Fiets ontleed: Trek Domane+ SL/SLR

Fiets ontleed: Trek Domane+ SL/SLR

foto's: Trek

Door Rodrick de Munnik
woensdag 18 januari 2023 om 08:00

Met de nieuwe Domane+ SLR zet Trek de volgende stap met de elektrische racefiets. Gaat de e-racer doorbreken? Aan de fiets ligt het alvast niet.

Een racefiets met trapondersteuning, dat lijkt vloeken in de kerk. Het is toch een sportfiets? Toch is dat te simpel gedacht. Niet alles in het wielrennen gaat om wedstrijden en Strava-segmenten. Als je op een zeker moment in je leven niet meer de benen hebt om je fietsgroepje bij te houden, dan is een duwtje in de rug van een elektromotor misschien net het verschil tussen lekker mee met je fietsmaten of alleen achter de geraniums.

Met het ‘veersysteem’ van de Domane

Ik rijd nu met veel plezier met mijn kinderen een Alpencol op. Als dat niet meer kan omdat zij op de top een uur op papa moeten wachten en daardoor geen zin meer hebben, waarom dan geen trapondersteuning? Waarom moet mijn ego belangrijker zijn dan mijn fietsplezier? Een e-racer kan dan uitkomst bieden. Ik heb die beslissing allang genomen.

En vergis je niet: een elektrisch ondersteunde racefiets of mountainbike is geen brommer. Je zult nog steeds zelf moeten trappen en ja, ook hard moeten duwen op de pedalen. Ik heb een tijdje mijn woon-werkverkeer op een speedpedelec gedaan en kon tijdens mijn ritten gewoon mijn trainingsblokjes doen. Het enige verschil was het tempo waarbij ik die blokjes deed. Ondersteund haalde ik 45 kilometer per uur tegen de wind in, met een hartslag boven in D3.

Wetgeving
Dat een sportfiets met trapondersteuning toekomst heeft, weet iedereen die weleens in de bergen fietst. Je komt daar bijna geen andere mountainbike tegen dan een elektrische. Want, hardliners ten spijt, omhoog fietsen in de pijnzone is gewoon niet zo heel leuk wanneer je dat elke dag moet doen. Met een e-bike kun je de saaie schotterpaden naar boven sneller afleggen en komen parcoursen binnen bereik die anders ver buiten je zone zouden liggen. Dan maar met een duwtje in de rug. Who cares?

Een krachtige motor, maar je mag hier maar 25 kilometer per uur

In Nederland neemt de e-sportfiets nog niet zo’n vlucht als in de Alpenlanden. Dat komt omdat de Nederlandse mountainbikeparcoursen minder geschikt zijn voor e-bikes. Ze zijn vlak en heel flowy aangelegd, waardoor eigen beenkracht meer dan genoeg is om ze snel af te leggen.

Op de weg is wetgeving een blok aan het been. In grote lijnen zijn er twee soorten elektrisch ondersteunde fietsen: de e-bike en de speedpedelec. De eerste heeft een wettelijke limiet van 25 km/uur. Ga je harder, dan ben je strafbaar. De speedpedelec vergt een andere typegoedkeuring (die van de brommer) en vereist andere helm en kleding, waardoor dat ook geen serieuze optie is voor de racefietsmarkt.

Bediening aan de shifter

‘Gewone’ racer
De situatie is dus zo dat je met een gewone racer geen enkele snelheidsbeperking hebt, maar met een elektrisch ondersteunde maar 25 km per uur mag fietsen. Daar heb je in de praktijk niks aan. Het zou fijn zijn als deze lacune in de wetgeving wordt opgelost en we niet veroordeeld worden tot de geraniums. Deze fonkelnieuwe Trek Domane+ is dan wel een mooie keuze. Te koop in een alu en carbon versie en met verschillende afmontages. De Domane+ SLR heeft een 360 Wh accu waarmee je in ecomodus ongeveer 95 km aflegt (of rond de 145 km met de optionele 160 Wh Range Extender).

Je kunt zelfs nog een stuk verder rijden wanneer je de trapondersteuning optimaliseert via de Trek Central app. De app is draadloos te koppelen aan de Domane+ om de motorondersteuning te personaliseren, activiteiten bij te houden en real-time het resterende rijbereik te berekenen. Wat de Domane + SLR vooral speciaal maakt is het waanzinnig lage gewicht van 11,8 kilo. Daardoor voelt de fiets als een gewone racer en heeft hij min of meer dezelfde stuurcapaciteiten.

Dit artikel delen:

3 Reacties

Mystieke_Monnik 17 januari 2023 om 09:00

Een racefiets met trapondersteuning is vloeken in de kerk.

Wheely 18 januari 2023 om 10:21

Het artikel geeft zelf eigenlijk al aan waarom deze fiets in Nederland totale onzin is. Een duur racemonster waar je vervolgens max 25 per uur op haalt.

Barry Batsbak 18 januari 2023 om 11:16

Als je een lichamelijke beperking hebt/krijgt, joh helemaal prima dat je dan op een elektrische racer of mtb gaat rijden. Maar het overgrote deel zal waarschijnlijk weer onder de reet komen van luie donders net als de reguliere e-bikes. En dan trots om zich heen zitten te kijken met een cadans van 40 rpm alsof ze de koning van de weg zijn.

Zo, ik ben mijn niet elektrisch of feitelijk ondersteunde vooroordelen weer even kwijt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Populair

Materiaalzone