Aangeslagen Quick-Step-ploegleider Geert Van Bondt zwaar beboet: “Kreeg toestemming van jury”

Aangeslagen Quick-Step-ploegleider Geert Van Bondt zwaar beboet: “Kreeg toestemming van jury”

© Cor Vos

woensdag 13 april 2022 om 19:11
Interview

Opmerkelijk incident met de volgwagen van Quick-Step-Alpha Vinyl tijdens de finale van de Brabantse Pijl. Tijdens het passeren van het peloton, kwam de wagen in aanraking met Bryan Coquard. Vervolgens ging een pak renners tegen het asfalt, waaronder een paar jongens uit het eigen team. Ploegleider en chauffeur Geert Van Bondt stond ons achteraf – oprecht aangeslagen – te woord. Dat er nog een fikse boete volgde, wist hij toen nog niet. Castelli

“Het was net voor het ingaan van de slotronde”, begint Van Bondt zijn verhaal. “De voorsprong van de kopgroep was voldoende groot om ons door te laten. INEOS Grenadiers mocht als eerste het peloton voorbij, wij volgden. Ik heb meerdere malen geclaxonneerd. De renners hoorden ons ook komen, want de groep schoof ook op naar rechts.”

“Tot Bryan Coquard achterom keek, de voorbumper van de wagen raakt en valt. In zijn zog uiteraard ook een aantal andere renners, waaronder Julian Alaphilippe en een renner van Bingoal Pauwels Sauzen WB (Mathijs Paasschens, red).”

Eerste keer in tien jaar
Van Bondt vertelt het ingetogen, duidelijk aangedaan. “Pff. Ik denk dat ik mag zeggen dat ik een van de meest voorzichtige chauffeurs in het peloton ben. Het is ook de eerste keer in tien jaar tijd dat me dit gebeurt. Ik kan alleen maar hopen dat de schade bij alle betrokkenen meevalt.”

Van Bondt dacht ook geen vermaning te hebben gekregen van de wedstrijdjury. “Wat moeten ze zeggen? Zij hebben ons toestemming gegeven om door te rijden. We kunnen dat ook wel inschatten. Net voor de bocht? INEOS Grenadiers ging er vlot door, ook wij zouden zonder problemen gepasseerd zijn. Kijkt Coquard niet om, dan staan we hier nu niet te praten over een incident.”

Ook wereldkampioen Alaphilippe kwam ten val, hij bleek achteraf wel oké – foto: Cor Vos

Collega-ploegleider Klaas Lodewyck zat naast Van Bondt en bevestigt het verhaal. “Bijzonder vervelend. Zeker omdat net Geert dit overkomt. Iedereen weet dat hij geen gevaarlijke chauffeur is. Hij wil het nu eerst even laten bezinken, maar straks gaan we zeker een paar telefoontjes doen naar de betrokken ploegleiders van de renners die gevallen zijn en ons excuseren voor wat gebeurd is.”

2.000 Zwitserse frank
“Het was ook ongelukkig”, geeft Lodewyck nog mee. “In elke koers heb je wel een aantal vergelijkbare situaties. Maar deze is vol in beeld en er zijn veel renners bij betrokken. Door de regen en het gladde wegdek waren er ook renners die wegschoven door het bruuske remmen.”

Wel opmerkelijk, Van Bondt kreeg na afloop wel een boete van 2.000 Zwitserse frank van de jury. “Oké, hij kreeg toestemming, maar dan nog is de bestuurder van het voertuig verantwoordelijk voor wat hij doet en moet hij zelf oordelen of hij op dat moment kan passeren of niet”, aldus de Oostenrijkse voorzitter Peter Stuppacher. “Meer kan en wil ik daar niet over kwijt.”


Bekijk hieronder het jurybesluit:

Dit artikel delen:

37 Reacties

boehoe 13 april 2022 om 19:22

Het is de schuld van de jury en van Coquard begrijp ik. Lekker schuldbewust.

dikkechaap 14 april 2022 om 09:28

Daarbij deze zin ook: "In elke koers heb je wel een aantal vergelijkbare situaties".

Wat een nonsens. Zeker omdat Van Bondt even daarvoor nog zegt: "dit is de eerste keer in tien jaar dat me dit overkomt".

Murcia 13 april 2022 om 19:28

Geert blijft iets teveel stilstaan bij Coquard vind ik maar de rest van zijn betoog snijdt hout. Dat de jury niet kritisch kijkt naar haar eigen rol klopt maar ook dan geldt dat je in de auto de last van de verantwoordelijkheid draagt. Overigens zie je duidelijk dat door de paniek renners aan de remmen gaan trekken op de witte strepen in de regen en dan ga je dus onderuit als nevenschade.

boehoe 13 april 2022 om 19:33

De jury heeft er toch weinig mee te maken. Die weten toch ook niet wat de beweging in een groep gaat zijn als de ploegleider passeert. Is 100 procent de verantwoordelijkheid van de chauffeur.

