TrueKinetix benadert het fietsgevoel van buiten

TrueKinetix benadert het fietsgevoel van buiten

Foto's: Joris Knapen

zaterdag 9 januari 2021 om 00:00

Steeds meer fietsliefhebbers wijken in de winter uit naar de zolder of de schuur. Op deze manier proberen zij ook wanneer de weersomstandigheden zich niet voor een fietstocht lenen, de conditie toch op peil te houden. Al snel ontdekken zij dat binnen trainen op behoorlijk wat vlakken heel anders is. TrueKinetix probeert die verschillen te verkleinen met de zelf ontwikkelde TrueBike. We werden uitgenodigd voor een testrit om het verschil aan den lijve te ondervinden.

Fietsen zoals buiten

Ik draai al een tijdje mee als het op binnentrainers aankomt. Eind 2015 reed ik in de beta van Zwift, heb vele andere concurrenten zien komen en gaan en voordat de virtuele trainingssoftware op de markt kwam, trainde ik al eens een winter op de Wattbike. Tegenwoordig mag ik nog steeds graag een rondje binnen peddelen. Van rollers met weerstand tot slimme smarttrainers, het heeft allemaal bij mij op zolder gestaan. Maar hoe ver de technologie inmiddels ook geavanceerd is, het voelt binnen heel anders dan op de weg.

Vorige week schreven we al over onze eerste kennismaking met TrueKinetix. Ik vind het mooi om te zien dat een Nederlandse start-up in een overvolle wereld van smarttrainers duikt en probeert te innoveren. Dan ben je niet alleen moedig, maar vooral overtuigd dat het binnenfietsen anders kan. Dat het misschien zelfs beter moet. Half november mocht ik de nieuwste trainer geheel Coronaproof bij het bedrijf testen. Met een tas vol vragen, verwachtingen en fietskleding liep ik het kantoor in Hillegom binnen.

Indoorbike zonder vliegwiel

Na een kop koffie en een rondleiding spreken we eigenaar, bedenker en triatleet Bas van Rens. Bas weet ontzettend veel te vertellen over zijn product en geeft mij wat bijzondere cijfers mee over de TrueBike.

Voor we daaraan toekomen, wil ik je eerst meenemen naar het product zelf. Waar hebben we het hier over? De indoorfiets van TrueKinetix heeft ondertussen versie 2.0 bereikt. Met diverse aanpassingen is het nu een kant en klaar eindproduct waar ze nu de Nederlandse en Belgische markt mee bedienen. Uiteraard is er de ambitie om ook andere landen te veroveren, maar alles op zijn tijd. Fase per fase.

De trainer werkt op basis van een motor zonder vliegwiel. Het is geen simpele motor die je in een grasmaaier vindt. Bij deze variant komt een flink stuk intelligentie kijken, wat we algoritmes noemen. De motor bevindt zich aan de onderkant van het frame. Dit is een losse unit die het mogelijk maakt om de trainer gemakkelijk te repareren. Mocht er onverhoopt iets mis zijn, dan vervangt TrueKinetix de behuizing waar de motor inzit en je kunt weer simpel verder.

Er is bewust gekozen om niet te werken met een vliegwiel. Dit werd te complex en vooral veel te zwaar, vertelt Bas enthousiast. Om effectief te kunnen trainen, zou er volgens zijn berekeningen een vliegwiel van maar liefst 450 kilo nodig zijn. Buitengewoon onpraktisch dus. Daar moest een andere oplossing voor gevonden worden.

Wat is een TrueBike?

De indoortrainer van TrueKinetix is totaal anders dan alle andere trainers die ik in het verleden ben tegengekomen. Dit is een volledig instelbare fiets waarbij het bedrijf geen onderscheid maakt tussen een frame met maat S of een enorm klimrek met maat XL. Daarbij willen ze elke fietser bedienen. Dus of je graag buiten op je MTB springt, graag mooie rondjes op je racer pakt of gestroomlijnd op de TT-bike zit, elke fietser moet de TrueBike kunnen gebruiken. Dat is ambitieus en ze maken het met ontelbare instelmogelijkheden ook direct waar.

De fiets heeft een stalen frame met gerecyclede plastic kappen. Gerecycled plastic is iets duurder, maar op deze manier wil TrueKinetix bijdragen aan een duurzame wereld. Onderaan het frame zijn er rubber voeten die ervoor zorgen dat je net wat meer comfort ervaart. Als je fietst buiten op de weg, dan gaat je fiets ook alle kanten op en staat niet stijf en statisch vast. De TrueBike beweegt hierdoor iets met je mee tijdens je training wat juist resulteert in extra comfort.

De fiets heeft aan de voorkant een schermpje gemonteerd. Hier kun je trainingen op volgen, je hartslagmeter koppelen en met de bijbehorende software kan je alles gemakkelijk personaliseren. Ook de data die je tijdens je training in beeld wil hebben, tover je snel op het scherm.

Fiets blijft in de schuur

De TrueBike is een trainer waar je jouw wegfiets niet voor nodig hebt. Geen direct drive of de bekende blauwe achterband. Nee, je tweewieler mag in de schuur blijven staan. Hooguit heb je hem kort nodig om je maten over te nemen. Waar je eigen frame doorgaans vrij smal is, heeft TrueKinetix dit weten te repliceren. Er zit dus niet een enorm brede bovenbuis tussen je benen, maar een beschaafd smal frame waar je tijdens het fietsen niet langs schuurt.

NIEUWSGIERIG?
Maak een afspraak voor een gratis Test Ride en ervaar het zelf

 
Bij aanschaf van de TrueBike kun je kiezen uit drie verschillende cranklengtes. Met 170, 172.5 en 175 mm zijn de meest gangbare afmetingen beschikbaar. De fiets is voorzien van een crank die je ook op een wegfiets vindt. Dat is een belangrijk gegeven voor de Q-factor en hoe je uiteindelijk op je fiets zit. Q-factor staat voor de afstand tussen de buitenkant van beide crankarmen. De breedte van de trapas en de cranks samen dus.

Heb je zelf een zadel waar je prettig op zit, dan kun je vrij eenvoudig het zadel omwisselen zoals je dit ook bij je eigen fiets zou doen. Verder kun je met deze fiets echt alles aanpassen. Het zadel kan naar voren en naar achter en is naar wens op de juiste hoogte in te stellen. Datzelfde verhaal geldt voor het stuur en zo ben je in staat om je binnenfiets te tweaken en zo de fijnste positie te vinden. Je hebt ook de vrijheid om zelf pedalen te kiezen, want deze worden er niet bijgeleverd. Daarnaast is het mogelijk om je instellingen op te slaan, zodat meerdere personen in een huishouden de fiets kunnen gebruiken zonder dat deze steeds opnieuw ingesteld moet worden.

Instellen en opstappen

Het is tijd om mezelf om te kleden en dit bijzondere apparaat te gaan testen. Na al deze informatie ben ik wel nieuwsgierig geworden. Ik stel de TrueBike eerst naar wens in zodat hij overeenkomt met de maten van mijn eigen fiets. Eenmaal de juiste instelling, kan het feest beginnen en gaan de eerste pedaalslagen rond.

Eenmaal op de trainer, werp ik een blik op het scherm waar je alles op kunt zien en instellen. Mijn net verbonden hartslagmeter geeft keurig de hartslag weer. Als je fietst kun je veel data in beeld zetten. Het is een soort display van een fietscomputer, maar dan op tablet-formaat. Gemiddelde hartslag, vermogen over de laatste 3 seconden en gegevens over cadans tover je snel op het scherm. Dit doe je met de afstandsbediening op het stuur. Dat is even wennen, maar de knoppen op het stuur vertegenwoordigen de handelingen op de tablet. Uiteindelijk spreekt het voor zich.

Ik begin rustig met fietsen en ervaren. Hoe voelt dit aan en wat merk ik eigenlijk allemaal?

