De Canyon Exceed: Weapon of Choice van Mathieu van der Poel
woensdag 22 mei 2019 om 10:00

De Canyon Exceed: Weapon of Choice van Mathieu van der Poel

Nu Mathieu van der Poel de wegfiets voor de mountainbike heeft ingeruild, is het tijd om de fiets waarmee hij in de wereldbekers aantreedt eens nader te bekijken. In de laatste aflevering in onze serie tests van hardtail-mtb’s delen we onze ervaringen met de Canyon Exceed.

Canyon introduceerde de Exceed in 2015 als lichtgewicht opvolger van de Grand Canyon. Deze hardtail carbon mountainbike zette meteen een nieuwe standaard. Een frame van 870 gram (CF SLX) maakte de Exceed een van de lichtste in zijn soort.

Dat de Exceed snel uitgroeide tot een succes, is onder meer te danken aan Alban Lakata. De Oostenrijkse marathon-specialist werd in 2015 al wereldkampioen op deze fiets en voegde daar twee jaar later een nieuwe wereldtitel aan toe. Het maakte de Exceed al succesvol voordat die in de online winkel te vinden was.

Van der Poel tijdens het NK 2018 op de Exceed – Foto: Gert Bonestroo

Vandaag de dag wordt de fiets dus onder meer gebruikt door Mathieu van der Poel. De 24-jarige alleskunner heeft naast de Exceed ook de beschikking over de Lux, de Cross-Country fiets van Canyon waarbij de achterdemper op de bovenbuis in plaats van het bracket zit. Wij testen dus de Exceed, met als belangrijk verschil dat de wedstrijdfiets van Van der Poel is afgemonteerd met Shimano en dat wij rijden op een versie met SRAM.

De Exceed is verkrijgbaar in dertien verschillende uitvoeringen. Het instapmodel – de Exceed CF SL 6.0 – is afgemonteerd met Shimano SLAX en DT Swiss wielen en verkrijgbaar voor 1.499 euro. De high-end Exceed CF SLX 9.0 Pro Race LTD beschikt over SRAM XX1 en de wielen zijn Reynolds XC 259 Carbon. De zwarte fiets met gouden accenten staat voor 5.999 euro op de Canyon-website.

Licht als een wegfiets

Canyon Nederland vertelde ons dat zij een mooie Exceed klaar hadden staan voor een uitgebreide test. En dat hebben we geweten. We trokken richting Eindhoven om daar de fiets op te halen. Daar heeft Canyon een eigen servicecenter. In een groot pand in het westen van de lichtstad, staan prachtige fietsen en hangen mooie foto’s van de verschillende grootheden die tegenwoordig op Canyon rijden. Zo rijden op de weg al jaren Movistar en Katusha op de fietsen van Duitse makelij.

Lang hebben we niet naar het pand en de foto’s kunnen kijken, want al snel werd onze aandacht getrokken door het tweede model uit het Exceed-gamma: de Canyon Exceed CF SLX 9.0 Pro Race. Een ontzettend strakke zwart-rode fiets stond ons op te wachten. Het was al meteen duidelijk, deze fiets valt vooral op door zijn gewicht. Met een gewicht van 9 kilogram doet het niet onder voor de meeste wegfietsen en is het een van de lichtste mtb’s die op dit moment gemaakt worden. De Exceed is trouwens niet alleen in het rood-zwart te verkrijgen, maar wordt ook met een zwart frame met witte letters aangeboden. Een combinatie die zeker niet misstaat.

De invloed van het geringe gewicht merk je direct. Niet alleen wanneer je hem optilt om in de auto te leggen, maar vooral wanneer je ermee het bos in trekt. Het aanzetten en het bergop rijden gaat voelt nu eenmaal een stuk prettiger met een lichte fiets.

Het frame is niet alleen licht, maar ook ontzettend stijf. Zo stijf dat comfort van ondergeschikt belang is. Tenminste, het comfort haal je niet uit het frame. Dit is ontzettend stijf en in combinatie met de carbon wielen zorgt dit ervoor dat de fiets heel erg snel reageert op wat je ermee wil doen.

