Volg hier de openingsetappe van de Benelux Tour 2021
maandag 30 augustus 2021 om 12:45

Volg hier de openingsetappe van de Benelux Tour 2021

In het noorden van Nederland begint vandaag de Benelux Tour, de opvolger van de BinckBank Tour op de kalender. Het vlakke parcours tussen Surhuisterveen en Dokkum biedt kansen voor sprinters als Caleb Ewan, Dylan Groenewegen en Tim Merlier om voor de zege te strijden. Volg hier op WielerFlits het verloop van de koers!

De ronde begint in de Nederlandse provincie Friesland, met een korte uitstap naar Groningen. De start is in Surhuisterveen, dat onder andere bekend is van het na-Tourcriterium dat al jaren grote namen weet aan te trekken. Na 169,6 kilometer is de aankomst in Dokkum, een van de Friese elf steden. Het is de regio waar oud-renners als Pieter Weening en Lieuwe Westra hun wieg hadden staan.

Het parcours is biljartvlak en kent geen noemenswaardige hindernissen, maar door het open landschap – vooral rondom het Lauwersmeer – en bij een gunstige wind is het in het noorden altijd oppassen voor waaiervorming. Na 55 kilometer doorkruist de koers al een eerste keer Dokkum voor een grote lus via de provincie Groningen. De finish is na twee kleinere lussen van 13,8 kilometer.

Om 13.00 uur wordt het startsein gegeven. De finish wordt verwacht tussen 16.58 en 17.26 uur. De koers is live te volgen op Sporza (op Eén, 15.50 uur) en Eurosport (via de Eurosport Player om 15.35 uur en op Eurosport 1 om 16.00 uur), en in een uitgebreide samenvatting op de NOS.

Links
Voorbeschouwing: Benelux Tour 2021

Website organisatie
Deelnemers
Parcours etappe 1

Liveticker (Twitter organisatie)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
159 Reacties
30-08-2021 13:09
leuk dat de nos , hier warm voor loopt, cours in eigen land, de tour de fr. is alles, en daarna heb je geen coursen meer
    30-08-2021 13:40
    Gelukkig hebben ze wel de rechten voor de tot dusverre niets minder dan spetterende Vuelta.
    30-08-2021 15:24
    Eens dynamo, echt zonde. Maar de Vuelta krijgt ook alleen maar wat luttele uurtjes weekendaandacht.

    Maar dat deze rittenkoers niet op nationale televisie is, vind ik echt een zwaktebod.
30-08-2021 13:15
Is er iemamd terplaatse? Staat er wind?
30-08-2021 13:22
Of wordt het gewoon afsprinten? Groenewegen Merlier Ewan niet verkeerd
30-08-2021 13:38
Hodeg die mee probeert te zitten in de ontsnapping... huh?
    30-08-2021 14:16
    Geprobeerd vooruit te sturen zodat ze hem erbij hebben als het gaat waaieren denk ik dan.
30-08-2021 13:49
Het is gewoon triest dat het officieele twitteraccount en de website geen up-to-date koersinfo geven. En dat je daarvoor bij Sporza moet zijn:
7 renners slaan de handen in mekaar:



- Arjen Livyns (Bingoal-Pauwels Sauzen)

- Ludovic Robeet (Bingoal-Pauwels Sauzen)

- Ward Vanhoof (Sport Vlaanderen-Baloise)

- Julien Duval (Fra-AG2R-Citroën)

- Guillaume Boivin (Can-Israël Start Up Nation)

- Luke Durbridge (Aus-Team Bike Exchange)

- Logan Owen (VS-EF Education-Nippo)
    30-08-2021 13:50
    Dus eigenlijk ben jij nu een soort van 'verdelger des triestheids'!

    Dank voor de info, ik denk niet dat ze het gaan redden.
    30-08-2021 14:04
    Let maar op van die robeet
30-08-2021 13:49
Zou hij.....?
30-08-2021 13:57
Het zou wel flink moeten waaien daar volgens windfinder.
30-08-2021 14:02
Flinke noordenwind in Friesland momenteel. Bij Lauwersoog kan het nog wel flink op de kant gaan
    30-08-2021 14:05
    Na hoeveel kmtjes is dat?
    30-08-2021 14:07
    Gaan ze Lauwersoog volledig rondom inclusief de Groningse kant?

    EDIT : inderdaad, dat is een klotestuk qua wind kan ik iedereen vertellen, het zal het deel van de haven tot aan Anjum zijn waar je het echt op kant kan leggen. Of rijden ze hem andersom, ik kan het kaartje lastig lezen.

    30-08-2021 14:15
    Met nog 75 te gaan komen ze in het lauwersmeergebied volgens mij. Windkracht 4 staat daar momenteel.

    @RV ze rijden volgens mij inderdaad van de sluizen naar Anjum
    Hier overigens het routeboek RV:

    https://www.golazo.com/parcours/wp-content/uploads/sites/6/2021/06/E1-Surhuisterveen-Dokkum.pdf
    30-08-2021 14:21
    Dank je wel.