Alles draait om gevoel

Zodra je het ervaart, dan snap je het. Alle details zijn interessant en het is fijn dat een indoorbike met motor accuraat is. Dat de trainer zonder vliegwiel werkt, is voor de leek misschien minder relevant. Maar uiteindelijk ‘draait’ het om gevoel.

Zodra ik de TrueBike op gang heb, voel ik direct aan mijn benen het verschil met alle andere trainers. Om dat gevoel te beschrijven, maak ik graag de vergelijking met buiten fietsen.
Als je buiten op de fiets zit, heb je constant druk op je benen nodig om vooruit te komen. Je ervaart die druk op ieder moment van je pedaalslag. Dus of je pedaal boven of onder zit, je voelt steeds weerstand. Het gevoel van die weerstand op je benen over de gehele pedaalslag probeert men bij de huidige generatie trainers met een vliegwiel te simuleren. Maar zodra je op de TrueBike stapt, dan merk je pas echt het verschil.

Met de TrueBike voel je (net als buiten) de hele tijd de weerstand. Een pedaalslag voelt op die manier veel effectiever aan dan bij elke andere trainer. Rijd je op een trainer met een vliegwiel, dan komt er een punt waarop het vliegwiel het van je overneemt. Hierdoor train je minder effectief, omdat je niet tijdens de gehele omwenteling kracht hoeft te zetten.

Dat verschil voel ik wanneer ik thuis weer op mijn reguliere trainer stap. Dat voelt in het begin een beetje vreemd. Je mist weerstand op het moment dat je pedaal zich beneden in de draai bevindt, maar om eerlijk te zijn went het wel weer snel nu het er niet meer is.

Geen stroom

Om de trainer te kunnen gebruiken heb je geen stroom nodig. Die wek je namelijk zelf op door te fietsen. De TrueBike is voorzien van een batterij die je oplaadt tijdens het trappen. Dit is een handig gegeven, want zo is de fiets ook makkelijk bruikbaar voor bijvoorbeeld het warmdraaien op locaties waar beperkte elektriciteit is. Denk aan even fietsen in de tuin of voorafgaand aan een wedstrijd.

Een andere mooie feature is dat je de TrueBike direct kan verbinden met wifi. Hierdoor wordt jouw training direct geupload naar Strava en kunnen nieuwe software versies voor de TrueBike gewoon via wifi worden gedownload en geïnstalleerd.

No Zwift, no glory

Bouw je als bedrijf een vette indoorfiets en benader je het buitengevoel tot in perfectie, dan willen gebruikers deze uiteraard kunnen koppelen met trainingssoftware als TrainerRoad en Zwift. Dat is inmiddels mogelijk. Heb je een account op de site van TrueKinetix, dan heb je ook trainingen en trainingsplannen beschikbaar. Dus een connectie met een bestaand trainingsplatform is geen vereiste. Toch kan het interessant zijn om te kunnen koppelen met third-party applicaties.

De versie waar ik mee gereden heb kan connectie maken door middel van bluetooth en ANT+. Je koppelt de trainer zoals elke andere trainer en dit werkt vlot en stabiel. Tijdens mijn test op de vulkaan in Zwift voelde het goed en hier werd nog maar eens benadrukt hoe anders fietsen het is met de TrueBike. Hierbij heb ik de trainer difficulty in Zwift op 100% gezet.
De TrueBike is voorzien van versnellingen en hiermee kun je dus zwaarder of lichter schakelen. De shifters op het stuur werken zoals je gewend bent en komen wat mij betreft het meest in de buurt van Shimano Di2. Je hebt een 22-speed tot je beschikking en bij de koop kun je hier een voorkeur opgeven. Denk aan 52-36 compact voor en 11-27 cassette achter.

Cijfers

De cijfers waar Bas bij de kennismaking mij over vertelde en mee verbaasde, hebben jullie nog van mij te goed. De trainer van TrueKinetix is volgens hem een van de meest accurate trainers die er momenteel op de markt zijn. Dit kunnen zij waarmaken door de motor die maar liefst 10.000 berekeningen per seconde uitvoert. De afwijking van het wattage is hierdoor verwaarloosbaar en zit ruim onder de 1%.

Een ander mooi gegeven is de hoogte van het maximaal haalbare wattage. Op de site staat nu aangegeven dat dit 1500 watt is. Dit is echter een inschatting. Oprichter Bas denkt namelijk niet dat er een max aan het apparaat zit. Misschien een goed idee om enkele baantoppers te laten testen tot welk wattage zij kunnen komen.

Wat kan er beter?

Bij nieuwe producten zijn er altijd verbeterpunten. Sterker nog, bij producten die al lang op de markt zijn meestal ook. De TrueBike is een fantastische indoorfiets, maar wat mij betreft zijn er nog enkele puntjes die bijgeschaafd mogen worden.

De trainer lijkt wat meer geluid te maken dan een gemiddelde direct drive trainer. Al spreken we hier om eerlijk te zijn zeker niet over een hels kabaal. Dat we de Truebike getest hebben in een kale testruimte met een stenen vloer, heeft ook meegespeeld. TrueKinetix geeft aan dat de TrueBike zo is ontworpen dat het geluid zeer beperkt door muren en deuren heen draagt. Dat is fijn, want iemand wakker maken met jouw training is wel het laatste dat je wilt.

Dan komen we bij de looks. Op dit moment zijn er twee kleuren beschikbaar en ik vind de ‘Stealth’ daarvan de mooiste. Maar eerlijk is eerlijk, de afwerking mag van mij wat strakker. Van TrueKinetix begrijp ik dat ik op een prototype heb getest en dat het model dat nu uitgeleverd al veel strakker is in de afwerking. Daar vertrouw ik op. Want als ik kijk naar de vormgeving van de software en het scherm wat voor je neus staat, dan snapt TrueKinetix het wel. Die zien er strak uit, zonder poespas en alle data vlot en simpel in beeld.

Conclusie

TrueKinetix heeft met de TrueBike een indoortrainer neergezet, die zich met geen enkele andere trainer laat vergelijken. Door opnieuw naar de tekentafel te gaan en te herdefiniëren waar een fietstrainer aan moet voldoen, is een onderscheidend product geboren.

Fietsen op deze indoorbike van Nederlandse bodem voelt helemaal anders aan. De mate in hoeverre buiten fietsen wordt benaderd maakt indruk op me en is in mijn ogen nog niet eerder vertoond. Op de kleine minpunten na ben ik positief over deze indoortrainer. De trainer met motor werkt accuraat en fijn. Weerstand over de hele trapbeweging voelt echt bijzonder.

Voor 3250 Euro haal je een serieus apparaat in huis waar je met binnenfietsen echt beter van wordt. Hier ben ik van overtuigd. Dat is een flink bedrag, maar je krijgt er ook heel wat voor terug.

Ik raad iedereen die dit verhaal interessant vindt aan, om een afspraak te maken in Hillegom of een aangesloten fietszaak om de TrueBike uit te proberen. Via een online agenda op de site van TrueKinetix is in te zien wanneer er plek is. Na je eerste omwentelingen merk je gelijk dat dit anders is.

Verantwoording:
TrueKinetix is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

Dit artikel delen:

4 Reacties

Frank V 11 januari 2021 om 13:58

Er zijn deze winter nog maar 2 dagen geweest dat ik de rollen moest gebruiken. Ik heb de feedback sports omnium. Achterwiel dendert links en rechts, geeft ook een redelijk realistisch weggevoel. Als je maar wat interessants op het scherm kan zetten en een
frisse tocht kan veroorzaken voor verkoeling. Meer heb je niet nodig.

Turtlehead 13 januari 2021 om 00:38

Naast thuiswerken, nu ook thuisfietsen… Ik weet t niet hoor, gemengde gevoelens.
Ziet er wel heel strak uit, dat moet ik wel zeggen.

Romāns Vainšteins 13 januari 2021 om 20:09

Zo met die avondklok is het natuurlijk avontuurlijker om een soort hunted meets wielrennen te doen.

havana 14 januari 2021 om 18:49

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil in rijgevoel t.a.v. de Tacx Neo, die ook geen klassiek vliegwiel heeft.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.