SRAM introduceert SRAM RED eTap AXS groepset

woensdag 6 februari 2019 om 21:01
SRAM introduceert SRAM RED eTap AXS groepset

Groot nieuws van SRAM vandaag. Het Amerikaanse merk maakte vandaag de komst van de SRAM RED eTap AXS groepset wereldkundig. Deze nieuwe 12-speed versie van de draadloze elektronische eTAP-groep heeft een breder bereik en maakt het mogelijk om soepeler te schakelen.

Vier jaar na de introductie van de eTap heeft SRAM deze groepset compleet vernieuwd. De voor- en achterderailleur zijn helemaal opnieuw ontworpen. SRAM is afgestapt van de traditionele compact crank en het verschil tussen het kleine en grote kettingblad is kleiner geworden. Het crankstel is enkel in een vaste tandwielverhouding met een verschil van 13 tanden tussen de twee kettingbladen te verkrijgen. Volgens SRAM zorgt een verbetering van de efficiëntie ervoor dat er sneller en soepeler geschakeld kan worden. Het grootste leverbare dubbele crankstel is een 50×37.

Groter bereik
Ook de cassette is grondig vernieuwd en maakt onder meer gebruik van de nieuwe XDR body. Achteraan heeft het kleinste tandwieltje standaard 10 tandjes. Door dit kleine kransje achter, realiseert het nu een groter bereik dan voorheen. Doordat de stappen op de 12-speed cassette bovendien kleiner zijn, is het makkelijker om een ideale cadans te vinden en vast te houden.

De AXS groepset biedt de mogelijkheid om te kiezen om voor een geïntegreerde Quarq vermogensmeter. Deze vermogensmeter maakt het mogelijk om beide benen te meten en kent een maximale afwijking van niet meer dan 1,5%.

Via de AXS App is het mogelijk om naast de status van de batterij de derailleurs aan te passen en daardoor het schakelen naar eigen wens te personaliseren.

Stillere en efficiëntere ketting
De groep is voorzien van SRAM’s nieuwe Orbit chain management system (een speciale vloeistofkamer in de derailleur die het klapperen van de ketting dempt) en de stille ‘Flattop’ ketting. SRAM claimt dat het door een nieuwe vorm van de schakels een dunnere, lichtere en sterkere ketting geproduceerd heeft. Holle pinnen zorgen bovendien voor een stillere werking.

Daarnaast is de optie Compensating Shift toegevoegd, waarbij de achterderailleur reageert op een beweging van de voorderailleur. Naast de hydraulische schijfremmen kan er ook nog gewoon gekozen worden voor velgremmen.

Bij de profs rijden onder meer de renners van Trek-Segafredo en Katusha-Alpecin met SRAM. Bij de dames zijn de Specialized-fietsen van Boels-Dolmans en de Liv-fietsen van CCC-Liv met SRAM eTap AXS afgemonteerd.

De groep is vanaf morgen voor consumenten verkrijgbaar, online onder meer bij Mantel. De prijzen lopen uiteen van 2.727 euro (velgremmen zonder vermogensmeter) tot 4.118 euro (hydraulische schijfrem met Quarq vermogensmeter).

In Nederland is de nieuwe KOGA Kimera Prime Limited (vanaf € 8.499,-) afgemonteerd met deze gloednieuwe groep. Ook Giant heeft vanaf nu de TCR en de Propel in een 12-speed RED uitvoering beschikbaar. Specialized heeft de Tarmac Disc (€ 10.999) en de Venge (€ 11.499) met de nieuwe groepset uitgerust.

Dit artikel delen:

4 Reacties

schlunzi 6 februari 2019 om 22:29

2.727 euro, leuke instapprijs …

Bastiaan Gaillard 7 februari 2019 om 13:22

Nieuwe techniek heeft een prijskaartje.

vanSpringel 7 februari 2019 om 18:59

Ik twijfel nog. Of eigenlijk toch niet. Op al mijn fietsen rijdt ik met Sram Red 10sp. En zelfs van die 10sp casette heb ik de grootste 5 kransen eraf gehaald. Die gaan er natuurlijk wel terug op wanneer deze jongen een keer in Limburg of zuidelijker gaat fietsen.
12 spiet ?

trickstuff 9 februari 2019 om 15:46

Hoe komen jullie aan die foto van de Trek van Richie Porte?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.