WielerFlits Test: Shimano Ultegra R8070 Di2 schijfremmen

woensdag 5 september 2018 om 19:30

Schijfremmen zijn met afstand de meest besproken fietsinnovatie van de afgelopen jaren. Sinds twee maanden staat de UCI ze ook officieel toe in wedstrijdverband. Wij namen de proef op de som en onderwierpen de schijfremmen van de Shimano Ultegra R8070 Di2 aan een test.

Eindelijk geïntroduceerd
In het mountainbiken zijn ze al jaren niet meer weg te denken en ook in het veldrijden gebruiken de profs de laatste jaren enkel fietsen met schijfremmen. Lars van der Haar was een van de eerste crossers die volledig overging. Waar zijn collega’s per wedstrijd veranderden, vertrouwde Van der Haar het seizoen 2013/2014 volledig op de nieuwe innovatie.

Bij zijn collega’s op de weg duurde het nog wat langer voordat schijfremmen in het peloton te zien waren. Vanaf 2016 waren er verschillende testperiodes en dat leverde direct een stevige discussie op. Het peloton sprak vooral over de verschillen in remkracht en de onveiligheid die het met zich meebracht. De foto’s van de gehavende benen van Francisco Ventoso na Parijs-Roubaix gingen de wereld over, waarna het expiriment tijdelijk stopgezet werd. Nadat de bladen botter gemaakt werden, stelde de UCI opnieuw een testfase in. Tom Boonen won op 24 januari 2017 als eerste prof een wedstrijd met schijfremmen. Toenmalig ploeggenoot Marcel Kittel werd enkele maanden later de eerste renner die een Touretappe op schijfremmen wist te winnen.

Een jaar later zijn schijfremmen volledig toegestaan. Tijdens de voorbije Tour de France zagen we dat tal van ploegen de overstap hebben gemaakt, of in ieder geval een aantal etappes er gebruik van maakten. Vooral in de kasseienrit naar Roubaix was dat het geval.

John Degenkolb won de rit naar Roubaix op een fiets met schijfremmen – foto: Sirotti

Ook ritwinnaar John Degenkolb reed op een Trek met daarop schijfremmen van Shimano. Enkele dagen eerder had Fernando Gaviria al een eerste overwinning op schijfremmen geboekt en ook Peter Sagan deed zijn duit in het zakje. Na 21 ritten bleken er met Gaviria, Sagan en Degenkolb zes etappes op schijfremmen te zijn gewonnen.

Ondanks dat de ploegen van Dylan Groenewegen en Geraint Thomas gesponsord worden door Shimano, wonnen zij hun twee Touretappes op fietsen met velgremmen. Dat is simpelweg omdat zowel Bianchi als Pinarello nog geen wedstrijdfietsen met schijfremmen hebben. Waarschijnlijk komt hier snel verandering in. Beide merken hebben al een aantal fietsen waarop schijfremmen zijn gemonteerd aan de ploegen beschikbaar gesteld.

Meer remkracht
In deze rubriek hebben we de afgelopen tijd verschillende fietsen met schijfremmen mogen testen. Het was al snel duidelijk dat de remkracht (zelfs bij regenachtig weer) groter is. Die conclusie mag geen verrasing heten, maar het is nog steeds de vraag of je er op de weg echt iets aan hebt.

Een van de voordelen van beter kunnen remmen is de hoeveelheid controle die je over je fiets hebt. Je staat immers eerder stil en door de kortere remweg kan je beter inspelen op het ontwijken van gevaar. In een peloton moet je natuurlijk hopen dat diegene achter je ook op tijd zijn (schijf)remmen aanraakt, maar tijdens het fietsen buiten de wedstrijden om kan een kortere remweg ongelukken voorkomen.

Die betere controle komt niet alleen door de remkracht, maar ook door de stijfheid die de schijfremmen met zich meebrengen. Schijfremmen zitten immers veelal op fietsen waarbij het wiel met een zogenoemde steekas vast zit.

Ultegra R8070 Di2
Hoewel schijfremmen aanvankelijk vooral in het hoogste segment beschikbaar waren, heeft Shimano sinds kort ook de meest verkochte onderdelengroep Ultegra ermee uitgerust. Bij de Ultegra R8020 kan je mechanisch schakelen en de Ultegra R8070 is elektrisch.

Materiaalzone testte de R8070 en kan eigenlijk meteen tot de conclusie komen dat het remmen nagenoeg hetzelfde voelt als het remmen met de duurdere en hogere Dura Ace-onderdelen. Dit betekent dat schijfremmen ook op Ultegra-niveau nu voor een grote groep wielrenners bereikbaar is. Naar verwachting zullen dan ook steeds meer fietsers op schijfremmen te zien zijn. Fietsfabrikanten maken steeds meer frames speciaal voor schijfremmen en kunnen ze nu ook in een ander segment aanbieden.

