WielerFlits Test: Elektrisch schakelen met de Shimano Ultegra-groepset

Door Daan van den Berg, vrijdag 21 september 2018 om 18:00

Wanneer het gaat om groepsets, heb je als fietser eigenlijk de keuze uit drie verschillende merken. Zo zijn er het Italiaanse Campagnolo, het Amerikaanse SRAM en het Japanse Shimano, waarvan laatstgenoemde op het merendeel van de fietsen gemonteerd is.

Shimano is marktleider en dat is terug te zien in het aantal profploegen dat met het merk rijdt. Van de achttien WorldTour-ploegen rijden er veertien met Shimano, drie met Campagnolo en één met SRAM. Bij LottoNL-Jumbo zijn de schoenen, brillen en zelfs de kleding van Shimano. Daarnaast worden de helmen geleverd door Lazer, dat dan weer door Shimano wordt gedistribueerd.

Wanneer er gesproken wordt over fietsonderdelen, gaat het vaak over zogenoemde groepsets. Hiermee bedoelen we de shifters (remgrepen), remmen, derailleurs, crank, cassette en ketting. Shimano heeft tal van verschillende groepen. Dura-Ace is het paradepaardje waarmee de profs op pad worden gestuurd. Net daaronder zit Ultegra, waar je veel technieken terugvindt die je óók bij Dura-Ace ziet.

Ultegra is de populairste groepset van Shimano en is ondertussen aangekomen bij de versie met de naam 8000. De Ultegra-groepen zijn er in vier verschillende uitvoeringen: de R8000, R8020, R8050 en R8070. Twee ervan zijn mechanische groepen en twee elektrische. Daarnaast kan je kiezen voor de groep met schijfremmen.

Groep Ultegra R8000 (mechanisch en velgremmen) €1.049
Groep Ultegra R8020 (mechanisch en schijfremmen) €1.249
Groep Ultegra R8050 Di2 (elektrisch en velgremmen) €2.059
Groep Ultegra R8070 Di2 (elektrisch en schijfremmen) €2.209

 

Test Shimano Ultegra R8070 Di2
Tijd om het paradepaardje van de nieuwe Ultegra-lijn aan een test te onderwerpen. Materiaalzone ging langs bij Shimano in Nunspeet en testte de nieuwste Ultegra-groep. De Ultegra R8070 Di2-onderdelen waren gemonteerd op een Specialized S-Works Venge ViAS. Dit betekent schijfremmen en elektrisch schakelen, oftewel de topgroep in de Ultegra-categorie.

We hebben de fiets getest tijdens de tropische Nederlandse zomer, dus we waren blij dat we twee volle bidons konden meenemen. De wegen over de Veluwe zorgden voor een afwisselende route; door bossen, over heuvels en door dorpjes konden we de fiets en vooral de onderdelen prima testen. De S-Works Venge ViAS is een fiets die we bij Materiaalzone al eerder getest hebben. De samenvatting van deze test is simpel: snel en stijf. Ook nu ervaarden we snel dat de fiets vooral vooruit wilde.

foto: Shimano

De stijfheid van de fiets heeft voor een groot deel te maken met het frame en dan vooral het carbon rondom het bracket, de trapas. De wielen en onderdelen vormen tevens een belangrijke factor. Wat betreft de wielen reden we op Ultegra RS. Deze wielen zie je niet zo vaak, aangezien ze nauwelijks door fietsmerken in hun fietsen worden gezet. En dat terwijl bij de profs toch heel wat ploegen met de wielen van Shimano rijden. Zo rijden Sky, BMC, Mitchelton-Scott, Groupama-FDJ en LottoNL-Jumbo met wielen van het Japanse merk.

De wielen waarmee wij op pad gingen hadden een carbon velg van 30 millimeter hoog en waren natuurlijk volledig uitgerust met schijfremmen van Ultegra. De stijfheid die deze wielen met zich meebrengen heeft vooral te maken met het gebruik van een schijf en de daarbij behorende steekas. Door een steekas te gebruiken is het wiel extra stijf en is speling bijna uitgesloten.

Op ieder moment schakelen
Tegenwoordig is het elektrisch schakelen niet meer weg te denken. Waar vroeger renners als Fabian Cancellara en Alberto Contador weigerden om met een elektrische schakelgroep te rijden, zijn profs die nog mechanisch schakelen vandaag de dag bijna niet meer te vinden.

Op de fiets die wij getest hebben, zat de elektrische schakelgroep van Ultegra. Dat schakelt ontzettend fijn. Eigenlijk kan je met een elektrische groep op elk moment schakelen. Het is niet aan te raden, maar zelfs onder druk blijven de onderdelen perfect werken.

Veel functies die Dura-Ace al eerder te bieden had, zijn ook in de Ultegra-groep verwerkt. Zo kan je met behulp van de E-TUBE-app op je telefoon of tablet je shifters zo instellen dat elk knopje doet wat jij wilt. Op elke shifter zitten niet alleen de twee buttons ‘zwaarder’ en ‘lichter’, maar op deze set zit er ook nog een knop aan de bovenkant van de shifter. Deze knop is ook volledig naar wens in te stellen. Zo kan je bijvoorbeeld met links lichter en met rechts zwaarder schakelen, maar zijn de knoppen ook te koppelen aan je fietscomputer zodat je die hiermee kan bedienen.

Via de Shimano E-TUBE-app kan je nagenoeg alles aanpassen wat betreft je shifters. Zo kan je elke knop een eigen taak geven en kan je zelf instellen wanneer de voorderailleur gaat schakelen om zodoende de ketting zo recht mogelijk te houden. Dit is ook meteen een groot voordeel van elektrisch schakelen. Je hoeft namelijk niet bang te zijn dat je ketting aan gaat lopen. De voorderailleur stelt zich vanzelf bij als je achter of heel zwaar, of heel licht hebt geschakeld. Al met al een onderdelengroep die alles doet wat het moet doen. Goed schakelen en geweldig remmen.

De nieuwe Ultegra-groep is er in vier verschillende versies en wordt standaard geleverd met compact kettingbladen. Net als bij de vorige versie passen op deze crank zowel compact als dubbele bladen. Zo kan je opnieuw alle kanten op. De achterderailleur is te bestellen met een lange kooi en dat zorgt ervoor dat je met maximaal 32 tanden achter kunt rijden. Voldoende om iedere beklimming tot een goed einde te kunnen brengen.

Verantwoording:
Shimano is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Voor deze test kregen wij een fiets met een Ultegra groepset ter beschikking, die wij na afloop hebben ingeleverd

Dit artikel delen:

12 Reacties

jooprioolpijp 21 september 2018 om 18:15

Alle gimmicks ten spijt klinkt elektrisch schakelen toch als een dure optie voor mensen die niet zelf hun kettinglijn in de gaten kunnen houden. Schakelen onder belasting kan n.l. al sinds mensenheugenis (introductie ‘hyperglide’ in 1856?) met mechanische groepen. Die steekassen hebben ook geen batterij nodig lijkt me, net als de schijfremmen. Wellicht mist deze analoogfietser iets (anders dan lege batterijen halverwege de tocht want vergeten op te laden)?

Romāns Vainšteins 21 september 2018 om 18:25

Anders dan schijfremmen niet interessant voor de recreatieve wielrenner.

GekkeHenkie 21 september 2018 om 18:53

Sowieso is het prijsverschil natuurlijk belachelijk, ik kan me niet voorstellen dat de elektronische groep meer dan 100 euro duurder is om te maken dan de mechanische.

KnightBiker 21 september 2018 om 19:15

@gekke Henkie: Batterij, draadloze communicatie tussen verschillende onderdelen? Alle electronica waterdicht? 800 euro is een groot verschil maar 100 euro daar doe je het tekort mee. (of het een toegevoegde waarde is moet je zelf uitmaken, ik heb het niet nodig)

GekkeHenkie 21 september 2018 om 20:44

@knightbiker
Batterij ~€60
Servomotor ~€5 x2=€10
Draadjes ~€0,50
Communicatie ~€15
Ik weet niet precies wat voor servomotoren ze gebruiken. Als ze echt topkwaliteit motoren gebruiken kosten ze misschien €50 per stuk. Maar het prijsverschil is volgens mij dus lang niet zo groot als zij het maken. Maar het gaat shimano natuurlijk om of mensen het kopen, en zolang mensen dat doen voor deze prijs is het het waard, maar ik vind t prijsverschil erg groot.

KnightBiker 22 september 2018 om 13:12

@gekke Henkie – goede opsomming! Alleen kosten voor R&D en ontwikkeling zijn nog wel een paar tientjes extra waard… (Maar wat mij betreft geen 800 euro inderdaad +- 250 euro zou Ik Het overwegen.)

KnightBiker 21 september 2018 om 19:05

Sorry dat ik de goede bedoelingen van deze review even onderuit haal:
Niets ten nadele van elektronisch schakelen het werkt echt, maar ik de 2 weken dat ik er met eentje reed moest ik er erg aan wennen: wat nu op schakelen was en wat niet en het duurde wel voordat ik niet meer mis schakelde omdat het zo lichtvoetig ging.. er zat ook een zeker vertragin in vanwege het motortje, terwijl je met een kabel echt voelt wanneer hij gaat. (wel blijft de afstelling goed met een elektronisch schakelsysteem ook als de aanwezige kabels wat rekken)

Persoonlijk vind ik het nog steeds een overbodige luxe: beter investeren in een powermeter als je echt vooruitgang wil boeken met trainen.
Schijfremmen: fantastisch in de bergen en als het regent, bij droog weer in nederland is het verschil echt miniem, maar als er 1 ding is van alle nieuwigheden waar ik wel voor zou gaan zijn het schijfremmen.

Ik heb nu de mechanische Ultegra 8000 groep en ik ben er erg tevreden over! (zelf geïnstalleerd)
(de genoemde prijs is de catalogus prijs, goed rond shoppen vind je hem al voor 700 of minder)

De laatste reviews lezende over de Shimano 105 R7000: klein beetje zwaarder en iets minder slikke look maar net zo goed (lees identiek) aan Ultegra. Dus in de markt voor iets nieuws, en rijdt je alleen koersjes in nederland met droog weer maar elektrisch schakelen is geen must: investeer de meerprijs in een paar betere wielen of een powermeter.

Tip: Ultegra 8000 ketting en 105 ketting zijn op de gram af even zwaar en aangezien alles onderling compatible is: koop een 105 R7000 ketting. (als je al niet iets van KMC of sram koopt)

Verder ben ik echt wel fan van Shimano: zelden een slecht product van gekocht, maar ik begrijp wel dat Campagnolo technisch simpeler is wat betreft de interne werking van het schakelsysteem. Met Sram heb ik nog geen ervaring.

Hipnie 21 september 2018 om 19:34

Lange kooi van Shimano gaat tot 34 tanden bij 11-speed, zoals deze nieuwe nieuwste Ultegra groepen

Erica-de-moeder-van-Niki 21 september 2018 om 19:59

Even een tegengeluid: ik rijd sinds een maand of zeven met deze Ultegra Di2. En nee, je hebt het niet per se nodig. En ja, je moet zoals met elk nieuw systeem eventjes wennen (ik kwam van Campa). Maar jeetje wat schakelt dit consequent, strak en snel. En tot nog toe nog net zo goed als op de eerste dag.
Is het de meerprijs waard? Geen idee, het is maar wat je te besteden hebt, en ‘wat de gek er voor geeft’. Maar het bevalt mij nog beter dan vooraf verwacht, en als het niet hoeft, ga ik niet meer terug.

04398 21 september 2018 om 23:25

Ik rij nu net iets meer dan een jaar met elektrisch schakelen en kan me haast niet voorstellen dat ik vrijwillig terug zou gaan naar het oude. Als je er eenmaal een keer mee hebt gereden wil je niet meer anders, enige nadeel is natuurlijk de batterij die op kan raken maar deze gaat wel redelijk lang mee dus echt een groot probleem is het niet. Enige probleem dat ik er zelf mee gehad hebt is dat het kabeltje van het voorderailleur af en toe los kwam te zitten maar dit heb je er binnen 1 seconde weer inzitten en je kan weer rustig verder fietsen. Het kost wat meer maar het rijdt heerlijk.

Jacco van Stierop 21 september 2018 om 23:53

Het kan altijd: een valpartij door bijvoorbeeld nat wegdek. Hoe stootvast is die elektronica eigenlijk?

Sijbrands 22 september 2018 om 01:09

Ben nu 2 keer onderuitgegaan. Een keer van achter aangereden en een keer onderuitgegleden (op de kant van de derailleur). Alles werkt nog perfect.

Gewoon mooi spul.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.