Ackermann over niet-selectie Tour: “Ralph Denk heeft zijn woord niet gehouden”

woensdag 16 juni 2021 om 10:04
Ackermann over niet-selectie Tour: “Ralph Denk heeft zijn woord niet gehouden”

foto: Cor Vos

Pascal Ackermann zal ook dit jaar niet zijn debuut maken in de Ronde van Frankrijk. En daar heeft de Duitse sprinter flink de pee in, zo laat hij weten aan radsport-news. “Ik ben meer dan teleurgesteld.”

De Duitser leefde tot het moment dat de selectie zou worden geopenbaard in de veronderstelling dat hij zijn opwachting zou mogen maken in de Tour de France. De niet-selectie kwam dan ook als donderslag bij heldere hemel, stelt hij. “Toen ik mijn huidige contract tekende werd mij verteld dat ik de Tour dit jaar zou rijden.”

“Zonder deze belofte had ik het contract destijds niet getekend. Ralph Denk was altijd een man die zijn woord hield, maar dat heeft hij nu absoluut niet gedaan. Ik ben meer dan teleurgesteld, moet ik zeggen. ”

De baas van BORA-hansgrohe liet in het selectiebericht weten dat Ackermann nog niet het gewenste niveau heeft om zijn debuut te kunnen maken. Maar volgens de Duitse sprinter, die dit jaar nog geen sprint wist te winnen, ligt dat anders: “Als ik niet in vorm was zou ik het begrijpen. Maar je kunt aan mijn gegevens zien dat het hier niet aan ligt. Dat weet Denk en het team ook. Daarom ben ik ook zo teleurgesteld.”

Dit artikel delen:

62 Reacties

chasse-friet 16 juni 2021 om 10:14

Altijd heerlijk als iemand lekker uitklapt tegen de pers. Snap hem volkomen, een belofte is een belofte

Groetjesaandevoetjes 16 juni 2021 om 10:59

Mwah, je kent de volledige belofte niet. Wellicht was de belofte dat hij dit jaar de tour rijdt als hij in vorm is? Het lijkt me handig dat een ploeg altijd een stok achter de deur houdt.

Turtlehead 16 juni 2021 om 11:31

Vind ik ook. Misschien kan hij Ome Pat eens bellen, of hij daar terecht kan? Die is altijd recht door zee.

Dzjof 16 juni 2021 om 11:40

Bij ome Pat en tante Taus zo goed voor 17 zeges per jaar

Yeez 16 juni 2021 om 10:20

0 overwinningen dit jaar. Zegt genoeg

dit is mijn achterwiel 16 juni 2021 om 10:22

Oja? Wat dan?

ivo001 16 juni 2021 om 10:43

Oss, Kelderman, Politt, Buchmann en Konrad ook niet.

Oss niet eens top 20.

Quintenri 16 juni 2021 om 10:51

@ivo

Dat zijn geen sprinters, die winnen niet de ene koers na de andere.

Ajvenema 16 juni 2021 om 11:01

Ik denk dat de kans dat Ackermann een rit wint alsnog groter is dan dat Sagan dat doet deze tour:) In de jaren dat ie wél in vorm was mocht ie niet mee vanwege Sagan, en in z'n laatste jaar is ie dan toevallig iets minder in vorm. Vrij kut wel.

dit is mijn achterwiel 16 juni 2021 om 12:29

Misschien ligt dat aan andere factoren: slecht materiaal, begeleiding of bescherming oid.

hartstikkebedankt 16 juni 2021 om 10:20

Beloftes zijn er om gehouden te worden, aan de andere kant geven de prestaties van Ackermann wel degelijk reden hem te passeren.

Milanjacks 16 juni 2021 om 10:56

Word gewoon 5x 3de in de sprint dit jaar met goede concurrentie. De kans dat hij op het vlak een sprint wint is een stuk hoger dan dat Sagan dat gaat doen.

