Review: Factor OSTRO VAM, een chique allrounder
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
vrijdag 30 juni 2023 om 09:10

Review: Factor OSTRO VAM, een chique allrounder

Materiaalzone Een echte allrounder, dat is hoe Factor de OSTRO VAM presenteert. “Weiger compromissen te sluiten”, is de treffende slagzin waarmee het Britse fietsenmerk de fiets typeert. Aerodynamisch, lichtgewicht én comfortabel; de OSTRO VAM zou het allemaal moeten zijn.

In 2007 wordt in het Britse Norfolk Factor opgericht als een zijtak van het in de autosport actieve BF1 Systems. Het doel van het bedrijf is dan om racefietsen te ontwikkelen met een gelijkaardige mindset als in de autosport, gedreven door innovatie.

Ruim vijftien jaar verder heeft Factor een elftal fietsen ontwikkeld, terwijl ze in de profsport samenwerken met Israel-Premier Tech. Hun vlaggenschip op de weg is de OSTRO VAM, die laag gewicht, comfort en optimale aerodynamica zou combineren en daarmee de ideale alleskunner moet zijn.

Nogal een belofte om te maken, maar op papier wordt in ieder geval aan een hoop van de benodigde eisen voldaan. De makkelijkste om te kwantificeren, is het gewicht. Met een geclaimd framegewicht van 830 gram (maat 54), kan de fiets volgens Factor tot onder de gewichtslimiet van 6,8 kilo van de UCI worden opgebouwd. We zetten een vinkje achter lichtgewicht.

Aerodynamica is al lastiger in cijfers uit te drukken. Los daarvan hoef je geen wetenschapper te zijn om te zien dat de OSTRO VAM van aerodynamische buisvormen is voorzien. De vrij dikke benedenbuis, de kammtail-vormige zadelpen en de compleet geïntegreerde bekabeling doen vermoeden dat het ook met de aerodynamica van de OSTRO VAM wel in orde is.

Factor stelt bij het ontwikkelproces van het frame extra aandacht besteed te hebben aan de buisverbindingen, om deze zo aerodynamisch mogelijk te maken bij wind uit verschillende hoeken. De buisprofielen zelf zijn afgeleid van vormen uit de luchtvaartindustrie, terwijl ze geoptimaliseerd zijn voor een balans tussen laag gewicht en aerodynamica. We zetten een vinkje achter aerodynamica.

En het comfort? Daar is aan gedacht door een combinatie van een bepaalde carbonvezel en een specifieke layup van de verschillende lagen carbon, waardoor het frame de nodige schokabsorptie moet bieden. Dat laatste zou ook komen door de dunne staande achtervork. We zetten een vinkje achter comfort.

Bij die drie wapenfeiten houdt het niet op. Zo is het model van de OSTRO VAM dat ik test voorzien van ceramische trapas- en balhoofdlagers van CeramicSpeed om mechanische weerstand tot een minimum te beperken. Daarnaast is de OSTRO VAM enkel geschikt voor elektronische groepsets; een luxepaardje dus.

De OSTRO VAM wordt geleverd met een one-piece cockpit van Black Inc die er niet alleen fraai uitziet, maar ook de aerodynamica ten goede zou moeten komen. Tot slot is het vermelden waard dat het frame ruimte biedt voor banden met een breedte tot 32 millimeter, waardoor je dus ook licht gravel of pittige kasseienstroken met de OSTRO VAM kan opzoeken.

Stijfheid in overvloed
Op papier voldoet de OSTRO VAM dus aan de veelzijdige claims van Factor, maar hoe is dat in de werkelijkheid?

Als ik de fiets voor het eerst in het echt zie, ben ik positief verrast door de looks. Op foto’s vond ik hem er vaak wat log uit zien, maar in werkelijkheid is het een vrij elegante fiets met fraaie buisvormen en in dit geval een chique laklaagje. Zeker het zichtbare, glossy carbon op de voorvork draagt bij aan die mooie uitstraling. Zin in de eerste testrit is er gelijk in overvloed.

Die eerste testrit is zoals gebruikelijk wat aftasten, maar de stijfheid van het frame valt gelijk op. De fiets blinkt op ieder vlak uit in stijfheid namelijk: het stuur, de trapas, de achterzijde; overal voelt de krachtoverdracht méér dan goed. Dat vertaalt zich ook in wat ongemak, maar daarover later meer.

Nog iets wat gelijk merkbaar is, is het fijne stuurgedrag van de Factor OSTRO VAM. Alhoewel, ‘fijn’ is misschien niet het juiste woord – want ook hoe een fiets stuurt is een kwestie van smaak – dus laten we het soepel noemen. De fiets doet argeloos wat jij hem opdraagt maar doet dat tegelijkertijd op een heel gecontroleerde wijze. Hierdoor voelt het echt alsof je heel soepel door bochten glijdt.

Dat zorgt ervoor dat het ‘besturen’ van de OSTRO VAM een ontspannen zaak is. Een klein nadeel daaraan, is dat het de OSTRO VAM soms nét aan een tikkeltje agressiviteit ontbeert. Op hoge snelheid vlieg je nog steeds comfortabel door een bocht, maar ik krijg zelden het gevoel dat ik een bocht echt optimaal kan aanvallen. Het voelt alsof ik steeds nét niet de optimale lijn kan rijden. Een detail, want ik denk dat je er alleen in een criteriumkoers last van zou ondervinden.

De Factor gedraagt zich heel ontspannen

Verder is de Factor OSTRO VAM namelijk op en top een performance georiënteerde fiets. Zoals beschreven is de fiets erg stijf, wat om te beginnen – en misschien ook wel het meest belangrijk – merkbaar is rond de trapas. Tijdens het trekken van sprintje, op tempo door de polder knallen of het oprijden van een beklimming is stuk voor stuk merkbaar dat de kracht die je op de pedalen levert zich ook werkelijk in snelheid vertaalt. Dat levert ook een fijn gevoel op; de fiets is in positieve zin heel reactief op de bewegingen die je maakt.

Die stijfheid valt overigens ook op andere manieren op; klappen van oneven wegdek of andere obstakels komen vaak vrij stevig door. Dat vertaalt zich gelukkig niet in nervositeit, want de klappen schieten recht omhoog door de fiets, waardoor hij er dus niet instabiel van wordt. Tegelijkertijd kan dat wel wat fysiek ongemak opleveren en is het regelmatig kwestie je stuur stevig vast te houden.

Die klappen komen vooral aan de voorkant goed door, want de achterzijde van het frame lijkt iets meer demping te geven. Dat is fijn, want alhoewel er regelmatig een stevige tik doorkomt, stap ik desondanks ook na langere ritten nog zonder pijntjes af. De claim dat de achtervork schokabsorptie biedt, is geen kul dus.

Het best komt de fiets tot zijn recht als er geklommen moet worden. Op lage snelheid verdwijnt het ongemak van de stijfheid naar de achtergrond, terwijl de goede krachtoverdracht en het lage gewicht van de fiets voor fijn rijgedrag zorgen. Zeker uit het zadel is het lekker klimmen met de OSTRO VAM, want het stijve stuur zorgt voor een heel direct rijgevoel, waardoor je de fiets makkelijk en heel soepel heen en weer kan bewegen en dus écht kan dansen op de pedalen.

Dat stuur zorgt overigens ook op andere momenten voor enkele voordelen. De rigiditeit ervan komt ook weer mooi naar voren tijdens een sprint, waar je de fiets makkelijk heen en weer smijt zonder een seconde de controle te verliezen.

Alles bij elkaar genomen is de OSTRO VAM wat Factor zelf stelt: een alleskunner. Boren door de vlakke polder, een klim opknallen of keihard sprinten; de Factor OSTRO VAM lijkt het allemaal goed te verteren. De stijfheid die daarvoor zorgt komt bij vlagen met wat licht ongemak, maar dat is niet onlogisch bij een fiets van dit kaliber.

De OSTRO VAM is beschikbaar vanaf €5.499,- voor de frameset, terwijl hij afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2 en Black Inc Forty Five wielen voor €9.399,- over de toonbank gaat.

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
3 Reacties
29 juni 2023 19:32
Beetje m'n droomframe, maar deins dus danig terug van die prijs.
29 juni 2023 22:47
Geschikt voor de VAM-berg!
2 juli 2023 08:24
Je bent toch helemaal lijp wanneer je dat voor een goede koersfiets neer gaat leggen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.