Richard Plugge kijkt met een minder goed gevoel terug op de Tour de France van 2014. Het was de ronde waarin Bauke Mollema en Laurens ten Dam voor het tweede jaar op rij sterk reden namens het toenmalige Belkin, maar in die Tour beleefde het Nederlandse team ook een groot sportief dieptepunt volgens de teambaas. Dat vertelt hij in gesprek met NRC.

Plugge staat in 2023 tien jaar aan het roer van Jumbo-Visma en haar voorgangers. Na het stoppen van Rabobank als hoofdsponsor, eind 2012, kende het Nederlandse team moeilijke seizoenen als Blanco, Belkin en LottoNL-Jumbo. De Tour de France van 2014 met kopmannen ‘Bau en Lau’ herinnert hij zich nog goed, vanuit positief en negatief oogpunt.
“Het dieptepunt van de ploeg is toch wel de introductie van de tijdritfiets in de Tour van 2014. We stonden met Bauke en Laurens in de top-10, en toen gingen we in de tijdrit een fiets introduceren die helemaal nog niet klaar was. Wij waren er ook niet klaar voor, en zo ging aan alle kanten alles mis. We verloren ook nog even een flink aantal plekken”, blikt Plugge terug.
Volgens de ploegmanager waren er ‘veel te veel redenen’ om toch de Bianchi-fietsen te gebruiken in die Tour-tijdrit. “Omdat we aan het overleven waren, omdat Belkin vertrok, omdat ik met het financiële plaatje voor het volgende jaar zat, omdat we fietsleverancier Bianchi tevreden moesten houden”, vertelt hij.
“Maar dat neem ik mezelf het meeste kwalijk van de afgelopen tien jaar. Van die beslissing denk ik: potverdorie, we hadden gewoon moeten zeggen dat we dit niet gingen doen.”

Bauke Mollema in de desbetreffende tijdrit in 2014 – foto: Cor Vos
27 Reacties
Roglic met zijn gare helm was ook niet super.
Maar dat koste hem geen plekken. Bau en Lau knikkerden plaatsen terug
Dat koste hem geen plekken ?????
1 plaatsje, en of dat de helm was is maar de vraag.
Dat verhaal van de helm is een eigen leven gaan leiden, terwijl het aerodynamisch nog vrij goed scoorde. Dat is de kracht van symboliek.
De waardes die hij had moeten trappen om Pogacar te verslaan heeft hij nog nooit getrapt. Er was ook niks mis met zijn tijdrit, behalve een instortinkje toen het besef doordrong dat het hem niet ging worden.
Dieptepunt is in mijn ogen het presteren van Dumoulin bij Jumbo-Visma.
Dat is inderdaad van hetzelfde laken en pak, pappen en nathouden. Geen integrale topsportcultuur. Roglic en de Planche was de tussenfase, teveel druk op de schouders van Zeeman. Met de Tourzege van Jonas lijkt het summum bereikt.
Diezelfde fiets hebben ze nog jaren met succes gebruikt…
Die aanliep bedoel je? Lijkt mij sterk
Krek dezelfde…
In de Tour was het feitelijk nog een prototype fiets in de laatste fase. De hele ploeg had die fiets nog nooit onder handen gehad. Dat de remmen niet vrij liepen was hier mede een gevolg van.
De toenmalige Pico Crono was echter een zwaar gedateerde tijdritfiets en relatief traag ook nog eens. De Aquila was revolutionair (voor Bianchi althans) maar erg problematisch als prototype. Dat maakt het des te sneuer. Als hij toen rendeerde, had het een succes kunnen zijn die Tour. Het feit dat vanaf 2015 de ploeg er mee begon te winnen, laat zien dat het in potentie inderdaad wel degelijk een veelwinnaar zou gaan worden.
Dit was nog niets. Wacht maar af tot komende Tour met de Sram optuiging en Nibble schoenen.
Wout gelijk lek achter, in de eerste race van het jaar, begint lekker zo
Die vervelende sram tubes ook altijd he jean ;-).
Het dieptepunt van Jumbo ligt natuurijk bovenop de col d’Agnel, waar Kruijswijk zijn fiets in de sneeuw parkeerde en zijn ploegmakkers in gen velden of wegen te bekennen waren om hem te ondersteunen. Dat koste ze de Giro.
Oef, ja. Al was dat ergens ook een hoogtepunt natuurlijk. Ze kregen het besef dat ze een grote ronden konden winnen.
Zo, mag er na al die jaren toch een keer kritiek geuit worden?
Controlled opposition
Komt op mij typisch over als van kijk ons eens kritisch op onszelf zijn. En dan iets weggeven van 8 jaar geleden.
Het komisch duo Jan en Addy heeft ook nog voor wat dieptepunten gezorgd afgelopen 10 jaar..
Plugge kan in een vraaggesprek met NRC moeilijk anders beweren.
Ook al had men toen problemen mbt budget, Plugge liep toen al te vaak naast zijn schoenen. Enkele “vermogenden” die hem terloops tijdens of afloop koers eens “aanschoten” botsten op een muur van arrogantie waardoor zij om te sponsoren direct voorbij was.
Plugge zegt dus eigenlijk dat hij, sinds 2012 aan het roer, het alleen maar crescendo is gegaan. Kortom veren in z'n eigen… stoppen. Knap hoor met een steeds stijgend butget. Terug grijpen op het verleden is een vorm van afleiding voor de toekomst. Nu bevestiging van het zijn van een topteam. Benieuwd!
Dat is misschien nog wel de grootste prestatie van Plugge, dat almaar stijgende budget.
Het is niet alsof dat een factor is waar hij geen invloed op heeft.
@Pietspeed als je Lefevere is een (steeds hoger)budget realiseren ook een knappe prestatie.
Dit had ook eerder gezegd worden vanuit de ploeg. Ze hebben vooral laten stikken. En nadat Bauke na vraag van NOS zei of dat aan fiets kon liggen, zei hij op zijn Baukes :heeft niet geholpen. Zeeman erg kwaad op hem!?? Sindsdien heb ik niks meer met deze ploeg
Grappig om dat typische azijnzeikerij van de Nederlanders hierboven te lezen: op basis van een opmerking van Plugge complete conclusies en diverse aannames maken die geen recht doen aan het feit dat hij gewoon een hele knappe prestatie heeft geleverd: in 10 jaar tijd een topploeg opgebouwd die grote rondes wint. Gaat dat proces allemaal perfect? Nee natuurlijk niet. Maar die man mag wel wat meer krediet krijgen toch? Maar goed, iemand een compliment geven is niet heel Nederlands: iets met een splinter en een balk…
Op de dag dat Gazetta naar buiten brengt dat het budget van jumbo tegenwoordig 45 miljoen is gaan we nog wat oude koeien uit de sloot trekken?