Burn 16 juni 2021 om 13:27

De kans dat hij of Sagan een pure massasprint wint is sowieso klein. Sagan heeft geen trein nodig, zal meer kansen hebben om voor de winst te sprinten, voor het groen kunnen gaan en ook van meer waarde kunnen zijn voor Kelderman. Het is wel duidelijk waar je meer aan hebt.

007 16 juni 2021 om 10:23

Belofte is belofte, maar als het niet in je contract staat dan heb je geen poot om op te staan ben ik bang.

Daarnaast snap ik wel dat hij niet geselecteerd wordt. Overwinning zat er hoogstwaarschijnlijk toch niet in.

Michael_ 16 juni 2021 om 10:24

Gewoon naar quick-step gaan. Zal daar de overwinningen wel aaneenrijgen met Morkov als lead-out, en ze zoeken een vervanger voor Bennett. Ging vorige keer ook goed toen ze een sprinter van Bora overnamen ;)

blix 16 juni 2021 om 10:30

Het is een feit dat sprinters die Quick-Step verlaten het vaak moeilijk hebben, maar velen doen hier alsof Quick-Step sprinters kan ‘maken’ als ze bij hen tekenen, terwijl ze totnogtoe steeds sprinters hebben overgekocht die voor hun transfer ook al vaak wonnen: Cavendish bij zijn 1e transfer, Kittel, Viviani, Bennett. En zelfs Gaviria hebben ze niet ‘gemaakt’, want die was al up and coming toen hij Cavendish versloeg in San Juan toen hij voor een continentaal Colombiaans ploegje reed.

Dzjof 16 juni 2021 om 11:44

Het is ook ongeloofwaardig dat je met Morkov only 17x per jaar wint en zonder helemaal niks.

Ze zijn daar op 1 of andere manier fitter overall.

Michael_ 16 juni 2021 om 11:54

@blix, dat is nu ook net mijn punt. Ackerman is al een verdomd goed sprinter. We mogen niet vergeten dat hij al 2 ritten in de giro en Vuelta won. Het is bij quick-step gewoon zo dat ze de sprinters van net niet naar net wel kunnne verheffen, mede door hun sterke lead-out en toch ook deels door de ploeg mentaliteit daar. Een Ackerman zit de laatste tijd nu net in die net niet categorie, hij sprint nog altijd behoorlijk maar pakt de prijzen niet. Net zoals dat bij Kittel het geval was voor zijn komst.

Michelangelo 16 juni 2021 om 13:39

@Michael,
Denk je nou echt dat de ploegmentaliteit bij DQS zo heel veel anders is dan bij andere ploegen? En zo ja, wat maakt dan in jouw ogen het verschil?

Ja, ze plakken er het stickertje “Wolfpack” op. Maar ook in veel andere teams hebben renners echt gewoon veel voor elkaar over, wordt er voor elkaar gewerkt, samen gegeten, gevierd, etc. Misschien niet bij Bora, dat zou kunnen.

Het grote verschil blijft in mijn ogen de kwaliteit van de renners die er rondrijden, het gogme van de ploegleiding en uitstekende begeleiding.

Westhoek Express 16 juni 2021 om 13:53

De kwaliteit van de renners die er rondrijden, het gogme van de ploegleiding en uitstekende begeleiding zijn inderdaad de top van de top bij DQS. Toffe mensen ook, behalve de baas. Maar er moet iemand het slechte nieuws brengen.

KimJungPoels 16 juni 2021 om 10:26

Weinig zelfkritiek van deze man. Één van de grote namen van Bora, maar hij heeft dit jaar, in zijn laatste contractjaar bijzonder weinig laten zien. Uiteraard moet je je eigenlijk aan beloftes houden, maar Ackermann heeft het Denk ook wel vrij lastig gemaakt om dat echt te doen.

Secondant 16 juni 2021 om 10:27

Die Denk is wel een twijfelachtige reputatie aan het opbouwen op deze manier. Lefevere was ook al niet over zijn gedrag te spreken. Nu is die wel vaker verontwaardigd, maar wat Patje zei over Denk was niet eens zo gek.

7even 16 juni 2021 om 10:40

Nu je dit zegt, zie ik een 1+1: Ackermann gaat naar Lefevre, dus waarom zou Denk meewerken aan hem beter maken?

