Fiets ontleed: Rigo’s rig, de Cannondale SuperSix Evo Leichtbau Ltd
foto's: Michiel Maas
zondag 22 januari 2023 om 08:00

Fiets ontleed: Rigo’s rig, de Cannondale SuperSix Evo Leichtbau Ltd

In de Vuelta reed Rigoberto Uran op een uitzonderlijke SuperSix Evo van Cannondale. Het is een limited edition, die ook nog eens ultralicht blijkt te zijn.

Dit artikel was eerder te lezen in het najaarseditie van RIDE Magazine. Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema’s van het 172 pagina’s tellende najaarsnummer van RIDE.
Bestel nu deze editie online en krijg ‘m binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Engelse koppen boven Nederlandse stukken zijn not done, maar deze laten we niet liggen. Want wie de Vuelta in Nederland had bezocht (en wie had dat niet?) zag Rigoberto Uran op een speciale fiets rondrijden. De vooral Engelstalige mechaniekers van zijn ploeg EF Education First-EasyPost hadden het bij het hotel in Bunnik vooral over ‘die nieuwe fiets van Rigo’: Rigo’s new rig. 

Op de socials stuurde Cannondale een grappig filmpje de wereld in. Tijdens een bezoek aan het hoofdkwartier van het inmiddels Nederlandse fietsmerk in Woudenberg raakte de Colombiaanse kopman van het team halsoverkop verliefd op een wel heel speciale fiets die hij daar aantrof. Met een paar collega-renners besloot hij die fiets tot zijn eigendom te maken, hetgeen oogluikend werd toegestaan door de aanwezige Cannondalers. Nou ja, je moet het zelf maar even kijken.

Die speciale fiets is de Cannondale SuperSix Evo Leichtbau Ltd. Eigenlijk is er niets nieuws aan, want het is exact dezelfde fiets als de andere SuperSix Evo’s waar de ploeg op rijdt, ware het niet dat het de ingenieurs is gelukt om nog eens 90 gram van de frameset af te schaven. Daarmee komt het gewicht van de frameset op 750 gram. Dat kun je natuurlijk kapot relativeren, maar wie dat niet doet, beseft dat meer dan 10 procent gewicht besparen op een reeds ultralichte frameset een prestatie van formaat is. We snappen Rigo wel. 

Op de tekentafel bedacht
Het persbericht beschrijft precies wat er op de tekentafel met het frame is bedacht: “Een uniek ontwerp leidt de remleidingen door een opening aan de voorkant van de balhoofdbuis voor minimale luchtweerstand en onderhoudsgemak. Het frame is voorzien van sterk afgeknotte, aerodynamische buisvormen die hetzelfde gewicht en dezelfde of betere stijfheid bieden als ronde buizen, maar de luchtweerstand met wel 30% verminderen.

De SAVE achtervork, geïntegreerde binder en 27 SL KNØT zorgen voor verrassend comfort bij EVO’s snelheid. Speed release steekassen zorgen voor snellere en eenvoudigere wielwissels en zijn compatibel met de meeste standaard steekas-wielsets. Vrije ruimte tot 30 mm voor all-road capaciteiten.” Niet alleen Leichtbau, dus. De afmontage is van topniveau met Shimano Dura-Ace 12 speed, wielen en stuurcombi komen zoals wel vaker van Vision en FSA, met banden van Vittoria. 

Stijlvol geheel
Verder ziet de fiets er wel vet uit, vinden wij. Ok, niet zo hip als de normale teamfiets, maar zwart gaat nooit vervelen, ook niet als je er al een tijdje op rijdt. De subtiele designs op de balhoofdbuis en voorvork maken de Leichtbau een stijlvol geheel. 

Helaas hebben we er niet zelf op kunnen rijden. Van de frameset zijn namelijk slechts 200 exemplaren gemaakt, die allemaal op nummer staan. Ze zijn wel te koop via een aantal geselecteerde dealers voor een prijs van € 5.000, maar ze zullen inmiddels al wel zijn gereserveerd voor liefhebbende klanten. En voor Rigo natuurlijk. Gelukkig heb ik dezelfde maat als hij, dus misschien kan ik er aan het einde van het seizoen nog een slag naar slaan.

RIDE Magazine
1 Reacties
Zwart verveelt al van begin af aan. Maar smaken verschillen. Mooi zwart is nie lilluk !

Om te reageren moet je ingelogd zijn.