De Cannondale Supersix Evo van Dylan van Baarle

Door Daan van den Berg, woensdag 4 oktober 2017 om 12:30
De Cannondale Supersix Evo van Dylan van Baarle

Foto's: Wouter Roosenboom

Dylan van Baarle heeft zich de afgelopen seizoenen bij Cannondale-Drapac ontwikkeld tot een renner die in de voorjaarsklassiekers een korte klassering kan rijden. Voordat hij volgend jaar naar Sky vertrekt, spraken we hem voor onze rubriek Materiaalzone over het materiaal waar hij in 2017 op reed.

Van Baarle rijdt voor het derde jaar op de fietsen van Cannondale. De jonge Nederlander begon in 2014 als prof bij Garmin Sharp en rijdt nu voor het vierde jaar bij de Amerikaanse formatie. In het eerste jaar als prof reed hij op Cervélo, maar na de fusie met Cannondale is het Amerikaanse fietsenmerk de hoofdsponsor van de groene brigade.

Het merk Cannondale is niet meer weg te denken uit het profpeloton. Vroeger was het Mario Cipollini die zijn overwinningen op een Cannondale bij elkaar fietste. Niet zo lang geleden waren het Peter Sagan en Vincenzo Nibali die het merk bij Liquigas extra glans gaven. Sinds de fusie met Garmin is de Amerikaanse ploeg overgestapt op Cannondale.

Degelijke fiets
Bijna alle wedstrijden reed Van Baarle in 2017 op een Cannondale SuperSix EVO, het topmodel van Cannondale. De fiets heeft een klassieke uitstraling. Het frame is niet slooping en heeft een vrijwel horizontale bovenbuis. De fiets ziet eruit zoals een racefiets er al jaren uitziet. Ook Van Baarle ziet zijn fiets als een klassieke koersfiets. “De Cannondale waar we nu op rijden is een degelijke fiets. Als je in het peloton van die vliegmachines ziet rondrijden dan is onze fiets wel een vrij standaard frame. Niet te veel spannende dingen, maar ook zeker niet een slechte fiets.”

Toch kijkt Van Baarle soms wel vol jaloezie naar andere fietsen. “Het is mooi om te zien hoe merken zich ontwikkelen op het gebied van aerodynamica en gewicht, dat is soms wel iets wat ik mis bij mijn fiets, maar het is ook zeker niet zo dat ik daar koersen mee verlies. Je moet natuurlijk zelf blijven trappen en dat is misschien nog wel het belangrijkste.”

De fiets is afgemonteerd met Shimano Dura Ace DI2 en Van Baarle gebruikt de vermogensmeter van SRM in combinatie met een Garmin. “We worden nog steeds gesponsord door Garmin en dat is een ontzettend fijne combinatie met SRM. Ik gebruik nu de Garmin 820 en die is een stuk kleiner dan de voorganger in de 800-serie of de huidige 1000-serie. Voor mij hoeft er niet zo’n megascherm op te zitten. Die kaarten gebruik ik bijna nooit en buiten dat heeft de 820 alles wat een 1000 ook heeft, maar dan in een kleiner formaat.”

De wielen komen van Mavic en ook de banden zijn van het Franse merk. De onderdelen zoals stuurpen en stuur zijn van FSA terwijl het zadel en het stuurlint door Fi’zi:k worden geleverd. Al met al is Van Baarle niet buitengewoon veel met zijn materiaal bezig. “Natuurlijk is materiaal een van de belangrijkste dingen in het wielrennen, maar je kan er vrij weinig aan doen. Sponsors zorgen ervoor dat de ploeg bestaat, dus is het belangrijk dat je de door hun geleverde materialen gebruikt.” Toch komt het wel eens voor dat Van Baare jaloers om zich heen kijkt. “Tegenwoordig kan je als particulier ontzettend goede spullen kopen en dan rijd ik wel eens met wat toerfietsers die soms betere materialen hebben als ik in training. Dat maakt het wel weer grappig en uiteindelijk is het in de wedstrijden natuurlijk wel perfect.”

Trainingsfietsen en wedstrijdfietsen
Hoeveel fietsen Van Baarle precies heeft, weet hij eigenlijk niet. “Ik denk dat er op het Service Course in Girona een hoop fietsen van mij hangen. Dat kunnen er zo een stuk of vijf á zes zijn. Thuis heb ik in ieder geval drie Cannondale’s staan. Een wegfiets, een tijdritfiets en een mountainbike.”

