Canyon introduceert stuurstabilisatie in nieuwe Spectral CF 8

dinsdag 25 oktober 2022 om 20:48
Canyon introduceert stuurstabilisatie in nieuwe Spectral CF 8

foto: Boris Beyer

Canyon heeft vandaag K.I.S. gepresenteerd: mechanische stuurstabilisatie die in de nieuwe Spectral CF 8 trail mountainbike geïntroduceerd zal worden. Het systeem bestaat uit een tweetal veren die voor meer controle van de fiets moeten zorgen.

Het nieuwe Keep It Stable-systeem, zoals het voluit heet, is bedacht door Jo Klieber van onderdelenproducent Syntace. De technologie zorgt ervoor dat het stuur actief gecentreerd wordt gedurende het rijden, waardoor je rit gecontroleerder en soepeler moet worden, zo claimt Canyon. Op termijn is Canyon van plan het systeem ook aan andere mountainbikes gaan toevoegen en mogelijk gaan ze het later zelfs introduceren in gravel- en wegfietsen.

De twee veren zitten in de bovenbuis en omarmen de voorvork – foto: Canyon

De techniek werkt net als bij veel auto’s, boten en zelfs vliegtuigen die systemen hebben die het voertuig automatisch rechuit laten gaan. Op de mountainbike moet het zorgen voor verbeterde stabiliteit, meer voorspelbaar stuurgedrag en minder nerveus rijgedrag van de fiets. Daarnaast stelt Canyon dat het ook driften beter controleert en onderstuur vermindert.

Het systeem bestaat uit twee veren in het frame, die het stuur dus centreren, en voegt daarmee 110 gram toe aan het gewicht van de fiets. Ook optisch is het verschil klein: op de bovenbuis zit een kleine schuif, waarmee je de spanning van het systeem kan bepalen om het naar gelang aan te passen aan gewicht, stijl en het terrein van de rit.

De schuif waarmee de spanning van het K.I.S-systeem aangepast kan worden – foto: Boris Beyer

Dit artikel delen:

9 Reacties

Derierre de la course 25 oktober 2022 om 21:37

Kan je hiermee handsfree over singletracks?

Barry Batsbak 26 oktober 2022 om 08:41

Als de singletrack kaarsrecht is wel. Rijssen handsfree zou ik overslaan.

Romāns Vainšteins 26 oktober 2022 om 00:06

Het wordt steeds gekker met al dat innovatiegedoe.

Ik ben half Letland doorgeragd op een gare, oude Merida Kalehari waar je achterband met een moersleutel afhalen moest. Ging prima.

Ik heb nog zo’n ouwe Merida Matts Full Pro van 8 jaar oud. Nog steeds de 1ste ketting met tandwielen. Die andere gasten rijen mij d’r niet af.
Innovaties zijn altijd leuk voor de fijnproevers, en ja de marketingindustrie moet ook wat. Dus dan maar stuurstabilisatie.

jooprioolpijp 26 oktober 2022 om 11:21

Ik snap waar dit vandaan komt, het geeft de dames en heren frame bouwers een extra manier om het stuurgedrag van een fiets te beïnvloeden. Ik gok dat hiermee in principe geometrieen mogelijk zijn die anders te instabiel zouden zijn – steilere balhoofden etc. – of om een fiets nog rustiger te laten aanvoelen. Allicht is de niet te onderschatten doelgroep de eMTB-rijders die eigenlijk niet kunnen sturen en die het liefst het stuurgedrag van een omafiets met lage instap en stuurmandje willen.

re-cycle 26 oktober 2022 om 12:51

Lijkt me dat je het systeem moet ontspannen voordat je met beide handen de lucht in gaan.

Niet aan mij besteed, ik blijf liever verslingerd aan het fietsen.

De Capybara van de Conradkade 26 oktober 2022 om 18:49

Volgens mij heb ik een dergelijk systeem al jaren op mijn kinderwagen. Heel irritant.

froxynoodles 26 oktober 2022 om 19:28

Lijkt me een handige tool tegen het beschadigen van je frame door de shifters bij een valpartij..

jooprioolpijp 26 oktober 2022 om 20:15

daar is een veel simpelere oplossing voor, een soort deurstopper – dat doet niks tot het stuur er tegenaan klapt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.