Om de fiets toch comfortabel te maken, heeft de Exceed (vanzelfsprekend) een verende voorvork. In dit geval is dat de RockShox SID Worldcup. Een vork met een veerweg van 100 mm die te bedienen is via een hendeltje op het stuur. Niet alleen de voorvork zorgt voor het comfort aan de voorkant van de fiets. Ook het stuur van carbon zorgt ervoor dat er indien nodig klappen worden opgevangen. Comfort, zonder dat het ten koste gaan van snelheid.

Gespleten zadel

Een ander belangrijk detail wat zorgt voor meer comfort, is de zadelpen. Deze pen bestaat uit twee carbonstaven die afzonderlijk van elkaar kunnen werken. Deze constructie zorgt ervoor dat de zadelpen enige flexibiliteit heeft. Zo kan je zadel dus iets naar voren en achteren bewegen zonder dat het de stijfheid van de fiets aantast.

Zodra je de zadelpen eruit haalt, zie je aan onderkant een grote schroef zitten. Met deze schroef kan je de stand instellen. Je stelt niet alleen de veerkracht in, maar kan ook de hoek van het zadel. Wil je punt van het zadel iets naar beneden kan je dat dus regelen met de schroef aan de onderkant. Een handig systeem omdat je het nauwkeurig kan aanpassen. Het enige nadeel is dat je zadelpen er helemaal uit moet. En omdat het afstellen van een zadel bijna nooit in een keer goed gaat kan het wat tijd kosten.

Gripshift : Schakelen als op de stadsfiets

Je kent het wel, je rijdt op je stadsfiets naar het station en je schakelt door heel hard aan je handvat te draaien. De meeste stadsfietsen zijn uitgerust met een zogenoemde gripshift, waarmee je met het verlengde van het handvat schakelt.

In tegenstelling tot veel andere mtb’s, waar je schakelt met een hendeltje, heeft de Canyon Exceed CF SLX 9.0 Gripshift van SRAM X01 Eagle. Je schakelt door aan je handvat te draaien. Naar je toe (alsof je gas geeft op een motor) is lichter, van je af (met de klok mee) is zwaarder. Het is even wennen welke kant je op moet schakelen en in de eerste ritten ging het ook vaak mis. Na een tijdje krijg je het echter onder de knie en besef je als snel dat het eigenlijk heel natuurlijk gaat. Waar je met een hendeltje je vingers gebruikt, kan je bij gripshift je hele hand aan het stuur houden. Dit zorgt er weer voor dat je je stuur beter vast hebt.

Het schakelen zelf gaat ontzettend snel. Met één beweging kan je 12 tanden overbruggen. Je kan hierdoor met één handbeweging van je lichtste naar je zwaarste versnelling. De 12 versnellingen zijn in combinatie met het enkele voorblad meer dan genoeg om een groot deel van de Nederlandse mountainbike-routes aan te vallen.

De fiets is overigens ook compatibel met Shimano Di2. Alle benodigde gaten zitten in het frame en door middel van mooie afdekplaatjes kan je de kabels van elke mogelijke onderdelengroep netjes wegwerken.

Framebescherming

Natuurlijk is het niet de planning dat je onderuit gaat op je fiets, maar het kan nu eenmaal gebeuren. De Canyon Exceed leent zich ervoor om net iets harder te gaan dan je eigenlijk kunt. De snelle fiets zorgt er ook voor dat je een stuk harder gaat en dat ene bochtje net iets te fanatiek instuurd. Negen van de tien keer corrigeert de fiets het, maar die tiende keer zal je maar net onderuit gaan.

Een veel voorkomende probleem met valpartijen op een MTB is dat het stuur over het frame heen slaat. Niet alleen heel onhandig om verder te rijden (je moet immers met grof geweld je stuur terugtrekken), het is ook nog eens funest voor je frame. Bij aluminium frames zorgt dit voor deuken, maar bij carbon is de schade vaak groter. Om een afschrijving van je carbonframe te voorkomen, hebben verschillende merken een oplossing bedacht. Vaak is dat een stuk rubber aan de onderkant van het frame om zo de voorvork op zijn plaats te houden. Bij Canyon gebruiken ze de Impact Protection Unit.

Deze unit bestaat uit twee bouten die in het frame gedraaid zijn. Daarop zit een rubber plaatje die in combinatie met hoekjes op het balhoofd ervoor zorgen dat het stuur niet om kan klappen. Dit stukje techniek houdt de meeste klappen tegen. Mocht de klap zo hard zijn dat er niks meer van overblijft, zorgen de schroefjes ervoor dat zij eerst breken voordat het frame wordt geraakt. Zo wordt de klap alsnog opgevangen en is de impact een stuk minder dan zonder de Impact Protection Unit.

Conclusie

We kunnen hier kort over zijn, met deze fiets heeft Canyon opnieuw een top mtb afgeleverd. Deze lichte fiets is enorm wendbaar en de stijfheid van het frame zorgt er ook nog eens voor dat dit een fiets is die niet zal misstaan als wedstrijdfiets tijdens marathons en cross country wedstrijden.

De details maken de Exceed alleen maar beter. Uit de aanpasbare zadelpen, Gripshift en de Impact Protection Unit blijkt dat er ontzettend goed over deze fiets is nagedacht. Ook de extra bescherming onderaan het frame en de handige uitschuifbare hendeltjes om de steekassen te verwijderen, zorgen ervoor dat je de fiets nog meer kan waarderen. Een fiets waar heel goed over nagedacht is en een model waar je zo goed als alle terreinen mee aan kunt vallen. Met een prijs van 4.499 euro is dit ook nog eens een fiets die niet eens tot de hoogste prijsklasse behoort.

Canyon Exceed CF SLX 9.0 Pro Race
Frame: Canyon Exceed CF SLX
Voorvork: RockShox SID Worldcup 100 mm
Achterderailleur: SRAM X01 Eagle
Shifters: SRAM X01 Eagle gripshift
Remmen: SRAM Level TLM
Crankstel: SRAM X01 Eagle DUB 34t
Bracket: SRAM Pressfit
Ketting: SRAM X01 Eagle 12s
Wielen: DT Swiss XRC 1200 Carbon
Cassette: SRAM XG-1295 Eagle 10-50 12s
Banden: Maxxis Ikon 2.2”
Stuur: Canyon H20 Carbon
Stuurpen: Canyon V14
Zadelpen: Canyon S25 VCLS 2.0 CF
Zadel: Selle Italia SLR

Verantwoording:
Wij hebben van Canyon een fiets gekregen om te testen. Na afloop is deze geretourneerd. Er is geen bedrag betaald voor plaatsing van dit artikel.

RIDE Magazine
4 Reacties
22 mei 2019 11:21
Mooie review en ik kan me er helemaal in vinden. Ik rijd zelf namelijk een jaartje op de Exceed CF SLX 9.9R. Iets anders afgemonteerd, maar een genot om op rond te rijden.
24 mei 2019 11:06
Schitterende fiets, al rijdt MvdP natuurlijk niet met SRAM maar met Shimano.

edit wf: terechte opmerking, we hebben het toegevoegd aan het artikel
25 mei 2019 09:26
"Gespleten zadel"

Die kop klopt dus niet (volgt uit de tekst). De zadelpen is in twee delen, niet het zadel.

N.B. ik neem aan Canyon Mathieu ook een full suspension fiets ter beschikking stelt. Zou aardig zijn om daar ook iets over te vermelden. En iets te weten over waar de keuze (hardtail of full suspension) per parcours vanaf hangt.
    25 mei 2019 17:07
    Staat er toch. Dat hij dan op een Canyon Lux rijdt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.