Een trainingsfiets en een wedstrijdfiets zorgen ervoor dat Van Baarle zijn fiets thuis kan laten als hij naar de koers vertrekt. “Tijdens wedstrijden heeft de ploeg mijn wedstrijdfiets, een reservefiets en vaak komt daar nog wel een andere reservefiets bij. Daarna heeft de ploeg ook nog een aantal tijdritfietsen van mij.”

In tegenstelling tot veel andere merken heeft Cannondale geen speciale aerodynamische weg fietsen of ultralichte klimfietsen. “Op zich is dat wel jammer als je soms ziet hoe andere merken door de wind snijden, maar aan de andere kant hebben we nu het beste van de verschillende fietsen. Ik kan met mijn fiets de klassiekers rijden maar ook een klim op. Je ziet wel dat de verschillende fietsen steeds minder worden. Ultralichte fietsen worden steeds aerodynamischer en aerodynamische fietsen worden juist lichter.”

Er is een wedstrijd in het jaar waarop Van Baarle op een andere fiets rijdt. “Tijdens Parijs-Roubaix rijden we op een Cannondale Synapse. Deze is iets comfortabeler en gaat makkelijker over de kasseien.” Al maakt Van Baarle daar meteen een kanttekening bij. “Kasseien zijn nooit comfortabel. Je kan nog zo veel demping hebben, maar die keien blijf je voelen. Wel gebruik ik tijdens Parijs-Roubaix meestal een dubbel stuurlint.”

Zijn tijdritfiets blijft meestal in de schuur staan. “Ik heb mijn tijdritfiets in december gekregen, maar eigenlijk train ik er nauwelijks op. Het tijdrijden is niet meer mijn specialiteit en dat maakt het ook een stuk moeilijker om daar op te trainen. Met een goede dag kan ik dertigste worden en als ik meer zou trainen zou dat misschien vijfentwintigste zijn.”

Schijfremmen
Al snel komt het meest besproken onderdeel ter sprake, schijfremmen. “Zoals ik net al zei heb ik op al mijn trainingsfietsen schijfremmen, maar ik moet er voorlopig niet aan denken om er mee te koersen.” Van Baarle is duidelijk over de remmen. “Zolang het nog niet bewezen is dat het veilig is hoeft het voor mij niet. Daarnaast is het gewoon een stuk zwaarder. In afdalingen zou een schijfrem zeker voordeel hebben, je remt gewoon beter. Het nadeel van koersen met afdalingen is dat er ook vaak geklommen moet worden. Ik ben zelf niet de lichtste en dan wil je niet dat je fiets ook nog zwaarder is.”

Volgens de klassieker-specialist is het logisch dat er steeds meer gebruik van wordt gemaakt. “Bij ons in de ploeg moeten er telkens twee of drie renners met schijfremmen rijden. Dat is gewoon iets wat Cannondale graag wil en het is logisch dat hun gesponsorde ploeg dit moeten laten zien. We zijn tenslotte een reclamemiddel voor het fietsenmerk, dus is het meer dan logisch dat zij dat bepalen.”

Van Baarle vindt het dan ook niet erg om er mee te trainen. “Het remt ook gewoon beter, dus dat is zeker een voordeel. Ik moet er alleen niet aan denken dat er iets mee gebeurt. Ik kan best veel zelf oplossen, maar voor schijfremmen zou ik toch een fietsenmaker moeten opzoeken.“

Kleding
Als we van Baarle spreken is hij blij om te vertellen dat hij nieuwe schoenen heeft. “Ik heb knalrode Fi’zi:k schoenen gekregen. Dus daar moet ik maar snel schoenplaatjes onder zetten.” Van Baarle rijdt al een tijdje met Fi’zi:k. “Het zijn fijne comfortabele schoenen en ook de sluitingen door middel van draaiknoppen werkt perfect.”

Van Baarle is van mening dat het belangrijk is dat een renner zijn eigen schoenen kan kiezen. “We kregen ooit Mavic schoenen van de ploeg. Sommige renners konden daar mee rijden, maar er waren er ook die er niet aan konden wennen. Schoenen zijn zo persoonlijk en het is een van de weinige contactpunten met je fiets. Het goed dat we daarin een vrije keuze hebben. Daarnaast is Fi’zi:k ook onze zadelsponsor dus het bijt elkaar zeker niet.