Het mooie aan deze groep, in vergelijking met oudere groepen, is dat je aan de shifters niet kan zien of het voor schijfremmen of velgremmen is gemaakt. Het oliereservoir wat in het verleden voor grote shifter zorgde is nu goed weggewerkt waardoor de shifters even groot zijn als de shifters voor velgremmen.

Minder onderhoud
Een groot voordeel wat nog niet vaak ter sprake is gekomen, is het onderhoud. Mits de remmen goed zijn afgesteld, is dat er namelijk nauwelijks. De schijven gaan lang mee (bij normaal gebruik meerdere jaren) en zelfs de remblokken hoef je veel minder vaak te vervangen dan de blokjes van velgremmen. Wel moet je goed oppassen met het afstellen, maar zodra het eenmaal goed staat ben je vertrokken. Mocht het enigszins scheef staan, kost dat wat meer inspanning. Hetzelfde geldt voor de oliedruk in de kabels. Zodra het goed is, is het goed. Zodra er echter wat lucht inkomt of je wat druk verliest, kan het een behoorlijke klus zijn om het weer goed te krijgen. Mocht je er niet uitkomen, dan bieden de Shimano Service Centers uitkomst.

Houd er wel rekening mee dat wanneer je besluit over te stappen op schijfremmen, je ook je wielen moet verwisselen. Bij de overgang van 10 naar 11-speed kon je sommige wielen nog ombouwen, maar bij schijfremmen is dat onmogelijk. Een voordeel van nieuwe wielen voor schijfremmen is wel dat de velgen nagenoeg niet slijten. Waar bij velgremmen de velgen aan behoorlijke slijtage onderhevig waren, is dat bij schijfremmen niet het geval. Je doet dus langer met je wielen, waardoor je op de lange termijn goedkoper uit bent.

Schijfremmen hebben in de afgelopen jaren al bewezen dat ze een blijvertje zijn. Zodra de meeste fietsen volledig overgaan, kan het best zo zijn dat over een aantal jaren vrijwel iedereen met twee glimmende schijven in zijn wielen rijdt en we velgremmen – net als het schakelen met hendels op het frame – ouderwets beginnen te vinden.

Verantwoording:
Shimano is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Voor deze test kregen wij een fiets met schijfremmen ter beschikking, die wij na afloop hebben ingeleverd

Dit artikel delen:

17 Reacties

JaBo 5 september 2018 om 19:39

Edit: Scherp, is inmiddels weggehaald

trickstuff 5 september 2018 om 19:40

edit wf: waarvan akte

Jeroom 5 september 2018 om 19:54

edit wf: bedankt, aangepast

Erica-de-moeder-van-Niki 5 september 2018 om 20:03

edit wf: bedankt, aangepast

Wel superremmen trouwens, kan ik bevestigen. Juist als het nat is.
De suggestie dat er ‘nu ook’ hydraulische schijfremmen op Ultegra niveau zijn is trouwens wel heel erg oud nieuws, dat is al meerdere jaren zo. Op Shimano 105 niveau zijn ze er ook al trouwens…

Lopopodium 5 september 2018 om 21:53

Oh nee, krijgen we hier nou ook ‘advertorials’?

Ik zou een test als deze theoretisch kunnen waarderen als ook andere merken gewoon aan bod komen (ook die waar jullie geen ‘mediapartner’ van zijn). Komen die ook (nog)?

Martin van den Bosch 5 september 2018 om 23:50
Quote:
Ik zou een test als deze theoretisch kunnen waarderen als ook andere merken gewoon aan bod komen (ook die waar jullie geen ‘mediapartner’ van zijn). Komen die ook (nog)?

Jazeker. Deze week begint er een nieuwe medewerker waardoor er meer artikelen op Materiaalzone komen.

Romāns Vainšteins 5 september 2018 om 21:57

Ik heb zo'n Degenkolb-Domane met schijfremmen omdat ik geregeld (semi) off road ga.
Heerlijk veel betere remmen met name bij nat weer e/of rottige ondergrond. Wil niet anders meer. De eventuele, algehele doorvoering er van in het profpeloton is natuurlijk een meer gedetailleerd vraagstuk.

Overigens geen idee wie welke schijfrem maakt whatsoever, is deze ook van jullie matties ? Zo ja > Goed gedaan ! Ga zo door ! Van mij krijg jij een dikke 9 !

Jacco van Stierop 5 september 2018 om 22:01

“Je doet dus langer met je wielen, waardoor je op de lange termijn goedkoper uit bent.”
Mwoa, met mijn velgremmen vervang ik de wielen pas na zo’n slordige 40.000 km. Betwijfel of je met aanschaf en onderhoud daadwerkelijk goedkoper uit bent.

