Lazer Century fietshelm: Een helm met een twist

Door , vrijdag 29 maart 2019 om 11:00

Foto's: Joris Knapen

Ter ere van je honderdste verjaardag jezelf een mooi cadeau doen. Dat heeft Lazer gedaan met de Century. Honderd jaar ervaring verwerkt in een helm. Dit verjaardagscadeau kent enkele opmerkelijke features. We werden nieuwsgierig en vroegen een testexemplaar aan.

De keuze van topteams

Honderd jaar hoofdbescherming maken. Dat is best lang en niet iedereen gegeven. Er is dan ook geen ander bedrijf ter wereld dat zo’n tijd in de helmbusiness zit. In 2016 werd het van oorsprong Belgische Lazer overgenomen door Shimano.

We vinden het Antwerpse merk bij diverse profploegen terug. Zo flitste Dylan Groenewegen tot tweemaal toe als een komeet over de finish in Parijs-Nice met een Lazer Bullet op zijn hoofd. In Nokere Koerse was het Cees Bol die namens Team Sunweb de eerste overwinning pakte van 2019. Zijn zege werd lichtelijk overschaduwd door de val van Mathieu van der Poel. Het hoofd van Mathieu werd desalniettemin goed beschermd, want ook Corendon-Circus beschermt haar renners met Lazer.

100 jaar ervaring

Waarom een nieuwe helm als je jarig bent? Bij Lazer stellen ze dat ze 100 jaar ervaring willen inzetten en samenvatten in één helm. Al deze wijsheid is meegenomen en verwerkt. De Century is uitgerust met een aantal leuke opties. Bovenop de helm vind je de twistcap. Hiermee heb je de keuze tussen frisse lucht of juist aerodynamica. Aan de achterkant vinden we een stukje veiligheid: een rode LED-lamp. In het donker dus veilig de weg op. Met het vernieuwde Turnfit-systeem laat je de helm bovendien perfect aansluiten op je hoofd. De helm ziet er verder strak en gestroomlijnd uit. Het oogt futuristisch.

Twistcap: Vermogen of ventilatie?

De Century van Lazer is de nieuwste telg uit de uitgebreide helmfamilie. Het paradepaardje is voorzien van een noviteit genaamd Twistcap. Dit is een van de opvallendste nieuwe features van de helm. Dit plaatje van kunststof ligt bovenop de helm en kan je indien gewenst omdraaien. Een leuke gadget zo lijkt, maar wat levert het daadwerkelijk op?

Wanneer je de cap met de ventilatiegaten aan de voorkant plaatst, beschik je over maar liefst 11% meer ventilatie. Tijdens een warme dag waar je zo op het eerste gezicht niet veel aan aero hebt, kies je voor deze variant. Extra verkoelende lucht door de helm kan in de zomer immers goed van pas komen. Plaats je de cap omgedraaid op je helm, dan ervaar je minder frisse lucht, maar ben je wel aerodynamischer. We boeken hier een winst mee van 3%. Lazer doet dit in mijn ogen slim. Dit is een helm waar je meerdere kanten mee op kan. Twee voor de prijs van een.

De cap is makkelijk om te draaien. Tijdens het testen ben ik aan de kant van de weg gaan staan om de cap te draaien. Fluitje van een cent en zo gebeurd. Binnen een paar seconden zat ik weer op de fiets. Er komen geen schroefjes aan te pas, maar de cap zit vast met een magneet. Je voelt de kunststof cap naar de helm bewegen zodra je hem ervoor houdt. Op het eerste gezicht leek het niet de meest krachtige magneet voor een product wat te maken krijgt met veel trillingen. Niets is minder waar. Zoals je mag verwachten hoor ik onderweg niets rammelen en valt de cap er ook niet af.

De helm heeft 18 ventilatiegaten. Aan koele lucht dus geen gebrek. Ongeacht het gebruik van de Twistcap blijft het aantal gaten gelijk. De aanvoer van lucht is dan alleen anders.

Zichtbaar met ingebouwde lamp

Fietsers veilig de weg op laten gaan. Een mooi streven en een goede ontwikkeling in de wielerwereld, waar veiligheid een belangrijk thema is. Lazer doet met de Century een mooie duit in het zakje.

De helm is aan de achterkant voorzien van een oplaadbaar lampje. Deze LED-lamp is ingebouwd en fraai weggewerkt. De lamp kan met behulp van het bijgeleverde snoertje opgeladen worden. Hiervoor moet je de ingebouwde accu losmaken. Die zit goed verstopt. Onder de Twistcap zit een klein gaatje. Als je hier de achterkant van pen induwt, komt de batterij los en kun je deze opladen. Na anderhalf uur is hij volledig opgeladen.