Helmen, brillen en kleding worden door POC geleverd. Dat was vooral in het begin even wennen. “Die brillen van POC waren vrij groot, maar blijkbaar liepen ze gewoon ver voor, als je ziet wat voor brillen er tegenwoordig worden gebruikt. Die zijn niet te missen.” De Amerikaanse ploeg rijdt dit jaar voor het eerst met kleding van POC. “Het is een nieuw merk op het gebied van kleding, maar je ziet dat ze veel hulp krijgen van andere merken. Dat is mooi om te zien en volgens mij ook de toekomst. Dat merken een totaalpakket kunnen aanbieden.”

Cannondale SuperSix EVO
Frame: Cannondale SuperSix EVO
Voorvork: Cannondale SuperSix EVO
Stuurpen/Stuur: FSA
Stuurlint: Fi’zi:k
Remmen: Shimano Dura-Ace (Trainingsfiets:Schijfremmen)
Shifters: Shimano Dura-Ace Di2
Derailleurs: Shimano Dura-Ace Di2
Cassette: Shimano Ultegra 11-28T
Crankset: Cannondale met SRM
Pedalen: Shimano Dura-Ace
Wielen: Mavic
Banden: Mavic
Zadel: Fi’zi:k
Zadelpen: FSA
Bidonhouders: Tacx Deva

Verantwoording:
Het initiatief voor dit artikel komt vanuit WielerFlits. Er is geen vergoeding ontvangen voor de plaatsing hiervan.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Kosmonaut 4 oktober 2017 om 19:08

Lelijk frame, wel toffe kleuren. Vind van Baarle niet bepaald lovend over zijn fiets, opvallend. Of interview na bekendworden van Sky transfer? Zal wel even wennen worden voor Dylan, van Cannondale naar Pinnarello. Tegenwoordig toch beetje als van Volkswagen naar Porsche (?).
Persoonlijk niet echt ervaring met cannondale op een proefritje na, welke niet beviel.
Brillen van POC zijn inderdaad gaaf, maar de helmen….

Martin van den Bosch 4 oktober 2017 om 19:49
Quote:
Of interview na bekendworden van Sky transfer?

Interview vond plaats voordat er sprake was van een transfer naar Sky.

Cadellie 4 oktober 2017 om 23:13

Even een kanttekening, de kleding is niet van POC, er staat wel POC op maar het wordt gemaakt door Bioracer. Zelfde geldt voor Dimension Data zij rijden ook met Bioracer kleding met een logo van Oakley erop.

jorryt 5 oktober 2017 om 20:50

@kosmonaut: Als je er geen ervaring mee hebt dan kun je niet zeggen dat het een Volkswagen is. Cannondale maakt erg goede frames. Als je naar reviews kijkt dan is er één merk dat veel naar boven komt.

GroteSmurf 6 oktober 2017 om 05:14

Ik heb ook verschillende fietsen getest, maar ben niet echt een fietskenner … voor mij was Cannondale nou juist wel weer een heel fijne, comfortabele fiets, een lekkere ouderwetse zit met veel gevoel over de fiets…die heb ik dus gekocht om lekker te toeren (en er net echt uit te zien ;) ).. een merk als Specialized sprak me weer totaal niet aan, omdat ik weinig gevoel en controle had bij de fiets, alsof ik elk moment uit de bocht kon vliegen. Ik ben geen racer, maar meer een toerrijder. Specialized zal als merk voor racers misschien weer prettiger zijn. Ik heb nog een paar fietsen geprobeerd, waarbij ik na het berijden van een Cervelo opeens begreep wat “stijf” was … heel aparte ervaring.
Van de Giant dealer mocht ik geen fiets testen, dan moest ik maar een afspraak maken op een of ander circuit ergens in de buurt van Amsterdam. Een dikke faal van Giant.

Kosmonaut 6 oktober 2017 om 13:33

@jorryt,
Ik bedoel het ook niet neerbuigend. Volkswagen maakt tenslotte ook hele degelijke karretjes. Ik bedoelde het meer in de zin dat Volkswagen voor Jan Werkman prima te betalen is en Porsche niet. Datzelfde kan je zeggen van Cannondale en Pinarello, vandaar dat vergelijk. Enige waarom ik denk dat van Baarle er op vooruit gaat omdat Pinarello in tegenstelling tot Cannondale wél een aeroframe biedt. Dat Cannondale maar 1 model heeft voor alle terreinen vind ik wel een klein zwakte bod in deze tijd.

