Review: de Specialized Allez Comp, een aluminium racer
foto's: Joris Knapen
dinsdag 7 februari 2023 om 14:00

Review: de Specialized Allez Comp, een aluminium racer

Materiaalzone Het zal zo’n 25 jaar geleden zijn dat ik voor het eerst op een racefiets zat. Wat ik hebt onthouden van die tijd is dat er andere kinderen op een Specialized Allez reden. Een fiets die al sinds 1981 op de markt is. Toendertijd was het het budgetmodel van Specialized; je had een topfiets voor minder geld. Nu is het eigenlijk hetzelfde. Al is dat minder geld relatief, maar heb je nog steeds een topfiets.

De Allez is tegenwoordig een van de beste, zo niet beste, aluminium- fiets die op dit moment op de markt is. Dat maakt hem niet alleen beter dan sommige racefietsen van carbon, maar ook duurder. Daarover later meer, de Allez is een fiets die de afgelopen jaren vooral bekend werd als maatstaf van de aluminium-racers.

Toen ik de Specialized Allez Comp mocht ophalen vroeg ik me meteen al af: heb ik jou niet eerder gezien? De fiets leek ergens op en dat beviel wel. Het leek net een aluminium versie van de Tarmac SL7, de fiets waarmee de afgelopen jaren menig Touretappe, WK en klassieker mee gewonnen is.

Dit is dus de nieuwe Allez, vorig jaar opnieuw uitgebracht en toch wel aardig anders dan het vorige model. Het vorige model kwam in 2015 uit. Die leek dan weer meer op de Venge en was vooral gemaakt voor de criteriums. Sagan en Hagens Berman Axeon reden al op het vorige model: de ploeg Hagen Berman Axeon reed er een heel seizoen mee en Sagan startte in een aantal koersen op de aluminium Allez.

Specialized is goed in het uitrekenen van de winst in seconden, zo is deze fiets ook weer 41 seconden sneller bij een snelheid van 40 kilometer per uur dan het model uit 2015. Maar zoiets moet je vooral zelf ervaren. Het is inderdaad een hele snelle fiets, maar bovenal een fiets die met een hoge snelheid nog goed te berijden is. Aan 60 kilometer per uur heb je de fiets nog goed onder controle en doet hij precies wat jij wil. De lage velgen die op de Comp gemonteerd zitten helpen niet voor de aerodynamica en dat merk je ook wel, maar aan de andere kant hoef je ook niet bang te zijn voor de windvlagen van links of rechts.

Las ik dat nou goed? Ja, het is nog steeds een aluminium fiets. Terwijl alle andere merken in deze prijsklasse toch vooral carbon fietsen aanbieden. Specialized maakt met deze fiets een superbike van een alu fiets en dat is aardig goed gelukt. Door de aerodynamica van de Tarmac SL7 te gebruiken heb je gewoon een topfiets, maar dan van aluminium. En omdat het aluminium is zijn er dus de traditionele lasnaden.

Al zijn die niet heel traditioneel in dit geval. Door gebruik te maken van ‘Smartweld’ –  een nieuwe techniek van lassen – zijn de buizen op een andere manier aan elkaar gelast. Zo zit het bracket vast aan de onderbuis en is het balhoofd een stuk complexer dan de ouderwetse ‘lugs’ waarbij de buizen door verbindingsstukken aan elkaar worden gemaakt. Door die nieuwe techniek is de fiets lichter en stijver, en betaalbaarder, zoals een aluminium fiets hoort te zijn.

De fiets is behoorlijk stijf en dat precies wat je wil, maar de fiets is nog zeker comfortabel te maken. En vertel het maar niet door, maar met de mogelijkheid om 32 millimeter brede banden op deze fiets te monteren is een bospaadje hier en daar geen probleem voor deze racer. Dat hebben we dan ook geprobeerd. Met deze fiets kan je makkelijk de grindwegen over de Veluwe bedwingen. Dus je hoeft je zeker geen zorgen te maken als het betonnen fietspad opeens stopt en je een schelpenpad tegenkomt.

Natuurlijk kan je deze fiets zo duur maken als je zelf wil, maar dat ligt aan de onderdelen die je gebruikt. Voor 7.500 euro heb je de Allez Sprint LTD, met SRAM Force eTap en Roval Rapide wielen. De fiets komt dan in de kleur, let goed op: ‘Gloss purple Tint over Chameleon / Satin Chameleon’. Oftewel: paars met glitters.

Goedkoper kan ook, zoals de fiets die ik heb getest: de Allez Sprint Comp. Die van ons was Tarmac Black/Brushed Foil, een zwarte met glitters. De fiets is ook te verkrijgen in Gloss Oasis/Cool grey. Licht groen met grijze letters. De Sprint Comp is afgemonteerd met Shimano 105 groepset en DT Swiss wielen. De fiets kost compleet 3.300 euro.

Wat misschien nog wel gaver is, is dat je 1.800 euro de losse frameset hebt. Dan krijg je het frame, voorvork en zadelpen en kan je er dus zelf iets nog mooiers van maken. Mooi is die sowieso al, want de zes kleurstellingen waarin het frameset wordt aangeboden zijn op zijn zachtst gezegd opvallend te noemen. Hou je vast, want dit zijn de kleuren waarin dit frame gemaakt is: Black/Rocket Red, Aluminium/Color Run, Sand-White Mountains, Raw Aluminium – Black Fade, Water Effect en Chameleon Oil Tint. Check vooral de website van Specialized om de kleuren te bewonderen.

RIDE Magazine
14 Reacties
6 februari 2023 16:28
Mooi stuk, maar dat smartweld nieuw zou zijn is natuurlijk onzin. De Allez van 2015 werd ook al gelast met D’Aluisio's techniek, naast alle andere alu modellen van Specialized.

Overigens echt een topfiets.
6 februari 2023 16:42
Wat een bizar lelijke lasnaden toch weer. Hoe is het toch mogelijk. Check de Rose Pro SL bijv. eens; daar zijn zelfs geen lasnaden meer te zien, en die kost 1300 met 105 afmontage.

Oprechte vraag: Weet iemand hoe dat zit? Waarom heeft Specialized bij een fiets van een paar duizend euro nog steeds van die lelijke lasnaden?
    6 februari 2023 23:56
    Inderdaad, voor die prijs mag je toch strak afgewerkte naden verwachten. Vroeger waren alu fietsen toch vaak netjes glad afgewerkt. En mijn eerste, en die was van het alu tijdperk bij de profs, had zelfs geen 'lugs', dus ik begrijp dat punt niet alsof het iets nieuws is :-p

    En over de prijzen, profiteren van de markt zeker? Gaan het niet nog duurder worden nu fietsleasing via het werk een ding begint te worden? Ik heb collega's die daardoor in de klasse 4000 a 5000 kopen...
6 februari 2023 17:26
Tof dat er eens ruimte komt voor normale fietsen waar je in de winter gewoon in je feloranje Lidl-jas opstappen kan.
    6 februari 2023 17:33
    3300 euro voor een alu racefiets met (mechanische?) 105, toch vrij pittig vind ik persoonlijk.
    7 februari 2023 17:58
    @Mooie Sjors: RV probeert hier weer ‘ironie’ uit.
6 februari 2023 17:34
Een aluminium racefiets met 105. Waarom kost dat € 3.300?

Het enige voordeel van aluminium boven carbon is dat het minder kost. Maar dat voordeel valt dus weg. Hij ziet er leuk uit van een afstandje, omdat het op een carbonframe lijkt, maar van dichtbij zie je de lasnaden. Het ding weegt bijna 9 kg, dus een klimfiets is het niet, en aerodynamisch is hij ook niet.

Dat je bij 40 per uur 41 seconden sneller bent dan op een aluminium fiets uit 2015 klinkt ook niet heel wervend. Die snelheid is te hoog en de vergelijkende fiets te oud.
    6 februari 2023 18:44
    10 jaar terug kocht ik mijn specialized allez. Fantastische fiets, tiagra afgemonteerd. Maar die kostte 1100eur. De prijsstijgingen in de fiets wereld zijn compleet belachelijk.
    6 februari 2023 20:42
    41 sec sneller niet wervelend?? Is juist zwaar overdreven, je gaat echt niet zo’n verschil krijgen met een iets ander frame. I whish.
    Maar zo zie je maar hoe die marketing onzin wordt geslikt als zoete koek. Jij vindt het zelfs nog niet bijzonder. Ja inmiddels verwacht men toch minstens een minuut sneller te rijden tov een frame van 2 jaar geleden. Nog even en we hoeven zelf niet meer te trappen ;)
    7 februari 2023 18:01
    Ik vind het vooral fascinerend te lezen dat de fiets 41 seconden sneller is dan die andere fiets. Over welke afstand? 1km? 100km?
    7 februari 2023 20:40
    Haha dacht precies hetzelfde, maar dat maakt voor de gemiddelde consument niet uit. Sneller = sneller.

    Btw, de tijdwinst verschillen van Specialized uit de windtunnel beginnen ondertussen al een beetje een cult status te krijgen. Zijn zwaar overdreven.
6 februari 2023 21:37
Die clichés toch altijd over hoge velgen... Aero is hun enige voordeel en je vliegt ermee van de baan als de wind van links of rechts komt.
Ik ben even goed fan van een strak setje lage velgen maar ik rijd ook met heel veel plezier de zijwind in met de 60mm hoge Bora WTO (zou anders ook zonde zijn van hun investering in die windtunneloptimalisatie).

Noem de zaken bij naam. Het enige voordeel van lage velgen dat hier relevant is (want het lagere gewicht is dat op deze alu-fiets niet) is de prijs.
7 februari 2023 18:49
Persoonlijk vind ik 3000+ euro voor een aluminium fiets met 105 afmontage een schandalig bedrag. Zet hier nou eens een Radon Spire Disc 10.0 van 7,6kg met carbon frame en Ultegra Di2 afmontage (de uwe voor € 3.500,00) naast en vertel me dan eens of die Allez zoveel beter rijdt dat ie het geld meer dan waard is? Ik heb altijd het gevoel dat je eigenlijk voor ontzettend dure stickers aan het betalen bent bij dit soort premium merken.
    10 februari 2023 09:50
    "Door die nieuwe techniek is de fiets lichter en stijver, en betaalbaarder, zoals een aluminium fiets hoort te zijn."

    Ach ze doen wel hun best om vergevordere, moderne technieken, betaalbaar te houden of in te zetten. Dat valt toch nog wel te prijzen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.