Cannondale Synapse 2 RL: Met een gerust hart op avontuur
Cannondale Synapse 2 RL - Foto's: Joris Knapen
zondag 6 februari 2022 om 12:00

Cannondale Synapse 2 RL: Met een gerust hart op avontuur

Een van de mooiste voordelen aan het hebben van een racefiets, is de vrijheid om erop uit te trekken voor een lange tocht in de buitenlucht. Wanneer de agenda het toelaat, bestaat er voor fietsliefhebbers geen mooiere tijdsbesteding dan enkele uren uitwaaien op twee wielen. De fietsindustrie speelt hierop in met het segment van Endurance bikes, die (de naam zegt het al) gemaakt zijn om het lang vol te houden. Voorafgaand aan de wereldwijde introductie kregen wij de Cannondale Synapse 2 RL enkele weken te leen. We trotseerde het gure winterweer en zochten antwoord op de vraag of deze fiets ervoor zorgt dat we onze ritten met (meer) plezier kunnen volbrengen.

Endurance racefietsen zijn gemaakt voor lange afstanden. De zit is weliswaar iets minder sportief dan bij aero-bikes, maar ze zijn wel prettiger om op te rijden. De Synapse is het endurance-model van Cannondale. De eerste Synapse zag het levenslicht in 2006 en gold destijds als een voorloper in dit segment. Het was toen bovendien de eerste racer die volledig van carbon was gemaakt. Enkele upgrades later (waarvan de laatste in 2017), zijn we vandaag de dag bij een nieuwe versie aanbeland. Volgens Cannondale ‘onze meest comfortabele, allesomvattende, pure wegmachine’.

Oogstrelend

Wat het eerste in het oog springt, is de kleur. De kleurstelling van onze testfiets is een geslaagd samenspel tussen groen en bruin (Cannondale noemt het Beetle Green), waarbij groen de overhand heeft. Smaak blijft iets persoonlijks, maar mij kan deze uitvoering wel bekoren.

Ook de rest van de fiets is stijlvol uitgevoerd. Geen schreeuwende letters met een merknaam die de hele onderbuis in beslag neemt. In plaats daarvan is de naam van de fabrikant bescheiden en stijlvol aan het begin van de bovenbuis terug te vinden.

Het carbon frame heeft een bovenbuis die afloopt en een dikke onderbuis. Er is plaats voor 35mm banden (tegen 32mm in de huidige modellen). Flexzones in de achtervork, zadelbuis en zadelpen moeten ervoor zorgen dat trillingen extra geabsorbeerd worden. Op de achtervork zit bovendien reflecterende verf, zodat je in het donker beter zichtbaar bent.

De reach (afstand tussen het bracket en de balhoofdbuis) en de stack (hoogte tussen het bracket en de balhoofdbuis) zijn beiden iets groter dan de vorige Synapse. De afgelopen weken reed ik op een maat 58. In deze maat heeft de Synapse een stack van 61 cm en een reach van 39,3 cm.

De afmontage is dik in orde. Mijn testfiets beschikte over Shimano Ultegra 11-speed met schijfremmen, 700c Fulcrum Rapid Red wielen met daarop 30mm brede Vittoria Rubino Pro banden. Niets mis mee.

Extra gemoedsrust met Smartsense

Een van de speerpunten van deze fiets is het Smartsense-systeem. Het wordt omschreven als een systeem van radar en lichten dat actief communiceert met de berijder, fiets en omgeving. Het is ontwikkeld samen met gerenommeerde merken als Garmin en Lezyne.

Om hiervan gebruik te kunnen maken, moet je eerst de Cannnondale-app downloaden. Het koppelen gaat via Bluetooth en is een fluitje van een cent. Even je voorwiel ronddraaien en de sensor koppelt de app vanzelf met jouw fiets.

Deze app fungeert als het ware als afstandsbediening van het Smartsense systeem, maar een andere handige feature is een geheugensteuntje voor het onderhoud. De app geeft aan hoeveel uur je al gereden hebt en wanneer het tijd is om jouw ketting opnieuw te smeren of even langs te gaan bij jouw dealer voor een onderhoudsbeurt.

Ook is in de app de voortgang van jouw batterijgebruik te zien. En dat is wel iets om in de gaten te houden. Volgens de opgave van Cannondale gaat de batterij 20 uur mee. Op de (standaard) volledige lichtsterkte is dit echter maar 2 uur en 45 minuten, wat het een must maakt om na iedere rit op te laden. Ik was een keer overmoedig en dacht met 25% aan mijn fietsrit te kunnen beginnen, waarna het systeem er al vrij vroeg mee ophield. Via de app kan je de sterkte echter makkelijk aanpassen, zodat de batterij langer meegaat. En dat is voor lageafstandsritten geen overbodige luxe.

Turn on the lights

Verlichting maakt de afgelopen jaren steeds vaker deel uit van de standaard-uitrusting bij menig zichzelf serieus nemende fietser. Zeker deze tijd van het jaar kan het nut hebben om verlichting te installeren, zodat je niet beperkt bent tot rijden met daglicht. Daarnaast ben je tijdens bewolkt weer beter zichtbaar, wat veiliger is voor iedereen.

Wie in de Lage Landen zijn fietsritjes maakt, kan bij daglicht op de meeste plekken redelijk veilig zijn route afleggen. Donkere tunnels zijn doorgaans redelijk goed verlicht. In het buitenland wil de situatie er wel eens anders uitzien. Wie wel eens in de Alpen of de Dolomieten gefietst heeft, kent ongetwijfeld de onverlichte tunnels waarbij je maar moet hopen dat er geen auto achter je komt.