Turtlehead 13 april 2022 om 20:22

Inderdaad: chauffeur is verantwoordelijk. Zelfs dat toeteren om renners aan de kant te laten gaan is belachelijk.
Iedere chauffeur kon bedenken dat je daar niet als 2e of 3e óók nog kon passeren. Je kunt niet op hoge snelheid voorbij die groep die bergop gaat en het is vlak voor een bocht.
De jury had ook beter moeten weten. Het was nog niet eens echt een minuut. Had ff 2 minuten gewacht zou ik zeggen.

Armstronger 13 april 2022 om 19:32

Gênant excuus. Volgens mij stuurt PatLef al z’n werknemers op een wijs-iets-of-iemand-anders-aan-je-hebt-alles-goedgedaan-cursus.

appiett 13 april 2022 om 19:39

Het was niet goed, verkeerd ingeschat, beetje stomme fout. Maar het kan gebeuren en gelukkig weinig schade bij renners.

Polleke 13 april 2022 om 19:50

Koersincident, boete betalen , klaar… waar je auto’s en fietsers mixed weet je dat dit af en toe gaat gebeuren…

Edwin Jansen 13 april 2022 om 19:52

Ik weet het niet hoor maar zegt hij nu met zoveel woorden dat hij toestemming had om het risico te nemen zijn eigen renner in het ziekenhuis te helpen? ;-) Beetje vreemde redenatie. Ook al heb je toestemming om iets te doen dan neem ik aan dat je nog steeds zelf verantwoordelijk bent voor wat je doet. Dat ploegleiders soms de marge opzoeken dat is hun recht, ook al is het af te raden want een auto is nog altijd een potentieel moordwapen als het om fietsers gaat. Maar als het dan zoals nu verkeerd gaat moet je niet zeggen dat het komt omdat een renner omkeek. Geef nou gewoon toe dat je wat doms gedaan hebt, neem de straf en ga verder.

Romerike 13 april 2022 om 19:55

Ik vond trouwens niet dat Ineos er makkelijk voorbij ging. Dat vond ik al gevaarlijk. Als De Bondt dat wel als makkelijk ervaarde begrijp ik beter waarom hij toch doordrukte. Dit soort inschattingen lijkt me erg moeilijk voor ploegleiders

zacht 14 april 2022 om 08:28

Inderdaad, je zag letterlijk aankomen dat er iets ging gebeuren.

Wheely 13 april 2022 om 20:01

Er was/is duidelijk blinde paniek bij QS, gierig wilden ze voorbij het peloton, snel naar Evenepoel omdat ze het alweer mis zagen gaan deze koers. Tot overmaat van ramp werd Flip er nog slachtoffer van ook. Wet van Murphy?

Limal 13 april 2022 om 20:09

Ik heb het eigenlijk nooit anders geweten in de koers. Als de renners (die in principe het geclaxoneer horen) aan één kant blijven rijden gebeurt er niets – zoals net voordien bij de INEOS-wagen – als ze wel plots uitwijken is een ongeval praktisch niet te vermijden. Mij verbaast het gebeuren van vandaag dus niet, maar eerder dat er niet èlke keer zulke incidenten voorvallen.

Wheely 13 april 2022 om 20:45

Ik kan me goed voorstellen dat de renners het geclaxoneer niet gehoord hebben, misplaatst hebben of afgeleid waren. Ze passeerden net de meet, de bel voor de laatste ronde ging, de omroeper riep wat en het publiek kraaide, misschien nog een ploegleider in het oortje erbij. Achteraf misschien niet zo slim om er daar langs te willen.

evelineroos 13 april 2022 om 20:15

Dat hele verhaal over toestemming is helemaal niet relevant. Als je met je voorbumper een renner aantikt dan is het gewoon de schuld van van Bondt.

FDJ 13 april 2022 om 20:36

Je kunt wel toestemming hebben, net als je I het verkeer voorrang hebt van rechts of mag rijden bij groen, je moet altijd nog zelf de verantwoordelijkheid nemen of je het ook neemt als er iemand van links komt en doorrijdt.

Romāns Vainšteins 13 april 2022 om 20:42

Samenloop dit. Zowel jury als wagen maar ook omkijkCoquard gaan niet helemaal vrijuit. Het mooie is dat je dat ook samen overeenkomen kan en voort doen, net alsof een financieel adviseur nooit eens 3,4 zegt ipv 4,3.

FDJ 13 april 2022 om 21:03

Als je een fietser aanrijdt heb je als automobilist altijd schuld

mocca 13 april 2022 om 21:05

Jury gaat gewoon vrijuit.
Jury geeft toestemming dat ze er langs mogen, maar het is dan de verantwoordelijkheid van de wagen om er veilig langs te gaan, of even iets langer wachten als er geen ruimte is.

Romāns Vainšteins 13 april 2022 om 21:36

Reguliere verkeersregels op het peloton toepassen is natuurlijk niet zo makkelijk.

