Remco Evenepoel denkt dat hij stappen richting Pogacar kan zetten: “Zal hem zeker niet ontlopen”
foto: Fotopersburo Cor Vos
dinsdag 18 november 2025 om 14:14

Remco Evenepoel denkt dat hij stappen richting Pogacar kan zetten: “Zal hem zeker niet ontlopen”

Tadej Pogacar was zeker het afgelopen wielerseizoen nagenoeg onklopbaar. Ook Remco Evenepoel moest zijn meerdere erkennen, maar het is voor de Belg geen reden om de handdoek te gooien. Integendeel. De nieuwe kopman van Red Bull-BORA-hansgrohe denkt dat hij richting het niveau van Pogacar kan groeien.

In een dubbelinterview in Het Laatste Nieuws blikken Evenepoel en voormalig topwielrenner Johan Museeuw alvast vooruit op het nieuwe wielerseizoen, en komt de haast verstikkende dominantie van Pogacar ter sprake. Het verschil tussen de huidige wereldkampioen en zijn concurrenten is – zeker op rondegebied – zeer groot. De vraag is of Evenepoel überhaupt wel in staat is om de kloof te dichten.

Hoe ziet de 25-jarige Belg dat eigenlijk voor zich? “Via specifieke trainingen, aan superhoge intensiteit. Die heb ik de voorbije jaren, door valpartijen, blessures, revalidaties en een gebrek aan solide basis, nog maar zelden of nooit kunnen uitvoeren. Na een deftige, rimpelloze winter wil ik daar nu wel stevig werk van maken. Dan kan het goed zijn dat ik al twee, drie stappen vooruit zet vergeleken met afgelopen seizoen.”

“Het is natuurlijk niet simpel, maar nederlagen schenken me alleen maar brandstof om ervoor te blíjven gaan. Het ligt niet in mijn karakter om de makkelijkste weg te kiezen. Ik zal hem zeker niet ontlopen in 2026”, klinkt het vol goede moed.

Wat maakt Pogacar nu zo goed? 
Maar wat is volgens Evenepoel dan de sleutel tot succes? “Zowel op het EK als in de Ronde van Lombardije zat ik telkens in zijn wiel, toen hij aanzette. Na zijn versnelling zette hij zich neer, maar bleef hij alsnog een tempo ver boven zijn VO2max ontwikkelen. Hij kan echt zo’n minuut of vijf zwaar ‘over de rooie’ gaan. Om dan te ‘zakken’ tot net boven zijn FTP (een meting van het maximale vermogen dat een fietser gedurende één uur kan volhouden, red.).”

Pogacar veroverde in Rwanda de regenboogtrui, Evenepoel werd tweede – foto: Fotopersburo Cor Vos

“Die waarden liggen bij hem zó hoog, dat dit in dezelfde gewichtscategorie bijna 20 watt scheelt en op een klim al gauw één minuut. De kloof die hij standaard slaat en conserveert”, concludeert Evenepoel.

RIDE Magazine
11 Reacties
18-11-2025 15:51
Hopelijk kan hij inderdaad een grote stap zetten. Dat zou het komende seizoen een stuk spannender maken. Maar eerlijk gezegd twijfel ik of het realistisch is. Het gat is zo groot, en dan heb je ook nog Remco zijn ‘rarigheden’ zoals tijdens het wk. Naja, hopelijk lukt het hem!
18-11-2025 16:06
Remco Evenepoel's uitspraak dat Pogačar minutenlang "ver boven zijn VO2 max" kan rijden is technisch onjuist, maar in de wielerwereld is de betekenis duidelijk: Pogačar heeft een uitzonderlijk grote 'anaerobe tank'. Het menselijk lichaam heeft een hoofdmotor (aeroob, gebruikt zuurstof, met een limiet: de VO2 max) en een tijdelijke turbomotor (anaeroob, zonder zuurstof, voor extra wattage, sprintjes). Wat Evenepoel bedoelt is dat Pogačar tijdens en na een versnelling beide motoren volop benut. Hij rijdt op een vermogen dat zijn aerobe limiet (VO2 max) ver overstijgt en maakt dat mogelijk door zijn anaerobe reserves aan te spreken. Dit zorgt voor snelle verzuring en veel renners zullen nu het wiel lossen. De kracht van Pogačar is dat hij deze allesverzurende inspanning minutenlang kan volhouden. Hij is de enige die dit kan in het huidige peloton. Dat vermogen om langdurig "over de rooie" te gaan is zijn sterkste wapen waar vanaf een Luik parcours niemand antwoord op heeft (is het wat vlakker dan kan MvdP hem aeroob volgen en in de finale anaeroob verslaan). Het is niet realistisch dat Evenepoel die unieke fysiologische eigenschap van Pogačar kopieert. Hoewel anaërobe capaciteit trainbaar is, is de maximale omvang van die 'turbotank' en de snelheid waarmee iemand verzuurt grotendeels genetisch vastgelegd. Evenepoel zal waarschijnlijk de tactiek hanteren die Jonas Vingegaard in het verleden met succes toepaste tegen Pogačar. Dus geen explosieve versnellingen volgen, een constant hoog aeroob tempo, inzet team tactiek. Alleen daar lijkt een kansje te liggen, want hoe graag je ook wil, ieder lichaam heeft zijn eigen aanleg en limieten.
    18-11-2025 18:30
    Echter is de constante aerobe fase van pogi dusdanig hoog en ook getraind, dat hij op dat gebied er niet meer af gereden wordt. Hij maakt met die anaerobe turbo versnelling het verschil en gaat dan in hetzelfde tempo bergop rijden als zijn tegenstanders.
    Lekker consolideren, er achter wordt gekeken naar elkaar en de vogel is gevlogen.
    De 'jumbo' tactiek uit het verleden is achterhaalt en zal nauwelijks werken.
    Je moet juist die aerobics tank helemaal leeg maken. Versnelling op versnelling en van verschillende toppers. Zie de tour met roglic vingegaard en pogi.
    Het vlakke stuk tussen de telepragh en galibier werd hij gekookt. Dat gaat nu echter niet meer gebeuren ivm te hoog niveau pogi en geen toppers die dat kunnen
    18-11-2025 23:01
    Zo, knap geschreven Panache. Jouw verhaal kan ik volgen. En ik denk nu te begrijpen wat aeroob en anaeroob betekent. Dank voor de uitleg!
18-11-2025 23:51
Ik hoop het niet
18-11-2025 18:24
Ik ook denk ik
18-11-2025 19:45
Als je denkt beter te kunnen worden maak je stappen inderdaad. Verder lijkt het gat mij nu wel te groot voor stappen om het ook echt te dichten. Nieuwe ploeg moet straks ook maar blijken of dat beter gaat.
18-11-2025 20:46
Ze zijn eindelijk achter zijn "trucje". Nu nog kopiëren met de goede training. Vanaf de bank is het makkelijk praten! :-)
18-11-2025 20:52
Ik hoop oprecht voor Evenepoel dat hij de kloof serieus kan verkleinen, ik vrees er alleen voor.
Het verhaal dat hij dichterbij is gekomen of kan komen, horen we al een aantal jaar. Dus ik heb er weinig vertrouwen in. Vingegaard komt in de buurt in de bergen (meer dan dat lijkt het ook niet meer) en van der Poel kan hem pakken op bepaalde monumenten. Dat lijken ook echt de enige 2. De rest lijkt echt op gepaste afstand te komen. PS dit is buiten tijdrijden om, waar Evenepoel overduidelijk de beste is.
Go get him Remco!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.