Twintig gram te licht: SD Worx-Protime plaatst vraagtekens bij diskwalificatie Lorena Wiebes
Met ongeloof heeft SD Worx-Protime kennis genomen van de diskwalificatie van Lorena Wiebes na de eerste etappe van de Giro d’Italia Women. De ploeg uit daarnaast twijfels over de manier van wegen van de fiets van de uit koers gezette Wiebes.
Na afloop van de openingsrit werd de fiets van Lorena Wiebes gewogen en te licht bevonden. “Volgens de jury woog de fiets 6,78 kilogram en voldeed deze daarmee niet aan de door de UCI vastgestelde ondergrens van 6,8 kilogram”, stelt de ploeg in een communiqué.
Het wegen van de fiets zou volgens de succesformatie tot verschillende resultaten hebben geleid, waar vraagtekens bij worden gezet. “Zo was er een gewichtsverschil van meer dan vijftig gram tussen de eerste en de tweede weging van de fiets van Wiebes na afloop van de rit in Ravenna.”
“Fiets zat telkens ruim boven de grens”
Ook wordt gesteld dat dit niet de eerste keer is dat Wiebes met deze fiets zou hebben gereden, die steeds op dezelfde manier zou zijn afgemonteerd. “Daarbij bleek telkens dat het gewicht van de fiets ruim boven de grens van 6,8 kilogram lag. Het team begrijpt daarom niet hoe het mogelijk is dat diezelfde fiets nu onder de gewichtslimiet uitkomt.”
SD Worx-Protime is voorts van mening dat de diskwalificatie van Wiebes een buitengewoon zware sanctie is. Een sanctie die overigens wel overeenkomt met het straffenbarema van de UCI. Daarin valt te lezen dat op het gebruik van een fiets die niet voldoet aan de reglementen eliminatie of diskwalificatie staat (2.12.007 – 2.2). In etappekoersen op Women’s WorldTour-niveau komt er daarenboven ook nog 500 Zwitserse Frank boete bovenop voor de ploegleider.
Het is niet voor het eerst dat door de formatie van Danny Stam vraagtekens bij een jurybesluit worden gezet. Zo reageerde de ploegleider verbolgen na een tijdstraf voor Demi Vollering tijdens de door haar gewonnen Tour de France Femmes van 2023. Stam werd na zijn woorden uiteindelijk uit koers gezet.
Wielerflits Magazine is jouw Tour Femmes-gids!
De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. En het is niet voor niets De Meest Complete Tour de France Femmes Gids. In onze Zomergids lees je alles over de Tour de France Femmes en de Tour voor mannen, van etappes tot favorieten en indrukwekkende achtergronden over de teams en de bergen. Je leest over Nienke Vinke, unieke fotografie uit het vrouwenpeloton, Jonas Vingegaard, de knechten van Tadej Pogačar, Mathieu van der Poel, Raymond Poulidor en nog veel meer!
De ploeg communiceert verbazing en woede alsof ze groot onrecht is aangedaan, maar roept vooral vragen op. En dan ook klagen over de strafmaat, terwijl die blijkbaar volgens de regels is. Hoe het ook zit, slim is het niet.
Gewoon hand in eigen boezem steken,daarvoor uitkomen en niet zeuren over “onrecht”
Ik heb zelf eerlijk gezegd geen idee welke marge ploegen normaal gesproken aanhouden. Maar aangezien we niet ieder seizoen dit soort diskwalificaties zien, blijkt de marge die anderen nemen ruim genoeg om uit de problemen te blijven. Het kan er ook aan liggen dat veel renners kiezen voor iets zwaardere aerofietsen omdat die ondanks het extra gewicht tocht sneller zijn. Dan zit je volgens mij al richting de 7,5 kilo.
Geef de persoon die de fietsweging doet een weegschaal met slechts 2 digits, en dan zou op het scherm van dat toestel 6,8 kg komen te staan. Mijns inziens zijn de personen in de wedstrijd die de beslissing hebben genomen om op basis van dit weegresultaat af te keuren, incompetent en hebben minimaal bijscholing tot VWO-niveau nodig of een andere job.
@Udo: bij mij staat er in 1.3.013 "The tip of the saddle shall be positioned behind the vertical plane passing through the center of the bottom bracket axle and must under no circumstances cross this plane.", en 1.3.014 "The plane passing through the highest points at the front and rear of the saddle can have a maximum angle of nine degrees from horizontal. The length of the saddle shall be 24 cm minimum and 30 cm maximum.". Er staat niets over de accuraatheid van de weegtoestellen.
Dit ligt niet aan je VWO niveau hoor.
De UCI schrijft nergens hoeveel decimalen de weegschaal moet tonen, maar eist wél gekalibreerde, gecertificeerde precisie‑meetapparatuur (foutieve verwijzing verwijderd). Dat is geregeld in de clarification guide.
Zulke gecertificeerde sportweegschalen meten standaard tot 1 gram nauwkeurig (= 0,001 kg), waardoor UCI‑keuringen altijd met drie decimalen werken.
Daarom geldt de grens technisch als 6,800 kg, en alles daaronder (ook 6,75 kg) is te licht.
ARTICLE 1.3.019
“The weight of the bicycle cannot be less than 6.8 kilograms.”