Ik volg Wheely s betoog iets hierboven dat de toestemming om op het lawaaiigste punt van de hele koers auto s te laten passeren niet het meest snuggere koersbesluit ooit is geweest, wat trouwens niet wegneemt dat de wagen zelf dat ook had kunnen bedenken.

Panache 13 april 2022 om 20:58

Ineos ging niet soepel, maar met horten en (figuurlijk) stoten voorbij aan de groep. Quickstep zag een gaatje en wilde de auto er met een stoot gas snel langs razen. Een onbesuisde (vast niet kwaadbedoelde) manoeuvre.

Michelangelo 13 april 2022 om 21:02

Weinig zelfreflectie bij QS. Had eerlijk gezegd niet anders verwacht van een ploeg die altijd de schuld bij anderen legt, en wiens baas het goedpraat als iemand uit het treintje wordt gebeukt.

Ergens zou ik het wel ironisch gevonden hebben als Flip een sleutelbeen gebroken zou hebben. Niet dat ik het hem gun, maar dan hadden ze pas echt de pijn gevoeld van deze domme actie. “Ineos kan er voorbij, dus dan kan ik dat ook”. Net als een kind dat meent nog net voor de trein door te kunnen fietsen.

En dat heet geen “samenloop”, maar gewoon te weinig rekening houden met renners. Er is er maar 1 schuld, en dat is de chauffeur van dienst.

SpeedyLegs 13 april 2022 om 21:35

Gelijk een rijverbod in wielerwedstrijden voor die chauffeur lijkt me redelijk. In een wielerkoers hoort een auto ten allen tijde de veiligheid van alle renners voorop te stellen en niet dat van een eigen ploegrenner.
Laat beter de auto’s alltijd achter de laatste fietsende renner blijven. Enkel een beperkt aantal motoren inzetten tussen de renners, voor de wedstrijdopnames.

Romāns Vainšteins 13 april 2022 om 21:37

Onmogelijk. Dan is lek meteen uit koers.

Wildebert 13 april 2022 om 21:36

Gelukkig bleef het bij Bondt en blauw. Wel een actie die in het nog niet zo goede jaar van de Quickpat brigade past.

luyfred 13 april 2022 om 21:42

Als dit gebeurt in niemandsland, waar geen publiek staat, gebeurt er niks. Nu aan de aankomststrook met al dat publiek wordt de show gemaakt in de stijl van ” kijk eens wat wij van QS kunnen”. Publiek kijkt naar je , tv cameras nemen je in beeld (volgwagens hebben tv aan boord) en je ziet ze als een keizer aan hun stuur zitten. Op dat moment zijn ze met hun eigen bezig en gebeuren er ongelukken.

Covadonga 13 april 2022 om 22:17

De straf is veel te mild. Een schorsing en een verplichte cursus auto rijden in een wielerpeloton zou meer op zijn plaats zijn.

Beekman 13 april 2022 om 22:34

Belgisch rijbewijs

guyremgabdel 13 april 2022 om 22:58

Blijkbaar weten niet velen hier dat het Geert zijn 2e ongeval is in koers. Remember de RVV 2015 waar Geert toen met de neutrale wagen reed van shimano. Ook toen werd een renner onderuit gekegeld.

Panache 14 april 2022 om 10:08

Liegt hij dan?
“Pff. Ik denk dat ik mag zeggen dat ik een van de meest voorzichtige chauffeurs in het peloton ben. Het is ook de eerste keer in tien jaar tijd dat me dit gebeurt.”

Cochise 14 april 2022 om 10:38

Bron? Dat was dat incident met Jesse Sergent, waarom denk je dat dat Van Bondt was?

RLM 16 april 2022 om 16:19

https://cycling.today/e150-fine-for-neutral-service-driver-who-hit-jesse-sergent-at-tour-of-flanders/

De chauffeur was ene Mario S. Niet deze De Bondt. Overigens is Sergent nooit volledig genezen van deze botsing en is minder dan een jaar later gestopt

Sjonge Jonge 13 april 2022 om 23:17

Weet iemand hoe het met Flip is? Hopelijk zijn hoofddoelen niet in gevaar….

Aerosolo 13 april 2022 om 23:17

Coquard volgde toch gewoon een quicksteprenner die naar links uitweek om naar voren te rijden? Die kunnen ze ook nog de schuld geven, maarja die is van quickstep.

mus van de maasstad 14 april 2022 om 07:59

Jury dit, die renner dat

Er is maar 1 schuldige en dat is de bestuurder.

Rondje 25 14 april 2022 om 09:56

Het loopt nu met een sisser af. O wee als er fatale gevolgen aan verbonden waren geweest. Dan was de wereld weer te klein geweest en had hij een schorsing van jaren aan zijn broek gekregen. Überhaupt nog de discussie wie dan schuldig was geweest.
Daar begrijp ik steeds weer niets van.

Henk Gelder 14 april 2022 om 10:10

Drukte over de auto’s bij de Amstel Gold maar nog altijd beter dan onderste boven gereden worden door een volg auto..

Headlines

Populair

Materiaalzone