WielerFlits Test: Kryptonite fietsverlichting

Door , maandag 12 november 2018 om 15:47

In deze derde aflevering in onze serie over fietsverlichting bespreken we de lampen van Kryptonite. Het merk wordt verspreid door een grote speler in de markt waar je waarschijnlijk wel eens van gehoord hebt: Shimano Benelux.


Kryptonite lampen

De lampen worden geleverd als set in een chique opbergdoosje. Handig vind ik, want waar laat je anders de kabeltjes voor het opladen en de bijbehorende houders als je de verlichting niet gebruikt? De set bestaat uit een voorlicht met de naam Alley F-800 en een achterlicht dat luistert naar de naam Avenue R-75. Beide getallen geven, zoals te doen gebruikelijk, het maximaal aan lumen weer dat de lamp kan leveren.

Het achterlampje wordt geleverd met een clip, zodat je hem aan je kleding of bijvoorbeeld zadeltas kunt bevestigen. Daarnaast bevindt zich ook een houder in de doos voor aan je frame. De lamp laad je op met de bijgeleverde micro USB-kabel. In de laagste stand moet hij maximaal vijf uur meegaan. Wil je langer veilig verlicht fietsen? Stop een powerbank in je achterzak, dan kun je onderweg simpel bijladen. Als de batterij van de Avenue onder de 25% komt, dan licht het indicatorledje rood op in de aan- en uitknop.

De lamp beschikt over een zestal modi. Drie daarvan knipperen en de overige drie gaan van normale felheid met 15 lumen, naar hoge felheid met 75 lumen. Een lamp met intelligentie. Zodra de batterij onder de 10% komt schakelt hij automatisch naar de meest energiezuinige stand. Op iets lager vermogen alsnog thuiskomen is wat mij betreft een slimmigheid. De meeste felle stand ging in mijn test ruim tweeënhalf uur mee. Na deze tijd schoot de lamp in besparingsmodus. Dit is een zuinige knipperstand.

Het voorlicht wordt vastgemaakt met een tiewrap-achtige constructie. Snel en eenvoudig. De houder plaats je op je stuur en de Alley zelf kun je losklikken als je je fiets parkeert. Om de lijn door te trekken heeft deze lamp ook zes modi, met dezelfde verhouding als zijn kleine broertje achterop. De felle stand levert 800 lumen en de laagste stand 140. De middenstand produceert 400 lumen en zit er dus keurig tussen. Ook het voorlicht kun je onderweg gewoon bijladen. Het licht steekt een stuk uit voor de houder en daar zit het micro-USB laadpunt. Handig voor de mensen die geen genoeg kunnen krijgen van nachtelijke kilometers.

Zakt de batterij onder de 50%, dan valt dit direct op. De led bovenop de lamp kleurt dan namelijk oranje. Schiet hij vervolgens door naar rood, dan weet je dat je onder de 25% zit. De intelligentie van het achterlicht is aan de voorkant ook gebruikt. Onder de 10% wordt automatisch de meest energiezuinige stand ingeschakeld. Naast de maximale 800 lumen volle bak vooruit, heeft de lamp ook twee wat kleinere ledjes aan de zijkant. Dit zorgt voor extra zichtbaarheid op de fiets. Dit heeft het achterlicht overigens ook. Tijdens mijn test kon ik ruim tweeënhalf uur genieten van de 800 lumen stand. Daarna begon het licht zuinig te knipperen.

Beide lampen kunnen met een regenachtige rit gebruikt worden. Ze zijn IPX-4 geclassificeerd. Er zal geen schade aan de lampen ontstaan wanneer ze met 10 liter water per minuut besproeid worden. Mocht je in zo’n regenbui terecht komen, doe ons wat foto’s, want dat is vrij extreem. Zodra je de lamp aanzet, gaat hij in de meest recent gebruikte modus aan. Een geheugenfunctie, zo stelt Kryptonite, die beide lampen aan boord heeft.

Montage

De Kryptonite lampen zijn niet ingewikkeld te bevestigen. Integendeel, kudo’s voor het gemak van de montage. De beugel van het Alley-voorlicht snoer ik zo vast met de tiewrap. Ik klik de lamp vast en meer is het niet. De Alley is ook nog eens te richten. Je kunt hem iets naar links en rechts draaien. Hier heb je bijvoorbeeld iets aan op een mountainbike. Als je stuur niet kaarsrecht loopt, richt je de lichtstraal hiermee alsnog naar voren. Nuttig.