Deze Smartsense is uitgerust met een voor- en achterlicht van Lezyne. Vooraan straalt het 350 lumens uit, achteraan 25 lumens. Prima om overdag en in het donker beter zichtbaar te zijn, maar voor ’s nachts rijden zijn sterkere lampen aan te raden.

Het achterlicht past zich aan de omstandigheden en jouw gedrag. Wanneer je plotseling moet remmen, laat jouw achterlicht dat ook aan de weggebruikers achter jou weten.

Ogen in je achterhoofd

Rechts van de stuurpen zit een display met daarop enkele verticale streepjes. Dit is de radar, een door Garmin ontwikkelde functie dat als het ware fungeert als ogen in jouw achterhoofd. Het waarschuwt je voor achteropkomend verkeer en geeft aan en met welke snelheid ze dat doen.

In theorie hoort een auto voldoende afstand te nemen, maar in de praktijk laat dat wel eens te wensen over. Ik rijd regelmatig op smalle polderwegen waarbij automobilisten elkaar niet kunnen passeren, maar zij zich zich desalniettemin op Francorchamps wanen.

Daarom rijd ik eigenlijk nooit met muziek in mijn oren. Simpelweg omdat ik niet verrast wil worden door mede-weggebruikers die me plots met een noodvaart passeren. Bij ruisende wind of in situatie wanneer ik in gedachten verzonken ben, kan het gebeuren dat ik alsnog schrik. In dergelijke situaties biedt de Smartsense uitkomst.

Doordat je weet wanneer er verkeer aankomt, kan je jouw gedrag hierop aanpassen en dat gaf mij wat extra gemoedsrust. Al werkt het in de praktijk niet in elke situatie. Toen ik op een fietspad parallel aan een auto(snel)weg reed, had de radar meer weg van een ouderwets spelletje Space Invaders. Storend was het echter niet. Het geluid is immers (via de app) uit te zetten. Overigens is het ook mogelijk om fietscomputers te koppelen aan de Smartsense, zodat je in het schermpje van jouw GPS de auto’s ziet naderen.

Eindoordeel

Het Smartsense-systeem geeft je een welkom gevoel van extra veiligheid, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om het rijplezier dat deze fiets je geeft. Ik heb de Synapse de afgelopen weken getest tijdens vlakke rondjes over goed (maar vaak nat) wegdek. De 30mm banden zijn deze tijd van het jaar een uitkomst. Zelfs op verraderlijk wegdek heb ik geen enkele keer een correctie moeten maken, waardoor ik bochten met gerust gevoel aan kon snijden.

Hoewel deze Synapse geen compromisloze racer is, trapt hij lekker door. Zowel zittend als staand op de trappers is de krachtoverbrenging dik in orde. Het stuur ligt lekker in de hand en zoals je van een endurace-fiets mag verwachten, rijdt hij bovendien comfortabel. Tijdens en na mijn ritten bleven fysieke ongemakken mij bespaard.

Het Smartsense-systeem is een leuke toevoeging en geeft een stukje extra gemoedsrust. Daar is weliswaar een grote batterij op het frame voor nodig, maar deze weegt maar een fractie van een volle bidon. De koppeling met de app zorgt bovendien voor extra gemak een inzicht.

De Cannondale Synapse is verkrijgbaar vanaf € 3.499,-. Daarvoor krijg je een met 105 afgemonteerde Synapse Carbon 3 L. Het model dat ik heb mogen testen, verwisselt van eigenaar voor € 4.499,-. De Synapse is verkrijgbaar in vier verschillende uitvoeringen in de maten 48 tot 64. Naast de Beetle Green-kleurset, is de Synapse 2RL ook verkrijgbaar in een ‘Black Pearl’-editie.

Onze testfiets:
Frame: Synapse Carbon Beetle Green
Groep: Shimano Ultegra 11-speed met hydraulische schijfremmen,
Tandwielen: Shimano Ultegra HG800, 11-34, 11-speed
Wielen: Fulcrum Rapid Red 900
Banden: Vittoria Rubino Pro Bright Black, 700 x 30c
Zadel: Fizik Aliante Delta
Zadelpen: Cannondale 3 SmartSense
Stuur: Cannondale 2, 7050 alloy, Compact
Stuurlint: Fabric Knurl Bar Tape

Meer informatie over de Synapse lees je op de site van Cannondale



Verantwoording:
Cannondale is mediapartner van WielerFlits en RIDE en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine
4 Reacties
19 januari 2022 06:17
Er zit een aantal onderdelen op die fiets die ik eerder als afleidend dan hulp zie.
Je zou maar frontaal tegen zo’n afzettinghekje klappen omdat je even nieuwgierig bent wat dat is dat er met 38,65 kmpu aankomt achter je. Wat gebeurt er eigenlijk met actief met jou communicerend radar en lichten systeem als je een rotdag hebt? Beep beep beep?
19 januari 2022 09:14
4,5K voor een fiets met bekabeling die als een kluwen opgedikte hoogspanningskabels van stuur naar frame bungelen.... ik vind het nogal wat.
19 januari 2022 21:34
Over de afwerking kunnen smaken verschillen en daar zijn wellicht nog stappen te zetten. Ik vind het echter wel goed ontwerp; Cannondale heeft wat mij betreft wel echt gekeken naar wat behalve qua geometrie het fijner maakt om lange afstanden op een veilige manier af te leggen. In Nederland hebben we de meeste fietspaden nog wel gescheiden van het overige verkeer, maar als ik aan Italie of Frankrijk denk weet ik nog wel dat zulke hulpjes me wel een heel wat geruster gevoel geven. En zaken als reflectie op de schuine vork; dat heb ik nog nergens anders gezien.
20 januari 2022 10:15
Voor 4,5k verwacht ik toch wel Ultegra Di2, verder kan de fiets mee wel bekoren. De needs zal idd voor in Nederland wel meevallen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.