Johan Bruyneel raadt Evenepoel deelname Ronde van Vlaanderen af: “Remco is geen Pogacar”
Het programma van Remco Evenepoel voor 2026 is nog niet bekend, maar het gerucht gaat dat de Belg steeds meer lonkt naar een eerste deelname aan de Ronde van Vlaanderen. Johan Bruyneel raadt zijn landgenoot echter af om te debuteren in De Ronde. De voormalig ploegleider ziet geen voordelen in een deelname, enkel risico’s.
Evenepoel heeft twee conceptwedstrijdprogramma’s naar het management van Red Bull-BORA-hansgrohe gestuurd. De een is een ‘klassiek programma’ met klassiekers en de Tour de France, de tweede een combinatie tussen de Giro d’Italia en de Tour. Er zijn nog altijd geen knopen doorgehakt binnen het kamp van Red Bull-BORA-hansgrohe, maar volgens Het Laatste Nieuws “neemt de flirt met de Ronde van Vlaanderen steeds grotere proporties aan in het hoofd van Evenepoel”.
Bruyneel vertelt in The Move-podcast dat hij het gerucht ook gelezen heeft en ‘absoluut geen fan’ is van het idee. “Ronde van Vlaanderen… Remco is geen Pogacar. De Ronde is zo’n specifieke koers. Ik zie er geen voordeel in, er zijn veel risico’s. Remco is per definitie niet de beste in positioneren. En als er één koers is waar positionering de sleutel is… Zelfs als je er woont maar de koers nooit gereden hebt, kun je het vergeten.”
“Ik woonde zelf onderaan de Bosberg en heb de Ronde van Vlaanderen één keer gereden, maar ik zei: ‘Oké, ik kom nooit meer terug naar deze gekke koers’. En ik heb ‘m ook nooit meer gereden. Ik weet niet wat het Remco zou kunnen opleveren. Natuurlijk zouden de Belgische fans het geweldig vinden, maar ik zie hem niet echt een rol te spelen in de koers. En als dat niet zo is, waarom zou je het doen? Het zijn gewoon onnodige risico’s.”
Eerdere tegenslagen
Bruyneel zou als ploegleider ‘sterk tegen’ deelname aan de Ronde van Vlaanderen adviseren. “Laten we niet vergeten dat Remco voortdurend terugkomt van pech. Eerst zijn val in Lombardije, toen hij met een enorme klap van die brug viel. Dan zijn val in het Baskenland – gebroken sleutelbeen, ribben, noem maar op… En afgelopen winter was het heel moeilijk om terug te komen van een ongeval met een auto. Hij heeft niet nog zo’n geval nodig. En om hem dan in de omgeving van de Ronde van Vlaanderen te zetten…”
“Ze zullen me ouderwets en te conservatief noemen, maar als ik degene was die hem advies moest geven – misschien zou hij niet luisteren, waarschijnlijk niet – dan vind ik dit, als het wordt bevestigd, een slecht idee.”
1) Pogacar, Van der Poel, Benoot, Van Aert,... reden allemaal top-10 bij hun debuut, Alaphilippe zou dat ook gedaan hebben zonder die moto. Tenzij enkel de winst telt voor Bruyneel (en gezien zijn kwalijke verleden is dat best aannemelijk) zou een top-10 een prima resultaat zijn voor Remco en zou dat perfect binnen zijn mogelijkheden moeten liggen. Zeker gezien zijn specifieke kwaliteiten en het feit dat de pakweg laatste 100 km min of meer man-tegen-man zijn, moet hij zijn gebrek aan stuurmanskunsten nog grotendeels kunnen rechtzetten.
2) Als het al zou kloppen dat je het al mag vergeten als je de Ronde nooit gereden hebt, is dat net een extra reden om hem wél te rijden, zodat je hem de volgende jaren wél al eens gereden hebt. Helemaal zoals komend seizoen als 'tussendoortje' zonder druk, wanneer je hoofddoel de Tour en het WK is.
3) Renners worden wel eens de dwangarbeiders van de weg genoemd. Ze leiden, of moet ik zeggen lijden, 11 maanden per jaar een zwaar leven. Mogen ze misschien ook eens een keertje ergens starten voor het plezier, voor de ervaring, om het eens mee te maken, als Vlaming in die wielergekke massa? Of mogen ze enkel als depressieve robotten opdraven in de koersen waar jij denkt dat ze een kans maken op de winst?
4) De laatste keer dat iemand van Bora top-10 wist te rijden is al geleden van 2018. Is het gepermitteerd dat ze eens een andere kopman sturen naar één van de grootste koersen van het jaar, zodat ze wel in beeld komen?
5) Als je geen risico's wil nemen, is niet alleen de Ronde een slecht idee, maar wielrennen, of bij uitbreiding zelfs gewoon fietsen in zijn geheel. Wedstrijd, stage of gewoon tijdens een plezierritje, er worden er elke dag tientallen overhoop gereden en een veelvoud ervan gaat tegen de grond.
6) Hij zou de Ronde niet mogen rijden met het oog op de Tour, maar zijn zijn kansen daar echt zoveel groter dan in de Ronde? Pogacar en Van Der Poel zijn in principe buiten schot in de Ronde, net als Pogacar en Vingegaard dat zijn in de Tour. Daarbuiten ligt alles tussen plaats 3 en 10 gewoon open en binnen de mogelijkheden, afhankelijk van het koersverloop.
En nu ook niet overdrijven met je dwangarbeiders van de weg, precies of topsporters een hard bestaan hebben :-D
Waar je wel gelijk in hebt, als je nooit start ga je nooit ervaring hebben die nodig is om te winnen. Maar dan moet hij weten wat zijn uiteindelijke doelen zijn. de RVV van of de tdF??
In de wielerliteratuur wordt er in ieder geval vaak op die manier verwezen naar wielrenners. Er is een boek verschenen over de Tour met die titel, en ook in vele andere publicaties is die term later overgenomen. En kan dat jij het anders ziet, maar de gemiddelde knecht in het peloton leeft maanden aan een stuk vanuit zijn koffer, ziet vrouw en kinderen amper, moet door weer en wind elke dag trainen/koersen, moet na uren arbeid en met 20 extra kilo's aan boord 5 steile cols over binnen een bepaalde tijdsspanne na Pogacar, moet alle sociale aangelegenheden en feestelijkheden aan zich laten voorbij gaan, elke gram op zijn bord afwegen, met een torenhoog verwachtingspatroon, waarbij je standaard een microfoon onder je neus geduwd krijgt, zeker als je slecht hebt gepresteerd, waarbij je last minute nog naar de andere kant van de wereld gestuurd kan worden, laverend tussen duizenden dronken gekken waar er altijd tussen zitten die spuwen, met dingen gooien, etc... om nog maar te zwijgen van het feit dat ze elke koers hun leven riskeren en eigenlijk bij voorbaat al weten dat ze tal van botten zullen breken, en dat voor een loon dat in lijn ligt met Jan-met-de-Pet zijn loon, die elke dag warm en droog met zijn vingers zit te draaien achter zijn bureau, en 's avonds de voetjes maar onder tafel te schuiven heeft. Het is niet voor niets dat er elk jaar meerdere zijn die stoppen omwille van mentale problemen.
Hier enkele recente voorbeelden:
https://wielerverhaal.com/2024/05/06/minister-van-binnenlandse-zaken-vol-bewondering-voor-wielrenners-wil-zelf-ook-ooit-enkele-van-de-100-mooiste-ritten-ter-wereld-doen/
https://www.de-lage-landen.com/article/afrikaanse-renners-zijn-de-nieuwe-flandriens-sportschrijvers-herman-chevrolet-en-bieke-purnelle-over-de-metamorfose-van-een-wielerterm/
https://www.humo.be/tv/het-gevaar-rijdt-altijd-mee-op-de-schouders-van-de-wielrenners-zo-toont-het-scheldepeloton~b5b68986/
https://www.demorgen.be/nieuws/wielrennen-is-gevaarlijker-geworden-dan-formule-1-en-dat-is-een-groot-probleem~b6d2db63d/
Destijds was het allemaal nog erger, daar ben ik het volmondig mee eens, maar het wielerbestaan lijkt me 1 van de zwaarste van alle topsporters, en het zijn enkel de absolute toppers die nadien nooit meer moeten gaan werken, de overgrote meerderheid moet nadien gewoon nog vol aan de bak. Het minimumloon in de WT is 44.000€ per jaar, in de PRT is dat 32.000€. Voor weken aan een stuk van huis te zijn, u te moeten uithongeren, uren per dag te moeten trainen door weer en wind en al die andere opofferingen die ze moeten maken, vind ik dat maar bitter weinig. Ter vergelijking: Cristiano Ronaldo verdient op dit moment dus elke 2 uur even veel om wat in de zandbak te rentenieren, dan enkele WT-profs op een heel jaar.
Formule lijkt me simpel:
Niet ontploffen op de hellingen, wat Pogi of Mathieu ook doen.
Eventuele gaten weer rustig dichtrijden in de tussenstukken.
Podium is zeker haalbaar.
Is het nu het moment? Nee. Als hij ooit de Giro en/of Tour will winnen, moet dat binnen nu en 2/3 jaar. Het vraagt voor Remco enorm veel energie en opoffering om op klimgebied competitieklaar te zijn. Ik denk niet hij dat in een latere fase van zijn carriere nog kan opbrengen. Wat mij betreft is het nu money time mbt rittenkoersen (inc de 1-week majors): dat betekent focus op klimmen, gewicht en gezond blijven.
En dan mijn mening:
Remco is geen RVV materiaal in mijn ogen. Komt het absolute vermogen tekort dat nodig is op kasseiklimmen. Nog even afgezien van het positioneren. Het zijn, met uitzondering van Pogacar, de krachtpatsers die doorgaans overleven. Renners die over 2-5 minuten een heel hoog vermogen kunnen leveren. En dat meerdere keren achter elkaar.
Een kasseienklim is niet hetzelfde als een asfaltklim. Al wordt dat verschil met de bredere banden wel steeds kleiner.
Laat dat nou net een minder ontwikkeld item zijn bij Evenepoel om vor de hoofdprijs mee te doen.
Het zou wel goed zijn om ervaringen in RVV op te doen voor hem.