De Avenue dan aan de achterkant. Ik clip hem eerst vast aan mijn zadeltasje. Ik weet dat een zadeltasje verboden is bij de puristen, maar ik lap die regels aan mijn fietsschoen. Er zit namelijk een speciale bevestiging op mijn tasje, alsof het ervoor gemaakt is. Zie je gelijk mijn tasje niet meer zo. Mocht je geen tasje hebben, wat ik begrijp, dan kun je de Avenue ook aan je frame of zadelpen bevestigen. Dit wil ik ook doen en ik vind een geschikt plekje op mijn zadelpen. Ik ken mijn eigen krachten niet. Uit mijn enthousiasme trek ik iets te hard aan de rubber sluiting en maak hem kapot. Dat is balen. Let dus op bij de bevestiging van het achterlicht. Wees voorzichtig met bevestigen en kracht zetten op het rubber. Garantie wordt geregeld via de winkel waar je de verlichting hebt gekocht.

Kryptonite achterlicht gemonteerd

Zichtbaarheid

Door het rijtje ledjes valt de achterlamp goed op. Naast dit rijtje heb je aan de zijkanten ook nog een rood oplichtend deel. Vol gas met het standje van 75 lumen, en alles en iedereen zal je zien. Ook de iets lagere energiezuinige stand is opvallend genoeg. Ga verstandig om met de verschillende standen, met het oog op de batterijduur. Rijd je een rondje waar ook straatverlichting aanwezig is, dan kun je makkelijk af met wat minder lumen. Begeef je je in de minder verlichte gebieden, dan komt de felle stand goed van pas. Op een afstand van een meter of 10 heb ik de verschillende standen bekeken. Geen enkele keer had ik het idee slecht zichtbaar te zijn.

Wat doet de 800 lumen van het voorlicht? Die presteert naar behoren. Sterker nog, je kunt voor enkel zichtbaarheid in de laagste stand ook goed voor de dag komen. Op vol vermogen verblind je namelijk voetgangers en andere fietsers. Met regelmaat kreeg ik de feedback dat het nogal irritant is bij tegenliggers. Fiets je door de stad, dan zou ik kiezen voor de 140 lumen-stand, want die maakt je zichtbaar genoeg. Meer heb je niet nodig. Richt je lamp, ongeacht welke stand, naar beneden op de straat. Dan houd je andere weggebruikers te vriend.

Zicht

Je raadt het waarschijnlijk al, maar je hebt met de Alley heel veel zicht. In een donkere omgeving waar weinig tot geen omgevingslicht aanwezig is, staat de 800 lumen zijn mannetje. Tijdens een duister ritje in het bos of een ontspannen graveltocht kun je deze lamp goed gebruiken. Je krijgt hier niet het gevoel dat je iets mist. Een aanrader voor iedereen die buiten de stad wil rijden met degelijke verlichting.

Conclusie

Kryptonite heeft een goede set op de markt gebracht. De voorkant laat zich binnen luttele seconden monteren en heeft flinke kracht op vol vermogen. Het achterlicht moet voorzichtig geplaatst worden, maar beschikt over een opvallende rode lichtbol. Hiermee blijf je zichtbaar in elke situatie. De set wordt geleverd met een compact opbergdoosje en kost online ongeveer 85 euro. Met beide lampen op de felle stand kun je ruim tweeënhalf uur van huis. Dan heb je nog 10 procent over op de zuinige stand, mocht je rit iets langer duren. Op het kapotte rubber na ben ik tevreden en beveel ik deze set zeker aan. Via de dealer locator op Bikegear.cc kan je terugvinden waar de lampjes te verkrijgen zijn.

Dit artikel delen:

3 Reacties

jooprioolpijp 12 november 2018 om 20:52

Aan deze test moet nog wel wat gebeuren. Een foto van de bundel van de koplamp bij verschillende intensiteiten is een must, en eigenlijk van het achterlicht ook – 800 lumen klink heel veel, maar met het verkeerde profiel heb je d'r alleen maar last van. Gezien de tekst lijkt de bundel b.v. te veel licht richting tegenliggers te produceren. Verder ziet die montage op het stuur er uit alsof de lamp bij de eerste de beste stevige hobbel in een andere richting staat.
Enne, verantwoording?
Edit: de test van de Specialized lamp is veel beter! Haastklusje dit?

Bastiaan Gaillard 14 november 2018 om 08:26

Hi Joop,

Dank voor je reactie.

Tegenliggers hadden er last van omdat hij teveel naar voren scheen ipv naar de straat. Dit werd met het juist richten van de lamp verholpen.
De lamp op het stuur zit stevig. De steun zit vast op het stuur met de tiewrap constructie. Je kunt makkelijk de lamp op de steun klikken en dit zit stevig. Tijdens een rit door het bos bleef de lamp op zijn plek en stuiterde er niet af. Er is flink wat kracht nodig om de lamp een andere richting op te laten schijnen.
800 is inderdaad maar een getal maar de omgeving werd zonder straatverlichting prima verlicht.

Handige Harry 14 november 2018 om 19:44

Had Kruijswijk die maar gehad in de Vuelta, dan had hij podium gereden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.