Wanneer je de lamp laat knipperen, gaat deze ruim 30 uur mee. Zet je hem constant aan, dan kun je ongeveer vijf uur veilig de weg op. Houd er rekening mee dat het niet een heel felle lamp is. Het is een enkel ledje dat de doorzichtige kunststof achterkant rood oplicht. Goed zichtbaar, dat wel, maar het is geen vervanging voor je achterlicht. Deze vallen over het algemeen iets beter op vanwege de plaatsing, het aantal leds met bijbehorende lumen en het formaat.

Als gegoten

De Century waar ik mee reed is een maat M. Deze is geschikt voor een hoofdomtrek tussen de 55 en 59 centimeter. Met mijn 57 centimeter val ik precies in het midden van de maat. Dat is te merken ook, hij zit als gegoten. Je hebt tijdens het fietsen niet door dat je een helm op hebt en dat is een positief gegeven. Hoewel de pasvorm bij elk merk en type helm persoonlijk is, past de Century mij in ieder geval perfect.

De keukenweegschaal geeft 278 gram aan voor deze maat M. Dit is zonder de Twistcap van 26 gram. Hiermee behoort de helm niet tot de lichtste categorie, maar onderweg heb ik hier geen last van. Het is immers ook niet zo dat je met een paar kilo op je hoofd rijdt.

 

Wanneer je deze helm wilt aanschaffen, heb je de keuze uit zes verschillende kleuren. Hierbij zijn groen, geel en rood opvallend te noemen en zwart, wit en blauw wat meer bescheiden. Zoals je ziet hebben wij de zwarte variant getest. Niet onopvallend, maar ook niet schreeuwerig.

Aandraaien met Turnfit

Achterop de helm vind je het Turnfit systeem om de helm aan te laten sluiten op je hoofd. De knop waarmee dit gebeurt is makkelijk in gebruik. Je draait, hoort het bekende geratel en de helm sluit zich aan. Met fijne precisie is dit af te stellen. Het systeem sluit zich zowel horizontaal als verticaal om je hoofd. Met deze manier van sluiten kan je de meeste comfortabele fit realiseren terwijl hij stevig om je hoofd vormt. Draag je net als ik graag een koerspet tijdens het fietsen? Geen probleem, de helm past perfect en de pet zit niet in de weg.

Crash replacement

Mocht je onverhoopt vallen met de helm, dan kun je na het verzorgen van je verwondingen aanspraak maken op de crash replacement policy van Lazer. De nieuwe Century valt binnen dit programma en het komt er op neer dat je voor een gereduceerd tarief een nieuwe helm kunt kopen. Ga bij zo’n geval terug naar je dealer. Na onderzoek vergoedt de dealer tot maximaal 50% van de aankoopprijs van een nieuwe Lazer helm. Goede service en een pleister op de wonden.

Conclusie

De Lazer Century ging vele kilometers met mij mee op pad. We hebben samen zowel afgelegen gravelpaadjes als de nodige kilometers asfalt gezien. De helm voelt degelijk aan en zit comfortabel op mijn hoofd. Met en zonder pet past maat M mij perfect. Wel raad ik aan om de helm te testen, te voelen en te passen voordat je hem aanschaft. Je weet immers nooit of de vorm van de helm aansluit bij jouw hoofd.

De helm is verkrijgbaar met en zonder MIPS. Kies je voor de variant met MIPS, dan ben je beperkt tot drie kleuren (zwart, wit en geel). Voor deze extra veiligheid betaal je iets meer, maar dat is te overzien want het scheelt maar 10 euro. De keus voor een stukje extra veiligheid is dan snel gemaakt.

Verantwoording:
Shimano is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. De keuze voor het onderwerp is gemaakt door WielerFlits en het artikel is geschreven door een van onze redacteuren. We hebben de helm na afloop geretourneerd.

Dit artikel delen:

4 Reacties

aardappeljager 29 maart 2019 om 11:22

De knipperfunctie bij verlichting op de fiets nooit begrepen. Ik snap dat de batterij dan langer mee gaat, maar volgens mij helemaal niet toegestaan

HoofdIsVrij 29 maart 2019 om 11:53

In Nederland wettelijk niet toegestaan inderdaad.

arjando.ooms 2 april 2019 om 20:29

In veel andere landen wel, en verlengt de batterijduur enorm.

Harm Verhoeven 31 maart 2019 om 08:36

Ik vind het eigenlijk belachelijk dat er nog helmen zonder MIPS (of beter) worden uitgebracht.

De techniek heeft zich bewezen en leidt tot een bizar veel kleinere kans op hersenschade. Toch niet onbelangrijk.

Een helm voldoet aan ‘de eisen’ maar in dit geval wordt het tijd om die eisen hoger te leggen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.