Cannondale opent fietsfabriek in Almelo voor groter Europese marktaandeel

woensdag 27 oktober 2021 om 00:00
Cannondale opent fietsfabriek in Almelo voor groter Europese marktaandeel

De nieuwe montagelocatie in Almelo - foto: Cannondale

Fietsconstructeur Cannondale heeft twee nieuwe fabrieken gepresenteerd waar zij hun fietsen kunnen monteren. Met de nieuwe hypermoderne montagelocaties wil het Amerikaanse bedrijf meer fietsen kunnen leveren in een kortere tijd dan dat ze nu doet. Met de nieuwe bedrijfshallen in het Amerikaanse Rincon (Georgia) en het Nederlandse Almelo, wil Cannondale het marktaandeel in de Verenigde Staten en Europa verdubbelen.

De oplevering van beide montagelocaties is een van de grootste investeringen in de geschiedenis van Cannondale. Ze maken deel uit van de plannen uit 2019, waarin de ambities zijn opgenomen om wereldwijd te groeien. Beide locaties zijn zo gebouwd dat er een mogelijkheid is om de capaciteit te vergroten en daarnaast is er ruimte om het pand om te bouwen als er in de toekomst veranderingen in het bouwproces van de fiets optreden. De locatie in Almelo is in september geopend. Het Amerikaanse bedrijf wil vanuit Overijssel de productiecapaciteit in Europa verdrievoudigen tegen dezelfde kwaliteit.

Dealers in Europa en het Verenigd Koninkrijk krijgen met de nieuwe bedrijfshal in Almelo sneller toegang tot verschillende Cannondale-onderdelen. Wanneer ook de montagelocatie in Rincon in bedrijf is, kan Cannondale de komende drie jaar een half miljoen fietsen extra produceren. Het Amerikaanse bedrijf hoopt daarmee het marktaandeel in Noord-Amerika en Europa te verdubbelen. “Voor Cannondale-dealers en –rijders is er veel om naar uit te kijken. We gaan vijftig jaar ervaring, innovatie en energie steken in de volgende vijftig jaar die eraan komen”, stelt Peter Woods, CEO van Cannondale’s moederbedrijf Dorel Sports.

Wegwielrennen en mountainbiken
Cannondale opent op termijn ook een activiteitencentrum van wereldklasse op landgoed Geerestein in Woudenberg, waar zich nu in het gelijknamige kasteel al het Europese hoofdkantoor bevindt. Cannondale is als leverancier onder meer betrokken bij wegploegen EF Education-Nippo, TIBCO-Silicon Valley Bank en Valcar-Travel & Service. Elisa Balsamo werd onlangs in Leuven nog wereldkampioene op een Cannondale SuperSix Evo. In het mountainbiken heeft Cannondale een fabrieksteam met onder meer Zuid-Afrikaan Alan Hatherly, Braziliaan Henrique Avancini en de Deen Simon Andreassen onder contract. De Duitse mountainbikelegende Manuel Fumic heeft dit seizoen afscheid genomen.

Dit artikel delen:

7 Reacties

Martijn Arensman 27 oktober 2021 om 12:32

Dorell / Cannondale assembleerde al jaren fietsen in Enschede. Dus waarschijnlijk breidt de nieuwe eigenaar Pon uit naar een groter pand.

Bijzonder weetje: Lucy van der Haar Garner is ambassadeur van Cannondale. Dat het activiteiten centrum op het landgoed in Woudenberg komt lijkt mij een één tweetje.

platteprijs 27 oktober 2021 om 12:50

Leuk nieuws. Nu nog een NL ploeg gaan sponsoren.

Chaba Jimenez 27 oktober 2021 om 15:03

mooi man :) Vorige generatie supersix evo (zonder dropped chainstein) was een pareltje

KnightBiker 29 oktober 2021 om 10:35

Pon heeft met Cervelo en Cannondale 2 kwaliteitsmerken in huis die innovatie hoog in het vaandel hebben staan. Maar ik ben ook benieuwd of ze ooit een echt antwoord vinden op het business model van een Canyon.
Tevens bedienen deze 2 merken eigenlijk alleen de duurdere kant van het segment, terwijl wielrennen al zo duur is..
(zoals het nu is koop ik wel een frame uit China en schroef ik er zelf een groep set op..)

jooprioolpijp 29 oktober 2021 om 19:00

Voor minder geld koop je een gelijkwaardig frame uit Taiwan (isniet China…) en heeft de fabrikant er voor jou al een mooie groep opgezet. Tenzij je iets heel aparts wilt, krijg je de groep nooit zo goedkoop als de fietsfabrikant. Is mijn indruk althans.

kleomantre 30 oktober 2021 om 11:06

@jooprioolpijp: Prima spul uit Taiwan van bv Giant. Prijs kwaliteit een stuk beter dan van die marketing meuk van Specialized of van die iets meer gestylde Italiaanse merken.

Ik moet er eigenlijk wel om gniffelen hoeveel mensen een retedure fiets kopen vanwege de naam, de looks en/of vanwege de kritieken van zeer geoefende en zelf veel rijdende reviewers. Nou bivakkeren er hier op WF wel tal van mensen die wel zeer goede spullen behoeven, maar gros van recreanten heeft er bijzonder weinig aan.

Jean Dumas 30 oktober 2021 om 09:14

Goed voor de fietsindustrie.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.