Dikke vrouw 16 juni 2021 om 10:55

Gaat ie naar Quickstep? Ik dacht gelezen te hebben dat hij naar de zandbak gaat?

Michelangelo 16 juni 2021 om 13:41

Als Lefevere niet over iemands gedrag te spreken is, dan zal de persoon in kwestie wel deugen. Tenminste, als het gaat om eerlijkheid heb ik Lefevere niet al te hoog zitten. Zowel gezien het verleden van de ploeg en het gebrek aan openheid erover, alsook hoe hij regelmatig sneert of onderhandelt in de media. Richting meneer Denk, maar ook bijvoorbeeld rond het contract met Cav.

Barry Batsbak 16 juni 2021 om 10:29

Niet te hard bijten in de hand die je te vreten geeft, Denk ik dan maar.

Shinzawai 16 juni 2021 om 10:34

Ackermann vertrekt sowieso, dus dat zal niet zo’n probleem zijn. Wel had Ackermann er beter voor kunnen zorgen dat niet alleen beloftes, maar ook prestaties leiden tot een Tourselectie.

josemanuelfuente 16 juni 2021 om 10:35

Dus hij wil mede op basis van ‘zijn gegevens’ geselecteerd worden??

CechRepublic 16 juni 2021 om 11:37

Die data fetish is helemaal door aan het slaan. Leuk Pascal, dat je goede waardes trapt, je fietst alleen als een drol. Fietsen is meer dan spreadsheet management. Er komt nog een keer renners die wedstrijden helemaal overslaan en obv zijn trainingsdata de prijzen willen uitreiken, Performance data zijn heel belangrijk in de training maar ze bepalen slechts deel de uitkomst van de wedstrijd. Pascal is af en mag gaan uithuilen bij PL.

Michelangelo 16 juni 2021 om 13:44

@Cech, dan komt hij bij de goede ploeg. Want die zijn er van overtuigd dat je een grote ronde kunt winnen op basis van trainingsdata…

Ik heb hier overigens wel een deja-vu gevoel. Bennett die niet zo heel lang gelden niet tevreden was bij Bora en vervolgens naar DQS ging. En nu is Ackermann aan het klagen. Het zou mij dus niks verbazen als Ackermann volgend jaar bij de blauwen rijdt.

ivo001 16 juni 2021 om 10:42

Jetzt geht’s los!

Fast Freddy 16 juni 2021 om 10:47

Het ligt niet aan zijn waarden, dus niet aan hem, dus aan de ploeg.
Misschien is zijn trein niet lang genoeg. Maar een lange trein past ook niet in de tourploeg met klassements ambitie

josi 16 juni 2021 om 10:51

Iemand al bij voorbaat een Tourplek beloven, lijkt me nooit een goed plan. Zeker als het om een redelijk wisselvallige renner als Ackermann gaat.

Wheely 16 juni 2021 om 11:10

Kan me ook niet voorstellen dat dat letterlijk zo gegaan is, er zullen ook vast wel wat mitsen en maren zijn uitgesproken.

De intentie zal er geweest zijn maar als andere renners beter zijn is het niet meer dan logisch dat die meegaan.

UrbanSteel 16 juni 2021 om 10:52

Heb een paar jaar geleden een mooie opmerking gelezen, “contracten zijn er om gebroken te worden”, zodat de juridische wereld een flinke som geld kan binnen harken.

oilsmoke 16 juni 2021 om 10:52

Jammermann

CechRepublic 16 juni 2021 om 11:38

Janckerman bedoelde je waarschijnlijk.

Quintenri 16 juni 2021 om 10:53

Eerst wat winnen, dan naar de Tour.

