Volg hier de openingsetappe van de Benelux Tour 2021
maandag 30 augustus 2021 om 12:45

Volg hier de openingsetappe van de Benelux Tour 2021

In het noorden van Nederland begint vandaag de Benelux Tour, de opvolger van de BinckBank Tour op de kalender. Het vlakke parcours tussen Surhuisterveen en Dokkum biedt kansen voor sprinters als Caleb Ewan, Dylan Groenewegen en Tim Merlier om voor de zege te strijden. Volg hier op WielerFlits het verloop van de koers!

De ronde begint in de Nederlandse provincie Friesland, met een korte uitstap naar Groningen. De start is in Surhuisterveen, dat onder andere bekend is van het na-Tourcriterium dat al jaren grote namen weet aan te trekken. Na 169,6 kilometer is de aankomst in Dokkum, een van de Friese elf steden. Het is de regio waar oud-renners als Pieter Weening en Lieuwe Westra hun wieg hadden staan.

Het parcours is biljartvlak en kent geen noemenswaardige hindernissen, maar door het open landschap – vooral rondom het Lauwersmeer – en bij een gunstige wind is het in het noorden altijd oppassen voor waaiervorming. Na 55 kilometer doorkruist de koers al een eerste keer Dokkum voor een grote lus via de provincie Groningen. De finish is na twee kleinere lussen van 13,8 kilometer.

Om 13.00 uur wordt het startsein gegeven. De finish wordt verwacht tussen 16.58 en 17.26 uur. De koers is live te volgen op Sporza (op Eén, 15.50 uur) en Eurosport (via de Eurosport Player om 15.35 uur en op Eurosport 1 om 16.00 uur), en in een uitgebreide samenvatting op de NOS.

Links
Voorbeschouwing: Benelux Tour 2021

Website organisatie
Deelnemers
Parcours etappe 1

Liveticker (Twitter organisatie)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
159 Reacties
30-08-2021 16:10
oei weg klassement
30-08-2021 16:10
Wat een pech voor remco :(
30-08-2021 16:10
Evenepoel klassement weg. Plat vooraan. Traagste wissel ooit. (door neutrale shimano service.)
30-08-2021 16:11
Remco is te sterk voor zijn materiaal
30-08-2021 16:11
Evenepoel in de derde waaier met Groenewegen en Morkov
30-08-2021 16:11
Asgreen en co zullen niet meer gaan draaien
30-08-2021 16:12
Lag REV er even af ? Ach ja 3e waaier??
    30-08-2021 16:13
    voorwiel lek en hele trage interventie door de neutrale wagen (verkeerde wiel etc)
    30-08-2021 16:14
    Lekke band, vervolgens kwam de neutrale wagen die begon aan het achterwiel, terwijl het voorwiel lek was, dat duurde enorm lang en vervolgens moest hij nog terug om een voorwiel te pakken want hij had achter gepakt.
    30-08-2021 16:14
    Hij zat er stiekum gewoon weer bij vooraan. Botte pech. Benieuwd of dat nog goed komt.
    30-08-2021 16:14
    Die shimano wagen is werkelijk een reclame wagen. Dzjeezes.
    30-08-2021 16:19
    Idiote papzak mechanieker verpruste het
    30-08-2021 16:20
    'vervolgens kwam de neutrale wagen die begon aan het achterwiel, terwijl het voorwiel lek was'

    En zei hij er nog wat van? Hij heeft toch zelf ook ogen?
30-08-2021 16:13
Waaier twee en drie en vier niet ver uiteen
30-08-2021 16:13
Tweede waaier op minuut, derde op anderhalve
30-08-2021 16:14
Kelderman in eerste
30-08-2021 16:14
Zat 1 tjv in 1e waaier volgens mij, teunissen?
    30-08-2021 16:16
    Teunissen idd, Dumoulin, Kooij en Roosen in tweede, Groenewegen en Affini in derde en Van Emden in vierde
30-08-2021 16:14
Klungelige neutrale mecanicien, dat mag beter voor een wedstrijd op WT niveau
    30-08-2021 16:16
    Eens, maar als je hem gaat lopen uitfoeteren gaat het niet sneller.
    30-08-2021 16:17
    Eens, eerder het tegendeel idd
30-08-2021 16:15
1 of 1,5 minuut is een eeuwigheid in dit rondje. Benieuwd of het nog stilvalt.
30-08-2021 16:15
Kelderman in kopgroep (1ste waaier)
30-08-2021 16:16
Kelderman erbij, dat is toch leuk .
30-08-2021 16:16
Valpartij Sagan.
    30-08-2021 16:18
    Hij kan met Remco samen gaan werken. Maar ook weer opmerkelijk hoe gestresseerd ze zijn: Benelux tour als een van de laatste mogelijkheden voor WT-succes misschien als verklaring?
30-08-2021 16:17
Sagan, Gevallen. Hij is Ziedend. Hij ziet er nochtans erg scherp uit en verzorgd. Dat verraadt een gemotiveerde Sagan. Jammer!!
30-08-2021 16:17
Gaviria groep 1
30-08-2021 16:17
Wat heeft die Sagan toch een machtige uistraling, zelfs crashen en weer opstappen doet ie mooi. Echt genieten!

Onderhoudende koers!
30-08-2021 16:17
Samen gelopen derde en vierde waaier op weg naar de tweede waaier.
    30-08-2021 16:20
    ja, het komt samen, spijtig voor het spektakel (ben grote waaierfan, lekker veel drama)
30-08-2021 16:18
Bahrein indrukwekkend , grote kerels.
30-08-2021 16:19
Kelderman kopgroep. Kragh Andersen 2de groep. Evenepoel 3de groep
30-08-2021 16:19
Hoe kan het toch dat die commentatoren niet door hebben dat Sagan niet in de eerste waaier zat...
    30-08-2021 16:21
    Snap ik ook niet idd..
    30-08-2021 16:27
    Zeker aangezien ze letterlijk 30sec ervoor zeggen, de eerste waaier bestaat uit +-45 renners.
    Dan tonen ze een waaier van pakweg 20 renners met van avermaet en sagan. We zijn bij de eerste waaier....
30-08-2021 16:21
Bahrain waait hun eigen mannen eraf
30-08-2021 16:22
Kelderman en Teunissen goed voorin na weer een schifting in de eerste waaier

Om te reageren moet je ingelogd zijn.