Giro 2020: Cerny wint ingekorte rit naar Asti, Kelderman behoudt roze trui

vrijdag 23 oktober 2020 om 17:02
Giro 2020: Cerny wint ingekorte rit naar Asti, Kelderman behoudt roze trui

foto: Cor Vos

Josef Cerny heeft een veelbesproken etappe in de Giro d’Italia 2020 gewonnen. De Tsjechische hardrijder van CCC was na een ingekorte rit van 124 kilometer de beste vluchter in finishplaats Asti. Victor Campenaerts (NTT) werd op ruime achterstand tweede. Het peloton, met roze trui Wilco Kelderman, nam een snipperdag.

Nog voor de start van de rit was er al de nodige opschudding. Onder aanvoering van rennersvakbond CPA hadden de renners geklaagd bij de organisatie over de lengte van de rit. De 258 kilometer die op het programma stonden, in combinatie met de zware regenval, en dat na de loodzware bergetappes van de laatste dagen. Giro-baas Mauro Vegni ging overstag omdat een aantal renners dreigde niet te starten en besloot om de etappe flink in te korten.

Mauro Vegni (links) in gesprek met Adam Hansen (vertegenwoordiger CPA) – foto: Cor Vos

Met de bus werden de renners vervolgens naar Abbiategrasso gebracht. Vanaf daar moest nog 124 kilometer gereden worden. Voor kersverse rozetruidrager Wilco Kelderman een hoogst opmerkelijke dag, maar daar hoorde je de kopman van Team Sunweb niet over. Om 14.30 uur werd vervolgens de ingekorte etappe op gang gevolgd.

Campenaerts direct in de aanval
Direct vanuit de start (nog altijd in de stromende regen) reed een drietal met Victor Campenaerts, Simon Pellaud en Josef Cerny weg uit het peloton. Zij kregen een groep met Giovanni Carboni, Nathan Haas, Marco Mathis, Iljo Keisse, Simon Clarke, Lachlan Morton, Alex Dowsett, Sander Armée, Albert Torres, Jacopo Mosca en Etienne van Empel achter zich aan. Die elf wisten na een achtervolging van 20 kilometer de aansluiting te maken aan kop.

Wilco Kelderman in de roze trui – foto: Cor Vos

In het peloton nam BORA-hansgrohe de achtervolging in handen. De ploeg van Peter Sagan gaf de veertien koplopers niet meer dan anderhalve minuut. Even bracht BORA-hansgrohe het verschil terug tot een halve minuut, maar dichterbij kwam het peloton niet. De vluchters liepen weer uit naar een voorsprong van anderhalve minuut, wat voor BORA-hansgrohe het teken was om de benen stil te houden.

Geen andere ploeg was geïnteresseerd in de ritzege, en dus kregen de veertien koplopers definitief de vrijgeleide om voor de ritzege te strijden. Binnen no time was de voorsprong opgelopen naar zeven minuten, omdat Team Sunweb in het peloton een rustig tempo aanhield. De koplopers bleven goed ronddraaien, tot 30 kilometer van de meet.

Campenaerts zet de vlucht op poten – foto: Cor Vos

Hardrijders kleuren de finale
Victor Campenaerts was de eerste die ten aanval trok en zo de finale opende. De hardrijder van NTT was de meest bedrijvige en kreeg Pellaud, Clarke, Cerny, Armée en Mosca achter zich aan. Op een heuvelachtig stuk rondom het tweede tussenpunt wist Cerny, de Tsjech van CCC, zich los te weken van zijn medevluchters. De tijdritspecialist pakte direct 20 seconden op Campenaerts, Clarke, Mosca, Armée en Keisse. Laatstgenoemde wist in zijn eentje de sprong te maken naar de groep-Campenaerts, waar Pellaud gelost was.