Dikke vrouw 16 juni 2021 om 10:53

Oh die is boos! Volgend jaar dan maar naar de uae? Of gaat dat ook niet door nu ie niet presteert…

Pietspeed 16 juni 2021 om 10:58

Luxeprobleem Sagan of Ackermann. Uiteraard is Ackermann de snelste in een recht toe recht aan sprint. Maar Bora, Specialized ea kunnen Sagan met een weekgage van ca. €87.000 niet 3 weken met de beentjes op de bank in Monaco thuis laten. Gewoon een rekensommetje, meer niet. Dat die mondelinge toezegging gedaan zal zijn, zal wel als een paal boven water staan. Maar tot een evt juridische produre, anders dan een schreeuw in de media van Ackermann, zal het niet komen. Sagan moet zich nog tonen voor Bora en zijn vlg werkgever. Misschien toch bij Bora blijven …en Bennett ruilen tegen Ackermann?
Overigens, niemand die een battle Sagan, Van der Poel, Van Aert, Alaphilippe, Matthews en co. op de Mûr de Bretagne wil missen…. En de kans op 8x groen natuurlijk.

CechRepublic 16 juni 2021 om 11:39

“zal wel als een paal bovenwater staan”,

“Zal wel” suggereert juist dat het niet als een paal boven water staat.

Koers 16 juni 2021 om 11:52

Een ander rekensommetje leert dat ze dat geld hoe dan ook kwijt zijn, dus dat maakt niet zoveel uit. De kans op groen zal uiteraard wel meespelen, alsook dat Sagan gewoon populairder is.

Jos84 16 juni 2021 om 12:02

Dat ze Sagan ook nog hadden wist ie ook toen ie ackermanns dat beloofde dus die vlieger gaat niet op.

Derierre de la course 16 juni 2021 om 21:15

Sagan is ook gewoon veelzijdiger. Heb je in de tour met klassement- en ritambities meer aan.

Beer 16 juni 2021 om 11:00

Kom er maar in Patrick Lefevere!

TheBFG 16 juni 2021 om 11:13

Goed dat hij teleurgesteld is (zou wel raar zijn als dat niet zo was), maar Denk is natuurlijk ook zwaar teleurgesteld in hem dit jaar, dus dat is dan nu lekker wederzijds.

De Tour is hem natuurlijk nooit zwart-op-wit beloofd, en ik kan me niet voorstellen dat hij echt dacht dat hij zou gaan op basis van zijn vorm & prestaties dit jaar.

Sagan=hulk 16 juni 2021 om 11:21

In de Ronde van België vond ik zijn sprints weer behoorlijk, maar dat was natuurlijk al te laat. Verder is dit verval van Ackermann al een tijdje bezig, vorig jaar was hij ook helemaal niet zo flitsend als in 2019.

Groetjesaandevoetjes 16 juni 2021 om 11:30

In de Vuelta vorig jaar was hij gewoon prima bezig hoor.

CechRepublic 16 juni 2021 om 11:43

Op papier was het vorig jaar nog best goed, maar het waren meestal niet heel overtuigende overwinningen tegen niet topsprinters. Het kwam op mij veel minder overtuigende over dan het jaar ervoor. En dit jaar is het echt prut.

RLM 16 juni 2021 om 16:45

Hij reed dacht ik een geweldige sprint in Tirreno vorig jaar

Tuttibellacosa 16 juni 2021 om 11:32

Lekker naïef Ackermann. Proactief is het in ieder geval niet.

Verweggistan 16 juni 2021 om 11:45

Het gerucht is dat hij naar UAE gaat. Dan weet je zeker dat je geen Tour rijdt. Kan beter naar Total.

evanderwel 16 juni 2021 om 11:45

“Als ik niet in vorm was zou ik het begrijpen.” Als je het hele jaar als sprinter nog niet gewonnen hebt, dan is de vorm er toch gewoon niet?

Maenhout 16 juni 2021 om 11:50

Maar op de hometrainer thuis wint hij alles!

evelineroos 16 juni 2021 om 11:50

Lekker naar Bahrain gaan, dan kan hij weer victorie kraaien.

horsm 16 juni 2021 om 13:21

Tja, je kan niet zowel met Sagan jagen op groen en dan ook nog Ackermann voor de sprints laten gaan. Dan heeft Sagan voor de sponsor natuurlijk wel erg veel meer waarde.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair