Review: de MET Trenta 3K Carbon helm van Tadej Pogacar
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
maandag 3 april 2023 om 11:50

Review: de MET Trenta 3K Carbon helm van Tadej Pogacar

Materiaalzone De helm is een essentieel onderdeel van de garderobe van iedere wielrenner. Het lijkt een simpel product, dat zolang hij goed beschermt al geslaagd is. MET bewijst met de Trenta 3K Carbon dat er daarentegen ook in een helm genoeg geïnnoveerd kan worden.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

In het Noord-Italiaanse Morbegno produceert MET al sinds 1987 helmen voor verschillende takken van fietssport. Het bedrijf richt zich volledig op de productie van helmen, om daar zoveel mogelijk expertise in te ontwikkelen.

In de vorm van Team UAE Emirates heeft het helmenmerk de laatste jaren een goed uithangbord, met Tadej Pogacar als aanvoerder. Met zijn plukjes haar die uit zijn helm steken, staat de coureur en zijn helm vaak in de aandacht, nog los van alle prestaties die hij levert.

De Pogi-plukjes krijg je er niet automatisch bij

Eén van de helmen uit het arsenaal van MET waar Pogacar gebruik van maakt, is de Trenta 3K Carbon. Dit model helm is ontwikkeld met het oog op ventilatie, laag gewicht en uiteraard veiligheid. Precies het type helm dat Pogacar in jacht op de Tour de France-overwinning nodig heeft.

De helm is ontwikkeld met een techniek die MET 3K Carbon Technology noemt. Dit betreft het verwerken van stukjes carbonvezel in de kooi van de helm. Hierdoor hoeft er minder EPS-schuim (wat de schaal van de helm vormt) gebruikt te worden zonder in te boeten aan veiligheid. Aan de buitenzijde van de helm kan je de carbonvezels op sommige plekken ook zien lopen.

Voor extra veiligheid heeft de helm ook MIPS; een veiligheidssysteem wat ervoor zorgt dat impact ook wordt verminderd als je hoofd tijdens de valbeweging draait. Zwaar wordt de helm daardoor overigens niet, want met een gewicht van 228 gram scoort de Trenta 3K Carbon goed op de weegschaal.

De pasvorm van de helm is simpel af te stellen

De helm is voorzien van Safe-T Orbital Fit System, wat inhoudt dat je de maat van de helm op drie manieren kan verstellen. De simpelste manier is de draaiknop op de achterkant van de helm, waarmee je de riem die rondom je hoofd loopt strakker draait. Je kan ook de hoogte van deze riem aanpassen, door deze aan de achterzijde van de helm wat uit te schuiven. Tot slot kan je de breedte van de riem ook nog aan de achterkant aanpassen, door deze wat in- of uit te schuiven.

De bandjes van de helm hebben een rubberen scheidingsplaatje, wat ervoor zorgt dat je de bandjes strak om je hoofd kan plaatsen zonder dat ze gaan irriteren onder je oren. Ook de bandjes zijn makkelijk verstelbaar. Het uiteinde van de afstelbare zijde stop je makkelijk weg onder een rubberen bandje, waardoor er dus geen sprake is van een flapperend bandje in de wind.

De zogenaamde Kammtail vorm; een afgestopt vleugelprofiel

De helm heeft negentien ventilatiegaten voor optimale verkoeling van het hoofd. Toch is ook aerodynamica niet uit het oog verloren, want de helm heeft een Kammtail achterzijde. Dat is een vorm (een afgestompt vleugelprofiel) die we van fietsframes kennen ten behoeve van aerodynamica.

Elegant
De helm die ik test is de speciale Tadej Pogacar-uitgave van de Trenta 3K Carbon. Dat is in feite dezelfde helm als de ‘reguliere’ Trenta 3K Carbon, maar met een wat ander ontwerp. De bovenzijde van de helm is voorzien van verschillende glanzende, parelmoerkleurige panelen. Best fraai als je het mij vraagt, want het voegt wat kleur toe maar is allerminst schreeuwerig.

Daarnaast staat op de bovenkant van de helm Tadej Pogacar’s logo en één laatste detail. Bovenop de helm staat naast één van de ventilatiegaten ‘hair’ met twee kleine symbooltjes van Pogacar’s iconische plukjes haar die regelmatig uit zijn helm steken.

De helm zit erg comfortabel. De riem die rondom het hoofd zit, is erg aangenaam doordat hij nergens knelt en na verloop van tijd amper nog voelbaar is. Tegelijkertijd zit de helm wel stevig op zijn plaats, wat in het kader van de veiligheid belangrijk is.

Daarnaast is de helm makkelijk in gebruik. Okay, een helm is sowieso zelden lastig in gebruik, maar dat wat je met de helm moet doen wat betreft het afstellen op de vorm en het formaat van je hoofd, gaat uitermate makkelijk. De verschillende aanpasbare onderdelen van de helm zijn makkelijk te bewegen en ook de bandjes pas je makkelijk aan tot de juiste maat.

De helm verkoelt erg goed. Doordat de ventilatiegaten niet enkel openingen zijn maar ook als een soort kanalen door de helm lopen, ontstaan er echt luchtstromen op de bovenzijde van je hoofd. Hierdoor kan de rijwind echt zijn werk doen en je hoofd koel houden.

Wat betreft de veiligheid is het lastig oordelen, want gelukkig ben ik in de testperiode niet onderuit gegaan met de helm. Met het EN1078 keurmerk voldoet de helm aan de Europese standaarden. Met de toevoeging van MIPS gaat MET nog een stapje verder in de veiligheid.

Al met al is de MET Trenta 3K Carbon een uitstekend presterende helm. Dat mag ook wel, want met de adviesprijs van €330,- (alhoewel online goedkoper te vinden) bevindt de helm zich in het duurste segment van fietshelmen. Daarvoor krijg je wel een hele fraaie helm terug die op het gebied van gewicht én ventilatie meer dan behoorlijk scoort.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.