Cerny begon met een voorsprong van 40 seconden aan de laatste vijftien kilometer richting Asti. De vijf achtervolgers legden zich daar niet bij neer en draaiden goed rond. Zo kwamen ze beetje bij beetje dichter bij Cerny, maar het verschil bleef hangen rond de 20 seconden. Met die voorgift dook de Tsjech de laatste twee kilometer in, genoeg om de ritzege op te eisen in Asti.

Campenaerts wist met een aanval in de laatste kilometer nog tweede te worden. Achter hem won Mosca de sprint om de derde plaats van Clarke, Keisse en Armée.

foto: Cor Vos

Aanval Hart in slotkilometer geneutraliseerd
Het peloton kwam op bijna twaalf minuten van de ritwinnaar over de finish. Tao Geoghegan Hart, de nummer drie van het klassement, probeerde in de natte finale nog met een aanval wat secondes te pakken op Kelderman en Hindley, maar Deceuninck-Quick-Step stond dat niet toe. Zo kwamen ook alle favorieten in dezelfde tijd over de streep en blijft Kelderman in het bezit van de roze trui.

Zaterdag is de laatste bergetappe van deze Giro met finish in Sestriere. Zondag eindigt de ronde met een individuele tijdrit naar Milaan.

Dit artikel delen:

11 Reacties

LeoR 16 23 oktober 2020 om 17:08

Knap van Cerny, nadat zijn voorsprong met nog 10km te gaan, terug onder de 30” zakte, dacht ik dat ze hem nog alsnog gingen pakken. Deelde hij goed in of begonnen ze in de achtervolging toch wat naar mekaar te kijken?

Alleszins een leuke en verdiende halve ritwinst voor hem ;)

Siep De Vries 23 oktober 2020 om 17:11

Prima rustdag voor Wilco

Wheely 23 oktober 2020 om 17:24

Was toch mooie ritje, Vegni heeft niks te klagen de renners hebben gekoerst.

Dolfy 23 oktober 2020 om 17:35

De renners hebben inderdaad een mooie show gegeven, met een mooie winnaar. Misschien als geen overeenstemming hadden gekregen hadden misschien nu nog moeten binnen wandelen…

koos1 23 oktober 2020 om 17:46

Toch nog een mooie etappe en een stuk spannender dan de verwachte massasprint. Knap hoe Cernry voorop bleef. Toen hij opeens snel seconden begon te verliezen dacht ik dat de achtervolgers hem nog gingen inhalen, maar hij hield heel knap stand. Voor hem te hopen dat hij voor volgend jaar een ploeg vind, met zijn overwinning vandaag alvast een goede sollicitatie.

W Jung 23 oktober 2020 om 17:52

Belachelijke vertoning van de renners….eerst wordt de rit ingekort en daarna maken ze geen koers. Volgende keer als organisatie poot stijf houden en als een ploeg niet wil starten gaan ze toch lekker naar huis.

Veleta 23 oktober 2020 om 19:17

Inkorten was idd totaal onnodig, maar er was wel degelijk koers. Bora kreeg het gat gewoon niet dicht zonder steun doordat Démare zijn trui blijkbaar veilig wilde stellen.
Morgen krijg je weer koers zoals jij je waarschijnlijk voorstelt.

Sven.99 23 oktober 2020 om 20:02

Helemaal mee eens

fietsvriend 23 oktober 2020 om 21:21

Waarom reed DQS dat gat op Hart dicht in de finale? Interessant toch, nul belang voor die ploeg. Misschien omdat INEOS een vd ploegen was die de 258km wilde rijden?

En toch een beetje sloom van Kelderman en Hindley – je moet toch gewoon op dat wiel van Hart zitten in de laatste KM.

Lennimator 23 oktober 2020 om 23:15

Mooie overwinning voor Tsjechië!

Kunnen wel wat positief nieuws gebruiken.

Superfan 24 oktober 2020 om 09:19

Ik heb nog een vraagje ivm de ingekorte rit van gisteren: kan iemand mij zeggen of er gisteren VOOR beslissing tot inkorting van de rit er al een officiële start was gegeven?

Headlines

Materiaalzone

Populair