    Met 4 vanuit het noorden liggen daar goede kansen maar het stuk is niet extreem lang. Iets van 4-5 K oid. Daarna heb je richting Dokkum ook nog wel wat open stukken langs dat Ee heen, wellicht leent dat zich er ook voor, dan is het wel het kijken waard.

    Hopen dat ze pakweg vanaf Zoutkamp live zijn, het is ook een mooi gebied om te zien :)
    30-08-2021 14:27
    Helemaal eens RV. Maar het stuk ervoor door de Friese Wouden en Kollum is ook het kijken waard ;)

    Overigens gebeurd er nu nog niet veel in koers op de kopgroep na. Veel tegenwind en zijwind maar wordt veel gebroken tussen de dorpjes door
30-08-2021 14:19
Dank 007!
30-08-2021 14:39
Doorkomst in Dokkum hebben ze al gehad. Nu rondje Lauwersmeer dus ben bang dat het leukste stuk niet live is.
    30-08-2021 14:40
    Dikke mispeer van de organisatie dan.
    30-08-2021 14:46
    Over 40 km zoutkamp denk ik. Dus wellicht net op tijd
    30-08-2021 14:50
    Ik gok er op dat er wel wat liefhebbers naar de sluizen zijn gegaan om straks dat waaierstuk op het fietspad mee te rausen.
    30-08-2021 14:53
    Over 35 minuutjes is er beeld hoor
    30-08-2021 14:53
    Altijd als ik er ben staat de brug daar net voor open, dus nu maar thuis gebleven ;). Wel leuk dat ze een stuk hetzelfde rijden als op het NCK een tijd terug. Geen idee of 1 van de renners van vandaag daar toen aan mee deed, maar dan hebben ze in ieder geval herkenningspunten. Gezien niemand daar ooit geweest is of zal kan komen haha.
    30-08-2021 14:54
    Je hebt gelijk Dikke vrouw. Wel alleen via de Player toch?
    30-08-2021 15:02
    Op internet vind je daar wel gratis stream van hoor zoals op tiz
30-08-2021 14:58
Peloton op 2 minuten. Daarachter nog 2 kleinere groepen op overbrugbare afstand. Geen bekende namen wat ik weet
    30-08-2021 15:06
    3.20 peloton. Alles bij elkaar weer. Gaan geluiden dat Fuglsang gevallen zou zijn
30-08-2021 15:07
Ik dacht even kijken welke Nederlanders er in de kopgroep zitten ... geeneen ... Wat blijkt er zijn maar 15 Nederlanders gestart. Jammer in eigen land.
    30-08-2021 15:53
    Het blijft toch een beetje de Ronde van Belgie met start in Nederland.
    30-08-2021 15:57
    Het wordt steeds meer Belgisch voor mijn gevoel, vroeger had ik dat gevoel totaal niet. Toen waren er ook altijd meer etappes door Nederland. Dus ik weet niet of blijft het juiste woord is.
30-08-2021 15:37
Fuglsang abandon volgens PCS
30-08-2021 15:40
Neste program starter snart :-(
30-08-2021 15:59
geen koeien op de baan, wel waaiers! en theo bos bij sporza
30-08-2021 16:00
Lekker waaiers.
30-08-2021 16:00
Ok, Traksel... Zo snel mogelijk naar Sporza!
30-08-2021 16:00
Lekker! Maximaal waaiers
30-08-2021 16:01
Fryslân boppe!
30-08-2021 16:03
G3 met Kooij, Roosen en Dumoulin
30-08-2021 16:03
Wie geeft er commentaar op de Belg?
    30-08-2021 16:04
    Renaat en Theo Bos
    30-08-2021 16:04
    Renaat Schotte met Theo Bos
    30-08-2021 16:06
    Dank. Ik herkende de stem, maar kon het niet plaatsen.
    30-08-2021 16:08
    Theo Bos. Ik moest nog aan hem denken deze week na het contracteren van Vader vanwege zeer goede waarden...
    30-08-2021 16:22
    Leuk Theo Bos: dat is weer eens wat anders! Houden die gast
30-08-2021 16:04
TJV de slag weer gemist...
    30-08-2021 16:06
    Weer? Eerste rit staat er bij mij.

    Kopman is ook gewoon mee volgens mij. De tweede kopman zit in de tweede waaier, de sprinter erachter.
    30-08-2021 16:07
    Kopman, kopman. Dumoulin heeft een vrije rol
    30-08-2021 16:08
    Vrije rol man voor het klassement, ook goed
    30-08-2021 16:09
    Deze etappe zou voor Groenewegen moeten zijn...
    30-08-2021 16:10
    Groenewegen de waaier specialist? Ik kan me één goede dag van hem herinneren
30-08-2021 16:09
Sagan in de tweede waaier
30-08-2021 16:09
Merlier Ewan en remco, waar zitten die?
    30-08-2021 16:16
    Ewan, Colbrelli, Hodeg, Bol en Merlier lijken er allemaal bij te zitten
30-08-2021 16:10
Niet een supergroot peloton, een rouleur zou wellicht nog de spurters kunnen naaien met een goed getimede aanval

Om te reageren moet je ingelogd zijn.