The minimum weight of the bicycle (in
working order) is 6.800 kg, considered
without on-board accessories in place,
that is to say those items that may be
removed during the event. The bottles,
on-board computers and all others
removable accessories must be removed
during the weight check. However, the
bottle cages, fixture systems and clipped-
on extensions are part of the bicycle and
stay in place during the weighing.
Het is dus de schuld van onze eigen vrekkigheid dat we dat artikel niet hebben.
Ik denk dat ik VWO'ers de #1 zijn in snelheidovertredingbezwaarschriftprocedures.
;)
Je kan je fiets dus maar beter met een aardige marge te zwaar hebben.
EDIT: ik begrijp dat de UCI weegschalen gebruikt met een nauwkeurigheid van +-50g, en dat geven ze zelf toe. Dus effectief moet je je fiets wel op 6,85kg hebben wil je geen potientieel onterechte DSQ krijgen omdat de weegschaal niet nauwkeurig genoeg is.
Maar wellicht is het gebrek daaraan ook wel veelzeggend. En dat die fiets in het verleden wel voldeed, en nu niet, zegt natuurlijk helemaal niks over dit moment. Wat betekent: normaal ruim boven de marge, praten we dan over grammen? En ook die 50 gram zeggen niks? Was dit bijv. 3,78 en en 3,73 kg? Of was dat 3,78 en 3,83kg? Was dat op één weegschaal? Waren beide correct gemeten? Waarom zijn er 2 metingen? En welke fouten zijn er dan specifiek gemaakt volgens jullie? Protocol niet gevolgd? Verkeerd instrument? Foute beslissing? Foute straf?
En de straf is in theorie logisch (Je hebt een onrechtmatig voordeel gehad), maar in de praktijk natuurlijk veel te zwaar. Daar mag men nog eens kritisch over na denken bij de UCI.
De UCI schrijft nergens hoeveel decimalen de weegschaal moet tonen, maar eist wél gekalibreerde, gecertificeerde precisie‑meetapparatuur (clarification guide).
Zulke gecertificeerde sportweegschalen meten standaard tot 1 gram nauwkeurig (= 0,001 kg), waardoor UCI‑keuringen altijd met drie decimalen werken.
Daarom geldt de grens technisch als 6,800 kg, en alles daaronder (ook 6,75 kg) is te licht.
En dat houdt dus in dat er 2 metingen zijn gedaan waarvan er één 20 gram en één 70 gram te licht was.
Wat veel belangrijker lijkt te zijn, is de vraag of er wel goed gemeten is.
De UCI heeft deze Giro editie kapot gemaakt en zal ook zo de boeken ingaan. Een Giro met een grote vlek. Ik ga ook niet meer kijken naar een kapot gemaakte wedstrijd.
dat de UCI gecertificeerde weegschalen verplicht. En die wegen tot de gram nauwkeurig. 6.799 is dan te licht. En leidt tot diskwalificatie.
De UCI schrijft niet voor dat een weegschaal drie decimalen moet tonen. Ze verplicht alleen dat commissarissen “gekalibreerde en gecertificeerde meetapparatuur” gebruiken. Gecertificeerd verwijst naar internationale metrologienormen zoals OIML R76 (klasse III). Die normen bepalen dat een gecertificeerde precisieweegschaal voor objecten rond 6–10 kg een resolutie van 1 gram (0,001 kg) moet hebben en niet mag afronden. Daardoor tonen UCI‑weegschalen automatisch drie decimalen. Het is dus geen UCI‑regel, maar een gevolg van de certificeringsnormen die de UCI verplicht stelt.
Feit is tevens dat de fiets van Wiebes razendsnel werd weggemoffeld door SDW zodra ze tot stilstand was gekomen. Ik vermoed dat SDW al tijdens de rit ontdekt heeft dat er een fout gemaakt was met de fiets van Wiebes. Men heeft geprobeerd het bewijsstuk (de fiets van Wiebes) te laten verdwijnen, maar de verantwoordelijke UCI-commissaris heeft zich niet om de tuin laten leiden.
In plaats van toegeven dat er fouten zijn gemaakt, begint SDW te dreigen met rechtszaken. Dat is niet de eerste keer; het is min of meer de standaardreactie van SDW.
Hoeveel gram zou je trouwens verliezen door de schrijfremmen eens goed te 'locken' met een remspoor tot gevolg? Niet dat het op 20 g zou mogen aankomen - een beetje meer marge inbouwen lijkt me de logica zelve.
Zat me nog af te vragen wat er zou gebeuren als er onderweg een onderdeel van de fiets af breekt, bijvoorbeeld de bidonhouder. Dan is de fiets gegarandeerd te licht als ze zo de grens opzoeken.
Een afgebroken onderdeel is na de wedstrijd natuurlijk uit te leggen.
Overigens in oude tijden hadden trainers niet zelden een loodstrip bij zich die voor de weging op de fiets werd geplaatst en na de weging weer werd verwijderd. Goeie ouwe tijd, sjoemelen met tientallen grammen.
Zelf ooit een fietsketting in mijn frame gekregen omdat ik door een ander zadel een te lichte fiets bleek te hebben.
Ik mag hopen dat ze bij professionele fietsen een ruime marge hanteren.