Fast Freddy 5 september 2018 om 22:43

Ik wordt zo moe van die hele commerciële handel. Natuurlijk remmen schijfremmen beter. Met name onder bepaalde omstandigheden.
Voor het gros van de wielrenners in Nederland voeg het echter werkelijk niets toe. Men fietst op vlakke wegen en blijft binnen als het regent. Daarnaast is het maar de vraag of de gemiddelde zondagochtendfietser z'n fiets recht kan houden als hij de remkracht van de schijven in geval van nood volledig benut.
Iedereen aan de schijfrem is even onnozel en overbodig als iedereen aan de Dura ace. Geldklopperij bovendien. Dus.

trickstuff 6 september 2018 om 08:28

Wie ben jij dat je kunt bepalen wat het gros van de wielrenners nodig heeft?

arjando.ooms 6 september 2018 om 09:53

Het is niet dat ik mijn huidige fiets om zou laten bouwen. Maar de nieuwe wordt er zeker een met schijfremmen.

Daarnaast scheelt het ook op natte wegen (na de regen) en met bijvoorbeeld een klein slagje in een wiel en in een peloton. Denk dat het voor het gros van de wielrenners een paar procenten scheelt. Lijkt me dus een goede innovatie waar het grootste deel van de reacreanten echt wel wat aan heeft.

Om daar nou direct een investering voor te doen, nee. Gewoon meenemen in de aankoop van je nieuwe fiets die waarschijnlijk ook stijver, aerodynamischer, etc. is.

Thijs E 5 september 2018 om 22:44

“Test”

Er wordt niks getest, hooguit een beetje besproken.

En het voordeel van schijfremmen is dat je in alle omstandigheden beter kunt doseren dan met velgremmen, waarbij hydraulische beter zijn dan kabelbediende schijfremmen.
Meer remkracht klopt alleen als je bedoelt bij dezelfde handkracht. Als je hard genoeg knijpt kun je met velgremmen prima de gripgrens van je banden overtreffen. Of over de kop gaan.

robertus 6 september 2018 om 08:28

Schijfremmen zijn hot, de profs gebruiken deze steeds meer en zien daar een voordeel in, dan gaat de rest vanzelf meedoen. :)

lnnrt 6 september 2018 om 08:35

Hmmm, dit is idd niet echt een test, meer een opsomming van de voordelen, die je overal op het net kan vinden. Ik ben echter zeer geïnteresseerd naar testervaringen, misschien dat iemand anders met schijfremmen me kan helpen.

Ik overweeg een nieuwe fiets, en overweeg ook serieus schijfremmen.

Ik gebruik mijn racefiets voor af en toe een tochtje in het midden van het land, 1 keer per jaar een weekje in de bergen/heuvels van de Vogezen of Eifel, maar vooral (zo’n 75% van de kilometers) voor woon-werk. Ik fiets het hele jaar door, dus ook veel in de regen of nat wegdek.

Mijn budget is beperkt, dus als ik schijfremmen wil, dan wordt het de 105 variant, wel hydraulisch. Iemand daar ervaring mee? En toevallig iemand die van ultegra (velgremmen) kwam?

Het hydraulische remmen lijkt mij heerlijk, ik heb toch af en toe na een lange afdaling kramp in m’n handen, toegegeven, dat is dus maar eens per jaar.
Daarnaast slijt ik mijn velgen behoorlijk snel, woon-werk is de helft van het jaar met nat wegdek en veel remmen.

Ik sta ongeveer voor de keuze; een cannondale caad12 met ultegra velgremmen, of 105 schijfremmen.

Iemand die z’n ervaringen kan delen?

mel 6 september 2018 om 10:39

Zelf heb ik sinds een paar maanden de 105 schijfremmen. Mijn eigen overweging om voor schijfremmen te kiezen is dat er meestal ook bredere banden gemonteerd kunnen worden op een fiets met schijfremmen. Mijn vorige racefiets remde ik met 105 velgremmen op aluminium velgen. Vrijwel nooit een probleem maar ik herken het gevoel van de verkrampte handen bij een afdaling in de regen. Ik heb echter nog niet in de bergen gereden met de 105 schijfremmen, dus daar kan ik geen ervaringen van delen.
Mijn woon- werkverkeer doe ik op een ´gravel racer´ met Hayes mechanische schijfremmen. Remt, zeker in de regen, beter dan de velgremmen maar nog niet zo ´smooth´als de hydraulische remmen.
Mogelijk nadeel bij de 105 schijfremmen is misschien de grote knobbel op het bovengedeelte van de shifter. Zelf merk ik het al lang niet meer en mijn handschoenen koop ik in maat large.
Ik ga er van uit dat de caad12 met een steekas werkt, schijfremmen met een quick release levert mij wel wat frustraties op omdat het wiel elke keer toch net wat anders zit als ik het terug plaats en dan weer wat afstellen nodig heeft.
Al met al weet ik vrij zeker dat ik zelf in ieder geval weer voor schijfremmen kies bij een volgende racefiets.

Romāns Vainšteins 6 september 2018 om 10:54

‘bredere banden’

Idd een leuk voordeel ook

lnnrt 6 september 2018 om 12:16

Kijk, hier heb ik iets aan! Dank Mel voor het delen, die grote shifters zijn idd wel een nadeel, vooral niet mooi overigens. Ik heb met mijn 1.98, bijgeleverde maat handen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.