt pas enkele dagen van te voren bekend. Nu met corona helemaal, is het passen en meten geblazen omdat er meer kamers benodigd zijn dan anders. Sommige ploegen moeten 30/40min langer rijden om bij hun hotel te komen, of bij de start.

Bazzz 24 oktober 2020 om 10:50

Ik geloof ook niet dat hij het meesterbrein axhter dit besluit is. Daarvoor heeft een Adam Hansen toch echt geen status!
Hij laat zich echter wel voor het karretje spannen en wordt dan geboord, dat is het risico.

Je maakt mij alleen niet wijs dat 16 ploegen dit uit zichzelf willen. Er zijn hooguit 1 á 2 ploegen die dit opperen en de rest (vooral ploegen die toch weinig te winnen hebben in een vlakke etappe) volgt vanzelf.
En dan een argument als een pandemie noemen, terwijl je wel in een tent op elkaar gepajt gaat staan schuilen.
De organisatie had gewoo moeten starten en wie niet rijdt ligt er gewoon uit! Vind dit echt pussy gedrag. Natuurlijk ben je moe na 18 etappes, maar als je het niet aan kan dan stap je toch uit.
Je bent topsporter en jrijgt een salaris voor het bedrijven van deze sport.

xistnc 24 oktober 2020 om 11:08

Denk jij dat Hansen vandaag kans maakt om in de top-3 te finishen?

Vinyakke 24 oktober 2020 om 10:54

En dan moet je gisteren hier lezen dat Lotto soudal zich niet populair aan het maken is daar in Italië. Komt mijn haar van recht te staan als ik zoiets lees. Als je niet op de hoogte bent, hou dan alsjeblieft je mond!

Marco Willems 24 oktober 2020 om 12:15

Als je toch naar de kaart kijkt dan zie je afstanden toch en dan weet je logischerwijs ook dat het lange transfers worden en daarbij vroege ochtenden. 260km was van de zotte maar ik blijf erbij dat ze dit al veel eerder kenbaar hadden kunnen maken en het niet netjes is richting de organisatie

Ward 24 oktober 2020 om 14:32

Ik begreep de verontwaardiging bij een deel van de Wielerflitsers gisteren helemaal niet. Veiligheid en gezondheid van de renners zou toch op de eerste plaats moeten komen was de algemene consensus? Dan vind ik het logisch dat er gereageerd wordt als van uitgeputte renners verwacht wordt dat ze na een slopende wedstrijd van 3 weken meer dan 6 uur lang door hondenweer gestuurd worden in een inspiratieloze sprintetappe. Zeker in de huidige context waarbij de gezondheid van iedereen op het spel staat. Maar als De Gendt zijn mond opendoet over de angst die leeft onder de renners en als Hansen zich als vertegenwoordiger van de renners uitspreekt, dan worden ze afgebrand. En de tierende Vegni die reageert dat voor “dit gedrag” geboet moet worden, wordt hier een daar op applaus onthaald. Ik kan daar niet goed bij.
Persoonlijk vind ik Hansen met zijn staat van dienst wel de juiste persoon om dat standpunt in te nemen. Ga maar eens na hoeveel GT’s die tot een goed einde heeft gebracht. Een beetje respect is wel op zijn plaats!

Headlines

Materiaalzone

Populair