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij GroteSmurf. Het is gewoon een persoonlijke keus. Mij beviel Cannondale niet (wellicht mede door de schijfremmen), en dat kwam niet omdat het een slechte fiets is. Zelfde namelijk gold voor Cube (ook schijfremmen) en Merida (niet comfortabel) wat ook allebei prima fietsen waren maar wat het voor mij niet was. Bleven over Scott en Lapierre, waarbij de laatste met afstand won, ook omdat ik die simpelweg veel mooier vond. Maar in mijn optiek zijn het wel allen kwalitatief prima fietsjes.

havana 6 oktober 2017 om 14:40

Er wordt geschreven dat het frame niet sloping is, maar dat klopt niet. Weliswaar zeer weinig, maar het is nog altijd sloping.

Sephiroth 6 oktober 2017 om 15:01

Dylan lijkt niet echt happy met zijn materiaal. ook als je het weg zet tegen zijn hollandse nuchterheid is dit toch wel erg magertjes. Daarnaast is het wel wat raar dat cannondale eigenlijk maar 1 of 2 modellen heeft. Er moet genoeg winst te boeken zijn op echte tijdritfietsen/klimfietsen voor de renners waar dat er wel toe doet. (klassementrenners vooral dus bij cannondale, maar ook in de TTT bijv)

havana 6 oktober 2017 om 15:58

Een gevoel dat breed wordt gedragen door de complete selectie van dat team. Zonneveld heeft dat ook meermaals herhaald in de Avondetappe. Het materiaal is op zich niet zo slecht, maar zeker niet het nieuwste van het nieuwste. Als je kijkt naar de Supersix dan is dit frame eigenlijk al 7 jaar hetzelfde. Dat geldt ook voor de Slice, het tijdritframe. Cannondale is erg traag met bepaalde innovaties (zoals interne kabels) en houdt stug vast aan standaarden die waardeloos bleken (zoals BB30). Het is dan ook niet voor niks dat het financieel erg slecht gaat met het merk; het moederbedrijf draaide vorig jaar 15 miljoen verlies.

En als je kijkt naar de schijfremmodellen maken ze ook weer de domme keuze om deze niet met 2 steekassen uit te rusten.

Het gamma van Cannondale zit vol met fietsen waar totaal geen doelgroep voor is. Een andere blunder is dat ze de laatste jaren enorm saaie spuitschema's hadden. Zeker als je de modellen dan ook nog eens onveranderd laat is dat niet slim.

G99prblms 10 oktober 2017 om 09:13

@Kosmonout één fiets voor alle terreinen kan juíst het tegenovergestelde van een zwaktebod zijn. Uitgerekend Pinarello is daar heer en meester in met de F10 en de S-works Tarmac is ook zo’n fiets geworden (de Venge is er alleen nog vanwege het noodzakelijke meedoen aan de aero-armsrace). Cannondale combineert niet het beste van de werelden, in hun geval is het inderdaad een zwaktebod.

bertjefred 10 oktober 2017 om 09:31

In 2016 is de Supersix evo een compleet nieuw frame geworden. Dus niet zo lang ongewijzigd gebleven. Voor de rest ben ik het wel eens dat je zou denken dat ze wel wat innovatievere dingen met aero zouden kunnen doen. Maar het is ook wel charmant om niet meteen met alle winden mee te waaien, en gewoon 1 fiets te maken die op alle fronten heel goed is. Ik vind het wel een mooie fiets moet ik zeggen.

SteelHorseCowboy 15 november 2017 om 11:04

De SuperSix Evo doet ook qua gewicht niet onder voor welke 'klimfiets' dan ook. Hij zit, met de goede onderdelen, tegen de gewichtsgrens van de UCI aan.
Voor de aerodynamica is het belangrijkste hoe je op je fiets zit. En in het peloton heeft een aero-frame geen voordelen. Wel als je veel op kop rijdt of vooruit rijdt. En laat dat nou net Dylans stiel zijn.. Nou ja, volgens mij is dit een van de beste allround frames die er zijn.
Volgend jaar dus op zo een rare wieber-fiets van Pinarello. Ik zou liever op de klassieker ogende Cannondale rijden.. En in het echt liever op een nog klassiekere, met ouderwetse buizen van staal of titanium. Maar dat is een kwestie van smaak.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.