De Dauphiné is niet alleen voor coureurs een belangrijke test
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
vrijdag 6 juni 2025 om 08:12

De Dauphiné is niet alleen voor coureurs een belangrijke test

Materiaalzone Maar liefst vier (!) prototypes van racefietsen zagen we vorig jaar tijdens het Criterium du Dauphiné: een nieuwe Trek Madone, een nieuwe Canyon Aeroad, een nieuwe Pinarello Dogma en de Wilier Verticale SLR, terwijl we ook dit jaar al een eerste prototype zagen in aanloop naar de Dauphiné: een nieuwe Cervélo S5. Al jaren geldt de Dauphiné als belangrijk lanceerplatform voor nieuwe fietsen en ander wielermateriaal, maar waarom is dat zo? WielerFlits legt uit.

De Franse rittenkoers is de belangrijkste voorbereidingswedstrijd op die andere grote Franse rittenkoers: de Tour de France. Voorbereiding dus voor het peloton om hun absolute topvorm te bereiken, maar ook voor ploegen en omkadering om alle andere zaken op orde te brengen voor de grootste wielerwedstrijd van het jaar.

Omdat de Tour de France als absoluut orgelpunt van het wielerseizoen geldt, kiezen veel fietsmerken ervoor nieuwe fietsen rond La Grand Boucle te lanceren. Dat zorgt er niet alleen voor dat de coureurs die gebruik maken van hun fietsen weer nét wat sneller zijn, maar er is ook een commercieel belang: nergens in de wielrennerij is er meer aandacht dan voor de Tour de France. Perfect voor een productintroductie.

Mads Pedersen op de nieuwe Trek Madone – foto: Cor Vos

Maar, dat moet hand in hand gaan met het sportieve belang en dus kan er niks aan het toeval overgelaten worden. Daarom kiezen veel wielermerken ervoor nieuw materiaal al vóór de Tour in gebruik te nemen, zodat de coureurs eraan kunnen wennen en eventuele problemen voorkomen kunnen worden.

Dat ging in de Tour de France van 2014 bijvoorbeeld fout voor de Belkin-ploeg, de voorganger van Visma | Lease a Bike. Dat jaar introduceerde Bianchi een nieuwe tijdritfiets ín de Tour die last minute aan wijzigingen was onderworpen en volgens Richard Plugge “helemaal nog niet klaar was.” Met enkele plekken verlies in het algemeen klassement ten gevolge.

Om dat te voorkomen testen veel ploegen en fietsmerken hun materiaal tegenwoordig uitgebreid voor de Tour. Vaak begint dat al aan het begin van het seizoen, tijdens trainingskampen. Daar kunnen coureurs de nieuwe fietsen, onderdelen of andere producten voor het eerst testen buiten het zicht van de camera, waarna er nog ruim de tijd is om eventuele wijzigingen door te voeren.

Het Criterium du Dauphiné geldt dan als definitieve lakmoesproef. Wanneer de producten zich goed gedragen in koers, zullen ze ook klaar zijn voor de Tour. Een mooie bijkomstigheid voor de merken is dat hun producten al een eerste golf aandacht krijgen, nog voor ze officieel gelanceerd zijn. WielerFlits sprak met een niet nader te noemen wielermerk, die verklaarden blij te zijn met de “buzz” die hun destijds ongepresenteerde product had opgeleverd door de verschijning in de Dauphiné vorig seizoen. Dat we ieder jaar nieuwe fietsen zien die pas later officieel worden onthuld, is dus geen toeval.

Ook dit jaar zullen we dus ongetwijfeld weer nieuwe producten ten tonele zien verschijnen, zowel in de wegritten als in de tijdritten. Dat betekent voor de materiaalliefhebber dubbel genieten: eerst alle nieuwe producten spotten in de koers en erover speculeren, om niet veel later te horen wat de exacte details zijn.

RIDE Magazine
1 Reacties
07-06-2025 08:09
"WielerFlits sprak met een niet nader te noemen wielermerk, die verklaarden blij te zijn met de “buzz” die hun destijds ongepresenteerde product had opgeleverd door de verschijning in de Dauphiné vorig seizoen."

Trek dus. ;)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine