De Cannondale SystemSix van EF Pro Cycling
foto's: Jered Gruber & Ashley Gruber | Gruber Images
dinsdag 22 december 2020 om 12:30

De Cannondale SystemSix van EF Pro Cycling

Na atypische maar spectaculaire Tour de France, parkeerde Rigoberto Uran zijn Cannondale SystemSix tegen de teambus van EF Pro Cycling. Die fiets wordt momenteel verloot door Cannondale. Wij spraken met Urans ploeggenoot Sebastiaan Langeveld over de aerofiets.

Terwijl Sam Bennett en Tadej Pogacar hun rit- en eindzege op de Champs-Elysées vieren, fietst Rigoberto Uran rustig terug richting de teambus. Helm op het stuur gebonden, glimlach op zijn vermoeide gezicht. Na drie weken Tour de France rijdt hij de ondergaande septemberzon tegemoet met een achtste plaats in het eindklassement op zak.

Sportief is dit het hoogtepunt van dit rare wielerseizoen voor de Colombiaanse kopman van EF Pro Cycling. Een dag eerder ging hij Adam Yates voorbij in de stand, terwijl Tom Dumoulin hem weer inhaalde. Hij zal er ongetwijfeld nog eens aan terugdenken, wanneer hij zijn Cannondale SystemSix tegen de teambus parkeert.

Na vrijwel een hele Tour op de SuperSix, de all-round racefiets van Cannondale, wisselde Uran voor de laatste vlakke etappe naar de aerofiets van de Amerikaanse fietsconstructeur. De Grand-Colombier besteeg hij met de SuperSix, de kasseitjes van de Champs-Elysées rondde hij met de SystemSix. Waarin verschillen beide modellen die qua naam zoveel op elkaar lijken? Wat maakt de SystemSix de aangewezen fiets voor de Nederlandse polders? En hoe presteert hij op lange klimmen? Urans ploeggenoot Sebastiaan Langeveld maakt zijn meeste kilometers op de SystemSix en is dus onze aangewezen gesprekspartner.

Bergritten op een aerofiets

“Snel, maar ook comfortabel.” Dat zijn de twee begrippen die Langeveld voornamelijk gebruikt wanneer we hem naar zijn ervaringen vragen. Cannondale claimde bij de lancering in 2018 dat de fiets sneller was dan andere aerobikes die op dat moment op de markt waren. “Je voelt dat hij vooruit wil, zeker op de snelheden die wij halen.”

Langeveld rijdt in principe alle voorjaarsklassiekers (behalve Parijs-Roubaix) op de SystemSix. Er kunnen banden tot 30 millimeter gemonteerd worden, maar Langeveld reed bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen met 28 mm. Het feit dat ook Uran de aerofiets koos voor de slotrit van de Tour, illustreert dat de SystemSix op het vlak van handeling en comfort, vaak een kritiek punt bij aerofietsen, goed scoort. “Hij kan eigenlijk op alle terreinen goed uit de voeten. Bovendien is het extra gewicht ten opzichte van de SuperSix verwaarloosbaar: zo’n 600 gram in de uitvoering waar wij mee rijden.”

De fietsenbouwer zelf claimt dat de SystemSix op klimmen met een stijgingsgraad tot 6 procent zelfs sneller is dan lichtgewicht klimfietsen. Langeveld beaamt dat hij ook tijdens zware bergritten regelmatig van start gaat op de SystemSix. “Afhankelijk van het parcours en de rol die de ploeg voor mij in gedachten heeft, kies ik zelf op welke fiets ik van start ga. Als types als mijzelf of Jens Keukeleire lang op kop moeten rijden op de vlakke stukken in een bergrit, komt het regelmatig voor dat we op de SystemSix starten. Dat levert ons immers voordeel op bij onze belangrijkste taak. Dat beetje extra gewicht doet er voor ons in de grupetto niet toe.” De standaard 11-28 cassette wisselt de Zuid-Hollander slechts in uitzonderlijke gevallen voor een 11-30.

Is dat niet lastig, dat constante wisselen tussen twee verschillende typen fietsen? “Je merkt altijd wel een klein verschil”, geeft Langeveld toe. “Niet alleen tussen de SystemSix en SuperSix, maar zelfs tussen dezelfde frames onderling. Ik denk dat crossers ook altijd een iets ander gevoel hebben op hun verschillende fietsen, terwijl dat ook allemaal dezelfde frames zijn.” De voordelen die een bepaald type fiets biedt op een specifiek parcours, wegen echter zwaarder dan dat kleine ongemak. “Rigoberto wisselde niet voor niets op de slotdag van de Tour toch nog naar de SystemSix.”

Enorme verbetering

Langeveld praat ontspannen en vrij over zijn tweewielers. De routinier weet waarover hij het heeft en kan zijn keuzes goed onderbouwen. Na 15 jaar in het profpeloton is dat niet meer dan vanzelfsprekend. Cannondale is de laatste 6 jaar de leverancier van zijn ploeg. Daarvoor reed hij onder meer op Giant, Cervélo en Scott. “Net als bij iedere ploeg, is Cannondale blij met onze feedback. Voordat de SystemSix geïntroduceerd werd, mochten wij de fiets eerst testen. Het is fijn om gehoord te worden. We geven bovendien nu al feedback die ze voor een eventuele volgende versie kunnen gebruiken.”

Die introductie vond plaats in 2018. Voordien had Cannondale ook een SystemSix, maar die leek in niets op de aerofiets waarover we nu spreken. Opvallend: veel andere merken hadden in 2018 al lang een aerofiets in hun gamma. Cannondale was een van de laatste om mee te stappen in deze trend. “Cannondale had lange tijd de reputatie van een traditioneel merk”, aldus Langeveld. “De introductie van de SystemSix was dan ook een behoorlijke schok. En, eerlijk, het was ook een enorme verbetering.”

Enkele kenmerken: volledig geïntegreerde kabels, extreem aerodynamisch gevormde buizen en een asymmetrisch frame en vork. De fiets van Uran is uitgerust met een Vision Metron cockpit, Vision Metron 55mm wielen, Vittoria Corsa 26 mm tubes en Prologo zadel. Verder is er een Shimano Dura-Ace Di2 schakelgroep gemonteerd en zal ook het Hollowgram crankstel met Power2max vermogensmeter op de fiets van Uran gemonteerd blijven.

“Een collectors item, of niet?”, lacht Langeveld. “Ik zou de winnaar aanraden hem een mooi plaatsje in het huis te geven. Het zou toch zonde zijn om daarop te gaan fietsen. Hij komt zo recht uit de Tour.”

Nog even terug naar de slotdag van de Tour. Voordat Uran definitief afscheid neemt van de SystemSix die hem naar Parijs gebracht heeft, signeert hij het kaderplaatje met nummer 71. 7 en 1, dat is samen 8.

De Cannondale SystemSix van EF Pro Cycling
Frame: Cannondale SystemSix
Onderdelengroep: Shimano Dura-Ace Di2
Wielen: Vision Metron 55mm
Banden: Vittoria Corsa
Stuur: Vision Metron
Zadel: Prologo
Vermogensmeter: Power2max

Verantwoording:
Cannondale is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine